InfoNu.nl > Financieel > Geld > Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2014

Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2014

Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2014 De aftrekpost levensonderhoud kind 2014 kan voor wie in belangrijke mate in de kosten van levensonderhoud voorziet of kinderalimentatie betaalt, als belasting teruggave aardig oplopen. Hoe groot het bedrag is, hangt af van de leeftijd van het kind en de kosten die u maakt. De aftrek is lager dan in 2013. Het jaar 2014 is bovendien het laatste jaar van deze aftrek want de aftrekpost levensonderhoud kind, Lok, wordt in 2015 afgeschaft en daarmee is ook de kinderalimentatie vanaf 2015 niet meer fiscaal aftrekbaar. Weer een kindregeling minder in 2015, weer een lastenverzwaring. Hoe berekent u de belastingvermindering als gevolg van uw onderhoudskosten voor een kind?

Hoe groot is de aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2014?

De hoogte van de aftrekpost levensonderhoud kind 2014 is afhankelijk van de mate waarin u in belangrijke mate voorziet in de noodzakelijke kosten van levensonderhoud van een kind tot 21 jaar. Deze fiscale aftrek wordt elk kwartaal opnieuw bepaald. Het kan dus best zijn dat u in het eerste kwartaal wel aan de voorwaarden voldoet maar in de andere drie kwartalen niet. In dat geval hebt u slechts één kwartaal recht op de aftrek. Het kan ook zijn dat u in een bepaald kwartaal voor een hogere aftrek in aanmerking komt dan in een andere kwartaal. De forfaitaire bedragen per kwartaal kunt u aflezen in onderstaande tabel en zijn lager dan in 2013:

De aftrekbare bedragen levensonderhoud kind 2014 zien er als volgt uit, bedragen per kind per kwartaal:
Uitgaven in de kosten van levensonderhoudjonger dan 6 jaar van 6 tot 12 jaar van 12 tot 18 jaar 18 tot 21 jaar en thuiswonendvan 18 tot 21 jaar en uitwonend
minimaal 416 uitgaven per kwartaal 205 250 290 250 250
meer dan 50% bijdrage in de totale kosten van levensonderhoud
minimaal 500 per kwartaal
205 250 290 500 500
90% of meer bijdrage in de totale kosten van levensonderhoud
minimaal 750 per kwartaal
205 250 290 500 750

Hoeveel aftrek kosten levensonderhoud kind 2014 heb ik minimaal en hoe bereken ik die aftrek?

Uit deze tabel blijkt dat u per kind in een kwartaal minimaal 416 aan noodzakelijke kosten moet hebben gemaakt om van de aftrekpost gebruik te kunnen maken. Die kosten kunnen ook bestaan uit de door u betaalde kinderalimentatie. Als u een kind hebt van bijvoorbeeld zeven jaar en u betaalt elk kwartaal 416 aan noodzakelijke kosten van levensonderhoud, dan is uw aftrekpost in 2014 vier maal 250 ofwel 1.000. In de praktijk wordt door een rechter bij de bepaling van de hoogte van de kinderalimentatie al rekening gehouden met het feit dat u een deel van uw geld via de belastingdienst terug kunt krijgen.

Wat als mijn kind zelf geld verdient?

Uit deze tabel blijkt ook dat de bedragen pas echt interessant kunnen worden als een kind ouder is dan 18 jaar, maar jonger dan 21 jaar. Wanneer uw bijdrage 50% of 90% bedraagt kan de aftrek oplopen tot 500 en 950 per kwartaal. Bedenk wel dat het om een noodzakelijke bijdrage moet gaan waarmee het kind in zijn kosten van levensonderhoud kan voorzien. Dat kan bij kinderen vanaf 18 jaar een lastig punt zijn wanneer ze zelf een inkomen hebben. Dat inkomen kan dan zodanig zijn dat ze daarmee zelf en zonder uw bijdrage in hun kosten van levensonderhoud kunnen voorzien. Als dat zo is, is er ook geen aftrek.

