Geen overdrachtsbelasting bij verkoop huis binnen drie jaar

Geen overdrachtsbelasting bij verkoop huis binnen drie jaar Sinds 1 september 2012 is er geen overdrachtsbelasting meer verschuldigd bij het doorverkopen van een huis binnen een periode van drie jaar na aankoop. Alleen als het huis duurder wordt verkocht moet er nog overdrachtsbelasting voldaan worden over het meerdere. Het is fiscaal voordeliger geworden om een huis door te verkopen. Tot 1 september 2012 bestond deze regeling ook al, maar de voorwaarde was dat het huis doorverkocht werd binnen een periode van een half jaar. De periode is dus verruimd naar drie jaar. Het gaat om een tijdelijke maatregel tot 2015.

Besparing overdrachtsbelasting maakt huizen beter verkoopbaar

De regeling is verruimd om huizenbezitters die hun huis kort na de aankoop weer moeten verkopen te ondersteunen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan huizenbezitters die twee huizen hebben en die besluiten om de nieuwe woning maar weer te verkopen om financiële problemen te voorkomen. Deze groep heeft het namelijk al moeilijk doordat de huizenverkoop vrijwel stil is komen te vallen en door de steeds verder dalende huizenprijzen. De verruiming geldt uitsluitend voor nieuwe gevallen. Voor huizen die aangekocht zijn voor 1 september 2012, blijft de termijn van een half jaar gelden.

Financieel voordeel voor de koper, niet voor de verkoper

Bij het verkopen van een huis binnen een periode van drie jaar na aankoop van het huis, hoeft de koper alleen overdrachtsbelasting te betalen over de meerprijs ten opzichte van het bedrag waar de verkoper het huis de afgelopen drie jaar voor gekocht heeft. De koper van het huis heeft dus het financieel voordeel, niet de verkoper. De verkoper heeft als voordeel dat het huis eenvoudiger te verkopen is, want de koper hoeft geen of minder overdrachtsbelasting te betalen.

Huis wordt verkocht voor een hoger bedrag

Bij het verkopen van een huis voor een lager bedrag dan de koopsom waar de verkoper het huis voor heeft gekocht, volgt er geen teruggave van overdrachtsbelasting. Bij het verkopen voor een hoger bedrag, moet er overdrachtsbelasting voldaan worden over het meerdere ten opzichte van het bedrag waar al overdrachtsbelasting over voldaan is.

De verkoper moet bij aankoop wel overdrachtsbelasting voldaan hebben

De situatie kan ontstaan dat de verkoper het huis binnen een periode van drie jaar doorverkoopt, maar dat de verkoper geen overdrachtsbelasting heeft voldaan bij de aankoop. In dat geval geldt de fiscaal gunstige regeling niet. De criteria is dat er al overdrachtsbelasting voldaan is bij aankoop in de afgelopen drie jaren.

Geen huis kopen voordat de oude verkocht is

Door de verruiming van de regeling is het eenvoudiger geworden om bij het bezitten van twee huizen de laatst aangekochte woning weer te verkopen. Dit moet niet gezien worden als een reden om alvast een huis te kopen ondanks dat de oude woning nog niet verkocht is. Door een daling van de huizenprijzen en stagnerende huisverkopen, blijft het noodzakelijk om eerst de oude woning te verkopen voordat u een nieuwe woning koopt.

Huizenmarkt een impuls geven

Deze maatregel is getroffen om de huizenmarkt weer op gang te helpen, maar het betreft slechts een beperkte verruiming van de regeling. Huizenbezitters die met twee huizen zitten, kunnen nu hun nieuw aangekochte woning fiscaal gunstig verkopen binnen drie jaren na de aankoop, maar het voordeel is maar gering.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://huizenmarkt.blog.nl/huis-verkopen/2012/09/03/huis-verkopen-tegen-lagere-overdrachtsbelasting#more-788

Reageer op het artikel "Geen overdrachtsbelasting bij verkoop huis binnen drie jaar"

Reactie

Jm van den Akker, 06-11-2014 18:19 #1
Vraag:

Geldt deze maatregel ook nog steeds na 2014?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: September 2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!