InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Checklist succesvol beleggen: beleggingstips 2019

Checklist succesvol beleggen: beleggingstips 2019

Checklist succesvol beleggen: beleggingstips 2019 Op zoek naar de checklist met de gouden beleggingstips? U wilt succesvol beleggen in 2018 en 2019, succesvol beleggen in aandelen? Daarom deze checklist voor uw strategie in succesvol beleggen. Aan de hand van deze checklist beleggen boekt u het beste resultaat op de beurs. Zoek de fondsen met de top beleggingen uit, volg de koersinformatie en spreidt uw beleggingen. Bekijk ook de verschillen beleggingsvormen en de mogelijkheden van te beleggen. Ook op een dalende beurs kunt u geld verdienen. Wilt u niet zelf beleggen, kies dan voor een beleggingsfonds of de MoneYou beleggingsrekening.

Inhoud

Checklist succesvol beleggen

De beurs trekt velen van ons. Dat is ook niet zo raar want er kunnen enorme winsten en rendementen worden gemaakt. Iedereen belegt eigenlijk al als hij een pensioen heeft via een werkgever, maar zelf beleggen en zelf de winst opstrijken is toch nog altijd veel leuker. Bovendien doen de pensioenfondsen het helemaal niet altijd zo goed. U misschien wel, maar dan moet u wel een aantal dingen met u zelf afspreken om succesvol te kunnen zijn. Vandaar deze checklist beleggen met vooral tips voor de beginnende belegger, maar ook voor iedereen die meer resultaat uit zijn geld wil halen. U wilt immers met beleggen geld verdienen en niet verliezen.

Stel een beleggersprofiel op

Belangrijk is het om te weten wat voor belegger u bent. Bent u een conservatieve belegger, dan zult u beleggen in zaken die weinig of geen risico inhouden. U wilt een stabiel rendement, hebt een wat langere horizon van beleggen en wilt zeker geen geld kwijt raken. U belegt dan in een beleggingsfonds met een goede fondsbeheerder. Bent u een defensieve belegger, dan bent u iets minder conservatief. Klein risico is toegestaan, maar ook weer niet teveel. De neutrale belegger gaat ook geen schokkende transacties op de beurs doen, maar zoekt een mooi evenwicht tussen aandelen en obligaties. Van een andere categorie zijn de dynamische belegger en de offensieve belegger. De dynamische belegger schrikt niet zo van schommelingen op de beurs. Hij wil een hoog rendement en is bereid een aantal jaren te wachten als dat nodig is. Hij is veel meer bereid om risico’s te nemen. De offensieve belegger is meer de cowboy van de beurs. Hij is bereid om veel risico te nemen. Hij kiest niet alleen voor aandelen maar allerlei beleggingsproducten waarmee een hoog rendement mogelijk is. Tip is dus: stel uw beleggersprofiel op en bekijk wat het beste bij u past. Banken en online brokers laten u dan ook online een vragenlijst invullen om te zen wat voor belegger u bent. Uitkomst kan zijn dat bepaalde beleggingen niet bij u passen en dat u niet wordt toegestaan om daarin online te beleggen.

Een goedkope online broker is

Eerst kunt u de vragenlijst invullen en vervolgens meteen aan de slag.

Welke belegging wilt u doen, welke strategie?

Beleg nooit in zaken die u niet begrijpt. Iedereen herinnert zich de verpakte hypotheken die onderling werden verhandeld. Niemand begreep ze echt met als gevolg dat nogal wat banken failliet gingen. Het hoge rendement lokte, maar bleek een volstrekt verkeerde keuze te zijn. Hou het eenvoudig.

Spreiden van risico bij beleggen, diversificeer

Risico nemen hoeft niet erg te zijn, want dat doen we eigenlijk alle dag. Maar u moet geen onnodig risico nemen door al uw geld in dezelfde belegging te stoppen. Spreid uw geld en spreid daarmee het risico dat u neemt. Niemand weet precies welke belegging het zeker goed zal doen, maar wie verkeerd kiest en alles in hetzelfde mandje heeft kan veel geld kwijt raken. Niet doen dus.

Beleggingshypotheek, geen woekerpolis a.u.b.

Ook als u kiest voor een beleggingshypotheek of bijvoorbeeld een levensverzekering moet u nagaan wat de kosten zijn die in rekening worden gebracht. Het gaat immers om uw netto rendement, dat wil zeggen uw winst na afdracht van allerlei kosten. De woekerpolissen hebben ons geleerd dat u echt moet doorvragen en de kosten transparant moeten zijn. Zo niet, stap er niet in.

