Broker Interactive Brokers: een nieuwe ervaring

Broker Interactive Brokers: een nieuwe ervaring Voor iedereen betekent beleggen iets anders. Dat maakt de keuze voor een broker niet altijd even makkelijk. De broker Interactive Brokers (IB) onderscheid zich sterk van andere (online)beleggingsbanken. Het handelsplatform wordt het Trader Workstation (TWS) genoemd. Meningen en ervaringen over dit platform verschillen. Gezegd kan worden dat dit platform de belegger een geheel nieuwe ervaring geeft namelijk: die van een professionele partij. Lynx en Todays Brokers zijn de Nederlandse resellers.

Interactive Brokers, Lynx en Todays Brokers

Interactive Brokers is een Amerikaanse broker. Om u bij deze broker aan te melden moet u aan een aantal voorwaarden voldoen zoals een initiële storting van 10.000 dollar. De initiële stortingen bij Lynx en Todays Brokers liggen een stuk lager. Alle drie de brokers werken met hetzelfde handelsplatform: Trader Workstation. Lynx en Todays Brokers zijn de Nederlandse varianten van de Amerikaanse moedermaatschappij Interactive Brokers. Beursgoeroe Cees Smit is directeur van Todays Brokers.

Mogelijkheden Trader Workstation (TWS)

Het eerste dat opvalt aan het TWS dat je zelf bedrijven moet selecteren die je wilt volgen. Je kunt aan de brokers kenbaar maken dat je graag de fondsen van bijvoorbeeld de AEX al 'geprogrammeerd' wilt hebben. Je hoeft dan niet zelf 25 fondsen op te zoeken. Daarnaast kun het scherm geheel naar wens indelen. Er is een groot scala aan mogelijkheden: het laten zien van de implovied votality, de rate of change of bijvoorbeeld de delta, fondsen, derivaten en valuta. Van alle verhandelde producten kun je zeer uitgebreid grafieken bestuderen en zijn er volop technische indicatoren aanwezig. Een technish analist zal zich dus niet snel vervelen. Binnen de grafieken kunnen ook koop -en verkooporders worden opgegeven. Alle schermen geven je de vrijheid om deze zelf vorm te geven. Je kiest vaak je eigen informatie en kan letterlijk alles zelf 'inkleuren'. Datzelfde geldt overigens ook voor beleggers die beleggen op basis van fundamentele analyse. Veel van deze informatie is gratis geleverd en er zijn mogelijkheden voor afgestemde nieuwsdiensten.

Voor de echte traders zijn er mogelijkheden om je eigen sneltoetsen samen te stellen. Zo kun je razendsnel handelen. Je merkt overigens al vrij snel dat het platform is gebouwd voor actieve beleggers. Met één druk op de knop koop je en je kunt snel switchen tussen programma's en tabbladen. Koersinformatie van vele bedrijven wereldwijd zijn makkelijk op te vragen en kun je gemakkelijk volgen omdat je door je eigen samenstelling van schermen. Zo kun je bijvoorbeeld het fonds Google onder Ahold kunt plaatsen. Daarnaast worden veel fondsen en derivaten op verschillende beurzen verhandeld. Je kunt door middel van SMART aangeven dat je altijd wilt kopen tegen de best mogelijke prijs. Op het internet en de websites van de brokers zijn voldoende turorials te vinden over hoe je moet handelen met het Trader Workstation.

Ervaringen Trade Work Station

De omvangrijke mogelijkheden van TWS gaan ten koste van het gebruiksgemak. Je moet bereid zijn je te verdiepen in de functies van het tradersplatform. Het platform is gebouwd voor professionals die willen onderzoeken, samenstellen en actief handelen. Hierdoor is dit handelsplatform een absolute must voor daytraders en actieve beleggers. Hier komt bij de transactiekosten laag zijn in vergelijking met andere online brokers. Bij Lynx en Todays Brokers is er ook Nederlandstalige helpdesk waardoor je voldoende ondersteuning krijgt. Maar deze service gaat wel ten koste van de commissies die je moet betalen. Want ondanks de lage tarieven van Lynx en Todays Brokers liggen de commisies bij Interactive Brokers nog een stuk lager. De precieze tarieven zijn allemaal te vinden op de websites van deze brokers. En wil je tenslotte handelen in forex en valuta's kopen en verkopen? Ook dit behoort tot de mogelijkheden.Volgens Barons Magazine is Interactive Brokersis the least expensive trading venue for investors and holds the ranking as the #1 Lowest Cost Broker for the fifth straight year. Let er wel op dat je moet betalen voor streaming koersen. Maar ook hiervoor is een zeer uitgebreid pakket van diverse abonnementen. Van razendsnelle beurs informatie tot streaming koersen van Canadese bedrijven. De streamingkosten beginnen bij 5 euro per maand voor de AEX.

