Invoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenland

Invoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenland In het buitenland kan kleding een stuk goedkoper zijn, net als bijvoorbeeld zonnebrillen, tassen en horloges. Maar je mag niet alles van je vakantie bestemming meenemen naar Nederland. Als je de regels die zijn opgesteld overtreedt, loop je het risico dat je artikelen in beslag genomen worden bij de douane en je er een boete voor terug krijgt. In dit artikel de regels voor horloges, cd's, dvd's, kleding, parfum, eten, souvenirs en antiek.

Belastingvrij

Het bedrag dat je vrij van belasting mag invoeren gaat per 1 december 2008 van 175 euro omhoog naar 430 euro voor landen buiten de EU. In de EU ligt de grens op 300 euro.

Als u een artikel koopt van meer dan 430 euro, betaalt u over het gehele artikel bedrag belasting.

Maximum

Per passagier mag je maximaal 3 namaakartikelen per soort van de volgende categorieën: Horloges, cd’s / dvd’s en overige goederen.

Kleding

Onder overige goederen valt dus ook kleding, dus maximaal 3 kledingstukken. Of als je een tas meeneemt, kan je nog maar 2 kledingstukken meenemen.

Cd en dvd

Onder cd’s en dvd’s wordt gekeken naar de titels. Een dvd met vier films erop wordt gezien als vier stuks en dat mag dus niet.

Parfum

Van parfum mag je maximaal 250 ml meenemen.

Producten van dieren

Je mag geen dierlijke producten invoeren zoals kaas, melk, eieren, vlees en vleeswaren. Maar ook geen huiden en jachttrofeeën. Alleen indien je een gezondheidscertificaat hebt aangevraagd bij de autoriteiten van je vakantiebestemming, mag je dierlijke producten invoeren.

Dier- en plantsoorten

Pas op met souvenirs die gemaakt zijn van beschermde dier- en plantensoorten, deze mogen uiteraard niet ingevoerd worden. Denk bijvoorbeeld aan rainsticks (gemaakt van de stam van een cactus), voorwerpen van koraal, ivoor of schildpaddenschild, doopvontschelpen en Chinese medicijnen en pleisters.

Fruit en bloemen

Je mag zonder fytosanitair certificaat maximaal 5 kilo vers fruit, 5 bossen snijbloemen en maximaal 5 kilo bloembollen in de EU invoeren. Deze mogen niet bedoeld zijn voor commercieel of wetenschappelijk gebruik. Daarnaast mogen ze geen risico opleveren voor planten, bloemen en fruit in Nederland.

(Speelgoed) wapens en medicijnen / drugs

Wapens mogen uiteraard zonder vergunning niet ingevoerd worden, maar dat geld ook voor speelgoedpistolen en andere speelgoedwapens. Drugs zijn ook niet toegestaan. Mochten medicijnen aangemerkt kunnen worden als drugs, dan moet je aan je huisarts een medisch paspoort vragen.

Kunst en antiek

Of je kunst en antiek mag invoeren zonder vergunning, hangt af van de waarde en de ouderdom van het stuk. Voor tekeningen geldt bijvoorbeeld dat alles boven de 15.000 euro dat ook ouder is dan 50 jaar niet mag worden ingevoerd zonder vergunning.

Bij het invoeren van geld of waardepapieren ter waarde van meer dan 10.000 euro, moet u aangifte doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantie en douane: wat mag je meenemen?Vakantie en douane: wat mag je meenemen?Van vakantie wil je vaak allerlei spullen meenemen waarvan je niet weet of het wel is toegestaan. Hoeveel drank, sigaret…
Cash geld op zak: hoeveel contanten mag je meenemen op reis?Cash geld op zak: hoeveel contanten mag je meenemen op reis?Cash geld blijft populair om in huis te hebben, zeker nadat de bankencrisis van 2008 bewees dat je bij een bank nooit he…
Tips voor het investeren in horlogesTips voor het investeren in horlogesHoogwaardige horloges zijn mooi, nuttig en soms ook een goede investering - omdat ze sterk in waarde kunnen stijgen. Toc…
Bronbelasting en bronheffing op rente en royalty’sBronbelasting en bronheffing op rente en royalty’sIn het buitenland betaalt u in 2019 en 2020 bronbelasting of bronheffing op de rente over uw spaargeld. In Nederland bet…

