Werkwijze van een accountant
Wat doet een accountant, de werkzaamheden van een accountant omvatten meer dan alleen maar de hele dag naar cijfertjes kijken. Het is een baan waarvan men denkt aanzien te krijgen, terwijl het maar heel gewoon werk is. Echter niet iedereen heeft de mogelijkheid dit te worden. Er gaat een hele studie aan vooraf die toch minstens enkele jaren duurt.
Het klinkt de meeste mensen als moeilijk en cijfermatig in de oren, maar ze hebben eigenlijk geen idee wat een accountant nou precies doet.
De accountant is een persoon die werkzaam is in een bedrijf, of op een accountantskantoor. Hiervandaan vertegenwoordigd hij of zij de organisatie waarin hij werkzaam is.
Werkzaamheden
De accountant houdt zich bezig met de controle van de jaarrekening van zijn klant. Hierbij wordt de bekeken onderneming in sommige gevallen compleet op zijn kop gezet. De voorbereidende controles vinden plaats tijdens de interim-controle. Dit is een controle voordat de werkelijke controle begint. Hier worden onder andere de tests uitgevoerd op welke manier een organisatie haar activiteiten ontplooid. Om een goed beeld van de onderneming en haar processen te krijgen wordt in de meeste gevallen een EDP-auditor ingezet. Dit is een externe specialist die de diepgang van de processen van de organisatie test. Hierop wordt vooral systeemgericht gekeken. Dit houdt in dat wordt gekeken of de doorvoer van gegevens daadwerkelijk verloopt zoals dat zou moeten, of de functiescheiding in orde is en of de organisatie zelf ook op een correcte manier werkt. De kwaliteit van de werking van de processen is bepalend voor de vervolgprocedure van de controle.
De jaarrekeningcontrole zelf vindt tussen februari en mei plaats. Hier wordt in een team van meerdere mensen aan een gezamenlijk doel gewerkt. Alle relevante posten in de jaarrekening van de klant worden gecontroleerd. De activazijde en creditzijde van de winst- en verliesrekening worden op juistheid gecontroleerd, de passivazijde en de debetzijde van de winst- en verliesrekening worden op volledigheid gecontroleerd.
In samenwerking met de administratie, en eventueel controller bij een groter bedrijf wordt per post bekeken of de klant haar cijfers op een goede manier heeft opgegeven. Hier komt heel veel praten en vragen naar oorzaken van bepaalde gedeelten aan te pas. De bedoeling van de accountant is om vast te stellen dat wat de klant heeft verantwoord ook daadwerkelijk klopt. Dit kan hij doen door middel van bewijslast. Soms is een verklaring van een geldschieter, of een uitdraai uit het systeem van de klant genoeg. In de meeste gevallen dient men te vragen waarom iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Daarna wordt ook nog gekeken of er wel aan de juiste grondslagen volgens de wet voldaan wordt. Er zijn allerlei regels die aangehouden moeten worden voor het opstellen van een jaarrekening.
Niet in alle gevallen is het opgeleverde goed verantwoord, dan dient de klant een aanpassing in de jaarrekening te maken zodat naar het uiteindelijke doel toegewerkt kan worden: de afgifte van een accountantsverklaring.
Er bestaan 4 verschillende verklaringen:
- goedkeurende verklaring.
- verklaring met beperking
- verklaring met oordeelsonthouding
- afkeurende verklaring
Wanneer een accountant het niet eens is met een door de klant opgegeven post zal hij geen goedkeurende verklaring afgeven, omdat het hem persoonlijk kan raken wanneer hier een schandaal uitkomt. Een belangrijk voorbeeld is bijvoorbeeld Enron. De accountant in kwestie kan zijn titel kwijtraken en nooit meer een functie op dat niveau bekleden. Er wordt dus altijd goed over gesproken hoe de accountant en zijn klant nou verder gaan.