Over bijverdiensten maandelijks reserveren

Over bijverdiensten maandelijks reserveren Indien u naast uw baan neveninkomsten verdient, bent u ook over deze extra inkomsten belasting verschuldigd. In bepaalde gevallen is het verstandig om geld te reserveren om de naheffing van de Belastingdienst te kunnen betalen. U kunt bijverdienen door bij een werkgever in loondienst te gaan, maar u kunt ook voor uzelf inkomsten bijverdienen buiten een dienstbetrekking om. Voor zover u niet te kwalificeren bent als ondernemer die winst uit onderneming geniet, moet u de extra inkomsten opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Om te voorkomen dat u na de jaarlijkse aangifte een forse naheffing krijgt, moet u maandelijks een deel van de inkomsten reserveren voor de naheffing van de Belastingdienst.

Waar ben ik belasting over verschuldigd?

Alle bedragen die u extra verdient naast uw reguliere inkomen, moet u opgeven bij de Belastingdienst. Indien u inkomsten verzwijgt, kan de Belastingdienst een naheffing opleggen, plus eventueel een boete in verband met de verzwijging. Stel, u drijft naast uw baan een handeltje via Marktplaats. Voor zover dit te kwalificeren is als inkomsten, moet u het verdiende bedrag bij uw inkomen optellen. In de belastingaangifte kunt u dit bedrag indienen als resultaat uit overige werkzaamheden. In de praktijk zullen slechts weinig mensen die doen voor inkomsten uit handeltjes, maar daar kunnen sancties op volgen.

Hoeveel belasting moet ik verdienen over bijverdiensten?

De hoogte van de heffing is afhankelijk van uw totale inkomen in één jaar. De heffing kan oplopen tot maar liefst 52 procent. Indien u bijvoorbeeld uit dienstbetrekking een inkomen geniet van 35.000 bruto per jaar, en u schrijft in de avonduren nog artikelen waarmee u geld verdient, dan moet u deze extra inkomsten als het ware optellen bij de inkomsten uit arbeid.

Kan het uit om bij te verdienen?

Zelfs in het geval dat de extra inkomsten belast gaan worden in de 52 procent schijf, kan het altijd financieel nog uit. U houdt er namelijk altijd nog 48 procent aan over. Hierbij moet wel een kanttekening worden gemaakt. Door een hoger inkomen loopt u namelijk wel het risico dat u minder tegemoetkomingen krijgt vanuit de overheid. U kunt gekort gaan worden op de huurtoeslag (vroegere huursubsidie), de zorgtoeslag en andere tegemoetkomingen die afhankelijk zijn van de hoogte van het gezinsinkomen. Op toeslagen.nl kunt u proefberekeningen maken.

Worden bijverdiensten gekort op een eventuele WW-uitkering?

Nee, onder voorwaarden wordt hier geen rekening mee gehouden bij het bepalen van de hoogte van de WW-uitkering. Nadat u buiten uw schuld uw baan verliest, ontvangt u eventueel een WW-uitkering. Dit is een opgebouwd recht waar u via uw werkgever premie voor hebt voldaan. Zodra er recht bestaat op een WW-uitkering, zal de UWV vragen om een opgave te geven hoeveel uren in de week u de neventaken waar de inkomsten uit voortvloeien, verricht. Zodra u meer tijd gaat besteden gedurende de werkloosheidsperiode, moet u dat opgeven. Dit extra tijd zal wel gekort worden op uw uitkering.

Maandelijks een bedrag reserveren

U doet er verstandig aan om maandelijks een deel van de extra inkomsten te reserveren. U weet namelijk dat er nog een claim gaat komen van de Belastingdienst. Dit hoeft niet indien het inkomsten uit dienstbetrekking zijn. In dat geval zorgt de werkgever namelijk al voor de inhoudingen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Over bijverdiensten maandelijks reserveren"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!