InfoNu.nl > Financieel > Geld > Schenken op papier – voordelen en nadelen

Schenken op papier – voordelen en nadelen

Schenken op papier – voordelen en nadelen Schenken op papier is populair. Ouders met vermogen, aandelen of eigen huis kunnen ook in 2013 of 2014 kiezen voor een schenking op papier. Schenken op papier is hetzelfde als een schenking onder schulderkenning met de betaling van rente. Als ouders een schenking aan uw kinderen of aan een ander die u dierbaar is. De kinderen moeten nu misschien schenkbelasting betalen, maar betalen straks minder erfbelasting. Daarom hier de voordelen en nadelen van schenken op papier op een rij. De ontvangen rente is belastingvrij.

Schenken op papier 2013 of 2014

Een schenking op papier kan het beste worden opgesteld door de notaris om latere discussies te voorkomen. Een schenking op papier is een schenking van u aan bijvoorbeeld uw kinderen, waarbij de overdracht niet in contanten plaatsvindt maar op papier. Dat houdt in dat u ervoor zorgt dat uw kinderen in dit geval een niet opeisbare vordering op u hebben tijdens uw leven. De vordering is opvorderbaar zodra u bent overleden. U kunt bijvoorbeeld op papier zetten dat uw huis voortaan van uw kinderen is via schenking, maar dat het huis pas na uw overlijden voor hen beschikbaar is. Bij deze schenking onder schulderkenning krijgt de ontvanger dus een vordering op u. Op deze vordering, die meestal niet zonder gevolgen tussentijds door u mag worden afgelost, betaalt u jaarlijks 6 procent rente. De kinderen betalen voor zover van toepassing nu schenkbelasting, maar zullen deze vordering bij uw overlijden in mindering brengen op de erfenis.

Wanneer kiezen voor een schenking op papier?

Een schenking op papier is vooral verstandig als u geen contant geld wilt schenken of ter beschikking hebt, maar bijvoorbeeld wel onroerend goed of andere zaken die niet direct liquide te maken zijn. Met schenken op papier kunt u gewoon in het geschonken huis blijven wonen. Schenken op papier kan ook handig zijn als u in verband met een toekomstig verzorgingshuis en de daarbij behorende eigen bijdrage AWBZ uw vermogen wilt verlagen.

Voordeel van schenken op papier

Enkele voordelen van een schenking op papier:
  • U betaalt op uw schenking 6 procent rente. Dit is een nieuwe eis sinds de nieuwe schenkingswet 2010. Dat betekent dat uw nalatenschap kleiner zal zijn. De ontvanger van de schenking, bijvoorbeeld uw zoon of dochter, zullen straks minder erfbelasting moeten betalen.
  • De schenker kan bepaalde bedragen belastingvrij schenken.
  • Nog een voordeel is dat u fijn in uw huis kunt blijven wonen en de vordering mag aftrekken van uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.

Nadeel van schenken op papier

Nadelen van schenken op papier:
  • U moet naar de notaris om latere discussies met de belastingdienst te voorkomen.
  • De schenker moet wel elk jaar zijn rente betalen. Dat betekent wel dat u dat geld beschikbaar moet hebben.
  • Voor de ontvanger is de vordering vanaf jaar 2 gelijk aan vermogen waarover in box 3 van de inkomstenbelasting vermogensrendementsheffing moet betalen.

Eisen van de belastingdienst, rente betalen

De eisen die de belastingdienst stelt zijn:
  • Er moet een notariële schenkingsakte zijn opgemaakt.
  • De ouders moeten de 6 procent rente jaarlijks ook betalen.
  • De vordering mag niet tussentijds bij leven worden ingelost.

Belastingvrij schenken in 2012 of 2013

Nog even de belastingvrijstellingen 2012 en 2013 op een rij bij een schenking van ouders aan een kind:

Belastingvrij schenken, de vrijstellingen in 2012:
Jaarlijks of eenmalig:Vrijstelling schenkbelasting:
Uw kind jaarlijksmaximaal 5.030 euro jaarlijks
Uw kind eenmalig en kind is tussen de 18 en 35 jaar oudmaximaal 24.144 euro of 50.300 euro voor huis of dure studie

Belastingvrij schenken 2014

In 2014 mag u 100.000 euro belastingvrij scheken als de ontvanger dit geld spendeert aan de eigen woning (aflossing hypotheek, aankoop woning, verbeteringen aan het huis). Voor het overige zijn de vrijstellingen:

De eenmalige vrijstelling is vanaf 1 oktober 2013 en in 2014 tijdelijk verhoogd en verder uitgebreid als het geld voor de aflossing van een hypotheek op de eigen woning wordt gebruikt: schenking vrijstelling eigen woning 100.000 euro.

Slot schenking op papier

Bespreek met uw notaris of schenken op papier ook wat voor u is. U gaat namelijk wel een schuld aan en moet rente betalen, niet iedereen wil dat. Het voordeel voor de ontvanger is wel dat de rente ook nog eens belastingvrij is.

Lees verder

© 2011 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Schenken aan kleinkind 2012 en 2013Schenken aan kleinkind 2012 en 2013Belastingvrij schenken aan een kleinkind, kleinkinderen of kinderen is ook in 2012, 2013 en 2014 populair. Grootouders w…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…

Reageer op het artikel "Schenken op papier – voordelen en nadelen"

Reacties

Hilde, 14-10-2014 12:14 #62
Mijn moeder kan de rente niet elk jaar betalen. Mag het dan teruggestort worden? En moet er dan schenking bij staan of of mag je het ook optellen bij de " lening"? En dan bij de terugstorting lening vermelden? Reactie infoteur, 14-10-2014
Beste Hilde,
Om de schenking op papier in stand te houden moet de rente wel betaald worden. Vervolgens stort u (een deel van) het bedrag terug. U houdt zo de ontvangst en eigen storting strikt gescheiden wat een vereiste is. Gewoon optellen bij de lening is niet toegestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. H. Kraaijenbrink, 05-10-2014 14:26 #61
Ik ben bezig met schenken op papier. In mei 2014 moest ik voor schenken op papier bij de notaris eenmalig € 375 betalen.Het cotract ging overb een periode va 5 jaa. Door wat vertragingen komt het nu pas tot ondertekening met mijn kinderen. Maar het tarief is verlaagd tot € 350 maar ik moiet nu gedurende elk jaar opnieuw naar de notaris voor ca.€ 250 per keer waardoor hettarief niet € 375 is maa € 1350. Dit zou te maken hebben met het standpunt vasn de belastingdienst. Het komt mij vreemd voor. Een belastingdienst kan toch geen wetswijziging regelen?
Met vriendelijke groet,

Henmk Kraaijenbrink Reactie infoteur, 06-10-2014
Beste B. H. Kraaijenbrink,
Voor een schenking op papier hoeft u op zich niet elk jaar naar de notaris. Dat is anders wanneer het een jaarlijkse schenking is of als u gebruik wilt maken van de jaarlijkse vrijstellingen. Een schenking op papier bij leven kan overigens ook onderhands.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben Menkens, 17-09-2014 21:26 #60
De 6% ontvangen rente telt niet mee voor box 1, maar wel voor box 3 als je het geld niet uitgeeft. Is dat correct?

