InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lening beeindigen

Lening beeindigen

Lening beeindigen U wilt uw lening beëindigen, wijzigen, vervroegd aflossen en stopzetten. Kan dat en wat gaat u dat kosten? Is het vroegtijdig aflossen boetevrij mogelijk. Dat zou wel handig zijn, omdat een spaarrekening minder rente oplevert dan de lening u aan rente kost. Kortom een persoonlijke lening of doorlopend krediet stopzetten, kan u snel geld opleveren.

Lening beëindigen en stopzetten

Zowel de bank als wie een bedrag leent, kan een lening stopzetten. Daarbij moet wel aan de voorwaarden van de lening zijn voldaan:
  • De lening moet volledig zijn terugbetaald.
  • De eventuele boeterente moet worden betaald.
  • De bank kan opzeggen als u een betalingsachterstand hebt opgelopen waarmee de lening direct opeisbaar is.
  • U moet rekening houden met een opzegtermijn.

Het loont dus de moeite om in de voorwaarden van uw lening na te gaan welke voorwaarden er bij een vervroegde terugbetaling en aflossing gelden. Sommige banken vinden een vervroegde aflossing prima en u kunt dat dan ook online regelen. U gebruikt dan een webformulier met lening wijzigen of lening beëindigen. Andere banken en geldverstrekkers wijzen erop dat een vervroegde beëindiging van een lening geld hen kost als de marktrente inmiddels is gedaald. De bank komt dan rente tekort en zal u een boete opleggen. De hoogte van de boete is meestal afhankelijk van de resterende looptijd van de lening en de stand van de rente ten opzichte van de rente die u betaalt. Dit is alleen niet uniform geregeld, verschil per bank en soort van lening.

BKR registreert de lening vijf jaar

Als u de lening beëindigt, zal de bank dit ook aan het BKR laten weten die de verschillende leningen registreert. Houdt er wel rekening mee dat het BKR gedurende vijf jaren na het stopzetten van de lening blijft aangeven dat u dit bedrag hebt geleend. Na vijf jaar is uw lening na aflossing ook daar geschrapt. Als er nooit een betalingsachterstand is geweest, is het niet zo erg dat u nog in de bestanden van het BKR staat, maar als er een achterstand is geweest die inmiddels volledig is ingelopen, kunt u bij het afsluiten van een nieuwe lening daarvan last houden.

Hypotheek stopzetten

Een hypotheek volledig terug betalen is hetzelfde als de hypotheek stopzetten. Bij de bank althans, want ook als uw hypotheek is stopgezet, bestaat de hypotheek juridisch gezien nog steeds. U zult de notaris dan moeten vragen om de hypotheek te royeren en door te halen: vrij van hypotheek en hypotheek doorhalen. Bovendien gaat het stopzetten van uw hypotheek meestal niet zo maar. De bank staat dit boetevrij toe, als u uw huis verkoopt en de hypotheek inlost. Maar als u in een bepaald jaar een groot deel van de hypotheek wilt terugbetalen, zal de bank weer aan de bel trekken en u mogelijk een boete opleggen. Ook hier bestaan weer geen uniforme regels. De ene bank vindt een vervroegde aflossing geen boete waard als u het maar op tijd laat weten en van het juiste formulier gebruik maakt, maar de meeste banken gaan rekenen. Als de marktrente inmiddels lager is dan wat uw hypotheekrente is, gaat dat u extra geld kosten via een zogenaamde boeterente. Met deze boeterente wentelt de bank het verlies aan rente op u af. Hoe groter het verschil in rente en hoe groter uw hypotheek, hoe hoger de boeterente zal zijn. Er zijn wel vrijstellingen mogelijk. De ene bank staat een vervroegde aflossing van jaarlijks maximaal 10% toe, de andere bank van 20%. Sterker nog er zijn banken, waaronder ABN AMRO, die hun voorwaarden hebben aangescherpt. Het is daarbij mogelijk dat u voorafgaande aan een renteherziening nog 20% vervroegd en boetevrij mocht aflossen en dat u na de renteherziening te maken krijgt met een maximum van 10%. Een verslechtering van uw positie dus in een tijd dat veel mensen hun hypotheek extra willen aflossen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lening beeindigen"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Lening aanvragen
Schrijf mee!