InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Realtime streaming koersen

Realtime streaming koersen

Realtime streaming koersen Realtime Streaming Koersen: sinds de opkomst van het internet voor iedere particuliere belegger beschikbaar. Maar wat is het nou precies en hoe werkt het? De uitlege en de kosten hiervan op een rijtje.

Vroeger..

Vroeger, toen alles nog langzaam ging... toen had je ook geduld. De hele wereld draaide langzaam, en ook de koersen. Particuliere beleggers keken via de NOS teletekst pagina's naar de koersen. Deze kwamen met een vertraging van 15 minuten voorbij. Om een order te plaatsen, belde men met de instelling, contactpersoon of tussenpersoon waar men een effectenrekening bij had lopen. Hier kon men de realtime koers, oftewel de koers die op dat moment beschikbaar was, opvragen. En aan de hand daarvan plaatste men een order. En dan was het afwachten of de order ook uitgevoerd was. Dit kon men afwachten door gewoon op de post te wachten en het rekeningoverzicht te bekijken. Of men belde weer even naar de instelling, contactpersoon of tussenpersoon , gaf het ordernummer door en kreeg dan te horen of de order was uitgevoerd en tegen welke koers. En zo was men soms een hele dag bezig met het plaatsen van één order. Want vroeger, had men geen haast..

En toen kwam het internet

En internet was snel. Althans, toen wel. Voor onze begrippen nu was internet toen heel traag. Met het internet had men ineens meer mogelijkheden. Financiële instellingen begonnen online effectenrekeningen aan te bieden. Het was nu mogelijk om online je order te plaatsen. En dat was handig! Nadeel was dat men nog steeds afhankelijk was van de trage koersweergave: deze liep nog steeds 15 minuten achter. Niet echt realtime dus.

Realtime streaming koersen

Met behulp van Java kon men realtime streaming koersen ontwikkelen: er is een venster zichtbaar met verschillende aandelen, waarvan de koersen continue verspringen. De hoeveelheid verhandelde aandelen, de huidige koers, de bied en laatkoers, hoogste en laagste dagkoers en openings en slotkoers zijn realtime te volgen via dit scherm. In het begin kon men de realtime koersen alleen tegen betaling volgen. En goedkoop was dit echt niet. Later kwamen er verschillende sites met proefversies: men kon zich inschrijven en gedurende een aantal dagen kon men gratis gebruik hiervan maken, om later te bepalen of men over ging tot aanschaf van deze applicatie of niet. Binckbank kwam met het gratis aanbieden van realtime streaming koersen indien men een effectenrekening opende bij de bank: dit resulteerde in het feit dat er honderden rekeningen werden geopend, er tien euro op gestort werd en zodoende gratis de realtime streaming koersen kon bekijken. En sinds 2008 bieden verschillende sites, waaronder o.a. iex.nl. gratis realtime streaming koersen aan op hun website. Voor iedereen beschikbaar dus.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Realtime streaming koersen"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!