InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Alimentatie: de nieuwe alimentatieregels 2015

Alimentatie: de nieuwe alimentatieregels 2015

Alimentatie: de nieuwe alimentatieregels 2015 De regels voor alimentatie gaan per 1 januari 2015 veranderen. Veel gescheiden ouders gaan er door de nieuwe regelingen flink op achteruit. Zo is de kinderalimentatie vanaf 2015 niet meer aftrekbaar. Wel kunnen alleenstaande ouders vaak aanspraak maken op een aantal toeslagen zoals huurtoeslag of heffingskortingen. Maar ouders kunnen er ook voor kiezen om zelf de regelingen rond hun kinderen te bepalen en vast te leggen. Maar dan moeten ze nog wel met elkaar door 1 deur kunnen.

Alimentatie verandert

De aftrekbaarheid van de kinderalimentatie vanaf 139 euro vervalt vanaf 1 januari 2015. Dit betekent dat degene die de alimentatie moet betalen, minder gaat betalen omdat er minder geld voor is.

Alleenstaande ouderkorting vervalt

De (aanvullende’ alleenstaande-ouderkorting wordt per 1 januari 2015 ook afgeschaft. Er komt gedeeltelijk wel een compensatie voor in de vorm van een toeslag op het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders met een laag inkomen.

Helemaal geen alimentatie meer

De compensatie in de vorm van een toeslag op het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders met een laag inkomen (alleenstaande-ouderkop) wordt wel weer in mindering gebracht op het door de rechter vastgestelde bedrag dat nodig is voor de opvoeding van het kind. Daardoor wordt het totaalbedrag lager en dat betekent weer dat de alimentatie vaak omlaag kan. Soms vervalt diezelfde alimentatie helemaal.

Bij twee kinderen: allebei een kind bij een ouder inschrijven

Mensen met een laag inkomen en twee kinderen die gaan scheiden, kunnen overwegen om allebei een kind op hun adres in te laten schrijven. In dat geval zijn ze namelijk allebei voor de Belastingdienst alleenstaande ouder en zijn er meer regelingen waar een beroep op gedaan kan worden. Die toeslagen kunnen oplopen tot 254 euro per maand.

Buiten de rechter om de financiële zaken rond een scheiding regelen zonder alimentatie

Een ouderschapsplan moet altijd gemaakt worden bij een scheiding als er kinderen in het spel zijn. Maar alimentatie aanvragen hoeft niet. Mensen kunnen er zelf ook voor kiezen om te bepalen hoe zij die financiële situatie willen regelen. Daarvoor is wel vertrouwen nodig, maar wie er op die manier uit kan komen heeft bepaalde voordelen. Als een rechter de alimentatie vaststelt, is dat gebaseerd op een gemiddelde situatie. Uitgaande van dat gemiddelde wordt bepaald welk bedrag er maandelijks nodig is voor de opvoeding van de kinderen. Daarna wordt op basis van draagkracht bepaald wie er wat betaalt. Wie zelf een regeling opstelt, kan uitgaan van de reële kosten. Dat kan voordeel opleveren. Voorwaarde is dan wel dat de ex-echtelieden wel normaal met elkaar omgaan. Is dat niet het geval en praten zij niet meer met elkaar, dan moet de rechter het wel regelen.

De nieuwe alimentatieregeling 2015: iedereen heeft er mee te maken

De nieuwe alimentatieregeling van 2015 heeft gevolgen voor iedereen. Doordat bestaande aftrekposten veranderen, wordt de hele financiële situatie anders. Per saldo gaat de ouder waar de kinderen staan ingeschreven erop achteruit. Dat bedrag kan wel oplopen tot 400 euro per maand minder. Bovendien is het toch vaak de moeder die in dit geval veel minder geld krijgt voor de verzorging van de kinderen. De vader gaat er gelijker tijd op vooruit voor hetzelfde bedrag. Dat dan wel op voorwaarde dat de bestaande overeenkomst of rechterlijke uitspraak wordt aangepast. Vaders die minder alimentatie willen gaan betalen staan in hun recht door invoering van deze nieuwe wet. Het betekent overigens ook vaak dat de beide ex-echtelieden daardoor in conflict met elkaar komen.

