Supermarktoorlog of prijzenoorlog
Een supermarktoorlog of prijzenoorlog is een strijd die een supermarkt(keten) aangaat met andere supermarkten om klanten terug te winnen of te behouden. Vooral in tijden van economische crisis gaan veel klanten gericht winkelen tussen verschillende supermarkten. Dit betekent vaak verlies van klanten en verlies van omzet. Een supermarktoorlog wordt vaak in gang gezet door één supermarkt(keten), waarna andere supermarkten volgen. Voor de klant betekent dit besparing van geld.
Crisis
In Nederland is het best goed vertoeven. Nederland is een prima zorgstaat waar tot nu toe weinig armoede heerste. De laatste jaren is dit aan het veranderen: steeds meer gezinnen raken in de problemen. Koopwoningen moeten gedwongen verkocht worden en de voedselbank krijgt de aanvraag niet meer verwerkt. Burgers bezuinigen op alles, waarbij de luxe als eerste de deur uit gaat. Uit eten, uitstapjes of verre vakanties moeten even aan de kant geschoven worden. Maar ook op voedsel en drank kan flink bespaard worden. Wat klanten niet goedkoop bij de ene supermarkt kunnen halen, kopen ze bij de concurrent. Zo kan er onderling vooral een groot prijsverschil zitten in merkproducten. Ook speciale aanbiedingen, bonusaanbiedingen of dagaanbiedingen trekken klanten aan.
Lidl extra klanten
Lidl heeft in 2013 ongeveer 350.00 extra klanten weten aan te trekken. Een groot gedeelte van deze klanten komt van de Albert Heijn, waar ze eerst trouwe klant waren. Lidl verkoopt vooral het toiletpapier en de wijn goed, iets dat bij andere supermarkten duurder is. Daarnaast investeert Lidl veel in de verkoop van groenten en fruit, dat de laatste jaren kwalitatief beter is geworden en toch goedkoper dan de meeste andere supermarkten. Lidl profiteert van de economische crisis en maakt een goede ontwikkeling door.
Supermarktoorlog gestart door Albert Heijn
Albert Heijn gaat in 2013 de concurrentie met de Lidl aan omdat veel van hun oude klanten naar deze supermarktketen zijn overgestapt. Prijsdalingen bij de AH zijn dan ook gericht op de prijzen die de Lidl hanteert. De directeur van de Albert Heijn heeft gezien hoe sterk de Lidl nu staat en wil hier niet bij achterover gaan leunen. Verlies van klanten kost de Albert Heijn veel geld, vooral nu ook nog eens de personeelskosten gestegen zijn. De omzetgroei stagneert in 2013 erg bij de Albert Heijn, mede omdat de klanten erg prijsgevoelig zijn geworden. De AH heeft in september 2013 meer dan 1.000 artikelen in prijs verlaagd. Dit is niet nieuw: in 2003 deed de supermarktketen precies hetzelfde den voerde een prijzenoorlog met andere supermarkten. Bij de start van die prijzenoorlog was gemiddeld 20 procent van de bevolking klant bij de AH. Door de prijzenoorlog steeg dit naar 30 procent. De jaren daarna wist de Albert Heijn hun prijzen weer langzaam omhoog te brengen met behoud van hun klanten, maar dat bleek niet voor eeuwig.
Andere supermarkten volgen
Jumbo wil niet achterblijven en gaat mee in de prijzenoorlog die de AH start in september 2013. Verschillende artikel zijn in prijs verlaagd. Jumbo belooft altijd de goedkoopste te zijn en heeft dan ook geen andere keus de goedkoopste te blijven. Het zal dus onder de prijsverlagingen van de Albert Heijn moeten gaan zitten om de eigen belofte na te komen. Het is niet ondenkbaar dat ook andere supermarkten zullen volgen. Wanneer deze achter blijven en geen prijsverlaging invoeren is de kans groot dat ze een aardig deel van hun klanten verliezen. Ook na de crisis zullen deze weggelopen klanten vaak uit gewoonte bij hun nieuwe supermarkt blijven.
Eerder ook al een oorlog tussen supermarkten
Nederland kent geen grote geschiedenis wat betreft supermarktoorlogen. Over het algemeen zal een supermarkt hier niet snel toe over gaan. Vaak kost het extra investering of verlies van omzet. Dit kan zich op de lange duur wel terugverdienen door de aantrek van nieuwe klanten. Ook kan een supermarktoorlog of prijzenoorlog negatief uitpakken voor de klant. Wanneer zwakkere supermarkten het hoofd verliezen in een prijzenoorlog en verdwijnen, blijven de grotere over. De klant heeft dan minder keus en de enkele grotere zijn sterker aan de macht. Dit kan juist forse prijsverhogingen als gevolg hebben: de klant heeft toch geen keus. Maar in tijden van economische crisis gaan klanten erg op de prijzen letten. Wanneer een supermarkt teveel klanten gaat verliezen hierdoor is het haast genoodzaakt een prijzenoorlog te starten. In 2003 startte Albert Heijn als eerste deze oorlog die tot 2006 duurde en ook in 2013 doet Albert Heijn dit weer als eerste.
In 2009 dreigde er ook al een prijzenoorlog. Jumbo verlaagde de prijzen van een aantal artikelen en ging daarmee de strijd met concurrent Albert Heijn aan. Ook Dirk van Broek verlaagde de prijzen tot zelfs onder het niveau van die van de Jumbo. De dreigende prijzenoorlog zette echter niet door. Overigens is een prijzenoorlog alleen gericht op de A-merken: dit zijn bekende merken producten. Voor de low-budget producten gelden vaak al zulke lage prijzen dat prijsverlaging er niet meer inzit. Supermarkten proberen dus die klanten te trekken die A-merken kopen.