Voor je aan de slag gaat met het traden

Bedenk van te voren goed wat je doelstellingen zijn om te gaan beleggen. Ben je een actieve handelaar en wil je de laagst mogelijke tarieven dan ben je goed af bij Interactive Brokers. Heb je moeite met Engels en wil je graag wat hulp van een helpdesk dan is het wellicht verstandig je aan te melden bij Lynx of Todays Brokers. Bij Todays Brokers is overigens veel in het informatie en hulp Nederlands verkrijgbaar.
© 2010 - 2020 Floriaan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een broker?Wat is een broker?Het woord broker komt uit het engels. Een goede Nederlandse vertaling van broker zou zijn: effectenmakelaar. Oké, maar w…
Goedkoop beleggen - goedkoopste brokerGoedkoop beleggen - goedkoopste brokerGoedkoop beleggen met weinig transactiekosten in 2020 doet u vooral zelf online en via de goedkoopste broker. Vaak zijn…
Handelen in valuta: de beste forex brokersHandelen in valuta: de beste forex brokersHet handelen in valuta is de grootste markt ter wereld en blijft groeien. In de laatste jaren zijn er daarnaast diverse…
Tips om de juiste beursmakelaar te kiezenTips om de juiste beursmakelaar te kiezenHet is erg belangrijk om de juiste beursmakelaar te vinden. Je kunt gaan beleggen bij de bank maar ook bij een broker. M…

Rijk worden met beleggen en traden, het kan!Rijk worden met beleggen en traden, het kan!Rijk worden met beleggen of traden is alleen mogelijk als je echt de moeite neemt om jezelf financieel te ontwikkelen. I…
Beursorder: laag risco en hoog rendementBeursorder: laag risco en hoog rendementBeleggen is nog nooit zo toegankelijk geweest. Wereldwijde financiële markten zijn onder handbereik. Steeds meer huishou…
Bronnen en referenties
  • En.wikipedia.org/wiki/Interactive_Brokers
  • www.interactivebrokers.com/
  • www.todaysbrokers.nl/
  • Kassa.vara.nl/.../todays-brokers-lynx-en-interactive-brokers/

Reageer op het artikel "Broker Interactive Brokers: een nieuwe ervaring"

Reacties

Peter, 06-11-2010 00:59 #3
Hoi Frans. Heb je je geld al terug? Heb onlangs een rekening geopend en 60.000 euro gestort en alles is prima verlopen. Je moet in account management even melden dat je geld gaat storten aangezien alle gelden op eenzelfde rekening binnen komen. Bij het overmaken van het geld geef je je rekeningnummer en naam mee in de omschrijving en dan wordt dat gematcht met wat je in account management hebt aangemeld. Als er geen match is, wordt het geld automatisch teruggestort. Dit duurt een aantal dagen omdat het geld naar het buitenland (Duitsland) wordt overgemaakt.
Wel apart dat je geld overmaakt als je nog geen rekening hebt. Misschien had je eerst een rekening moeten openen en alle stappen moeten doorlopen voor je geld stort?

Frans Vermeer, 08-09-2010 08:38 #2
Ik wilde een rekening openen om op de Amsrikaanse beurs te handelen, en heb daartoe Euro 5.000,- gestort. Daarna niets meer vernomen, geen rekening en mijn geld, nu blijkt naar Engeland doorgesluisd, waar is dat gebleven?

Sven, 06-06-2010 22:26 #1
Goed artikel van Floriaan. De brokers uit het artikel hebben ook een "webtrader" applicatie die veel eenvoudiger te begrijpen is en ook Nederlandstalig. Deze is ook geschikt voor mensen die niet goed zijn in Engels en die een eenvoudige interface zoeken om te beleggen. Zie ook de website van Interactive Brokers voor een kort filmpje over de webtrader: http://ibkb.interactivebrokers.com/node/1188
Overigens hoef je geen gebruik te maken van alle professionele tools in Trader Workstation. Als je enkel reguliere aandelen en opties wil kopen en verkopen, kan dit gewoon zonder allerlei poespas. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
Bedenk verder dat Interactive Brokers veel goedkoper is dan Today's Brokers en Lynx. Dit loopt op tot tientallen procenten. Zie ook het volgende artikel op de site van Tros Radar: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=30&t=82212
Overigens is de klantenservice van Interactive Brokers Engelstalig (of Duitstalig), maar kun je ook chatten met de klantenservice. Dit is gratis en werkt zeer gebruiksvriendelijk, je kunt ook wat langer nadenken over wat je wil zeggen. Lynx heeft overigens ook een chatapplicatie op de website (wel Nederlandstalig).

Infoteur: Floriaan
Laatste update: 14-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 3
Schrijf mee!