Alimentatie nieuwe stijl berekenen

Op de website van de Belastingdienst is te lezen en uit te rekenen hoe de veranderingen van de alimentatieregelingen per 2015 uit kunnen vallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar?Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar?Betaalde alimentatie is onder voorwaarden aftrekbaar van het inkomen. De betaalde kinderalimentatie is ook aftrekbaar, m…
Aftrek alimentatie 2016 en 2017 & alimentatie 2018 en 2019Aftrek alimentatie 2016 en 2017 & alimentatie 2018 en 2019Alimentatie in 2016, 2017, 2018 of 2019 en andere onderhoudsverplichtingen zijn mogelijk een aparte aftrekpost bij uw be…
nieuws uitgelichtKinderalimentatie niet meer aftrekbaarMet ingang van 1 januari 2015 is betaalde kinderalimentatie niet meer aftrekbaar van het inkomen. Dit kan een reden zijn…
Alimentatie is fiscaal aftrekbaarOp het moment dat partners scheiden, zijn ze vaak toch nog tot elkaar veroordeeld. Dit komt doordat de meest verdienende…
Belastingvoordeel alimentatie 2015 vervallen, wat te doen?Belastingvoordeel alimentatie 2015 vervallen, wat te doen?Wie gescheiden is en kinderen heeft die bij de de ex-partner wonen betaalt meestal alimentatie aan zijn of haar ex. Dit…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant
  • AD

Reageer op het artikel "Alimentatie: de nieuwe alimentatieregels 2015"

Reacties

M. Geboers, 05-04-2016 21:03 #3
Mijn ex betaalt nog maar de helft van de alimentatie sinds hij werkloos is… al een jaar… hij woont wel al 5 jaar samen met fulltime werkende partner… Klopt dit? Of moet hij gewoon betalen? Ik ben alleenstaand… Reactie infoteur, 14-06-2016
Ik zou hier eens even mee naar de rechtbank stappen, want ik heb het idee dat dit niet helemaal in orde is. Heeft hij zelf besloten dat hij nog maar de helft betaalt? Of is dat opgelegd? Het is in ieder geval de stap naar een advocaat waard.

Devriendt Kristien, 26-05-2015 19:22 #2
Een uitspraak in 2013 voor correctionele rechtbank, kan dat?,de overeenkomst naleven tot op heden, en wegens de advocaat van mn ex die door geeft aan deurwaarder, dat ik weiger van te betalen, volledig loonsbeslag word opgelegd met een beslissing van gerecht die voorgekomen is eerder in 2010,een vroegere uitspraak dat ze nu gebruikt, terwijl er een nieuwe overeenkomst is uitgesproken in 2013 en ik al die tijd de afspraken heb nageleefd, ik heb dan ook al bijna het dubbele betaald van wat ze beweerd ontvangen te hebben, kan een deurwaarder beslaglegging in dat geval op mn loon leggen, wat het geval is, volgens mij is dat mij beschuldigen en het doorgeven van valse informatie! kan en mag dit allemaal?

Ingrid, 03-02-2015 11:32 #1
Waar kan je als vrouw hulp krijgen als je door de nieuwe regeling kinderalimentatie niet meer de kinderen kan onderhouden? Wie beschermd de kinderen tegen bijstand? Hoe is onderstaande mogelijk? HELP!

De nieuwe alimentatieregeling van 2015 heeft gevolgen voor iedereen. Doordat bestaande aftrekposten veranderen, wordt de hele financiële situatie anders. Per saldo gaat de ouder waar de kinderen staan ingeschreven erop achteruit. Dat bedrag kan wel oplopen tot 400 euro per maand minder. Bovendien is het toch vaak de moeder die in dit geval veel minder geld krijgt voor de verzorging van de kinderen. De vader gaat er gelijkertijd op vooruit voor hetzelfde bedrag. Dat dan wel op voorwaarde dat de bestaande overeenkomst of rechterlijke uitspraak wordt aangepast. Vaders die minder alimentatie willen gaan betalen staan in hun recht door invoering van deze nieuwe wet. Het betekent overigens ook vaak dat de beide ex-echtelieden daardoor in conflict met elkaar komen "'

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 27-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Alimentatie
Reacties: 3
Schrijf mee!