InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting spaargeld 2018

Belasting spaargeld 2018

Belasting spaargeld 2018 De belasting op spaargeld en vermogen in box 3 gaat in 2018 in veel gevallen omlaag. De Belastingdienst berekent uw forfaitair rendement op vermogen namelijk op basis van de spaarrente en beleggingsresultaten uit het verleden. De spaarrente daalde tot en met 2016 en de beleggingsresultaten vertoonden een gemengd beeld. Hoeveel vermogensrendementsheffing gaat u in 2018 betalen, gaat ook bij u de belasting omlaag of wordt het weer meer betalen bij uw aangifte inkomstenbelasting in 2019?

De vermogensrendementsheffing 2018

Tot 2017 prikte de Belastingdienst uw rendement op vermogen op 4%, ook in een periode waarin de spaarrente daalde en 4% op een spaarrekening niet realistisch was. Van dit veronderstelde rendement op vermogen, moest u 1,2% vermogensrendementsheffing betalen. Zelfs die 1,2% was in veel gevallen hoger dan wat u op een spaarrekening ontving. Het was dan ook niet raar dat er steeds meer protest kwam tegen deze hoge belastingheffing. Tegelijkertijd stonden er partijen op die lieten weten dat de belasting op vermogen verder omhoog moest gaan en vooral de grotere vermogens meer belasting moesten gaan betalen. Dat het anders moest was wel duidelijk, maar het is er niet eenvoudiger op geworden. In 2018 is het veronderstelde rendement op vermogen niet uniform gelijk aan 4%, maar is het afhankelijk van de omvang van uw vermogen.

De berekening van de belasting op spaargeld en vermogen

Sparen is al lang geen feest meer in Nederland, dat werd in 2017 nog eens benadrukt met de hoge belasting op spaargeld en vermogen. Er kwam wel een nieuw systeem van belastingheffing, maar van een substantiële belastingverlaging was geen sprake. De vermogensrendementsheffing van 1,2% werd vervangen door een heffing die varieert van 0,86% tot 1,62%. Krijgt u in 2017 op uw spaarrekening 0,3% spaarrente, dan betaalt u dus bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting nog steeds 300% tot 540% belasting over uw spaarrente. Wie gespaard had voor de oude dag kreeg in veel gevallen te maken met een nog hogere belastingheffing in box 3. Vooral de mensen met een vermogen tot 25.000 euro gingen erop vooruit, zij hoefden geen belasting meer te betalen.

Het veronderstelde rendement op vermogen in 2018 bepaalt uw vermogensbelasting

Onder de veronderstelling dat het nieuwe systeem van spaarheffing uit 2017 ook in 2018 wordt toegepast, is bekend hoeveel belasting u in 2018 moet gaan betalen. Immers de Belastingdienst baseert de vermogensrendementsheffing 2018 op basis van de rendementen uit het verleden en niet op het werkelijk behaalde rendement. Bekend is wat hoe hoog de spaarrente tot en met 2016 was en wat het vijftien jaar gemiddelde op beleggingen in obligaties, aandelen en vastgoed is geweest. Dit leidt tot de volgende tarieven 2018 op vermogen:

Vermogensrendementsheffing op spaargeld en vermogen 2018 per persoon:

SchijfUw vermogenVerondersteld rendementBelastingtariefVermogensrendementsheffing
Schijf 1:< 25.000 euro2,65%0%0%
Schijf 2:25.001 tot 100.000 euro2,65%30%0,79%
Schijf 3:100.001 tot 1.000.000 euro4,52%30%1,36%
Schijf 4:>1.000.000 euro5,38%30%1,61%

Belasting op spaargeld gaat omlaag

Dat betekent dat de belasting op spaargeld omlaag gaat, maar dat de hogere vermogens hier nauwelijks wat van merken:

Vermogensrendementsheffing 2017 en 2018:

SchijfUw vermogen20172018
Schijf 1:< 25.000 euro0%0%
Schijf 2:25.001 tot 100.000 euro0,86%0,79%
Schijf 3:100.001 tot 1.000.000 euro1,38%1,36%
Schijf 4:>1.000.000 euro1,62%1,61%
____
Het aanstaande kabinet Rutte 3 wil de vrijstelling in de eerste schijf in 2018 verhogen met 5.000 euro naar 30.000 euro.

Dat de hogere vermogens hier nauwelijks wat van merken komt door de berekeningswijze van de Belastingdienst: de spaarrente wordt over vijf jaren gemiddeld, het beleggingsresultaat over vijftien jaren. Dat het beleggingsresultaat over meer jaren wordt uitgesmeerd is ook wel te begrijpen. De effectenbeurs kan immers erg grillig zijn en de Belastingdienst zit niet op zit te wachten zijn belastinginkomsten die elk jaar sterk afwijken. Als de systematiek voor 2018 verder niet wordt gewijzigd, dan gaat u dus in 2018 (iets) minder belasting op vermogen betalen. Als er door de Belastingdienst met een lagere spaarrente wordt gerekend, dan nog zal het beleggingsresultaat in de berekening zwaar blijven wegen en betalen de grotere vermogens nog steeds de hoofdprijs.

Stel nu dat in de systematiek de spaarrente 0,35% wordt in plaats van 1,63% dan wordt de belastingheffing in box 3:
  • schijf 1: 0%;
  • schijf 2: 0,60%;
  • schijf 3: 1,30%;
  • schijf 4: 1,61% (onveranderd dus).

Maar de berekening kan ook nadelig uitpakken als Financiën de meer recente beleggingsresultaten meeneemt in de berekening, die resultaten waren immers prima, beter dan vijf jaren terug en leiden tot een hogere heffing.

Belasting op vermogen op basis van het werkelijke rendement

De systematiek van 2018 zal in latere jaren waarschijnlijk worden ingewisseld voor een belasting op het werkelijk behaalde rendement op spaargeld en vermogen. Dat lijkt ook redelijk, maar dat kan ertoe leiden dat de belastingtarieven in 2019 en latere jaren weer veel hoger zullen zijn. Wordt echter de systematiek uit 2018 ook in 2019 toegepast, dan zullen ook de belastingen op spaargeld en vermogen in 2019 vergelijkbaar zijn met die uit 2018. Voor de lagere bedragen daalt de vermogensheffing wederom in 2019.

Lees verder

© 2017 Info4mij, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Belasting over spaargeld 2011 - 2012Belasting over spaargeld 2011 - 2012Moet je belasting betalen over je spaargeld? Het antwoord is helaas “ja”. De fiscus ziet de rente als een vorm van inkom…
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Belastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijkBelastingherziening 2017: hoge belasting in box 3 mogelijkDe belastingherziening voor het spaargeld en vermogen in box 3 kan een forse belastingverhoging betekenen. Wie denkt dat…
Bronnen en referenties
  • Belastingplan 2018

Reageer op het artikel "Belasting spaargeld 2018"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 03-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2018
Schrijf mee!