Wat zijn de voorwaarden voor de aftrekpost levensonderhoud kind, Lok?

Tot 2012 gold de regeling van de aftrekpost Lok ook voor kinderen tot 30 jaar. Die leeftijdsgrens is al in 2012 omwille van bezuinigingen verlaagd naar 21 jaar. Voor het overige zijn de voorwaarden gelijk gebleven:
  • Het kind dat uw bijdrage ontvangt of voor wie u de uitgaven doet, is niet zelf in staat om in zijn levensonderhoud te voorzien via eigen inkomen of vermogen;
  • U krijgt geen kinderbijslag;
  • Het kind is jonger dan 21 jaar;
  • Het kind heeft geen recht op een prestatiebeurs (studiefinanciering) en ook geen recht op een andere tegemoetkoming in de studiekosten en scholingsuitgaven.
  • In een kwartaal overstijgen uw uitgaven voor het kind de van toepassing zijnde drempel, minimumbedrag, uit bovenstaande tabel.
  • Het kind is woonachtig in een verdragsland van de EU (anders is er geen aftrek).

Slot

Door bezuinigingen verdwijnt in 2015 de aftrekpost kosten levensonderhoud kind voor de inkomstenbelasting waardoor ook de kinderalimentatie niet langer fiscaal aftrekbaar is. U mag tot slot bij uw uitgaven ook de uitgaven van uw fiscale partner betrekken en deze gezamenlijke aftrek bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting zodanig onderling verdelen dat u maximaal profijt hebt van uw belastingaftrek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2013De aftrekpost levensonderhoud kind 2013 kan een interessante aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelasting 2013 of…
Aftrek levensonderhoud kind 2012 & 2011Aftrek levensonderhoud kind 2012 & 2011Bekijk of u in aanmerking komt voor de fiscale aftrekpost levensonderhoud kind in 2012 en hoeveel aftrek dat is. Nu kan…
Belastingdienst & tarieven vanaf 2008 & levensonderhoud kindBelastingdienst & tarieven vanaf 2008 & levensonderhoud kindDe tarieven voor de belastingen zijn gewijzigd. Dat heeft voor u ook gevolgen als u gebruik maakt van de regeling aftrek…
Belastingen, levensonderhoud kinderenBelastingen, levensonderhoud kinderenDe kosten van levensonderhoud van uw kind kunnen in 2011, 2012, 2013 of 2014 aftrekbaar zijn bij uw aangifte inkomstenbe…
Persoonsgebonden aftrek en negatieve persoonsgebonden aftrekPersoonsgebonden aftrek en negatieve persoonsgebonden aftrekIn het verleden was het invullen van de jaarlijkse aangifte een heugelijk moment. Er waren veel aftrekposten om de porte…

Reageer op het artikel "Aftrekpost kosten levensonderhoud kind 2014"

Reacties

Henriette Mica, 27-06-2014 22:43 #6
Een vraag ik woonsamen. Mij vriend betaald elke maand kinderalemetatie voor 2 kinderen. Is dat aftrekbaar? Nu word er van zijn ex geld gevraagd voor beide voor studiekosten. Ben je dat verplicht? En tot hoever kan zei gaan voor de kosten? Een kind word 18 per augustus 2014. Het andere kind is 16.

