InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Noorwegen

Sparen in Noorwegen

Het kan voor Nederlanders aantrekkelijk zijn om een spaarrekening te openen in Noorwegen. Dat komt omdat de spaarrente in het Scandinavische land een stuk hoger ligt dan in ons eigen land. Ook garandeert de Noorse overheid een veel groter deel van de spaartegoeden dan de Nederlandse overheid in het geval dat een bank failliet gaat. Het is ook goed rekening te houden met de koers van de Noorse kroon wanneer gaat sparen in Noorwegen. Lees er alles over in dit artikel. Het is erg aantrekkelijk om te sparen in Noorwegen. Steeds meer Nederlanders verplaatsen hun geld naar het Scandinavische land. Noorwegen is zo aantrekkelijk omdat het goed gaat met de economie van Noorwegen. Het land had in tegenstelling tot veel andere Europese landen veel minder last van de kredietcrisis. Daardoor kunnen de Noorse banken een hoge spaarrente geven over tegoeden van spaarders. De rente kan tot een procent hoger liggen dan in Nederland. Het gaat goed met de Noorse economie doordat het land veel geld binnen krijgt door de verkoop van olie. Noorwegen heeft de beschikking over grote oliebronnen. De laatste jaren willen westerse landen steeds minder afhankelijk worden van olie uit Arabische landen en Venezuela en zijn daardoor gaan zoeken naar alternatieven. Daarbij kwamen ze onder andere uit bij Noorwegen. De olieprijs is de afgelopen jaren hard gestegen. Daardoor komt er veel geld binnen en heeft het land zelfs een overschot op de begroting. Veel geld wordt gespaard om over een paar jaar de toenemende vergrijzing goed op te vangen. Al het geld dat extra binnen komt gaat in een groot fonds.

Garantiestelsel in Noorwegen

Noorwegen heeft ook een garantiestelsel. Dit garantiestelsel vergoedt de tegoeden van spaarders tot 2 miljoen Noorse kronen in het geval dat een bank failliet gaat. Dat is omgerekend bijna tweehonderd duizend euro. In Nederland ligt de garantie van de overheid op slechts honderdduizend euro. Deze garantie is flink gestegen na de kredietcrisis. Door het spaartegoed van spaarders te garanderen wil de overheid voorkomen dat spaarders massaal hun geld weghalen bij een bank wanneer er geruchten rond gaan dat het slecht gaat met de financiële positie van de bank. Daardoor zouden banken alleen maar sneller failliet gaan. Door het spaartegoed te garanderen is er voor spaarders ook geen reden om hun geld zomaar weg te halen bij een bank.

Sparen in Noorwegen

Noren moeten zelf ook behoorlijk sparen. Banken verlenen niet zo makkelijk hypotheken als in Nederland. In Nederland hoeven mensen slechts aan te kunnen tonen dat zij voldoende verdienen en dat zij een vast contract hebben. In Noorwegen vraagt de overheid van spaarders ook een eigen inleg in het huis. Deze inleg kan oplopen tot 20 procent van de waarde van het huis. Dit doen banken omdat huizenbezitters op die manier er ook meer baat bij hebben om de schuld snel af te lossen. Als de hypotheek namelijk niet wordt afgelost verliezen zij het huis. Doordat zij zelf een bepaald bedrag hebben ingelegd hebben zij ook een grotere incentive om de schuld snel af te lossen. De Norge Bank, de Centrale Bank van Noorwegen, ziet er op toe dat banken zich ook aan de afspraken houden.

Kunnnen Nederlanders een bankrekening openen in Noorwegen?