Bij een belastingvrije schenking op papier van 25.000 EUR met 6% rente gedurende 15 jaar hevel je 49.000 EUR (25.000 schenking+24.000 rente) over van ouder naar kind. Jaarlijks heb je daardoor 26.500 EUR extra Box 3 vermogen, waar je elk jaar 1,2%=318 EUR vermogensbelasting over betaald. Na 15 jaar heb je 5088 EUR extra vermogensbelasting betaald, terwijl je maar 49.000 x 10% = 4900 EUR Erfbelasting bespaard. Dat is nog exclusief notariskosten. Schenking op papier heeft dus alleen zin als je (A) zeker weet dat je bij overlijden ouders een erfenis krijgt die flink groter is dan 117.000 EUR en je dus in het 20% tarief valt, of (B) je verwacht dat je beide ouders binnen 15 jaar overlijden. Is dat correct in dit geval? Reactie infoteur, 18-09-2014
Beste Ben Menkens,
1. Als u de 6% rente niet uitgeeft, wordt het inderdaad onderdeel van uw vermogen in box 3.
2. Bij een schenking op papier ontvangt het kind vermogen in box 3 plus de rente. Wat boven de vrijstelling in box 3 uitkomt is inderdaad fiscaal belast. Een verschil met een gewone schenking is het surplus aan rente. Of dit een voordelige keuze is moet van geval tot geval worden bekeken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Truus Beltman, 04-09-2014 13:41 #59
Goedendag, de 6% rente die ouder(s) per jaar aan de kinderen moeten uitbetalen over de schenking op papier, moet dat op de rekening van het kind of kan dat bijgeschreven worden in de akte van schenken? Reactie infoteur, 04-09-2014
Goedendag Truus Beltman,
De 6% rente moet daadwerkelijk worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssen, 27-08-2014 12:13 #58
Wat als je de rente niet meer kunt betalen over de schenking aan kinderen en ook niet kunt aflossen? Reactie infoteur, 27-08-2014
Beste Janssen,
De betaling van rente is vereist, aflossen niet per se.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hl, 12-08-2014 12:09 #57
Zeemeeuw,

Dank.

De schenking is toentertijd gedaan (akte geeft dat expliciet aan), er wordt zelfs een specifieke rente genoemd ter vergoeding van het niet kunnen beschikken over het bedrag van de schenking. Beiden, schenking plus rente, zijn opeisbaar (o.a.) bij overlijden. Aan de akte-eis, en de rente eis wordt in wezen dus voldaan, rente betaling in één termijn bij (o.a.) overlijden.

Nu meen ik dat er wel een overgangsregeling is, zie Besluit van 4 april 2012, nr. BLKB2012/103M, Staatscourant 2012. Specifiek daarin punt 3. Daarin kan ik hetzelfde lezen…

M.vr.gr.,
HL Reactie infoteur, 12-08-2014
Beste Hl,
Mooi, de precieze formulering in het in de schenkingsakte is inderdaad cruciaal.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hl, 11-08-2014 16:56 #56
Volgende geval: moeder heeft in juli 1991 een eenmalige verhoogde van schenkbelasting vrijgestelde schenking gedaan aan zoon (toen tussen 18 en 34 jaar) per notariële akte. Rente werd enkelvoudig bijgeschreven, alles slechts opeisbaar in een specifiek genoemd aantal gevallen, waaronder overlijden. Akte noemt specifiek de gebruikte schenkingsvrijstelling (artikel 33, lid 1, 5). Ik heb er zeer veel moeite mee als, alhoewel deze schenking notarieel is vast gelegd, er rente werd berekend (niet betaald, want slechts opeisbaar in een aantal gevallen) en het blijkbaar in die tijd een geaccepteerde manier was om die schenkingen te doen (waarom zou anders de notaris hier aan hebben mee gewerkt en een dienovereenkomstig advies gegeven hebben), de belastingdienst zondermeer eenzijdig kan besluiten dat bij nader inzien en met terugwerkende kracht zo'n (toen) blijkbaar geaccepteerde regeling kan worden terug gedraaid.

Het bijzondere van deze discussie is dat alhoewel rente slechts opeisbaar was tesamen met de schenking in een specifiek aantal gevallen, de belastingdienst (nu?) blijkbaar stelt dat er sinds 2010 actueel rente betaald had moeten worden om deze schenking geaccepteerd te krijgen: dat liet de akte nu juist immers niet toe (= slecht opeisbaar in specifiek aantal gevallen)?

Moeder is inmiddels vorig jaar overleden en zoon (ondergetekende) is in de slag met de belastingdienst over dit onderwerp. Maak ik een kans? Reactie infoteur, 12-08-2014
Beste Hl,
1. Sinds 2010 is de wet aangepast voor een schenking bij leven onder schulderkenning: er moet rente worden betaald en er is voor de periode vanaf 1 januari 2010 geen voor u bruikbare overgangsbepaling in de wet opgenomen, tenzij op het moment van overlijden herstelbetalingen ineens kunnen plaats vinden.
2. Door de voorwaarden in de akte kan het zo zijn dat de schenking pas plaats vindt op het moment van overlijden en daarmee deel uitmaakt van de erfenis (schenking ter zake des doods). Ook de genoemde vrijstelling kan niet valide zijn als u inmiddels ouder bent dan 40 jaar.
3. In beide gevallen hebt u dus een lastige zaak. De gekozen formuleringen in de schenkingsakte bepalen wat er precies van toepassing is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 01-08-2014 14:48 #55
Jaren geleden hebben mijn schoonouders een aantal schenkingen op papier gedaan (bij de notaris) waar de rente van 6% op werd bijgeschreven. Nu moet vanaf 2010 (zijn we kort geleden achter gekomen) die rente daadwerkelijk betaald worden maar ik heb 2 vragen:
Moet die rente betaald worden over het schenkingsbedrag? Of dat bedrag vermeerderd met de jaarlijkse rente bijschrijvingen.
Als dat over de feitelijke schenking is (wat is) er dan gebeurd met de rentebijschrijvingen tot 2010? Reactie infoteur, 03-08-2014
Beste Rob,
De te betalen rente is een enkelvoudige rente op de hoofdsom stand begin 2010 (nieuwe successiewet). Het vervelende van niet de rente betalen is dat de belastingdienst de schenking mag negeren bij het afwikkelen van een erfenis. Repareren is ook niet mogelijk. Het beste betaalt u nu uw rente in de verwachting dat de erfenis nog een aantal jaren uitblijft. Vóór 2010 mocht de rente gewoon worden bijgeschreven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lauda, 12-07-2014 13:50 #54
Mijn moeder heeft mij een paar jaar geleden € 30.000 op papier geschonken. Voor een aanstaande verbouwing heb ik nu € 20.000 nodig, die kan ik bij de bank gaan lenen maar eventueel ook bij mijn moeder. Kan ik de rente over deze lening (die ik annuïteir zou aflossen) aftrekken aangezien ik ook een vordering op mijn moeder heb door de papieren schenking? Reactie infoteur, 13-07-2014
Beste Lauda,
Als het een verbouwing van uw eigen woning is (hoofdverblijf), is de rente voor dat deel van de nieuwe lening als hypotheekrente aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Son, 23-06-2014 20:24 #53
Ik heb al jaren nauwelijks contact met mijn familie, geen ruzie, maar gewoon geen goede relatie. Ca 12 jaar geleden de maximale schenking gehad en wellicht daarna ook nog, geen idee omdat ik een machtiging voor vervolg schenkingen heb afgegeven bij de notaris), maar zelf de wens gehad om onterfd te worden, dus nooit rente over de schenking ontvangen en ook nooit opgegeven bij mijn aangiften. Is het mogelijk dit achteraf nog recht te zetten? Hoewel ik zelf niets hoef, kan ik het tzt middels echte schenkingen wel aan mijn zussen, neefjes en wellicht broer en zussen van mijn ouders geven. Reactie infoteur, 24-06-2014
Beste Son,
Wat voor machtiging hebt u gegeven aan de notaris? Een machtiging geldt totdat hij wordt ingetrokken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 26-05-2014 21:13 #52
Mijn tante bezit een stuk grond wat na haar overlijden door een aantal neven en nichten geerfd wordt.
Is er een mogelijkheid om dit voor haar dood met een schenking op papier te regelen? Reactie infoteur, 27-05-2014
Beste Kees,
Tijdens haar leven kan uw tante de grond inderdaad al op papier schenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gon, 20-05-2014 23:29 #51
Ik heb in 2008 mijn woning aan mijn dochter verkocht en haar een hypotheek verstrekt van € 150.000,- zij betaalt hierover rente aan mij.
Ik heb nog twee zoons. Nu wil ik aan mijn kinderen deze € 150.000,- op papier aan hen schenken ( dus ieder € 50.000,-). Ik kan dit bedrag dan terug lenen tegen een te betalen 6 % rente? Zij mogen mij belastingvrij +/_ € 2000,- terugschenken.
Mijn dochter kan mij dan gewoon de afgesproken rente blijven betalen over de verstrekte € 150.000,- hypotheek? Reactie infoteur, 21-05-2014
Beste Gon,
1. Als ik u goed begrijp is die € 150.000 al een lening aan uw dochter (een hypotheek). Schenken zou hier betekenen dat uw dochter 100.000 euro aflost en dat u daarvan beide zoons elk 50.000 euro schenkt. Dat lijkt me niet uw bedoeling want dan ontvangt u geen rente meer.
2. Wat wel kan is 150.000 euro schenken die u schuldig blijft (op papier schenken). Dan gaat u nieuwe leningen aan die los staan van eerdergenoemde hypotheek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rik, 25-03-2014 11:32 #50
Beste Zeemeeuw
dit lees ik op uw site als nadeel van schenking op papier. het gaat mij vooral om punt 3
ik heb een schenking op papier gehad. logisch dat komt bij mijn vermogen. maar hier lees ik dat ik dat pas na twee jaar bij mijn vermogen moet optellen? lees ik iets verkeerd?
dank en grt Rik