H.Mica Reactie infoteur, 28-06-2014
Beste Henriette Mica,
1. De kinderalimentatie die uw vriend betaalt is (als de bedragen hoog genoeg zijn, zie tabel) aftrekbaar.
2. Beide ouders zijn aansprakelijk te stellen voor het levensonderhoud van een kind totdat het 21 jaar oud is. Niet alleen de vader.
3. Als een kind 18 jaar wordt, betaalt de vader in dit geval de kinderalimentatie direct aan het kind en spreekt eventueel met het kind een nieuw bedrag af.
3. Studiekosten vallen ook hieronder maar kunnen zeer beperkt zijn als het kind recht heeft op studiefinanciering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adriana, 09-04-2014 12:35 #5
Wij hebben een dochter van 19 jaar die nov.2013 met haar studie is gestopt. Hoe bereken je wat haar kosten in levensonderhoud zijn en hoe moet je dit aantonen als je van de belastingaftrek gebruik wil maken? Reactie infoteur, 09-04-2014
Beste Adriana,
De kosten van levensonderhoud zijn alle kosten die worden gemaakt om normaal te kunnen leven (geen dure reizen of vervoer), exclusief ziektekosten (andere aftrekpost) of scholing (andere aftrekpost). Het is een kwestie van deze uitgaven bijhouden en bonnetjes of afschriften bewaren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mario, 02-12-2013 19:58 #4
Ik betaal alimentatie voor mijn kinderen. Op de voorlopige aanslag 2014 staat vermeld dat ik een aftrekpost heb van een x bedrag, maar dat staat onder box 1, kan ik dit zo laten of is dit veranderd voor 2014 en moet het naar box 3, naar de zogenaamde LOK.

Bedankt,
Mario Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste Mario,
De LOK is in box 1 van de inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith, 01-10-2013 16:44 #3
Hallo
Mijn man heeft een dochter uit een eerder huwelijk van 16 jaar. Wij betalen per kwartaal 615 euro alimentatie aan haar moeder. Nu is er de regel dat je een gedeelte wat je terug mag vragen aan de belastingdienst dat weet ik, maar nu is mijn vraag mag ik dan ook nog geld terug vragen voor uitwonende kinderen. Want wij krijgen geen kinderbijslag voor haar maar wij maken ook kosten voor voor zijn kind in de zin van kleding, voeding, toiletartikelen, vakanties.

alvast bedankt Reactie infoteur, 02-10-2013
Hallo Judith,
Pas vanaf 18 jaar wordt het onderscheid tussen uitwonend en thuiswonend gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 19-09-2013 11:37 #2
Hallo,

Ik betaal nu per kwartaal 408 euro kinderalimentatie voor 3 kinderen. Dit is zo berekend omdat daarin tevens de aftrek levensonderhoud zit verwerkt. Betekent dit voor mij in 2014 (of is het 2015?) een strop omdat ik die aftrek niet meer ontvang? Moet ik dan opnieuw een alimentatie laten berekenen en vast laten leggen? Dat wordt een duur grapje als dat zo is. en een emotioneel lastig.

Bedankt Reactie infoteur, 19-09-2013
Beste M,
Klopt. Eigenlijk betaalt u dan in 2014 te veel, een probleem waarmee veel mensen zullen zitten. Automatisch gaat uw alimentatie niet veranderen. Wellicht komt er in 2014 een proefproces of zal het kabinet e.e.a. met nieuwe regelgeving repareren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 18-09-2013 13:32 #1
Het is wel leuk bedacht dat de aftrekpost levensonderhoud kind wordt afgeschaft. Bij de bepaling van de ruimte voor kinder- en partneralimentatie is echter met deze aftrekpost en het resulterende belastingvoordeel wel rekening gehouden. Betekent dit dat ik de kinderalimentatie nu eenzijdig kan laten herzien of moet ik mij gelijk maar aanmelden voor een schuldhulp-regeling bij een instantie? Ik denk dat vele gescheiden ouders met alimentatieverplichtingen nog niet door hebben dat deze afschaffing de alimentatiebetaler erg hard gaat raken. Hierdoor zullen alimentatiebetalers het laatste stukje inkomensruimte verliezen of in betalingsproblemen terecht kunnen komen omdat de vastgestelde alimentatiebedragen niet zomaar aangepast kunnen worden. Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Marcel,
Klopt, maar eenzijdig herzien is niet toegestaan. Daarvoor zult u weer naar de rechter moeten, helaas.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Inkomstenbelasting 2014
Reacties: 6
Schrijf mee!