InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat verdient een tandarts?

Wat verdient een tandarts?

Wat verdient een tandarts? Benieuwd wat een tandarts en de werknemers in gerelateerde beroepen verdienen? Wij hebben het voor jou uitgezocht. Voor de tandartsen zelf is het lastig aan te geven, want het inkomen is voor een groot deel afhankelijk van het aantal patiënten. Voor beroepen zoals bijvoorbeeld mondhygiënisten en tandartsassistenten zijn er wel richtlijnen opgesteld.
Tandartsen zijn vaak werkzaam als zelfstandige ondernemers in een maatschap. Doordat het zelfstandige ondernemers zijn, is het inkomen per tandarts zeer verschillend. Voor de tandheelkunde geldt er geen CAO. Ook voor de tandartsassistenten en mondhygiënisten kunnen ze salarissen onderling sterk verschillen. De KNMT (Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde) heeft wel richtlijnen opgezet om de hoogte van het salaris te bepalen.

Salarisschalen

Er zijn verschillende salarisschalen voor verschillende beroepen. Hieronder tref je de bedragen aan die betrekking hebben op het jaar 2015. Voor de hoogte van het salaris is uitgegaan van een werkweek van 38 uren.

Salarisschaal 1 (tot 21 jaar)
Onderstaand bedragen gelden voor medewerkers tot 21 jaar in de volgende beroepen:
  • tandartsassistent
  • junior tandartsassistent
  • baliemedewerker
Bruto salaris varieert van 1.066,27 voor 16-jarige tot 1.579,33 voor een 20 jarige.

Salarisschaal 1 (vanaf 21 jaar)
Deze schaal is ingedeeld in negen stappen die gelden voor dezelfde beroepen als de salarisschaal tot 21 jaar oud.
Bruto salaris varieert van 1.707,19 (periodiek 0) tot 2.311,49 (periodiek 8)

Salarisschaal 2
Deze schaal hanteert hogere bedragen in vergelijking met schaal 1. Ze zijn ook bedoeld voor andere beroepen. Schaal 2 is van toepassing op de volgende beroepen:
  • junior mondhygiënist
  • senior tandartsassistent
  • orthodontie-assistente
  • preventieassistent
  • kaakchirurgieassistent
  • officemanager
In salarisschaal 2 is er ook weer een onderverdeling gemaakt in negen periodieken. De bedragen variëren van 1.883 voor periodiek 0 tot 2.450,96 voor periodiek 8.

Salarisschaal 3
Alleen voor de mondhygiënist geldt deze schaal met in totaal tien periodieken. In periodiek 0 geldt er een bruto maandsalaris van 2.244,11. In de hoogste periodiek bedraagt het salaris 2.869,43.

Salarisschaal 4
Schaal 4 geldt voor de senior mondhygiënist en de praktijkmanager. Ook deze schaal is weer ingedeeld in tien periodieken. De bedragen variëren van 2.521,51 tot 3.230,50.

Deze bedragen zijn gebaseerd op het KNMT salarisrichtlijn 2015

Het inkomen van een tandarts

Zoals al eerder aangegeven is het salaris van de tandarts voor een groot deel afhankelijk van het aantal patiënten. Indien een tandarts in loondienst werkt, kan er een vast salaris afgesproken worden. Als zelfstandig ondernemer is het inkomen van de tandarts afhankelijk van meerdere factoren, zoals dat voor alle zelfstandige ondernemers geldt. Een beginnende tandarts in loondienst zal op een inkomen zitten tussen 3.250 en 5.185 bruto per maand. Voor zelfstandige ondernemers geldt er een bruto-norminkomen van 98.000 per jaar.

Zware studie om tandarts te kunnen worden

Om tandarts te kunnen worden moet er een zware studie gevolgd worden. In totaal duurt de opleiding minimaal zes jaar. De opleiding is onder te verdelen in drie fases. Je begint met een driejarige bacheloropleiding. Hierin wordt de theoretische kennis overgedragen en wordt er een begin gemaakt met de praktijkopleiding. Daarna moet je nog een driejarige masteropleiding volgen. In deze fase wordt de wetenschappelijke kennis bijgebracht. In deze fase wordt ook een specialisatie gekozen. In de derde fase kun je starten als tandarts, maar je kunt er ook nog voor kiezen om je nog verder te specialiseren in een bepaalde richting.
Gerelateerde artikelen
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2016 of 2017, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Wat of hoeveel verdient een...?Wat of hoeveel verdient een...?Wat verdient een bepaald beroep? Hoeveel inkomen krijgen bepaalde functies? We willen bijna allemaal wel weten wat de bu…
Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenTandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenVeel mensen hebben er een hekel aan om naar de tandarts te gaan. Na een behandeling hebben sommige mensen weken lang las…
Tandarts kiezen: Vergelijken van tandartsen en hun tarievenTandarts kiezen: Vergelijken van tandartsen en hun tarievenDe meeste mensen gaan niet voor hun plezier naar de tandarts maar raadzaam is het wel. En mede daarom is het extra belan…
Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Bang voor de tandarts, wat kun je er tegen doen?Naar de tandarts. Bang voor de tandarts. Angst voor de tandarts komt zeer veel voor. Het is zelfs zo dat vrijwel iederee…
Bronnen en referenties
  • http://www.dentalcareprofessionals.nl/salarisrichtlijnen
  • http://www.youchooz.nl/beroepen/tandarts/122/salaris/5
  • http://universitairebachelors.nl/faq/ik-wil-tandarts-worden/

Reageer op het artikel "Wat verdient een tandarts?"

Reacties

Fleur, 30-11-2016 16:24 #2
Shadows: misschien omdat het overal anders is?

Shadows (infoteur), 12-10-2016 12:23 #1
Vind het een onduidelijk artikel, waarom varieert het steeds bijna 600 euro in elke leeftijdschaal?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!