Nadelen van schenken op papier:
-U moet naar de notaris om latere discussies met de belastingdienst te voorkomen.
-De schenker moet wel elk jaar zijn rente betalen. Dat betekent wel dat u dat geld beschikbaar moet hebben.
-Voor de ontvanger is de vordering vanaf jaar 2 gelijk aan vermogen waarover in box 3 van de inkomstenbelasting vermogensrendementsheffing moet betalen. Reactie infoteur, 25-03-2014
Beste Riki,
Er staat vanaf jaar 2, omdat de belastingdienst uw vermogen per 1 januari van een jaar bekijkt. Als de schenking in 2014 plaats vindt, is er in 2014 nog geen bijtelling, maar wel in belastingjaar 2015 (stand per 1 januari 2015).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 23-03-2014 13:14 #49
Ik wil mijn twee kinderen een schenking op papier doen. Kan dat in één akte of moet dat een akte per kind/schenking zijn?
Groet,
Jos Reactie infoteur, 23-03-2014
Beste Jos,
Bij een schenking op papier gaat u een lening aan en die moet per persoon zijn. Daarom moet een akte op papier ook per kind zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 21-03-2014 12:41 #48
Onze ouders hebben ons in jaren 2000 t/m 2002 geld op papier geschonken. Vanaf die datum wordt er jaarlijks 7% rente betaald. Nu lees ik een door de Belastingdienst voorgeschreven percentage van 6% per 2010. Is dit strijdig of toegestaan omdat dit geld al op papier is geschonken voor 2010? 2e Vraag: dient de volledige schenking op papier als schuld in mindering te worden gebracht op het vermogen van de ouders bij de belastingaangifte?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 21-03-2014
Beste Martin,
1. Er is alleen een overgangsrecht als er een lager rente dan 6% wordt betaald, niet een hogere. Bekijk dus de akte om te zien of u de rente van 7% naar 6% kunt verlagen.
2. Voor de ouders is een schenking op papier een vermindering op hun vermogen in box 3 (lening minus 2900 euro), voor de ontvangers een bijtelling (vordering). Daarbij is de datum van 1 januari van een jaar relevant:

http://financieel.infonu.nl/belasting/109172-geldlening-box-3-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Conny, 14-03-2014 16:38 #47
Ik heb in juni 2013 een schenking op papier ontvangen van mijn ouders. In december 2013 heb ik hier rente over ontvangen. Moet ik nu bij de belastingaangifte over 2013 deze schenking meetellen of moet dat pas bij de belastingaangifte over 2014? Volgens mijn adviseur moet dit pas volgend jaar omdat ik het nog niet op 01-01-2013 had ontvangen. Klopt dit en moet ik wel wat met de ontvangen rente doen?
Vriendelijke groet. Reactie infoteur, 14-03-2014
Beste Conny,
Voor u is de schenking vermogen dat pas per 1 januari 2014 meetelt en dus bij uw volgende belastingaangifte in 2015.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin M., 17-02-2014 20:46 #46
Ik wil mijn boot (waarde 20.00) aan mijn dochter schenken. Hoe maak ik dit juridisch in orde, moet dit altijd via een notaris of voldoet een opgesteld contract?

een vriendelijke groet
Martin Reactie infoteur, 18-02-2014
Beste Martin M.,
U mag zelf een contract opstellen en de boot onderhands schenken. Let wel op de eventuele schenkingsbelasting en afhankelijk van de boot het registratiebewijs.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Walter E., 07-02-2014 14:45 #45
Vraag: Kan dit volgens de huidige schenkbelasting.
Situatie: Moeder en dochter wonen samen op hetzelfde adres. Toen vader is overleden heeft ieder de helft geërfd (hierover is erfbelasting betaald). WOZ waarde woning op 1-1-2012 = € 729.000,-
Moeder Dochter
729.000/2 = 364.500 729.000/2 =364.500
Waarde erfbelasting 364.500 364.500

Moeder schenkt in 2014 € 100.000 aan haar dochter. Zij gebruikt hiervoor de overwaarde op papier van haar huis. Dochter voegt € 100.000 toe aan de waarde van haar huis. Dit is een papierenconstructie, er komt effectief geen contant geld aan te pas. Het betreft dus zuiver een waarde-overdracht op papier.
Nieuw situatie:
Moeder Dochter
Verkoopwaarde – 100.0000 Verkoopwaarde + 100.000
- -100.000,- +100.000,-
364.500 – 100.000 364.500 + 100.000
Waarde erfbelasting 264.500 464.500