Fondsbeleggen

Bij fonds beleggen kiest u een beleggingsfonds met een fondsbeheerder waarin u vertrouwen hebt. Een goede fondsbeheerder weet precies van de hoed en de rand en kan u veel zorgen uit handen nemen. Er zijn vele manieren om te beleggen in een beleggingsfonds, er is volop keuze. Bekijk ook hier altijd de kosten en de resultaten van het beleggingsfonds. Goede resultaten uit het verleden geven weliswaar geen garantie op goede resultaten in de toekomst, maar slechte resultaten uit het verleden doen dat helemaal al niet. Check altijd ook of uw adviseur onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en een vergunning heeft. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de fondsen van Robeco of Morningstar om te zien welke mogelijkheden zij voor succesvol beleggen zien.

Beleggingsvormen toegelicht

Behalve beleggen in een beleggingsfonds kunt u ook kiezen voor beleggen in:
  • Obligaties. Dat kunnen obligaties van de overheid zijn maar ook bedrijfsobligaties;
  • Individuele aandelen.
  • Opties. De calloptie geeft u het recht om de onderliggende waarde te kopen. Verwachtingswaarde en looptijd spelen een belangrijke rol bij de waarde van de optie. U kunt ook een putoptie kopen die u het recht tot verkoop geeft.
  • Warrant. Vergelijkbaar met een optie.
  • Vastgoed.
  • Grondstoffen.

Gouden tip voor beleggers in 2018 en 2019

De gouden beleggingstips bestaan niet of het moet een tip met voorkennis zijn wat bovendien strafbaar is. Laat u zich dus ook niet verleiden door de zogenaamde gouden tip. Als die er al was was uw adviseur al lang ongelooflijk rijk geworden. Neen, het is vooral toch een kwestie van nuchter zijn, spreiden en de goede keuzes maken. Beleg dus nooit grote bedragen in één keer.

Goedkoop kopen en duur verkopen

Het is de kunst om aandelen te kopen wanneer de beurs laag staat en ze te verkopen wanneer de beurs hoog staat. Dat is niet altijd even simpel, maar er zijn van die dagen dat iedereen verkoopt en de beurs instort terwijl de bedrijven vaak goede bedrijven zijn waarbij hoge koersen horen. Dan moet u juist kopen en zo profiteert u ook van de kredietcrisis. Doe dus aan stockpicking: kies de bedrijven uit met een goed potentieel en koop ze zodra de koers laag is. Volg dus niet de massa. Die aanpak betaalt zich later zeker uit: koop laag, verkoop hoog op de effectenbeurs.

Conclusie succesvol beleggen in 2018 en 2019

Online beleggen is voor iedereen bereikbaar geworden. Dat heeft vele voordelen. De kosten zijn vaak veel lager dan voorheen en u krijgt zo veel informatie van de site dat u kunt oefenen met beleggen zonder direct geld te hoeven inzetten. Kijk eens wat er gebeurd zou zijn als u voor een bepaalde belegging zou hebben gekozen. Was dit een goede keuze of niet en waarom niet. Zo wordt u steeds meer een geoefende belegger. In noemde Lynx al, maar denk ook aan Binck of Alex.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen & een dolfijn is een betere beleggerBeleggen & een dolfijn is een betere beleggerRegelmatig verschijnen enkele topadviseurs om aan te geven in welke aandelen u het komende jaar het beste kunt beleggen.…
Beleggen in een 130/30 fondsBeleggen in een 130/30 fondsFondsen die zowel long als short beleggen om zo nog meer rendement te maken, trekken steeds meer de aandacht. Ze hantere…
Jongeren en geld beleggenHeb je je geld een tijdje niet nodig? En kun je wel wat extra geld gebruiken? Dan is beleggen misschien wel wat voor jou…
Beleggen – spreiding van beleggingen in aandelenBeleggen – spreiding van beleggingen in aandelenBeleggen in aandelen, geld verdienen met aandelen, maar hoe? Een gouden regel voor beleggers in aandelen in 2019 is het…
Fondsbeleggen & beleggen in cultuurFondsbeleggen & beleggen in cultuurU kunt bij de Triodosbank slim fondsbeleggen in cultuur in 2017. Het Triodos Cultuurfonds is een groot succes. Denk aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Checklist succesvol beleggen: beleggingstips 2019"

Reactie

Gerard, 03-10-2012 13:42 #1
Merkwaardig toch, dat er nooit over indexbeleggen wordt gesproken als de veiligste beleggingsmethode. Naar mijn mening is uitsluitend de handelaar gebaat bij regelmatig in-en uitstappen. Kopen (ETF index) nooit meer naar omkijken en over een x-aantal jaren cashen. Zie "A Random walk on Downstreet van Malkiel".
Groet Gerard Reactie infoteur, 16-02-2018
Beste Gerard,

Indexbeleggen is ook het paradepaardje van Warren Buffett. Zie voor meer info:

http://www.financieel.infonu.nl/beleggen/59364-warren-buffett-is-succesvol-beleggen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!