InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost het per uur?

Wat kost het per uur?

Wat kost het per uur? Veel vakmensen moet u per uur betalen. Een groot nadeel van het verrekenen per uur is het feit dat u niet exact weet hoeveel bepaalde werkzaamheden gaan kosten. Indien er iets tegen zit, gaat de klus u meer kosten dan eerder beraamd.

Uurtarieven

Vakmensen vragen vaak een bepaalt tarief per uur. Niet voor alle klussen en vakmensen is een uurtarief hanteren handig. Een onderhoudsmedewerker van cv ketels bijvoorbeeld gaan naar een aantal adressen om onderhoudswerkzaamheden te verrichten. Een groot deel van de dag is hij onderweg van het ene adres naar het andere. Deze uren zou hij in rekening moeten brengen bij de klant. Om onenigheden met de klant te voorkomen kunnen deze vakmensen beter vast tarieven vragen. Ook voor grote klussen worden er vaak vast bedragen afgesproken in plaats van tarieven per uur.

Hoe worden uurtarieven vastgesteld?

Tegenwoordig werken er veel zogenaamde zzpers. Dit is een afkorting van zelfstandigen zonder personeel. Deze mensen laten zich vaak inhuren op basis van uurtarieven. Krijgen ze een klus van één dag dan verdienen ze bijvoorbeeld acht keer het uurtarief. De vakmensen moeten een uurtarief baseren op het gewenste inkomen per maand. Eerst moeten de vaste maandelijkse kosten bij elkaar worden opgeteld. Daar bovenop komt een winstmarge waar de zzper van moet leven. De inkomsten van zzpers moeten hoog zijn, want ze moeten rondkomen van het inkomen, rekening houdende met periodes waarin ze minder opdrachten hebben. Ook moeten deze mensen zelf zorgen voor bepaalde voorzieningen, omdat ze niet terug kunnen vallen op een WW-uitkering, een pensioen of een uitkering bij arbeidsongeschiktheid.

Wat kost een vakman per uur?

De prijzen zullen per vakman verschillen. De advocaten kunnen onderling meer dan 100 per uur van elkaar afwijken. De grootverdieners rekenen tarieven van zelfs boven de 200. In onderstaand overzicht treft u een aantal tarieven aan. Hierbij ben ik uitgegaan van de gemiddelde tarieven die ik tegen kwam op het internet. De tarieven van beunhazen zijn niet meegerekend.

Wat kost een advocaat per uur? 70 tot 240
Wat kost een metselaar per uur? 35 tot 50
Wat kost een automonteur per uur? 45 tot 55 (incl. werkplaats)
Wat kost een kapper per uur? 28 tot 35
Wat kost een tegelzetter per uur? 32,50 tot 40
Wat kost een ICT consultant per uur? 75 tot 85
Wat kost een verpleegkundige per uur? 29 tot 35
Wat kost een schilder per uur? 40 tot 45

Uurtarief of vast tarief

Indien u een offerte voor een verbouwing of het schilderen van uw huis laat maken, spreekt u meestal een vast tarief af. Voor werkzaamheden die maar een paar uur in beslag nemen, worden er meestal uurtarieven gerekend. Het voordeel van een vaste prijs is dat u bij het afrekenen precies weet waar u aan toe bent. Het nadeel is weer dat de werkzaamheden mogelijk goedkoper waren geweest indien u per uur zou verrekenen. Vakmensen hebben soms liever een vaste prijs zodat ze de klus snel kunnen klaren en goed kunnen verdienen of nog een extra klus op dezelfde dag kunnen doen. Voor werkzaamheden die meerdere dagen in beslag nemen kunt u het beste een vast tarief afspreken. U kunt om geld te besparen beter wel een tweede offerte aanvragen bij een concurrerend bedrijf.
© 2009 - 2014 Juul, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een vakman?Wat kost een vakman?Het inhuren van vakmensen is een dure aangelegenheid. Dit geldt niet alleen voor advocaten en vergelijkbare vakmensen, m…
Kosten van een advocaatKosten van een advocaatAdvocaten hanteren een behoorlijk hoog uurtarief. Hoeveel geld bent u kwijt als u juridisch advies wilt van een advocaat…
De kosten van een echtscheidingDe kosten van een echtscheiding1 op de 2 huwelijken strandt en loopt uit op een echtscheiding. Je moet niet alleen beslissingen maken over de verdeling…
Wat kost een advocaat?Wat kost een advocaat?Een advocaat inhuren is erg kostbaar. De kosten per uur kunnen oplopen tot een tarief van 400 euro per uur.
Notariskosten: Notaristarieven (+ uurtarief notaris)Notariskosten: Notaristarieven (+ uurtarief notaris)Je kunt behoorlijk schrikken als je de nota van de notaris onder je neus krijgt. De notariskosten blijken vaak hoger uit…

Reageer op het artikel "Wat kost het per uur?"

Reacties

Fans Sneijder, 29-08-2012 09:53 #4
In bovenstaand artikel (en ook in andere artikelen over dit onderwerp van infonu.nl) komt nergens het woord 'omzetbelasting' voor. Zijn de tarieven in- of excl omzetbelasting. Dit maakt namelijk nog al wat uit. BTW-tarief per 1/10 as 21%!

Met dank voor de reactie.

Donata, 03-06-2012 19:17 #3
Wat vraagt een boekhouder/ Fin. Adm. Medewerker per uur gemiddeld?
Het is een Zzp er.

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 04-06-2012
Zzp'ers zitten vaak op minimaal 35 per uur.

Gerard, 17-01-2012 20:44 #2
Zijn de prijzen van automonteurs geheel vrij of is er nog enige mate van redelijkheid af te dwingen. Ik werd achteraf met een uurtarief van 117,50 EUR geconfronteerd. Reactie infoteur, 18-01-2012
Ze mogen hun eigen tarieven bepalen, maar het moeten wel redelijke en te onderbouwen tarieven zijn. Hier is echter nauwelijks iets tegen te doen. Vooraf afspraken maken is de beste oplossing.

Maarten, 13-07-2010 12:59 #1
Ik ben momenteel bezig met offertes voor de verbouwing van mijn woonkamer en keuken. Dit artikel helpt daarbij in die zin dat het me inzicht geeft of de aangeboden uurprijzen reeel zijn. Ik neem aan dat de prijzen excl. BTW zijn, maar dat is me nog niet helemaal duidelijk. Kan iemand me hierbij helpen? Zijn bovengenoemde prijzen inclusief of exclusief BTW?

Infoteur: Juul
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!