InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kansrijke argumenten voor bezwaar tegen WOZ-waarde 2019

Kansrijke argumenten voor bezwaar tegen WOZ-waarde 2019

Kansrijke argumenten voor bezwaar tegen WOZ-waarde 2019 In de maand januari of februari 2019 krijgt u als huisbezitter een WOZ-beschikking in de bus, waarin de WOZ-waarde van uw huis vermeld wordt. Deze waarde is een belangrijke peiler voor andere belastingen en daarom is het in uw belang dat deze niet te hoog is. Bent u van mening dat de WOZ-waarde van uw huis wel te hoog is ingeschat, dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Welke gronden voor bezwaar kunnen effectief zijn? U zult nog verbaasd zijn over de volgens de rechter succesvolle argumenten voor verlaging.

Argumenten bezwaar WOZ-waarde 2019

WOZ-waarde en WOZ-beschikking

De Wet waardering onroerende zaken (WOZ) regelt in Nederland de waardering van alle onroerende zaken ten behoeve van belastingheffing, in de belangrijkste plaats van woningen. Zowel de gemeente, de Belastingdienst als het waterschap maakt gebruik van deze gegevens om de hoogte van bepaalde belastingen te bepalen. Dit gaat op voor de volgende soorten belasting en belastingonderdelen:
  • Onroerendezaakbelasting (OZB)
  • Rioolheffing
  • Energiebelasting
  • Eigenwoningforfait
  • Afschrijving gebouwen
  • Waardering van een woning bij overlijden of schenking
  • Watersysteemheffing

U kunt zich voorstellen dat wanneer de WOZ-waarde te hoog bepaald wordt dit flink in de papieren kan lopen omdat het elke individuele aanslag van de bovengenoemde belastingen kan beïnvloeden. De uitvoering van de WOZ komt voor rekening van de gemeente en dit is dan ook het bestuursorgaan waar u terecht kunt met uw eventuele bezwaar tegen de WOZ-beschikking in 2019.

Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde

In januari of februari 2019 valt de jaarlijkse WOZ-beschikking weer op de mat met daarin de geschatte marktwaarde op de waardepeildatum. Sommige huizenbezitters zullen geconfronteerd worden met een waarde die significant hoger is dan in het voorgaande jaar. Dit heeft ermee te maken dat voor de bepaling van de WOZ-waarde niet alleen gekeken wordt naar vaststaande zaken als bouwjaar en woningoppervlak, maar bijvoorbeeld ook naar de verkoopprijzen van andere woningen in de wijk. Indien u het hiermee oneens bent hebt u de mogelijkheid om binnen zes weken na dagtekening van de WOZ-beschikking bezwaar te maken bij de gemeente. Het maken van bezwaar kan wel degelijk resultaat hebben. Zo werd in Den Haag de waarde van een woning met 37.000 euro naar beneden bijgesteld in verband met een succesvol beroep op de nadelige effecten van een hoogspanningsverbinding in de nabijheid van een woning. Echter ook een aantal op het eerste gezicht veel pietluttiger argumenten hebben kans van slagen!

Bezwaar uitbesteden aan professionele WOZ-specialist

Bezwaar maken door gebruik te maken van de website van de Vereniging Eigen Huis kan met enkele minuten. Uw bezwaar kunt u echter ook uitbesteden aan een professionele WOZ-specialist. Door een slimme constructie is dit zelfs gratis, de wettelijke vergoeding van de gemeente dekt namelijk de door de WOZ-specialist gemaakte juridische kosten.

Kansrijke argumenten voor verlaging WOZ-waarde

De website Fiscaal Up To Date zette enkele gevallen op een rij waarbij op last van rechtbank, gerechtshof of Hoge Raad de WOZ-waarde is gecorrigeerd (periode 2000-2014). Een greep uit de met succes aangedragen argumenten:
  • Gebruik van verkeerde referentiewoningen (bijvoorbeeld vrijstaande woning en tussenwoning)
  • Slechte onderhoudsstaat
  • Te veel gerekend grond en/of inhoud
  • Structurele hoge waterstand
  • Bodemverontreiniging
  • Verzakkingen
  • Aanwezigheid asbest
  • Aanwezigheid houtworm
  • Scheuren in de muren
  • Overlast door hangjongeren
  • Overlast van vliegverkeer
  • Overlast door drugstoerisme in de grensstreek
  • Nabijheid van een spoorlijn
  • Slagschaduw door windmolens
  • Dreigende executieverkoop
  • Reeperbahn-effect (prostitutie in de buurt)
  • De aanwezigheid van arbeidsmigranten op een nabijgelegen bungalowpark

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay
  • De Telegraaf (26 januari 2015)
  • Fiscaal Up To Date - http://www.futd.nl/dossiers/special-woz-waarde/

Reageer op het artikel "Kansrijke argumenten voor bezwaar tegen WOZ-waarde 2019"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!