Winstgevend beleggen met een goed geweten

Winstgevend beleggen met een goed geweten Voor veel beleggers volstaat tegenwoordig niet alleen dat ze veilig en rendabel beleggen, maar voor hen zijn er ook andere belangrijke criteria van belang. Steeds meer mensen willen duurzaam beleggen en dus kiezen ze voor beleggingen die gebaseerd zijn op ecologische en sociale waarden. Ook energiefondsen behoren tot deze beleggingen waarmee men zijn kapitaal niet alleen winstgevend maar ook met een goed geweten belegt.

Beleggen in duurzame energie

Energiefondsen investeren doorgaans als closed-end-funds in hernieuwbare energie. Als u ervoor kiest om te beleggen in energiefondsen, dan wendt u uw geld op deze manier dus indirect aan voor hernieuwbare energiebronnen. De term energiefonds
  • solarfondsen;
  • fondsen voor windenergie;
  • bio-energie;
  • waterkracht.

Wat zijn closed-end-funds?

Een closed-end-fund is een beleggingsfonds waarvan de aandelen een deelneming in bedrijven vertegenwoordigt. Het fonds wordt voor een bepaald fondsvolume geëmitteerd en wordt bij het bereiken van dit fondsvolume gesloten. Het is voor de beleggingsmaatschappij niet mogelijk om nieuwe aandelen uit te geven of terug te kopen. Beleggers die hebben geïnvesteerd in een dergelijk beleggingsfonds en die hun aandeel willen laten uitbetalen, kunnen dat niet zoals bij open-end-funds aan de beleggingsmaatschappij voor een bepaald bedrag terugverkopen, maar moeten dat aan “externe” geïnteresseerde beleggers verkopen. De aandelen van closed-end-funds worden verhandeld op gereglementeerde financiële markten en kunnen, zoals normale aandelen ook aan de man worden gebracht door brokers.

Specifieke risico’s en kansen van open-end-funds

Aangezien het bij energiefondsen doorgaans om closed-end-funds gaat, is het belangrijk dat u zich vóór participatie verdiept in een aantal specifieke risico's en nadelen van deze beleggingsvariant:
  • zo is bijvoorbeeld bij insolventie van de onderneming totaal verlies van het belegde kapitaal mogelijk;
  • en ook de relatief lange termijn dat het kapitaal vastligt wordt door veel beleggers als een nadeel ervaren.

Maar er zijn bij deze wijze van beleggen ook veel voordelen, zoals een doorgaans goed rendement. Daarnaast neemt u actief deel aan de uitbreiding van het aandeel aan duurzame energie door relevante projecten van het fonds financieel te ondersteunen.

Beleggen met een goed geweten

Ook het feit dat men met een goed geweten belegt, is een wezenlijk voordeel voor steeds meer beleggers. Een goed geweten kunt u daarom hebben, omdat u door belegging in closed–end-funds nieuwe milieutechnologieën bevordert. Want hoe meer kapitaal dergelijke fondsen verzamelen, hoe meer systemen er gebouwd kunnen worden die duurzame energie met behulp van zonne-energie, waterkracht of windenergie genereren. Op die manier draagt elke belegger die gebruik maakt van dergelijke beleggingsmogelijkheden uiteindelijk bij aan het feit dat het aandeel van hernieuwbare en milieuvriendelijke energiebronnen in Nederland toeneemt.

Verschillen met normale beleggingsfondsen

Belangrijk zijn ook de verschillen tussen energiefondsen en "normale" fondsen. Terwijl u bij normale fondsen al kunt deelnemen met relatief kleine bedragen vanaf € 50 en u de fondsaandelen op elk gewenst moment van de hand kunt doen, is bij closed-end fondsen doorgaans een minimale investering van gemiddeld € 10.000 vereist, terwijl de aandelen meestal pas na enkele jaren voor een eerste maal verkocht kunnen worden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winstgevend beleggen met een goed geweten"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 17-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!