Erfenis en nalatenschap 2007 - 2013, 2014 de belastingdienstErfenis en nalatenschap 2007 - 2013, 2014 de belastingdienstErfenis en nalatenschap 2013 of 2014, successierechten betalen in 2015 of 2016, erfrecht, kindsdeel, vruchtgebruik 2013…
Schuiven met aftrekposten en verdelingSchuiven met aftrekposten en verdelingFiscale partners kunnen onderling schuiven met aftrekposten en inkomsten bij de belastingaangifte inkomstenbelasting 201…
Bronnen en referenties
  • Douane.nl

Reageer op het artikel "Invoeren kleding, cd's en souvenirs vanuit het buitenland"

Reacties

Aad, 09-06-2019 07:43 #7
Ik wil een antiek object online kopen in Vietnam. Moet ik daar invoerrechten in Nederland voor betalen? Dit is een particuliere aankoop. Hoe verder? Wie berekent de waarde dan, voor antiek porselein? En kan het zijn dat ik meer moet betalen voor invoer, dan dat ik betaald heb voor het object?

Jac Wagener, 11-01-2018 00:33 #6
Ik ben 68 jaar en woon in de Filipijnen. in de 20 jaar heb ik een collectie muziek cd's opgebouwd. ( 600 ). ik wilde dit naar mijn zoon sturen in België als nalating. Kan dit met de douane als ik het met LBC verstuur.

Arend, 07-01-2016 02:27 #5
Via internet heb ik een diamant gekocht voor de prijs van 700eu. de taxatiewaarde van het bijbehorende certificaat is 1500$. afkomstig per post uit india. moet verzonden van new delhi naar Amsterdam. Waar moet ik nu rekening mee houden met invoer en tax?

Ilse, 25-02-2015 13:43 #4
In Uganda hebben wij een heel mooi Afrikaans beeld gescoord. Voornamelijk van donker hout, maar ook een deel van de hoorn van een koe. Dit is geen beschermde diersoort, maar als wij dit in een pakket naar Nederland versturen krijgen wij daar dan geen problemen mee?

Jos de Wit, 27-12-2011 13:00 #3
Mijn dochter heeft in thailand een klein tasje gekocht. op schiphol is ze gecontroleerd en het tasje zou op het slotje volgens de "douane-expert" een klein stukje python leer bevatten
het tasje is in beslag genomen en er is haar een proces verbaal met hoge boete beloofd
vraag : kan zij het tasje opeisen voor een contra expertise, want is de expert wel een echte expert, kan hij zien dat het om een stukje python gaat en niet ven een ander niet besschermde slang etc
jos de wit

Tineke, 22-11-2010 20:07 #2
Ik ben net weer thuis van een mooie vakantie naar florida (miami). Ik heb gehoord dat als je de bonnetjes van je aankopen daar (b.v. kleding en souvernirs e.d.) bewaart dat je de zg tax (7 % van de aankoopsom) in nederland kunt terug krijgen. Wat is er waar van dit leuke verhaal? Reactie infoteur, 27-11-2010
Het is niet zo eenvoudig als je gehoord hebt, maar het is wel mogelijk btw terug te vragen als je buiten de EU spullen hebt gekocht. Zo moet u een btw-aankoopbon op naam hebben en bij de douane een validatiestempel ophalen en dan teruggave aanvragen.

Joke de Ruiter, 01-07-2010 15:04 #1
Mijn man is vorig jaar op jacht geweest in Zuid-Afrika. Hij heeft diverse dieren geschoten en de jachttroffeeën staan in een kist voor transport naar Amsterdam Schiphol. De vraag is of hij over de jachttroffeeën invoerbelasting moet betalen. Reactie infoteur, 01-07-2010
Jeemig. Het hangt af van de waarde. Ik vermoed dat die wel hoger getaxeerd wordt dan 430 euro en in dat geval moet inderdaad invoerbelasting betaald worden. Sommige dieren mag u helemaal niet invoeren, als ze als bedreigd worden beschouwd.

Infoteur: Jour
Laatste update: Mei 2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 7
Schrijf mee!