Onvoldoende frankering: portokaart PostNL betalen of niet?

Portokaart PostNL
- Frankering PostNL
- Zelf onvoldoende gefrankeerd: wat nu?
- Onvoldoende gefrankeerde envelop ontvangen: wat nu?
- Ben ik als geadresseerde tot betaling verplicht?
Frankering PostNL
Wil je een poststuk versturen via PostNL dan kun je kiezen voor verschillende manieren van frankeren. De meest gangbare manier is natuurlijk het plakken van een postzegel. Daarnaast kun je ook bij een PostNL-punt in bijvoorbeeld een supermarkt of kiosk vragen om een envelop te laten wegen, waarna een verzendlabel kan worden uitgeprint. Het is ook mogelijk om een losse 'postzegel' in de vorm van een code aan te schaffen via de website van PostNL. De code dien je vervolgens netjes op de envelop te schrijven en afrekenen is mogelijk met iDeal. Zo hoef je nooit naar de winkel om een envelop te kunnen versturen.Zelf onvoldoende gefrankeerd: wat nu?
Wanneer je kiest voor het plakken van een postzegel of het gebruiken van een los aangeschafte code via internet dan draag je er zelf zorg voor dat de frankering voldoende is. Je kunt een envelop dan wegen of het gewicht inschatten zodat je weet hoeveel postzegels je moet plakken. Het kan echter voorkomen dat je het gewicht verkeerd inschat of dat je een foutje maakt waardoor je het poststuk onvoldoende gefrankeerd in de brievenbus doet. Ook kan het natuurlijk gebeuren dat een aan jou gericht poststuk onvoldoende postzegels bevat.PostNL controleert steekproefsgewijs of enveloppen voldoende gefrankeerd zijn. Komt hierbij aan het licht dat een poststuk onvoldoende postzegels bevat (onderfrankering) dan wordt het uit de sortering gehaald. De envelop krijgt dan een sticker met daarop 'frankering gecontroleerd' en een barcode. Staat op de envelop het adres van de verzender dan wordt dit geregistreerd en krijgt je binnen enkele dagen een portokaart toegestuurd met het verzoek het te weinig betaalde plus administratiekosten te betalen. De kosten kunnen worden voldaan met iDeal of in postzegels. Kies je voor deze tweede optie dan plak je voor het genoemde bedrag aan postzegels op de kaart en retourneer je deze aan het antwoordnummer van PostNL.
Wil je weten op welke zending een portokaart betrekking heeft dan kun je dit controleren via de website van PostNL. De portokaart bevat een code waarmee je via de website in combinatie met de postcode een foto van het betreffende poststuk kunt opvragen.
Onvoldoende gefrankeerde envelop ontvangen: wat nu?
Ben je ontvanger van een onvoldoende gefrankeerde envelop die er bij een steekproef uitgehaald is, dan wordt als het goed is de portokaart naar de verzender gestuurd en merk je hier als ontvanger niets van. Regelmatig komt het echter voor dat een envelop geen aan de buitenkant zichtbare verzender heeft. PostNL opent de post niet en weet dan dus niet wie de verzender is. De kosten kunnen dan niet op de verzender verhaald worden. PostNL vraagt in dit geval de ontvanger om het te weinig betaalde bedrag te vergoeden. Dit kan tevens met iDeal of in postzegels.Ben ik als geadresseerde tot betaling verplicht?
Als ontvanger ben je PostNL geen betaling verschuldigd. Het is in dit geval de verzender die een overeenkomst met PostNL heeft en jij als ontvanger bent hierbij geen partij. PostNL kan daarom juridisch gezien van de geadresseerde dan ook geen nakoming van de overeenkomst tussen hen en de verzender vorderen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat de vordering wordt overgedragen aan een incassobureau of deurwaarder.Reageer je niet op een binnengekomen portokaart dan zul je eerst nog een herinnering ontvangen. De uitleg over de portkaart op de website van PostNL is zo geformuleerd dat mensen denken dat ze tot betaling verplicht zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd 'Is de afzender onbekend? De portokosten moeten in dat geval betaald worden door de ontvanger van de zending.' Uit angst voor incassokosten betalen veel mensen om deze reden toch maar. Dit is echter absoluut niet nodig. Sommige mensen betalen ook uit morele overwegingen omdat ze blij zijn dat de zending desondanks toch is bezorgd, maar je kunt de portokaart en de herinnering in principe gewoon weggooien. Het is tevens mogelijk een contactformulier in te vullen op de website van PostNL waarin je aangeeft dat je de kosten weigert. PostNL zal in dat geval de kosten afboeken waarna je een bevestiging krijgt dat je de kosten niet hoeft te betalen.