InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Particulier geld lenen ofwel een onderhandse lening

Particulier geld lenen ofwel een onderhandse lening

Particulier geld lenen ofwel een onderhandse lening Particulier geld lenen of een onderhandse lening betekent dat u direct geld leent van iemand zonder tussenkomst van instantie zoals banken of andere financiële instellingen. Dit heeft een aantal voordelen, maar kan ook een aantal nadelen met zich meebrengen.

Lenen zonder tussenkomst van financiële instellingen

Bij particulier geld lenen leent u geld van iemand zonder dat daarbij financiële instellingen betrokken worden. Dit kan een oplossing zijn wanneer u nergens ander meer geld kunt lenen omdat u bijvoorbeeld een negatieve BKR- registratie heeft. Het nadeel hiervan is dat u het risico loopt dat u teveel geld leent terwijl u dit niet meer terug kunt betalen. Denk dus eerst goed na of u de lening kunt betalen voordat u hem afsluit. Er kunnen ook andere redenen zijn waarom u een onderhandse (particuliere) lening wilt afsluiten. Als het bekenden van u zijn of familie kunnen de voorwaarden van de lening gunstiger zijn dan het afsluiten van een lening bij de bank.

Hoe komt u aan een particuliere lening?

Geld lenen kan bij familie, vrienden of kennissen maar ook via internet of de krant kunt u aan een particuliere lening komen. Als u geen bekenden heeft die geïnteresseerd zijn in het uitlenen van geld kunt u bijvoorbeeld kijken bij de advertenties in kranten of op veilingsites zoals Marktplaats.

Voor- en nadelen van een particuliere lening

Voordelen:
  • Renteloze of goedkopere rente
  • Geen BKR toetsing waardoor het ook mogelijk is om met een negatieve BKR- registratie geld te lenen.
  • Samen met de leninggever de voorwaarden opstellen

Nadelen:
  • Hogere rente als u geld leent bij onbekenden
  • Als u geld leent bij bekenden kunnen vervelende situaties zich voordoen als er niet aan de afspraken gehouden wordt door een van beide partijen.
  • Er moet een betrouwbaar en waterdicht contract opgesteld worden.

Voordelen voor de leninggever

Er kunnen verschillende redenen zijn voor iemand om zijn geld uit te lenen. De leninggever wil bijvoorbeeld helpen bij het financieren van een eigen woning van degene aan wie hij het geld leent. Het kan een steun in de rug zijn bij het opzetten van een zelfstandig bedrijf. Alvast een voorschot op de erfenis willen geven of omdat er op deze manier meer rendement te behalen valt dan op spaargeld.

Leenovereenkomst

Het is verstandig om samen een leenovereenkomst af te sluiten. Hierin staan alle rechten en plichten die beide partijen hebben en in geval van onenigheid over de lening kan er teruggegrepen worden naar de overeenkomst. De leenovereenkomst kan opgesteld of bekrachtigd worden door een notaris maar dit is echter niet verplicht. De overeenkomst is ook geldig indien deze door beide partijen is ondertekend.

Wat staat er in een leenovereenkomst?

Er zijn verschillende manieren om een leenovereenkomst op te stellen. Wat vaak in een leenovereenkomst wordt opgenomen is:
  • Wie zijn bij deze overeenkomst betrokken
  • Welk bedrag wordt geleend
  • Wanneer gaat de lening in
  • Hoogte van de rente
  • Gaat het om een vaste of variabele rente
  • Wanneer en hoe wordt betaald
  • Wat gebeurt er als er niet op tijd wordt betaald
  • Kan er een vervroegde aflossing plaatsvinden
  • Welke voorwaarden zijn verbonden aan een vervroegde aflossing
  • Wat gebeurt er bij een meningsverschil
De leenovereenkomst moet worden ondertekend met de naam, datum en plaats door beide partijen om geldig te zijn. Om er zeker van te zijn dat de overeenkomst voldoet aan alle wettelijke eisen kunt u deze op laten stellen of laten controleren door een notaris.