Het is voor Nederlanders niet moeilijk om een spaarrekening te openen in Noorwegen. Op vertoon van het paspoort kunnen zij meestal al makkelijk een rekening openen. Bij sommige banken is het nodig dat zij in Noorwegen wonen en dan moeten zij dat aan de hand van papieren kunnen aantonen. Wanneer u een spaarrekening in Noorwegen heeft is het goed rekening te houden met de koers van de Noorse kroon. Noorwegen heeft namelijk een eigen munt en deze kan fluctueren ten opzichte van de euro. Het zou dus kunnen voorkomen dat u denkt een aardige winst te maken door de hoge rente, maar dat uw geld toch in waarde vermindert, doordat de koers van de Noorse kroon is gedaald ten opzichte van de euro. Andersom kan natuurlijk hetzelfde gebeuren. Dat uw geld juist veel meer waard wordt omdat de koers van de Noorse kroon is toegenomen ten opzichte van de euro.
© 2011 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Sparen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sparen in Noorse kronenEr zijn steeds meer mensen die willen sparen in Noorse kronen. Dat komt omdat Noorwegen een zeer betrouwbare financiële…
Koers van de Noorweegse KroonDe Noorse Kroon is de munteenheid van Noorwegen. De munt geldt als betaalmiddel in het Scandinavische land. Dit artikel…
Veilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen bij een buitenlandse bankVeilig sparen kan ook goed bij een buitenlandse Britse Bank of Scotland met een hoge rente of bij een Turkse bank door o…
Vijf spaartips succesvol sparenVijf spaartips succesvol sparenTips om te sparen. Zie hier vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaargeld heeft, moet ook actie…
De internet jaar spaarrekening van ABN AMRODe internet jaar spaarrekening van ABN AMROU vindt bij ABN AMRO interessante spaarrekeningen met een aantrekkelijke spaarrente. De overbekende internet jaar spaarr…

Reageer op het artikel "Sparen in Noorwegen"

Reacties

Wayne van der Hout, 26-10-2013 20:56 #24
Ik wil een spaar rekening openen in Noorwegen. Graag zou ik willen weten bij welke bank in Noorwegen dit zou kunnen. Zonder de noodzaak in Noorwegen te gaan wonen. Ik neem aan dat geld over te maken is vanuit Nederland op de Noorse bankrekening.

G. Welling, 17-09-2013 14:14 #23
Op welke manier kan ik een spaarrekening openen bij een Noorse bank of een andere buitenlandse bank?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet

Eu Angst, 26-06-2013 01:41 #22
Ik overweeg sinds de geruchten van vandaag, over de 8% dwangbijdrage, serieus om geld deels in het buitenland te zetten. Mogelijk is die dwangbijdrage voor rekeninghouders boven de ton, wat ik niet ben. Het blijven vooralsnog geruchten. Maar, de kwestie is dat ik TOTAAL GEEN vertrouwen meer heb in de EU, de euro noch mijn politici. Vandaar ook mijn interesse in Noorwegen. Kun je ook een euro-rekening in Noorwegen hebben onder het Noorse garantiestelsel? Of is dat onzin?

Albert, 24-05-2013 13:02 #21
M.b.t. de garantiestelling vergeet u één belangrijk verschil te vermelden. In Nederland wordt weliswaar maar 1 ton gegarandeerd maar een echtpaar met een en/of-rekening wel 2 ton. Noorwegen kent geen "en/of" rekeningen dus voor een echtpaar blijft het gelijk.

Firmin H., 08-04-2013 21:20 #20
Nu ik vernomen heb dat als een Europese bank in financiële problemen geraakt (en dat zullen er nog veel zijn in de EU met als dictatorland Dass Deutsche Reich!) moeten de goede klanten van die bank boven de 100.000 Euro die bank helpen redden met hun spaargeld! Ik wil mijn geld veilig stellen via een Noorse bank. Hoe kan ik en mijn vrouw samen een spaarrekening openen in Noorwegen?

H. J. Pronk, 26-03-2013 15:13 #19
Zijn de deposito regels bij de Noorse bank het zelfde als bij de Nederlandse bank?

Iris, 25-03-2013 21:11 #18
Met belangstelling lees ik bovenstaand artikel en de reacties, maar worden de reacties ook beantwoord? Zo ja ; waar kan ik die lezen?

Ppj, 19-03-2013 11:20 #17
Op naar Noorwegen met je gespaarde centen! DOEN.