Wanneer moeder overlijdt erft dochter dus ½ van de verkoopwaarde van het huis + 100.000,- Reactie infoteur, 07-02-2014
Beste Walter E.,
Bij schenken op papier wordt niet een deel van het huis overgedragen, maar gaat moeder een schuld aan bij de dochter tegen een bepaalde rente. Die schuld komt bij overlijden in mindering op de waarde van de totale erfenis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 22-01-2014 23:15 #44
Beste Zeemeeuw,
Mijn vader kan de jaarlijkse rente van ca. 8.000 euro van de schenking op papier niet meer betalen, wat voor mij zelf geen probleem is. Het probleem is meer dat hij hierdoor niet meer aan de belastingvoorwaarden kan voldoen. Hij wil de regeling dus stoppen. Kan dit zomaar?
Bedankt voor je reactie. Mark Reactie infoteur, 23-01-2014
Beste Mark,
1. Stoppen met rente betalen kan wel, maar is niet zonder gevolgen. Het betekent dat de schenking op papier toch deel gaat uitmaken van de erfenis.
2. Een betere oplossing is dat hij de rente betaalt en u daarna (los van elkaar) een deel van de rente schenkt. Wellicht kan er een nieuwe rente worden afgesproken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eva, 13-01-2014 21:04 #43
Op 30-12-2013 hebben mijn ouders een schenking op papier aan mij gedaan, notarieel geregeld. Volgens de notaris hoeven zij over die 2 dagen (30 en 31 december) geen 6% te voldoen inzake de successiewet. Klopt dit inderdaad? Kunnen we die rentebetaling pas 1 januari 2014 in te laten gaan? Reactie infoteur, 14-01-2014
Beste Eva,
Als de lening eind december is ingegaan, zie ik niet in waarom er geen rente is verschuldigd. Bovendien gaat het maar om een klein bedrag aan rente, dus waarom zoudt u dat risico lopen? Waarschijnlijk is de gedachte dat u het bedrag aan rente belastingvrij terug mag schenken, maar dan moet er wel betaald zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sejan, 13-01-2014 12:35 #42
Beste Zeemeeuw,
Moeder wil jaarlijks de 4 kinderen de maximale schenking op papier doen. Echter de ex van 1 van de kinderen heeft een bijstandsuitkering. Heeft dit gevolgen voor de schenking op papier?
Met vriendelijke groet,
Sejan Reactie infoteur, 13-01-2014
Beste Sejan,
Dat zou alleen gevolgen hebben voor de bijstand als de schenking door de ex ook echt in geld kan worden omgezet. Ik neem aan dat daarvan geen sprake is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joyce, 30-12-2013 21:53 #41
Als je in 2008 en in 2009 aan je kinderen het maximale schenkingsbedrag hebt geschonken op papier, mag je dan op een gegeven moment het bedrag wat op papier is geschonken, gewoon aan je kinderen geven? Of mag dat echt pas na overlijden? Het is via de notaris gegaan en er wordt ieder jaar 6% rente betaald. Ik dacht dat het betaald mocht worden als de kinderen bijvoorbeeld een huis/auto of wat dan ook willen kopen, maar zie nu, dat het pas invorderbaar is na overlijden.
Wat gebeurt er als je het toch eerder geeft? Reactie infoteur, 31-12-2013
Beste Joyce,
Bij schenken op papier zijn er twee mogelijkheden. De aangegane schuld wordt bij leven ingelost (elk jaar een beetje bijvoorbeeld) of na overlijden. Dat zijn twee verschillende contracten. Als u toch eerder geeft in uw geval, is dat een nieuwe schenking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marjo, 15-11-2013 23:34 #40
Beste Zeemeeuw,
Door de belastingbomen zie ik het bos niet meer: 2 bejaarde ouders waarvan 1 in het verzorgingshuis. Deze ouder betaalt nu nauwelijks een bijdrage ivm te laag inkomen. Andere ouder zal vermoedelijk in de loop van 2014 ook naar verzorgingshuis moeten. Er is een eigen huis waar ene ouder nog in woont en spaargeld. Het geld zit vooral in de stenen. De gewijzigde belastingwetgeving per 2013 gaat ze mogelijk hun spaargeld en huis kosten. Dit vinden ze vreselijk. Er zijn 3 kinderen boven de 40. Wat adviseert u?
Bvd! Reactie infoteur, 16-11-2013
Beste Marjo,
1. Als een ouder naar een verzorgingstehuis gaat, kan het huis maximaal nog gedurende twee jaar als eigen huis worden gezien. Dat is box 1 en niet het vermogen in box 3 dat van invloed is op de hoogte van de eigen bijdrage.
2. De tussentijd kan worden benut om het huis te verkopen, waarbij het aan de ouders is om te bepalen wat ze met het vrijgekomen geld zullen doen. Doen ze niets in de vorm van schenkingen, dan komt hetzij het geld hetzij het huis op enig moment in box 3 terecht.
3. Veel ouders willen ook geld overhouden voor zichzelf en dat kan ook wel. Per persoon is er een vrijstelling van 21.000 euro euro en als het inkomen laag is kan de vrijstelling verder worden verhoogd. Vermogen dat hierboven ligt, is straks wel weer van invloed op de eigen bijdrage:

http://financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2013-2014.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Reintjens, 10-10-2013 16:03 #39
Moet ik als ontvanger van een schenking op papier, belasting betalen over de verkregen 6% rente. Reactie infoteur, 11-10-2013
Beste H. Reintjens,
U hoeft geen belasting te betalen over de ontvangen rente, maar de schenking gaat wel per 1 januari deel uitmaken van uw vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 22-09-2013 21:10 #38
Hallo,
Mijn moeder heeft onlangs te horen gekregen dat zij ongeneeselijk ziek is en binnen het jaar zeer waarschijnlijk zal overlijden. Nu is zij weduwe en ik ben enig kind, haar huis is vrij van hypotheek en ik heb een eigen huis (helaas niet vrij van hypotheek) is het mogelijk om nu zij nog goed is, het huis (of een deel daarvan) op mijn naam te laten zetten bij voorkeur gebruik te maken van 100.000 belastingvrij te schenken om onze hypotheek extra af te lossen? Wat is belastingtechnisch het beste om te doen, op zo'n manier dat het voor haar uiteraard ook prima is.

Alvast dank voor de reactie. Reactie infoteur, 23-09-2013
Hallo Karin,
1. De 100.000 euro belastingvrij (vanaf oktober 2013) geldt alleen als u het bedrag uitgeeft voor uw eigen woning, het huis dat uw hoofdwoning is.
2. Het huis van uw moeder gedeeltelijk op uw naam zetten, helpt dan niet. Er moet liquide geld aanwezig zijn of via een hypotheek liquide worden gemaakt.
3. Wel kan van de gewone vrijstellingen gebruik worden gemaakt. Overigens is uw vrijstelling bij een erfenis in veel gevallen hoger dan bij een schenking en hoeft bij een erfenis geen overdrachtsbelasting te worden betaald. Die vrijstelling is nog groter bij fiscale partners (als u niet al een fiscale partner hebt):

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/103069-erfbelasting-2013-of-erfenis-belastingvrij.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jari, 19-09-2013 18:59 #37
Kan ik als schenker op papier dit ten alle tijde ongedaan maken en wat zijn dan de gevolgen voor schenker en ontvanger? Reactie infoteur, 20-09-2013
Beste Jari,
Als u voorwaardelijk schenkt, kunt u een schenking terugdraaien. Ook een schenking op papier:

http://financieel.infonu.nl/geld/113853-voorwaardelijk-en-herroepelijk-schenken-schenking-herroepen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Buunk, 18-07-2013 16:39 #36
Drie kinderen hebben een lening van vader met schulderkenning.
Eén van de kinderen overlijdt na plm 5l jaren; de beide andere zijn testamentair erfgenamen. Rente jaarlijks betaald. Notarieel geregeld.

