InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek voor recreatiewoning

Hypotheek voor recreatiewoning

Hypotheek voor recreatiewoning Om voor een hypotheek voor de recreatiewoning in aanmerking te komen, zal er voldaan moeten worden aan bepaalde voorwaarden. Het verkrijgen van een hypotheek voor een recreatiewoning is aan andere regels gebonden, dan de voorwaarden die gelden voor een hypotheek op een normale woning. Waar moet je allemaal rekening mee houden bij het verkrijgen van een hypotheek voor een recreatiewoning?

Voorwaarden hypotheek recreatiewoning verschillen per hypotheekverstrekker

Wanneer je een hypotheek aanvraagt voor een normale woning die dienst gaat doen als je hoofdverblijf, dan zijn er voor wat betreft de beoordeling van deze aanvraag weinig verschillen tussen de verschillende hypotheekverstrekkers. Hierbij kun je denken aan de factoren zoals de maximale hoogte van de hypotheek, de beoordeling van inkomen, BKR toetsing en de getaxeerde waarde van de woning. Bij het aanvragen van een hypotheek voor een recreatiewoning, blijkt dat een aantal hypotheekaanbieders nog steeds op de traditionele manier werkt, terwijl anderen de voorwaarden intussen versoepeld hebben. Het is zelfs zo dat niet alle kredietverstrekkers van hypotheken ook automatisch hypotheken voor recreatiewoningen verstrekken. Dit impliceert dat het bij het aanvragen van een hypotheek voor een vakantiewoning altijd zinvol is om meerdere hypotheekaanbieders te benaderen.

Voorwaarden voor hypotheek recreatiewoning

Een hypotheek voor een recreatiewoning kan bij een aantal kredietverstrekkers worden afgesloten, als er minimaal voldaan wordt aan onder meer de volgende voorwaarden:

Eigen grond

De recreatiewoning moet op eigen grond staan of er moet sprake zijn van erfpacht, waarbij er sprake is van het recht van opstal. Bij het huren van de grond is het uitgesloten om een hypotheek te verkrijgen voor de recreatiewoning.

Looptijd

De looptijd voor een hypotheek op een recreatiewoning is gesteld op maximaal 20 jaar, en dat is dus korter dan de looptijd voor een hypotheek die voor een hoofdverblijf kan worden verstrekt.

Taxatierapport

Er zal een taxatierapport moeten worden opgemaakt, waarin ook vermeld wordt dat het om een niet verplaatsbare recreatiewoning gaat. Bovendien moet de woning voorzien zijn van een standaarduitrusting zoals een keuken, verwarming, badkamer en toilet. Als deze voorzieningen aanwezig zijn, blijkt namelijk dat het mogelijk is om de recreatiewoning gedurende het hele jaar te gebruiken

Bouwaard woning

Een andere voorwaarde die betrekking kan hebben op het verkrijgen van een hypotheek voor een recreatiewoning, is het materiaal waarvan de recreatiewoning is gebouwd, zoals hout of steen die als duurzame materialen kunnen worden beschouwd.

Maximale hypotheekbedrag

Het maximale hypotheekbedrag is erg gevarieerd per hypotheekverstrekker en ligt tussen de 70 % en 125% van de executiewaarde. De basisgedachte hierachter is dat recreatiewoningen minder courant en wellicht minder waardevast zijn dan normale woningen. Ook kan het bij de beoordeling hiervan een rol spelen of de recreatiewoning wel of niet permanent bewoond mag worden. Een recreatiebewoning die permanent bewoond mag worden, zal eerder voor een hogere hypotheekverstrekking in aanmerking komen.

Soort hypotheek voor recreatiewoning

De soorten hypotheken, hypotheekvormen, voor een recreatiewoning zijn vergelijkbaar met de hypotheken voor een woning die als hoofdverblijf dient. Bij hypotheekvormen voor een recreatiewoning kan er bijvoorbeeld een spaarhypotheek worden afgesloten in combinatie met een aflossingsvrije hypotheek. Informeer bij de (onafhankelijke) hypotheekadviseur naar de mogelijkheden, zodat er een hypotheek kan worden gekozen die afgestemd is op de persoonlijke en financiële situatie.

Fiscale aftrek van de rente bij een recreatiewoning

Indien de recreatiewoning als tweede woning aangemerkt kan worden en er dus geen sprake is van een hoofdverblijf, moet er rekening mee worden gehouden dat er geen fiscale aftrek van de hypotheekrente mogelijk is. Dit betekent dus dat er rekening moet worden gehouden met hogere maandlasten dan het geval zou zijn bij een hypotheek voor een woning als hoofdverblijf. Wanneer de recreatiewoning wel als hoofdverblijf kan worden aangemerkt, dan is de rente net als de rente voor een normale woning die als hoofdverblijf dient, wel aftrekbaar in Box 1.

Hoe kan een recreatiewoning worden aangemerkt als hoofdverblijf?