Lees verder

© 2009 - 2014 M_vermaat, gepubliceerd in Lenen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelenGeld lenen via de onderhandse lening: voordelen en nadelenGeldgebrek is een fenomeen dat bij veel mensen wel eens de kop opsteekt, zeker bij een crisis. Om dit te verhelpen gaan…
Geld lenen particulier, alle informatie die u nodig heeftGeld lenen particulier, alle informatie die u nodig heeftParticulier geld lenen kan een uitkomst bieden wanneer u negatief geregistreerd staat bij het BKR in Tiel. Voor een part…
Geld uitlenen aan familieGeld uitlenen aan familieLenen van familie (of geld uitlenen aan familie) kan een aantrekkelijke optie zijn. Familie vraagt doorgaans een rente d…
Lenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datLenen & wat is onderhands lenen en hoe doet u datAls aanvulling op een lening bij de bank kunt u ook een onderhandse lening afsluiten. Maar wat is onderhands geld lenen…
Lening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankLening: geld lenen zonder tussenkomst van een bankBanken zijn normaal gezien de meest aangewezen plaats om een lening aan te gaan. Toch zijn er ook andere mogelijkheden o…

Reageer op het artikel "Particulier geld lenen ofwel een onderhandse lening"

Reacties

Piet, 30-05-2012 08:55 #5
Als ik in gemeenschap van goederen zou trouwen, kan ik dan in geval van overlijden cq scheiden aansprakelijk gesteld worden voor de door haar onderhands leningen? Hiervoor zijn tussen beide partijen contracten getekend. Deze leningen zijn afgesloten nog voor dat wij elkaar hebben leren kennen. Reactie infoteur, 30-05-2012
Beste Piet,
Ingeval van scheiden of overlijden bent u mede verantwoordelijk voor de schulden van uw partner. Bij overlijden worden alle schulden aan u overgedragen en bij scheiden de helft. Indien u dit niet wilt kunt u bij een notaris huwelijkse voorwaarden laten opmaken.

Rosalie, 06-05-2012 12:19 #4
Graag zou ik een lening willen afsluiten. Ik ben zelfstandig ondernemer, mijn beroep is seizoensgebonden. Ik heb op zeer korte termijn een lening nodig van 12000 euro, dit bedrag kan ik aflossen in 6 maanden.
Ik hoop op een geldschieter die deze lening aan wilt gaan. Ik ben uiteraard bereid om mijn inkomsten te tonen middels afschriften en boekingen die al reeds gemaakt zijn voor het komend seizoen.

Peter, 22-02-2012 11:03 #3
Ik hoop dat u mij van informatie kunt voorzien over het volgende. Ik heb geld geleend aan persoon X maar hier geen contract voor opgesteld en dit in december 2009 in 2x via de bank overgemaakt. Na een mailwisseling heeft hij maart 2011 een deel overgemaakt maar er staat nog een aanzienlijk deel open. Hoe sterk sta ik in deze om dat geld terug te kunnen vorderen aangezien de dialoog geen soelaas meer biedt.

Meestercees (infoteur), 16-02-2011 08:55 #2
Ik kan nergens een voorbeeld formulier vinden voor een onderhandse lening vinden.
Hoe kom ik daar aan?

Bjorn Schmitz, 22-06-2010 17:01 #1
Ik zou graag een lening willen afsluiten maar omdat ik momenteel nog in de uitkering zit kan dit nergens. ik zou graag een persoonlijk gesprek willen hebben met een van uw medewerkers om mijn verhaal erbij uit te leggen en te laten zien hoe mijn vooruitzichten zouden kunnen uitzien. bij voorbaat dank en met vriendelijke groet bjorn schmitz Reactie infoteur, 23-06-2010
Hallo meneer Schmitz,

Dit artikel is alleen geschreven ter informatie. Indien u een lening af wilt sluiten zult u een bank of een andere kredietverstrekker moeten raadplegen. Deze site is bedoeld om mensen informatie te geven over allerlei uiteenlopende onderwerpen, waaronder over lenen en is dus geen kredietverstrekker.
Helaas kan ik u niet van dienst zijn.

Met vriendelijke groet,
M_vermaat, infoteur InfoNu

Infoteur: M_vermaat
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Geld lenen
Reacties: 5
Schrijf mee!