Erven zij deze lening ; hoe "werkt" dat bij het overlijden van vader? Reactie infoteur, 19-07-2013
Beste A. Buunk,
1. De lening onder schulderkenning komt bij overlijden van een kind normaliter bij diens erfgenamen terecht. Soms verhinderen de voorwaarden van de lening dit.
2. Qua nalatenschap van de vader verandert er alleen iets als ook vader erfgenaam van het overleden kind is, want dan vervalt een deel van de lening.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 01-07-2013 22:15 #35
Goedenavond,

Bij het 'schenken op papier' hoeft het geld niet overgedragen te worden maar ontstaat er op papier een aanspraak op het geschonken bedrag. De schenker houdt dus het bedrag maar heeft wel een schuld bij de ontvanger. Betekent dit dat de schenker het bedrag niet mag besteden of kan de schenker het bedrag wel (deels) uitgeven. En hoe zit dat dan met de opeisbaarheid van het geschonken bedrag? En met de shcenkbelasting die over het hele bedrag is berekend? Reactie infoteur, 02-07-2013
Beste Anna,
1. De ontvanger van de schenking op papier heeft een vordering op de schenker. Uit de akte wordt duidelijk wat hierbij de voorwaarden zijn.
2. Zolang de rente wordt betaald, is de vordering niet opeisbaar tenzij in de akte anders is afgesproken.
3. De schenkbelasting gaat in op het moment dat de schenking op papier wordt gedaan. Als straks het geld niet aanwezig blijkt te zijn, vindt er geen herberekening plaats.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 12-06-2013 14:02 #34
Als je ieder jaar een schenking op papier wilt doen aan alle 6 je kinderen voor het vrijgestelde bedrag, moet je dan ieder jaar 6 notariële aktes hiervoor laten maken of kan dat per jaar in 1 akte voor alle 6 de kinderen? Reactie infoteur, 12-06-2013
Beste Jos,
Dit kan in één notariele akte, zoals een testament ook meedere personen aangaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iris, 01-06-2013 22:03 #33
Goedendag, wij lezen onderstaand artikel van u omdat we al een tijdje met dit onderwerp bezig zijn. Wij hebben een vraag vwb overdracht ouderlijke woning aan de kinderen. De 6% rente die aan de kinderen betaald moet worden maakt het ons onmogelijk om het huis over te dragen. Is hier een oplossing voor?

Alvast dank voor uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Iris VG Reactie infoteur, 02-06-2013
Goedendag Iris,
1. Die rente tikt inderdaad hard door en maakt schenken op papier met schulderkenning tijdens uw leven lastig. Die 6% is een verplichting vanuit de successiewet en moet daadwerkelijk worden betaald, anders kan de schenking later door de fiscus teniet worden gedaan.
2. Denkbaar is wel dat uw kinderen u jaarlijks een bedrag belastingvrij schenken, maar dat moet dan zodanig dat geen directe relatie kan worden gelegd met uw schenking op papier. Geen directe saldering dus met de door u betaalde rente, maar bijvoorbeeld op een ander tijdstip en andere bedragen. Uw notaris kan u daarover inlichten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo Opsteegh, 26-04-2013 13:44 #32
Als je een schenking op papier wilt doen aan de kinderen moet je 6% rente betalen over de papieren schuld. Moet je deze rente daadwerkelijk betalen of is het ook mogelijk de schuld aan de kinderen ieder jaar op te laten lopen met de verschuldigde rente? Reactie infoteur, 26-04-2013
Beste Theo Opsteegh,
Deze rente moet daadwerkelijk worden betaald. Wel kan daarna een deel van de betaalde rente belastingvrij worden terug geschonken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik Huegen, 25-04-2013 20:50 #31
Mijn vader heeft 3 kleinkinderen. Hij wil twee van de drie kleinkinderen een schenking op papier doen. Is dit mogelijk en wat zijn de eventuele gevolgen?
Bedankt Reactie infoteur, 26-04-2013
Beste Erik Huegen,
Een schenking op papier bij leven is ook aan kleinkinderen mogelijk als ze meerderjarig zijn. Dan gelden wel lagere vrijstellingen dan bij een schenking aan een eigen kind:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/78547-belastingvrij-schenken-2012-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 19-04-2013 10:09 #30
Is het mogelijk om in de schenkingsakte, bij een schenking op papier, te laten opnemen dat de schenking alleen onder bepaalde voorwaarden geaccepteerd wordt? Stel dat de ontvanger op een bepaald moment niet in zijn inkomen kan voorzien, en verplicht wordt zijn/haar vermogen aan te spreken -waar die ontvangen schenking op papier onderdeel van uitmaakt- is het dan mogelijk om alsnog de schenking niet te accepteren? En zoja op welk moment? Met terugwerkende kracht?
Bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 19-04-2013
Beste Anneke,
In een schenkingsakte kunnen (in overleg met de ontvanger) inderdaad allerlei voorwaarden door de schenker worden opgenomen:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/113853-voorwaardelijk-en-herroepelijk-schenken-schenking-herroepen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anouk, 10-04-2013 20:42 #29
Hallo,

Mijn oma heeft een eigen woning die vrij is van hypotheek (WOZ waarde 200.000), zij wilt nu een schenking op papier doen. Ik dien dan eenmalig nu schenkbelasting te betalen (18%). Nu lees ik veel over de voordelen maar kan ik niet volledig overzien wat nu het risico is. Mijn oom zet behoorlijk druk op de ketel en wilt het snel regelen. Wat zijn nu de nadelige gevolgen van deze regeling en wat als mijn oma toch binnen afzienbare tijd wordt opgenomen in een verzorgingstehuis?

groet Anouk Reactie infoteur, 10-04-2013
Beste Anouk,
Het risico ligt vooral bij uw oma, omdat ze u 6% rente moet betalen. De schenking gaat van het vermogen van oma af en komt er bij u bij. Dit zal gevolgen hebben voor toeslagen voor u zoals een huurtoeslag en zorgtoeslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 04-04-2013 17:39 #28
Beste zeemeeuw, bedankt voor uw reactie, waneer zoals u zegt de kinderen de rente terugstorten wordt het een wel erg omslachtige constructie, zeker waneer er veel kinderen zijn. Ik heb door verder te zoeken ontdekt dat de 6% rente door de belastingdienst wordt beschouwd als "zakelijke rente" deze is voor de schenker niet aftrekbaar en voor de ontvanger niet belastbaar in box 1. klopt dit? Reactie infoteur, 04-04-2013
Beste Peter,
Dat klopt. Bij u is de rente niet aftrekbaar en de ontvangen rente is voor de ontvanger geen inkomen. Wel is de vordering bij de ontvanger in box 3 belast met vermogensrendementsheffing. Bij de schenker daalt het vermogen in box 3 navenant.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 04-04-2013 15:37 #27
Beste infoteur,

