InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Crisisbestendig beleggen

Crisisbestendig beleggen

Crisisbestendig beleggen Recessie, depressie, kredietcrisis... het zijn maar enkele van de onheilspellende termen die ons om de oren vliegen. De toekomst voor onze geldbeurs ziet er inderdaad niet al te rooskleurig uit. Wat als de economie het binnen afzienbare tijd laat afweten? Hoe kan je je daar tegen beschermen? De beste bescherming is de eenvoudigste, maar daarom niet de makkelijkste.

De instorting van het monetair systeem

Wat kan je nog doen als dit rampscenario zich inderdaad voltrekt? Het slechte nieuws is... niets. Toch niet als je je daartegen al niet gewapend hebt. Het goede nieuws is dat je nog even tijd hebt. Hoe lang kan niemand voorspellen. Regeringen en centrale banken houden "de patiënt economie" zo goed en zo kwaad mogelijk nog in leven door allerlei wanhoopsmiddelen. Tot nader orde is die nog niet dood verklaard en de overheid blijft ons nog kleine sprankeltjes hoop voorhouden dat de patiënt binnenkort wel uit de coma zal geraken. Wat we wel weten is dat ons geen mooie erfenis te wachten staat. Daar hoeven we dus niet op te wachten.

Basisbehoeften

Om te weten wat nou eigenlijk de beste beleggingen zijn, moeten we ons afvragen wat we nodig hebben om te leven. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar in de magische wereld van de economie wordt zo gegoocheld met allerhande beleggingsproducten dat we dat soms uit het oog verliezen. Beleggen in goud wordt aangeprezen als de beste verzekering tegen hyperinflatie en daar valt inderdaad iets voor te zeggen. Maar hoe mooi goud ook blinkt, je kan het niet eten. De meest fundamentele behoeften blijven nog altijd: wonen, voeding en kleding. Dat was vroeger zo; dat is het nog altijd.

Wonen

Wie zich vandaag eigenaar kan noemen van zijn eigen woning heeft een streepje voor. Met eigen woning bedoelen we dan nog liefst een woning waar geen hypotheek op rust. Zoals gezegd, het is eenvoudig, maar hoevelen van ons bevinden zich in die gezegende toestand? Wie nog een hypotheek heeft lopen hoeft niet noodzakelijk te panikeren. Toch niet als je een lening hebt met een vaste rentevoet. Mensen die voor deze optie gekozen hebben kunnen iets makkelijker ademen. Als de inflatie stijgt wordt je lening zelfs goedkoper. Anders is het gesteld met beleggingshypotheken. Deze vorm blijft maar zo goed als de monetaire markt.

Voeding

Mensen die over een lapje grond of tuin beschikken zijn het beste gewapend tegen een totale ineenstorting van de economie. Zelfs als je absoluut geen groene vingers hebt, kan je nog altijd een paar eigen groenten kweken. De meeste planten zorgen redelijk voor zichzelf. Wanneer geld niets meer waard is, met wat moet je dan betalen? Voedsel heeft altijd waarde, voor iedereen, in goede en slechte tijden.

Kleding

Dit is voor de meesten geen enkel probleem. Ofwel heb je op dit moment al kleding genoeg, ofwel kan je voor een luttele paar euro's terecht in kringloopwinkels of tweedehandszaken. Veel mensen geven sowieso al gebruikte kleding aan elkaar door.

Alternatieven

Vele duizenden kunnen in die eerste twee behoeften niet zelf voldoen. Wat rest hen dan nog in het uiterste geval? We hebben goud al even aangehaald. Goud of zilver zijn de waardecriteria bij uitstek. Je zou dus een klein deel van je spaargeld in deze grondstoffen kunnen steken. Maar koop het dan wel fysiek aan, niet in de vorm van een papiertje van de bank. Als je het niet kan vasthouden, heb je er geen controle over. Het goud in de kluizen van de nationale banken is van ons allemaal, maar die nationale banken doen er mee wat ze willen en de winst die ze maken als ze het verkopen vult alleen de zakken van de staat, niet die van ons. Als je toch je geloof in het virtuele geld blijft houden, kan je beleggen in bedrijven die voedsel produceren of verdelen. Bedrijven als Colruyt, Albert Heyn, Lidl of Aldi doen het in crisistijden beter dan vele concurrenten. In slechte tijden stijgt de verkoop van goedkoop basisvoedsel onevenredig. 'Bonen in tomatensaus' is een referentie-artikel. Ook spek is een blijver. We zeggen niet voor niets dat een rekening al of niet goed gespekt is.
© 2013 - 2018 Ces1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in schepenBeleggen in schepenHet kan aantrekkelijk zijn op te beleggen in de bouw van schepen. Dat komt omdat er een aantrekkelijk fiscaal voordeel w…
Beleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen kan rendabel zijn. Voor beginnende beleggers zijn er nuttige tips, zodat de beginnende belegger veilig kan bele…
Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Sinds de globale economische crisis van eind oktober 2008 zijn economische termen schering en inslag in de actualiteit.…

Reageer op het artikel "Crisisbestendig beleggen"

Infoteur: Ces1
Laatste update: 29-10-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!