Voor de eventuele aftrek van hypotheekrente is Box 1 is het van belang of een woning het hoofdverblijf is. Voor een hoofdverblijf is het niet noodzakelijk dat je er ook daadwerkelijk bent ingeschreven bij de Gemeentelijke Basis Administratie. Het gaat om de feitelijke situatie, waarmee bedoeld wordt hoeveel tijd je er aanwezig bent, waar je je gasten ontvangt, waar je lid bent van verenigingen etcetera. Nu is het wel zo dat de Belastingdienst van alle recreatiewoningen die worden opgegeven als hoofdverblijf, om zodoende de hypotheekrente in Box 1 als aftrekpost te kunnen opvoeren, een melding doet aan de Gemeentes. Dat houdt weer in dat wanneer je als het ware illegaal permanent een recreatiewoning zou bewonen, je dus aan de Gemeente ook een tweede verblijfsadres moet kunnen opgeven waar je dus ook woont. Anders zou je namelijk in dit kader weer de gemeentelijke regels overtreden.

Lees verder

© 2010 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lening: geld lenen om een recreatiewoning te kopenLening: geld lenen om een recreatiewoning te kopenDe stress van de moderne maatschappij heeft ervoor gezorgd dat meer en meer mensen willen vluchten uit de dagelijkse sle…
Permanent wonen in een recreatiewoningPermanent wonen in een recreatiewoningEen recreatiewoning is niet bestemd om permanent in te wonen. Toch worden deze huizen wel permanent bewoond door de eige…
Hypotheek en hypotheekakteHypotheek en hypotheekakteAls je een hypotheek afsluit, teken je een hypotheekakte. In de hypotheekakte staan vermeld de hoogte van de rente en de…
Goedkopere hypotheek met nationale hypotheek garantie 2017Goedkopere hypotheek met nationale hypotheek garantie 2017De nationale hypotheek garantie 2017 maakt uw hypotheek goedkoper. Daarom worden vele hypotheken afgesloten met deze hyp…
Tips voor kopen van een recreatiewoning of vakantiehuisjeTips voor kopen van een recreatiewoning of vakantiehuisjeVeel mensen vinden het leuk om een tweede huis te kopen, een recreatiewoning of vakantiehuisje. Sommigen doen dat alleen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hypotheek voor recreatiewoning"

Reacties

J. van Dorsten, 09-12-2015 15:08 #6
Welke banken verstrekken hypotheken op recreatiewoningen?

Martin den Dulk, 30-10-2015 08:04 #5
Hallo,
ik ben zeevarend, ben maar 6 maanden per jaar in Nederland en daarom overweeg ik een bungalow(beton en steen, met alle standaard voorzieningen van een gewone woning, op eigen grond) op een recreatie park te kopen als vaste woning, is het dan mogelijk om een 100% hypotheek te krijgen?

Jan, 27-05-2012 18:16 #4
Janet ik heb een recreatie woning van hout en staat op een fundering en hier mag permanent gewoond worden. Ligt aan je bestemmingsplan. Binnenkort misschien heel het park. Ze zijn bezig met legalisatie ervan.
De stille wille oost west en middelbeers (264)

Dennis Laarman, 07-05-2012 01:41 #3
Ik wil graag een hypotheek aanvragen voor een recreatiewoning.Op mijn normale huis heb ik een overwaarde van 50.000 euro. Nu las ik ergens dat de woning van steen moet zijn op een fundering, is dat zo want ik wil graag een houten huis bouwen op fundering? Reactie infoteur, 07-05-2012
Dit is mij niet bekend. In principe zal een hypotheekverstrekker bij het beoordelen van de aanvraag geen verschil maken tussen duurzaam hout of steen. Het verkrijgen van een hypotheek voor een recreatiewoning hangt meer af van andere criteria, zoals genoemd in het artikel.

Janet, 15-05-2011 19:17 #2
Zijn er ook hypotheek verstrekkers die een hypotheek met je aangaan als je nog geen hypotheek hebt maar een huis huurt en een recreatie woning wil aanschaffen? Woning staat op eigen grond en is van steen. Ik weet niet of permanente bewoning toegestaan is. Mijn inkomen is ruim voldoende. Reactie infoteur, 16-05-2011
Hoi, is moeilijk! Wanneer permanente bewoning wettelijk toegestaan is dan zijn er hypotheekverstrekkers die tot 100 % van de aankoopsom financieren. Let op: gedogen van permanente bewoning is niet gelijk aan wettelijk toegestaan!
Als ik jou was zou ik een algemene hypotheekverstrekker benaderen en vragen naar de mogelijkheden.
groet,
Annika

Ansvanheel, 29-03-2011 16:19 #1
Zijn er hypotheekverstrekkers bekend, die soepele regels hanteren, bij het verkrijgen
ven een hypotheek van een (stenen rekreatiewoning op 4500m eigen grond),en bv gaan tot 125% van de executiewaarde? Reactie infoteur, 30-03-2011
Hoi, voor zover ik weet is er geen enkele geldverstrekker die bij een hypotheek voor een recreatiewoning meer dan 100 % wil financieren. Overigens hangt het ook af van het feit of de woning permanent bewoond mag worden of niet, of men uberhaupt wel tussen de 70 en 100 % wil financieren of minder. groetjes, Annika

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 11-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheken
Reacties: 6
Schrijf mee!