InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De overdrachtsbelasting van 6% naar 2%

De overdrachtsbelasting van 6% naar 2%

De overdrachtsbelasting van 6% naar 2% Wie het laatste nieuws in de gaten heeft gehouden heeft het vast al gehoord: De overdrachtsbelasting gaat omlaag, en wel met 4%. Dit is erg gunstig voor de kopers van huizen aangezien deze onverwachte wending flink wat geld bespaard. Over hoe overdrachtsbelasting werkt, en wat je eraan hebt staat in dit artikel beschreven.

Wat is overdrachtsbelasting?

Overdrachtsbelasting wordt betaald als je juridisch of economisch eigenaar wordt van onroerende zaken zoals bijvoorbeeld een huis of een stuk grond. Deze belasting was altijd 6% van de aankoopsom van bijvoorbeeld het huis, hiermee wordt bedoelt dat als je een huis van 200 000 euro koopt je 6% van dit bedrag betaald aan overdrachtsbelasting. Er zijn uitzonderingen waarbij je geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen, bijvoorbeeld als je iets erft van iemand of als je gaat samenwonen met iemand die al een huis heeft. Hiervoor verwijs ik je door naar de website van de belastingdienst: www.belastingdienst.nl. Laat altijd eerst goed uitzoeken wat je kunt besparen door middel van eventuele vrijstellingen of uitzonderingen, dit kan je een hoop geld besparen. De overdrachtsbelasting kun je op twee manieren betalen. De meest gebruikelijke manier is via de notaris. Echter kun je dit ook zelf regelen, dit is niet erg gebruikelijk.

Overdrachtsbelasting naar 2%

De overdrachtsbelasting van 6% op de aankoopsom gaat terug naar 2% van de aankoopsom. Dit geld echter voor 1 jaar dus tot 1 juli 2012 ongeveer. Als je je huis hebt gekocht op 27 juni 2011 kun je het geld wat je teveel hebt uitgegeven, de 4% dus, terugvragen, oftewel dit werkt met terugwerkende kracht vanaf 15 juni 2011. Heeft de overdracht echter 14 juni 2011 of eerder plaatsgevonden betaal je wel gewoon 6%, en ben je dus net buiten de boot gevallen.

Voorbeeld

Laten we in een voorbeeld even kijken hoeveel geld het scheelt dat de overdrachtsbelasting naar 2% is gegaan:

Je koopt een huis van 200 000 euro. Je betaald normaal gesproken 6% overdrachtsbelasting over de koopsom van het huis, in dit geval dus 200 000 euro. 6% van 200 000 is 12 000 euro. Nu is dit 2% geworden dit is dus 2% over 200 000 euro dus 4000 euro. De simpele rekensom van 12 000 - 4000 = 8000 euro laat zien dat je dus 8000 euro bespaard doordat de overdrachtsbelasting met 4% is gedaald.

Hoe duurder je huis is, hoe meer je eigenlijk bespaard want 6% over 400 000 euro is natuurlijk veel meer geld dan 6% over 200 000 euro. In vergelijking is het dus hetzelfde want het is gezakt met 4% over een bepaalde waarde. Hoe duurder deze waarde dus hoe meer geld je zult besparen met de goedkopere overdrachtsbelasting.

Waarom brengt men de overdrachtsbelasting terug naar 2%?

De overdrachtsbelasting wordt teruggebracht naar 2% om de woningmarkt wat te helpen. Er staan vele huizen te koop en er worden er maar weinig verkocht. Het valt tegenwoordig ook niet meer mee voor mensen om een huis te kopen. Men kan bijna geen leningen meer krijgen, vandaar de vele leeg staande huizen. Deze 'actie' die een jaar geldig is moet mensen gaan aansporen om huizen te gaan kopen aangezien dit je nu veel geld bespaard en deze 'actie' volgend jaar niet meer loopt. Het moet dus helpen de woningmarkt weer te laten draaien omdat mensen worden overgehaald nu een huis te kopen in plaats van volgend jaar omdat je nu veel geld kunt besparen.

De 'actie' is dus maar een jaar geldig dus tot ongeveer 1 juli 2012, vergis jezelf hier niet in! Het zou zonde zijn als je net buiten de boot valt en dus veel geld extra moet betalen.

Er was al langer sprake van het feit dat de overdrachtsbelasting zou worden verlaagd, dit was voor veel mensen een grote twijfel om een huis aan te schaffen. Mensen dachten misschien net buiten de boot te vallen door een huis te kopen terwijl de zekerheid tot de verlaagde overdrachtsbelasting er nog niet was. Het zou natuurlijk ook zonde zijn dat als je een huis koopt en 6% moet betalen over de aankoopsom en een week later maar 2% over de aankoopsom had moeten betalen. Hierdoor kwam de huizenmarkt nog verder in de knel te zitten, mensen stelde namelijk uit. Veel mensen denken dat het verlagen van de overdrachtsbelasting voor 1 jaar een goede actie is om de huizenmarkt weer wat op te krikken.
Gerelateerde artikelen
Wat is overdrachtsbelasting?Wat is overdrachtsbelasting?Bij het kopen van een bestaande woning, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd. De belasting wordt geheven over de koo…
Overdrachtsbelasting blijvend op 2 procentOverdrachtsbelasting blijvend op 2 procentIn 2012 is besloten om de overdrachtsbelasting op twee procent te laten. In juni 2011 was de overdrachtsbelasting tijdel…
Overdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting: wie een eigen woning of grond koopt, krijgt hiermee te maken. Maar ook in andere gevallen is soms…
Verlaging overdrachtsbelasting als reden om huis te kopenVerlaging overdrachtsbelasting als reden om huis te kopenPer 15 juni 2011 is de overdrachtsbelasting verlaagd van 6 procent naar 2 procent. Dit is een ideale kans voor mensen di…
Ook bestaande huizen kunt u verkopen vrij op naamOok bestaande huizen kunt u verkopen vrij op naamDoor de verlaging van de overdrachtsbelasting zijn sommige makelaars overgestapt van de verkoopconditie kosten koper naa…
Bronnen en referenties
  • Nu.nl
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "De overdrachtsbelasting van 6% naar 2%"

Reactie

Wij, 03-07-2011 14:52 #1
Wij hebben 17 juni de overdracht van de woning gehad. Wij vallen er net onder. Nu kunnen wij die 4% terug krijgen. Maar hoe gaat dat? Moet ik de notaris bellen en regelt hij dit verder of moet dit via de belastingdienst teruggaveformulier?

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!