Bert Hoekstra, 14-12-2012 11:34 #16
Graag zou ik een ondernemers betaal rekening in noorwegen openen, die ook rente draagd. Is dat ook een mogelijkheid?

Hg van den Hoven, 11-10-2012 13:51 #15
Bij welke bank in Noorwegen kan ik veilig sparen?

G. Brok, 20-08-2012 17:09 #14
Ik zit ben, met mijn gezin, nu zo'n 2 jaar bezig om mij voor te bereiden op een immigratie naar Noorwegen. Omdat ik nogal perfectionistisch ben heb ik hier zeker nog 2 jaar voor nodig. Nu heb ik de laatste 10 jaar een spaarcentje aan de kant gezet om onze overstap naar Noorwegen te kunnen financieren en daar een aanbetalling van 20% op een huis te kunnen doen. Mijn vertrouwen in de euro ben ik kwijt en wi, l om een ramp te voorkomen, dit spaargeld al vast op een Noorse rekening zetten.
Het gaat niet over 100.000 euro of meer.
Graag hier over uw advies.
Bij welke Noorse bank kan ik terecht?

M.vr.gr.

G. Brok

Gwmallee, 14-08-2012 08:18 #13
Ik heb een bepaald bedrag aan spaargeld en zou daarvan 25.000 euro willen omzetten naar Noorse kronen en op een Noorse spaarrekening willen zetten.Ik lees hierboven dat je bij sommige banken in Noorwegen moet wonen en bij sommige niet. Gaarne uw advies vr gr gwmallee

Nico Bruin, 18-06-2012 11:24 #12
Graag zou ik een rekening openen bij een Noorse bank of enkel Noorse banken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en heeft u voor mij contactgegevens van Noorse banken?

A. van Kleef, 30-05-2012 23:13 #11
Hoe kan ik een spaarrekening openen bij een "First Class Noorse Bank"?
Stel uw vrijblijvende info. op prijs. Met dank, Ton

J. W. van Leeuwen, 28-05-2012 22:40 #10
Ik wil in Noorwegen sparen, hoe doe ik dat?

Alex Boersma, 22-05-2012 09:29 #9
Je kunt bij dnb gemakkelijk een rekening openen. Kijk naar hun website; Is ook beschikbaar in het engels. Er is wel een minimuminleg van euro 100.000

M. Zehnpfenning E/o, 02-05-2012 09:33 #8
Zomogelijk willen wij een spaarrekening openen in Noorwegen graag uw info.

Rudie van der Schoot, 22-11-2011 13:48 #7
Ik ben Belgisch onderdaan. Krijg ik ook de Noorse staatsgarantie als ik een spaarboekje heb bij een Noorse bank? Ik ben niet ingeschreven in Noorwegen, bij welke Noorse bank kan ik toch een spaarboekje openen? Welke zijn de condities om een spaarboekje te openen in Noorwegen, o.a. is er minimum bedrag vereist enz… Bestaan er Noorse banken in Belgie?

Gerben H., 12-11-2011 19:59 #6
Waar en hoe kan ik een Noorse spaarrekening openen? Welke condities en voorwaarden spelen een rol.

Dick, 04-11-2011 13:45 #5
Ik ben ook benieuwd waar en hoe ik een Noorse spaarrekening kan openen. Aan de reacties hieronder te zien is dat misschien slim om er bij te vermelden.

Gerrit Smoes, 29-10-2011 17:55 #4
Waar en hoe kan ik een Noorse spaarrekening openen.
Groeten,
Gerrit.

J. H., 28-07-2011 13:03 #3
Waar kan ik gemakkelijk en tegen welke condities een rekening openen in Noorwegen in NOK?

Cees van der Wiel, 20-07-2011 17:07 #2
Op welke manier kan ik een spaarrekening openen bij een Noorse bank of een andere bank.
Met vriendelijke groet

Bert Stolp, 11-06-2011 11:24 #1
Is de koppeling Noorse Kroon met de Euro onafhankelijk?

Met vr groet

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 24
Schrijf mee!