Ik vraag me af of deze constructie (behalve het voordeel van lagere zorgkosten) wel zo veel voordelen heeft, u zegt dat die 6% niet naar de belasting gaat, maar hij wordt wel elk jaar bijgeteld bij het inkomen van de begunstige, dit geld ook voor de vordering van de schenking op papier die wordt bijgeteld in box 3. Wordt er zo door de jaren heen niet meer belasting (en kosten door een notaris) betaald dan door het gewoon bij overlijden te schenken? Reactie infoteur, 04-04-2013
Beste Peter,
1. Of schenken op papier een voordelige constructie is, hangt inderdaad ook af van het aantal jaren dat moet worden betaald en hoe groot het vermogen is.
2. Als er een groot vermogen is, komen de kinderen al gauw boven de vrijstellingen uit en kan de belasting 20% bedragen.
3. Verder noemt u terecht de zorgkosten die bij een verblijf in een verpleeghuis hoog kunnen oplopen, maar als ook daar geen sprake van is, is er ook geen nadeel om het vermogen nog even goed vast te houden:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2013.html

3. Kortom, wat een goede keuze is, hangt zeker van de situatie en de individuele wensen af. Een schenking op papier moet zeker geen verplichting zijn, want er moet wel rente worden betaald. Die rente kan overigens (deels) worden terug geschonken aan de ouder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corrie, 04-04-2013 14:50 #26
Geachte lezer,
de rente van 6 % die ik als schenker moet betalen, is die voor mij aftrekbaar bij de belastingen? Met vr. gr. Corrie! Reactie infoteur, 04-04-2013
Geachte Corrie,
De rente die u moet betalen bij een schenking op papier is niet aftrekbaar, omdat het geen hypotheek is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 02-04-2013 09:12 #25
Beste meneer,

Waar gaat de 6% rente naartoe? Reactie infoteur, 02-04-2013
Beste Saskia,
Die 6% is de jaarlijkse rente die de schenker schuldig wordt aan de ontvanger van de schenking op papier. Die 6% gaat dus niet naar de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K., 26-03-2013 19:52 #24
Hallo,

