InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Leasecontract afkopen

Leasecontract afkopen

Leasecontract afkopen Is een leasecontract in 2017 afkopen verstandig? Afkopen is een voordelige keuze, zeker nu de bijtelling en belasting voor uw auto in 2016 en 2017 in veel gevallen omhoog gaat. Een nieuw contract, het oude leasecontract afkopen of iemand anders uw huidige contract laten overnemen. Wat levert u geld op en waarop moet u letten. De boete is hoog, maar een lagere bijtelling van een auto van de zaak levert u ook veel fiscaal voordeel op. Wat is de looptijd van uw leasecontract nog in 2017? Valt er bij een afkoop wat te onderhandelen?

Ik heb eerder een leasecontract afgesloten

Een leasecontract is een mooie oplossing voor wie een auto van de zaak rijdt en er ook privé gebruik van wil maken. Maar een leasecontract is ook gewoon een contract met bindende afspraken en van een leasecontract komt u in veel gevallen ook niet ongeschonden af. Hoe hoog de kosten en boete zijn, hangt af van de cataloguswaarde van de wagen en vooral de looptijd die er nog over is. Wie een contract voor vier jaar heeft en nog twee jaar heeft staan, zal bij een vergelijkbare auto meer aan de leasemaatschappij moeten betalen bij het openbreken van het contract dan voor wie in 2017 het contract nagenoeg regulier afloopt.

Rekenvoorbeeld kosten openbreken en afkopen leasecontract

Een simpel rekenvoorbeeld dan maar om een beetje helder te krijgen waarover we spreken. Stel uw leaseauto heeft een cataloguswaarde van 40.000 en uw leasecontract loopt over twee jaar af. Stel dat de leasemaatschappij elke maand 350 op uw leaseauto afschrijft en u hebt al twee jaar betaald. Dan staat deze auto nog in de boeken voor 31.600 bij de leasemaatschappij. Als de leasemaatschappij de auto nu terugkrijgt, zal de auto niet 31.600 waard zijn maar bijvoorbeeld 25.000. Dat betekent dat de leasemaatschappij zonder boeteclausule een verlies zou lijden van 6.600. En u begrijpt het al, dat verlies zal bij het openbreken van het leasecontract door u moeten worden betaald.

Waarom leasecontract openbreken en afkopen?

En toch kan het bijvoorbeeld in 2015 openbreken van een leasecontract financieel en fiscaal voordelig zijn. In 2016 verslechtert namelijk het percentage van de bijtelling van uw leaseauto. In 2015 wordt een bijtelling van 7% al gauw 15% en 4% wordt 21% bijtelling. De leaseauto wordt in 2016 en 2017 een stuk duurder. Alleen met een auto die geen enkele emissie heeft, springt u er nog goed uit. De nieuwe bijtelling geldt voor een auto uit 2016 en 2017, maar wie in 2015 een leaseauto koopt onder de huidige gunstige bijtellingscondities houdt de goedkope bijtelling nog vijf jaren vast. Dus moet er gerekend worden of het nu afkopen van uw contract opweegt tegen het voordeel van vijf jaar lang een laag fiscaal tarief.

Openbreken leasecontract bij dure auto en hoog inkomen

Het zal duidelijk zijn dat als u een dure auto van de zaak rijdt en een hoog inkomen hebt, de boete voor de afkoop wel eens lager kan zijn dan het fiscale voordeel. En uw voordeel is optimaal als u op het einde van het jaar afkoopt, zodat u maximaal van de lage bijtelling kunt profiteren. Maar let wel op. Vele leaserijders zullen dit in de loop van 2015 ook door hebben en de leasemaatschappijen zien de bui ook al hangen. Wie zijn leasecontract wil openbreken, wacht daarmee niet te lang. De afkoop, de levering van de nieuwe auto en de vernieuwing van het contract moeten wel nog allemaal in 2015 plaatsvinden. Als een afkoop in 2015 nog niet voordelig genoeg is, kunt u de berekening en afweging van het voordeel in 2016 nog eens maken.

Onderhandel met de leasemaatschappij

Over veel zaken kan worden onderhandeld. Als u een nieuw contract afsluit bij dezelfde dealer zal over het boetebedrag voor de afkoop van het oude contract vast ook wel kunnen worden onderhandeld. Bedrijven met veel leaseauto's staan in de onderhandeling in een sterkere positie dan een eenmansbedrijf. Maar wacht niet te lang, want er zullen naar verwachting in 2015, 2016 en 2017 vele verzoeken tot afkoop worden gedaan.

Leasecontract overnemen

Soms is er een andere werknemer die uw leasecontract wel wil overnemen. In dat geval zal meestal geen boete betaald hoeven te worden, omdat alleen de naam van de leasehouder verandert en niet de betaling aan de leasemaatschappij. Bekijk dus wat er voor u mogelijk is.

Conclusie leasecontract in 2016 of 2017 afkopen

Wilt u nog lange tijd profiteren van een lage bijstelling van uw lease auto, dan is het afkopen waarschijnlijk een goedkope optie. Bekijk in ieder geval de mogelijkheden die er voor uw wagen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leasecontract afkopen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Leaseauto 2019
Schrijf mee!