InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Je administratie op orde in 6 simpele stappen

Je administratie op orde in 6 simpele stappen

Heb jij standaard een stapeltje onbetaalde rekeningen op je bureau liggen? Houd je aan het einde van je geld standaard nog een stuk maand over? Wil je graag sparen maar geef je elke keer te veel uit? Breng je persoonlijke administratie op orde met de volgende zes simpele stappen. Of je nu veel of weinig geld hebt, het is fijn om inzicht te hebben in je geldzaken. Je werkt waarschijnlijk hard voor je geld (althans, de meeste mensen wel en zo niet dan zul je daar een goede reden voor hebben) en het is zonde als het maandelijks in een groot zwart gat verdwijnt omdat je je geldzaken niet op orde hebt. Hier een zestal simpele stappen die je kunt zetten om meer inzicht te krijgen in je bestedingspatroon, rekeningen op tijd te betalen, schulden te voorkomen en elke maand nog wat geld te sparen. De zes stappen op een rij:

Stap 1: overzicht

Maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Een simpel word-documentje voldoet hier al. Het gaat er om dat je een overzicht hebt waarin staat wat je maandelijkse uitgaven zijn (je vaste lasten) en wat je inkomsten zijn. Pak je rekeningafschriften erbij en noteer elke afschrijving die maandelijks terugkomt. Je kunt de uitgaven verdelen in woonlasten (huur, gas/water/licht, servicekosten, etc), abonnementen, telefonie, verzekeringen, goede doelen, schulden, autokosten, etc.

Noteer vervolgens ook je inkomsten. Vergeet hierbij niet eventuele toeslagen van de belasting (zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag). Werk dit overzicht regelmatig bij.

Stap 2: orde op zaken stellen

Ga na welke kosten overbodig zijn. Misschien heb je wel dubbele verzekeringen, een sportschoolabonnement waar je nooit gebruik van maakt, tijdschriften die je nauwelijks leest of een lidmaatschap waar je nooit wat mee doet. Zeg deze op.

Het is ook handig om na te gaan of je nog recht hebt op toeslagen van de belastingdienst zoals zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of huurtoeslag. Je kunt dit zelf uitrekenen op www.toeslagen.nl.

Stap 3: budgetteren

Maak voor jezelf een budget. Als het goed is heb je nu inzicht in hoe hoog je vaste lasten zijn en heb je die voor zover mogelijk omlaag gebracht. Voeg hier ook het bedrag aan toe dat je maandelijks nodig hebt voor de dagelijkse boodschappen. Nu weet je hoeveel geld je maandelijks nodig hebt om in je basisbehoeften te voorzien (wonen en eten).

Stap 4: sparen

Op basis van het geld dat je over hebt na aftrek van je vaste lasten en boodschappen bepaal je welk bedrag je maandelijks kunt sparen en welk bedrag je maandelijks uit kunt geven aan leuke dingen. Maak niet de vergissing om alleen maar te sparen en in je levensonderhoud te voorzien. Als je niet geniet van je geld gaat de lol er al snel af en ben je sneller geneigd om de handdoek in de ring te gooien. Een goed budget geeft je houvast maar ook een gevoel van vrijheid. Je weet namelijk altijd hoeveel je uit kunt geven aan leuke dingen in plaats van dat je spanning ervaart omdat je niet zeker weet of je het geld wel kunt missen.

Zorg ervoor dat je automatisch elke maand spaart door middel van een periodieke overboeking. Zo komt je niet zo snel in de verleiding om je spaargeld toch uit te geven.

Stap 5: je uitgaven bijhouden

Nu je weet hoeveel geld je per maand hebt om uit te geven, zijn er twee manieren om dit bij te houden. Je kunt een (digitaal) huishoudboekje bijhouden waarin je noteert wat je uitgeeft en hoeveel je nog hebt. Hier zijn leuke apps voor te vinden die je op je smartphone kunt installeren. Daarnaast zijn ze ook online te vinden of gratis te downloaden op je p.c. Het voordeel hiervan is dat je veel bewuster met je geld omgaat en creatievere keuzes gaat maken om geld te besparen. Het nadeel is dat je je uitgaven dagelijks bij moet houden.

Als het dagelijks bijhouden van je uitgaven niet bij je past, kun je er ook voor kiezen een aparte rekening te openen voor je " leuke dingen" geld. Hier laat je automatisch het geld op storten en kun je de hele maand van pinnen: op = op.

Stap 6: opbergen

Zorg ervoor dat je een vast moment in de week hebt waarop je je administratie bijhoudt. In deze tijd werk je je overzicht uit stap 1 bij, betaal je je rekeningen (je kunt rekeningen die pas later betaald moeten worden alvast inplannen met telebankieren, op die manier heb je er geen omkijken meer naar en betaal je nooit meer te laat) en berg je papierwerk dat je moet bewaren op. Koop een eenvoudige map met tabbladen en berg hierin je oude rekeningen, belastingaanslagen, loonstrookjes en jaaropgaven in op. Eens per jaar kun je deze bij houden. In principe wordt er door de belastingdienst van je verwacht dat je je administratie vijf jaar bewaard.

Tot slot

Je administratie ordenen en bijhouden kan een enorme klus lijken maar als je deze zes simpele stappen volgt heb je er bijna geen omkijken meer naar. Wie weet ga je het zelfs leuk vinden om je geldzaken te regelen. Het is namelijk heel prettig om je spaarrekening te zien groeien en toch te kunnen genieten van je geld. Succes!
© 2014 - 2019 Auteur2014, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een ZZP administratieTips voor een ZZP administratieVoor ZZP’ers is het belangrijk dat de administratie goed op orde is. Dit is belangrijk voor de belastingdienst, maar uit…
Boekhouder of accountant inhurenBoekhouder of accountant inhurenVeel ondernemers kiezen ervoor om de administratie uit te besteden, door het inhuren van een boekhouder of accountant. W…
Een betrouwbare boekhouder vindenEen betrouwbare boekhouder vindenJe administratie bijhouden kan een hels karwei zijn! Boekhouders kunnen je helpen bij dit soort boekhoudkundig werk. Waa…
Financiële administratie uitbesteden: Is dat een goed idee?Veel ondernemers kiezen ervoor om de boekhouding en financiële administratie van hun bedrijf uit te besteden. Wanneer je…

Reageer op het artikel "Je administratie op orde in 6 simpele stappen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Auteur2014
Gepubliceerd: 04-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!