Een aantal jaar geleden heb ik een redelijke schenking op papier mogen ontvangen. Deze komt pas vrij als de gene komt te overlijden, kan ik deze schenking wel gebruiken voor een hypotheek op dit moment? Reactie infoteur, 27-03-2013
Hallo K,
Dat zou betekenen dat u uw schenking op papier als onderpand gebruikt. Als het een groot bedrag is, kan een bank daar wat in zien, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 26-03-2013 14:21 #23
Mijn ouders hebben in 1989 notarieel een papieren schenking gedaan van circa 15.000,- per kind. Er is toen vastgelegd dat er geen rente betaald hoeft te worden. Tot nu toe is ook nooit rente betaald. Tot hoeveel jaar terug moet er alsnog de samengestelde interest van 6% rente worden betaald? Dezelfde vraag geldt voor hun woning die in 1992 aan de kinderen is verkocht, vrij van huur. Dient hiervoor alsnog huur te worden betaald om te voorkomen dat de woning als onderdeel van de erfenis wordt gezien en hierover alsnog erfbelasting betaald moet worden? Reactie infoteur, 26-03-2013
Beste Martijn,
1. Sinds 2010 moet er 6% rente worden betaald.
2. Sinds 2010 moet er ook een redelijke huur worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leo, 05-03-2013 09:59 #22
Ik heb te horen gekregen van mijn ex-schoonouders, die in 2012 een eenmalige schenking van 50.000 hebben gedaan aan mijn ex-vriendin, dat ik daar de helft van moet terugbetalen omdat wij nu geen samenlevingscontract meer hebben. De schenking is alleen in een brief vastgelegd, die ik niet eerder gezien heb en de storting is toen op onze gezamenlijke rekening gedaan. Moet ik dit bedrag betalen?
Bedankt! Reactie infoteur, 05-03-2013
Beste Leo,
1. Als er nu een brief opduikt, u niets hebt ondertekend, niets wist en in het bijschrift van de schenking niets hiervan was vermeld, zie ik niet in waarom u de helft terug moet betalen bij een schenking. Een schenking zonder voorwaarden vooraf is een schenking om niet en geen inkomen. Daar verandert een samenlevingscontract weinig aan.
2. Anders kan het zijn als het een lening op beider naam betreft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 28-02-2013 13:46 #21
Wat gebeurt er als na (minimaal) twee jaar, nadat het huis op papier aan de kinderen is geschonken, de ouder het huis moet verlaten om naar een verzorgingstehuis te gaan.
Bijvoorbeeld het huis wordt verkocht of anderzijds het huis wordt verhuurd tot na het overlijden? Bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 28-02-2013
Beste Anneke,
Aan het schenken kunnen voorwaarden worden verbonden, bijvoorbeeld het beding dat betrokkene in het huis wil blijven wonen totdat zijn overlijden of todat hij vertrekt naar een verzorgingstehuis (metterwoon). Dit zou moeten worden bekeken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 26-02-2013 11:38 #20
Als je elk jaar een schenking doet moet er dan ieder jaar voor de belasting een schenkingsakte bij de notaris worden opgemaakt? of kan je dit in een keer in een testament regelen en gaat de belasting hier dan mee akkoord? Reactie infoteur, 26-02-2013
Beste Wim,
1. Een schenking bij leven is wat anders dan een schenking bij testament. Bij een schenking bij leven gelden de jaarlijkse vrijstellingen van belastingvrij schenken, bij testament is er sprake van een legaat en eventueel erfbelasting.
2. Voor een schenking bij leven is een notarisakte niet verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 25-02-2013 18:12 #19
Wij willen elk jaar een schenking op papier doen aan onze 2 dochters, waarvan de jongste 38 jaar is en zodoende nog in aanmerking komt voor een eenmalige schenking van ruim €24000.Wij hebben beide een testament op langstlevende, moeten wij dit laten veranderen incl schenkingsakte.en geldt dit voor ons allebei.
Zoja moet er elk jaar een nieuwe schenkingsakte worden opgemaakt bij de notaris en is dit dan voor ons allebei. Reactie infoteur, 26-02-2013
Beste Wim,
1. Een schenkingsakte kan een gezamenlijke akte zijn, een testament is een afzonderlijke akte. Het kan geen kwaad om de notaris even naar uw testament te laten kijken, maar ik verwacht daarmee geen problemen.
2. Van de precieze formulering van de akte hangt af of u met één akte kunt volstaan. De notaris zal u hierbij helpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arjan, 22-02-2013 11:50 #18
Mijn moeder wil jaarlijks € 5.141 als schenking op papier aan mij en mijn zus schenken. Betekent dit dat er jaarlijks van elke schenking een notariële aktie moet worden opgesteld? Reactie infoteur, 22-02-2013
Beste Arjan,
Een schenking op papier hoeft niet via de notaris, maar het is wel zo dat in één keer vele jaarlijkse toezeggingen doen kan worden gezien als één grote schenking. Het is beter om dit jaarlijks op papier te zetten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 13-02-2013 15:40 #17
Als een ouder aan een kind € 5141, schenkt kan er dan ook nog door die ouder een bedrag van € 2057 belastingvrij aan de echtgenoot (partner) van het kind geschonken worden. Maakt het dan uit of je in gemeenschap van goederen getrouwd bent. Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Theo,
Als jullie getrouwd zijn, worden de schenkingen van de partners bij elkaar opgeteld. Of jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, maakt daarvoor geen verschil.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 13-02-2013 11:15 #16
Mijn schoonvader wil geld voor de kleinkinderen wegzetten. wat gebeurt er met dat geld bij een faillissement van mijn eenmanszaak? Reactie infoteur, 13-02-2013
Beste Jeroen,
Zolang een kind minderjarig is, valt diens vermogen onder uw beheer en kan daarop aanspraak worden gedaan bij een faillissement. Ook als er een BEM-clausule is valt het nog onder uw beheer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roos, 02-02-2013 14:53 #15
Als er een schenking op papier wordt gedaan, dan zadel je de kinderen toch met een belastingschuld op? of zie ik dit verkeerd. ik begrijp uit de antwoorden dat de schenking in box 3 belast worden van de kinderen, maar zij moeten dan wel over geld beschikken om de belasting te kunnen betalen.
als je ook het spaargeld al voor je kinderen op papier schenkt hoef je dan geen bijdrage te leveren wanneer je in een verzorgingshuis terecht komt? Reactie infoteur, 02-02-2013
Beste Roos,
1. Als een schenking op 1 januari van een jaar deel uitmaakt van het vermogen, moet daarover in dat jaar inderdaad vermogensrendementsheffing worden betaald. Dat is 1,2% per jaar.
2. U betaalt altijd een eigen bijdrage op basis van het eigen inkomen. Na zes maanden kan deze bijdrage worden verhoogd op basis van het eigen vermogen. Sinds 1 januari 2013 wordt 8% van het eigen vermogen bij het inkomen opgeteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 30-12-2012 10:57 #14
Waarom moet ik naar een notaris als ik jaarlijks mijn kinderen de belastingvrije schenking op papier wil geven (daarop 6% rente betaal) en dat vastleg in een schuldbekentenis? Reactie infoteur, 30-12-2012
Beste Theo,
1. In de praktijk blijkt ook een onderhandse schenking op papier mogelijk te zijn wanneer klip en klaar is dat het om een schenking uit vrijgevigheid gaat en niet een schenking ter zake des doods. In het laatste geval van een papieren schenking is de schenking pas echt opeisbaar als de schenker is overleden.
2. Dat betekent dat de juiste formuleringen moeten worden gekozen om problemen met de belastingdienst of wellicht andere erfgenamen na uw overlijden te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap van Oostveen, 11-12-2012 11:21 #13
Wij hebben in 1991 notarieel een bedrag aan onze kinderen geschonken en weer teruggeleend tegen een marktconforme rente. Geld hiervoor nu ook dat wij een rente van 6% moeten betalen terwijl de marktconforme rente onder de 4% ligt? Reactie infoteur, 11-12-2012
Beste Jaap van Oostveen,
Sinds 1 januari 2010 is inderdaad een 6% rente vereist. Als u hieraan niet voldoet (u kunt de betalingen vanaf 2010 nog corrigeren), voldoet de schenking niet aan de wettelijke eisen en maakt dan onderdeel uit van de latere erfenis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joop, 23-11-2012 12:42 #12
Mijn moeder heeft in 2006, 2008 en 2009 een schenking op papier gedaan. Ze betaalt keurig de jaarlijkse rente. Nu begint haar bankrekening dusdanig te slinken dat ze volgend jaar de rente niet meer kan betalen. Ze heeft een hypotheek vrije woning maar ze vindt het een eng idee om een hypotheek te nemen om de rente te betalen. Het liefst wil ze stoppen met betalen. Wat zijn de gevolgen van mijn moeders beslissing als ze stopt met betalen. Reactie infoteur, 23-11-2012
Beste Joop,
1. Een hypotheek nemen om de rente te betalen is geen goed idee. Bovendien is de rente niet als hypotheekrente fiscaal aftrekbaar.
2. Als de rente niet wordt betaald, vervalt de papieren schenking als schenking, maar maakt dan onderdeel uit van de nalatenschap.
3. Als u uw moeder nou het belastingvrije deel schenkt (2012 euro) en zij betaalt vervolgens gewoon de rente, is er wellicht weinig aan de hand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 22-10-2012 15:42 #11
Mijn moeder is plotseling opgenomen in een verzorgingstehuis en betaalt nu aan eigen bijdrage € 470, - per maand op grond van haar verzamelinkomen van 2010. Echter haar woning wordt verkocht en daar zit een aanzienlijke overwaarde in van enkele tonnen. Zelf heeft ze echter geen contant geld. Als de plannen van de regering doorgaan dan moet zij vanaf 1-1-2013 een veel hogere eigen bijdrage betalen op grond van box 3, te weten een kleine € 3.000, - per maand. Nu willen wij met kinderen en kleinkinderen nog dit jaar gebruik maken van de belastingvrije schenking van € 5030, - per kind en € 2012, - per kleinkind, totaal € 70.000, - en dat vervolgens ieder jaar om haar vermogen af te romen.
Nu heeft zij echter geen geld en de banken willen geen lening afsluiten of de hypotheek wijzigen. Kunnen wij als kinderen dit bedrag ieder jaar (voor-)financieren door haar dit bedrag bij ons te laten lenen en dit vervolgens weer aan ons terug te storten? Is dat toegelaten en moet er dan ook wettelijke rente door haar over betaald worden?
De optie van de regeling van een papieren schenking via de notaris lijkt me geen goede, omdat zij dan nog steeds beschikt over haar vermogen en dit ook afgeroomd wordt tbv het verzorgingstehuis. Weet iemand of dit toegelaten is en of er mogelijk ook andere oplossingen zijn? Reactie infoteur, 22-10-2012
Beste Hans,
1. Als het wetsvoorstel doorgaat zal uw moeder na een half jaar bij haar inkomen 12% van het box 3 vermogen moeten optellen. Maar gedurende twee jaar wordt haar eigen huis, indien niet verkocht, niet gezien als vermogen in box 3. Daarna wel.
2. Uw moeder kan op papier geld schenken (via de notaris), gebruik maken van de vrijstellingen en jullie de schenking schuldig blijven tegen 6% rente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vliegenthart, 14-08-2012 16:56 #10
Ik wil aan mijn kleinkinderen ieder jaar een bedrag onder de vrijstelling op papier schenken.
Moet ik dan ieder jaar naar de notaris? Reactie infoteur, 14-08-2012
Beste Vliegenthart,
Als u elk jaar van de vrijstelling bij schenken op papier gebruik wilt maken, moet u elk jaar naar de notaris. Anders wordt het als één schenking gezien. Voor een gewone schenking hoeft u niet per se naar de notaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claire Horck, 31-07-2012 20:27 #9
Als er op papier geld is geschonken door een oom aan zijn nichten en neven en dat dit vrij komt na zijn dood en de dood van zijn partner, hoelang na de dood heb je recht op dat geld? Moet dat binnen een bepaalde periode opgeeist of te wel gegeven worden? Wat ik gehoord heb moet dat binnen 8 maanden na de dood van beide. Klopt dit?

