Waar gaat ons inkomen naar toe?

Waar gaat ons inkomen naar toe? Nederlanders hebben een hoog inkomen, maar hiervan verdwijnt maar een klein gedeelte in onze eigen portemonnee. Het grootste deel van ons inkomen gaat op aan belastingen. Al meer dan 20 jaar blijft de groei van ons inkomen achter bij de groei van het bruto binnenlands product (bbp). In Nederland is het onderwijs, de zorg en het pensioen (nog) beter geregeld dan in de meeste andere landen, maar hoe lang nog en tegen welke prijs?

Groei Nederlandse economie

Na twee jaar op een rij te zijn gekrompen, steeg in 2014 de Nederlandse economie met 0,9%. De bedrijfsinvesteringen groeiden in 2014 met 3,4%, de huishoudconsumpties blijven hierbij wat achter met een groei van 0,1 %.
De landen in de Eurozone die zich in 2015 nog steeds niet op het niveau bevinden van 2008 zijn Griekenland, Portugal, Spanje, Italië en Nederland. De besteedbare inkomens van de huishoudens in Nederland zijn in 2015 2,5 % onder het niveau in 2008.

Gemiddeld huishoudinkomen 2013 en 2015

Uitkeringen als kinderbijslag en huurtoeslag worden bij het huishoudeninkomen meegeteld. Gemiddeld was het inkomen van een huishouden in 2013 57.900,- bruto en netto 33.600,- euro. Dit zegt niet zo heel veel, want een één-persoonshuishouden is ook een huishouden en het maakt nogal een verschil of je alleen moet rondkomen van 33.600,- of met een groot gezin.

Echtparen met kinderen onder de achttien jaar hadden in 2015 gemiddeld bruto een gezinsinkomen van 85.600,-. Ook dit zegt niet zoveel, want wanneer dit verdiend wordt door man en vrouw samen houden ze hier netto wat meer van over dan wanneer dit verdiend wordt door een alleenverdiener. Dit komt neer op ongeveer 41.786,- netto voor een alleenverdiener en 42.484,- netto voor een echtpaar waarvan beiden de helft verdienen.

De verschillen tussen de bruto verdiende bedragen en de netto bedragen laten zien dat een hoog bruto salaris in het netto salaris nauwelijks is terug te zien vanwege de hoge belastingschijven. Daar gaat het hogere inkomen grotendeels naar toe, de belasting.

Nederlanders hebben weinig vrij te besteden

Nederlanders betalen heel veel aan de collectieve financiering van het zorgstelsel en pensioenstelsel in vergelijking met de andere landen in Europa. De vraag is hoeveel de huidige betalers van dit systeem hiervan terug gaan zien. De pensioenleeftijd wordt steeds verder omhoog getrokken en op het zorgstelsel wordt steeds meer bezuinigd.

Verder gaat er in Nederland een groot deel van het inkomen naar de overheid (belasting). Dit deel is drie keer zo groot dan in Amerika, maar ook groter dan in alle andere landen in Europa. Het gevolg hiervan is dat Nederland in vergelijking met andere landen, hele lage inkomensverschillen kent. Nivelleren heet dit en dat is niet iets om trots op te zijn. Dit gaat ten koste van de binnenlandse bestedingen en hierdoor ook ten koste van het groeipotentieel van de Nederlandse economie.

Bevolkingsgroei

In Nederland groeide de bevolking in 2014 sterk. Dit kwam door de toevlucht van immigranten (181.000). Hiervan waren 24.000 mensen van Poolse afkomst en ook waren er 22.000 remigranten. Het aantal geboren kinderen is nog altijd laag. Er werden vooral kinderen geboren in gezinnen waar de zwangerschap vanwege de crisis is uitgesteld. Er waren dus vooral veel vrouwen van boven de dertig die kinderen kregen. Het aantal 65-plussers is gestegen naar 17,8 % van de totale bevolking.

Volgens het CBS groeit de Nederlandse bevolking nog tot 18 miljoen inwoners in 2044, hierna zal de groei sterk worden vertraagt. De autochtone bevolking in Nederland is in 2015 13,2 miljoen en zal krimpen naar 12,4 miljoen in 2060. In de toekomst zal Nederland meer ouderen en meer allochtonen kennen.

Meer ouderen waarvoor gezorgd moet worden en meer allochtonen. Vooral voor de niet Westerse allochtonen van de eerste generatie geldt dat deze vaker dan gemiddeld afhankelijk zijn van een uitkering voor hun inkomen. Dit maakt dat deze groepen in de Nederlandse samenleving steeds zwaarder gaan drukken op het inkomen van de werkende medemens. De vraag is hoe de Nederlandse regering dit aan gaat pakken. Nog verder nivelleren zorgt er alleen maar voor dat werken niet of nauwelijks loont.
Gerelateerde artikelen
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Hoeveel verdienen de internationale artiesten?Sommige artiesten die internationaal zijn doorgebroken, verdienen tientallen miljoenen per jaar. Ze weten niet hoe lang…
Hoe hoog is het inkomen van een Europees parlementslidHoe hoog is het inkomen van een Europees parlementslidDoor veel Nederlanders wordt negatief gedacht over de taak en het inkomen van zogenaamde Europarlementariërs. Ze zouden…
Modaal inkomen tussen wal en schip?Modaal inkomen tussen wal en schip?Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een der…

Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten 2019Welke specifieke zorgkosten, medicijnen en ziektekosten zijn in 2019 fiscaal aftrekbaar bij uw belastingaangifte? Van we…
Bronnen en referenties
  • https://economie.rabobank.com/publicaties/2015/mei/nederland-hoog-inkomen-maar-weinig-te-besteden/
  • http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/06C18A7D-0D52-4F1C-AEB6-A9FAD7330FB5/0/2015Nederlandin2014.pdf
  • http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/4B03A8B3-20C1-490E-A1F9-659266102CA2/0/2014bevolkingsprognose20142060groeidoormigratieart.pdf

Reageer op het artikel "Waar gaat ons inkomen naar toe?"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 16-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!