b.v.d. C. Horck Reactie infoteur, 01-08-2012
Beste Claire Horck,
Een schenking ter zake des doods kan na het overlijden als schenking worden opgeëist als hij per notariële akte is gedaan. Dat hoeft niet binnen acht maanden te gebeuren, maar liefst wel voordat de verdeling van de erfenis en afwikkeling van de erfbelasting rond is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willie, 01-06-2012 14:16 #8
Beste Zeemeeuw,
Wat zijn de nadelen van een onderhandse akte van een schenking op papier?
Wordt een schenking op papier beschouwd als eigen vermogen in relatie tot een aanvraag voor bijstand?
M.Vr.Gr. Willie Reactie infoteur, 01-06-2012
Beste Willie,
1. Een schenking op papier is vermogen voor de ontvanger van de schenking. Het is alleen niet opeisbaar als in de akte staat dat de vordering pas bij overlijden vrijkomt.
2. Een onderhandse akte hoeft niet bekend te zijn, maar de schenking behoort officieel wel tot het vermogen. Het komt dan ook terug bij de belastingaangifte. De bijstand bekijkt dan wel in hoeverre een vordering opeisbaar of te gelde te maken is.
3. Een nadeel is wel dat de schenker een schuld aangaat waarover tijdens zijn of haar leven de afgesproken rente moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Monique, 03-04-2012 10:35 #7
Wat gebeurt er met dit alles (het papier bij de notaris) als de ouders geen rente hebben betaald en de kinderen ook nooit schenkbelasting hebben betaald? Krijgen ze dan alsnog een schenkbelasting betaling achteraf van de belasting over de jaren dat het op papier staat? Het is al in nov 1991 opgesteld en de ouders hebben in 92 en 93 de rente betaald, daarna niet meer. Moeten de kinderen alsnog de belasting op de hoogte stellen en het papieren geschonken bedrag opgeven of is het nu waardeloos geworden door het niet betalen van de rente? Komen de kinderen later in de problemen en zijn ze veel geld kwijt als ze er niets aan doen? Reactie infoteur, 03-04-2012
Beste Monique,
1. Sinds 2010 is een wettelijke rente vereist van 6%. Tegelijkertijd mogen ouders een bedrag jaarlijks belastingvrij schenken, zodat het nog kan meevallen.
2. De betaling van rente verjaart vijf jaar na het moment dat de rente verschuldigd is, de lening na 20 jaar als er geen sprake is van stuiting.
3. De belastingdienst kan maximaal 5 jaar terug gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Nijhof, 01-09-2011 16:09 #6
Als ik tussentijds aflos wordt mijn nalatenschap vanzelf kleiner… Bovendien kan ik dan opnieuw beginnen met het opbouwen van een 'schuld' aan mijn kinderen en blijft de rente betaalbaar. Ook belangrijk als ik eerder overlijd dan mijn vrouw. Dan wordt haar inkomen lager en kan ze de rente wellicht niet meer betalen. Maar dan verkoopt ze ons huis en heeft ze weer contanten, waarmee ze dan weer de schuld kan aflossen. Hoe je het ook wendt of keert: het heeft altijd tot gevolg dat de nalatenschap kleiner wordt… Reactie infoteur, 01-09-2011
Beste G. Nijhof,
U vergeet dat de rente op de aflossing niet doorloopt, waardoor er meer overblijft. Bovendien kunt u ook extra schenken zonder de schenking op papier gedeeltelijk af te lossen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Nijhof, 31-08-2011 22:41 #5
Hoezo bevoordeeld? Ze ontvangen dan geen 6% rente meer! Bovendien vond ik op de site van een notaris het onderstaande: "De notaris wijst Jennifer en Henk op de mogelijkheid van ‘schenken op papier’. ‘Dit wil zeggen dat jullie in een notariële akte een bedrag schuldig erkennen aan de kinderen. Hannah en Joris kunnen deze geldlening alleen opeisen bij overlijden van de langstlevende of bijvoorbeeld bij faillissement van één van jullie. Als jullie het geld daadwerkelijk willen geven, ook wel aflossen genoemd, is dat altijd belastingvrij mogelijk. Jullie blijven dus baas over jullie geld en bepalen zelf wanneer het daadwerkelijk naar de kinderen gaat."
Dit klopt niet met uw bewering… Reactie infoteur, 31-08-2011
Beste G. Nijhof,
1. Bevoordeeld in die zin dat ze eerder over het geld kunnen beschikken.
2. Ja, dat kan en is afhankelijk van hoe de akte is geformuleerd. Maar dan vervalt het belastingvoordeel van schenken op papier voor een deel. De vordering wordt kleiner en dus kan minder worden verrekend met de erfenis.
3. Dit is volledig in lijn met mijn bewering: er zijn, als de akte het toestaat, financiële consequenties aan verbonden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Nijhof, 31-08-2011 16:29 #4
Ik lees op de site dat de Belastingdienst als voorwaarde zou stellen: 'De vordering mag niet tussentijds bij leven worden ingelost.'. Ik heb dat nergens anders kunnen lezen en ook op de site van de Belastingdienst niet kunnen vinden. Weet iemand waar ik dat kan vinden? Ik vind dat ook een vreemde bepaling. De vordering is niet opeisbaar, maar veronderstel dat ik als schenker een financiële meevaller heb, waarom kan ik dan mijn schuld niet gewoon inlossen bij mijn kinderen? Is per saldo toch hetzelfde als dat ik jaarlijks een bedrag had betaald? Reactie infoteur, 31-08-2011
Beste G. Nijhof,
Bij deze constructie is bepaald dat de schenking pas na uw dood vrijkomt om ook verrekening met uw nalatenschap mogelijk te maken. Als u eerder inlost, beschikken de begunstigden eerder over het geld en zijn daarmee bevoordeeld ten opzichte van de afspraak in de notariële akte. Bekeken moet dan worden wat de financiële gevolgen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carel, 29-07-2011 22:36 #3
Om nog even terug te komen:
Wat zijn de gevolgen van het feit dat de vordering niet kan worden ingelost, heeft het hele trucje dan geen zin en wordt de totale erfenis opgenomen in de successie? Reactie infoteur, 30-07-2011
Beste Carel,
Neen, dat betekent dat na aftrek van de vordering er verder niet te verdelen is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carel, 29-07-2011 16:04 #2
EDIT: 1. die jaarlijkse kosten voor de notaris staan er helemaal los van trouwens, onnodige informatie!
2. de rente wordt niet betaald aan het kind, maar wordt teruggeleend waardoor de 'schuld' sneller hoger wordt.
Wat zijn de gevolgen als de schuld hoger is dan de nalatenschap? Reactie infoteur, 29-07-2011
Beste Carel,
Zie eerdere reactie hieronder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carel, 29-07-2011 15:58 #1
Een vraag met betrekking tot 'Schenken op papier': Over een aantal jaren (bijvoorbeeld 20 jaar) kan de waarde van een schenking op papier van ieder jaar de vrijstelling (ongeveer 5000 euro) en de rente (ieder jaar 6% over 'schuld') flink hoog oplopen (ongeveer 180.000 euro; als jaarlijks 350 euro kosten voor notaris worden gemaakt).

Wat nu als de erfenis van moeder naar zoon slechts 100.000 euro is, lager dan de schuld? Reactie infoteur, 29-07-2011
Beste Carel,
Dat kunt u gedeeltelijk oplossen door niet elk jaar 5000 euro te schenken. Dan doet alleen de rente wel zijn werk. Als de erfenis toch minder is dan de vordering, kan de vordering niet worden ingelost.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Schenking 2012
Reacties: 62
Schrijf mee!