InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost douchen en een bad?

Wat kost douchen en een bad?

De dagelijkse activiteiten kosten geld. Toch is het lastig om te bepalen wat het per keer kost. Ik vroeg mij af wat het kost om te douchen of om in bad te gaan.
Ook als u dagelijks verder geen activiteiten onderneemt geeft u geld uit. De verwarming moet aan en wij krijgen steeds meer snufjes die ook het nodige aan stroom verbruiken. Ik vraag mij eigenlijk al jaren af wat het kost om onder de douche te gaan of wat het kost om een keer te douchen. De kosten zullen per persoon verschillen, maar wat kost het gemiddeld? De ene persoon staat 4 minuten onder de douche, terwijl een ander minimaal een kwartier nodig heeft. Daarnaast maakt uiteraard de temperatuur van het water ook nog en groot verschil. Een bad nemen blijkt veel kostbaarder te zijn door het verwarmen van het water.

De kosten worden in dit artikel onderverdeeld in verschillende kosten die bij elkaar opgeteld moeten worden. De kosten die ik ga toelichten zijn:
  • Kosten van het water
  • De stookkosten om het water op de juiste temperatuur te krijgen
  • Overige kosten

Kosten van het water

Volgens het Nibud verbruiken wij voor het douchen 70 liter water. Een bad vergt toch al gauw het dubbele, dus 140 liter water. Duizend liter water kost gemiddeld 1,35. Per liter kost water dus 0,00135. Met andere woorden één liter water kost veel minder dan één cent. Op basis van de kosten van water kost douchen: 70 liter x 0,00135 = 0,09. Een bad gaat dus kosten: 140 liter x 0,00135 = 0,19. De kosten van het water zelf vallen mij mee, maar niemand gaat met koud water douchen of in bad.

Wat kost het verwarmen van het water?

Leidingwater is te koud om te gebruiken voor het douchen. Het water moet van een temperatuur van ongeveer 10 graden verwarmt worden naar een temperatuur van ongeveer 38 graden. Op het internet circuleren verschillende bedragen over het verwarmen van water en dat is ook terecht, want de kosten verschillen sterk. Er zijn tegenwoordig zeer zuinige boilers te verkrijgen en die beinvloeden de kosten van het stoken sterk. Voor de zekerheid ben ik uitgegaan van de kosten die het Nibud gebruikt. Bij het gebruiken van een gasboiler kost het douchen 0,29 en een bad 0,55. Als ik hier de kosten van het water zelf aftrek kom ik voor het douchen op 0,20 en voor een bad op 0,36 aan verwarmingskosten. Uitgaande van een elektriche boiler bedragen de energiekosten van het douchen 0,35 en een bad 0,78.

Overige kosten van het douchen

Met de kosten van het water en de verwarming bent u er eigenlijk nog niet. Eigenlijk moeten de kosten van de shampoo, zeep en badolie en dergelijke kosten ook nog meegerekend worden. Na het douchen moeten de handdoeken weer in de wasmachine waar ook weer water en energie verbruikt gaat worden. Voor de overzichtelijkheid heb ik deze kosten buiten beschouwing gelaten.

Conclusie: onder douche gaan kost gemiddeld 0,37 en een bad kost gemiddeld 0,76.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van rode vlekken na het douchenOorzaken van rode vlekken na het douchenHeeft u na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk? In dit artikel worden mogelijke oorzaken hiervan besproken.
Hoe vaak en hoe lang moet je douchen?Hoe vaak en hoe lang moet je douchen?Douchen of in bad gaan, beiden is nodig om schoon te worden. Niet iedereen heeft de keus tussen een bad of douche. De me…
Word strak, fit en ontspannen door douchenIedereen houdt wel van douchen. Maar als je op de juiste manier de douche gebruikt kun je er nog meer voordelen uithalen…
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Geld besparen: douchen kost meer dan u denktWeet u hoeveel douchen kost? Waarschijnlijk niet. Het is niet iets waar de meeste mensen over nadenken ook al doen ze he…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/was-douche-en-bad.html
  • http://financieel.infonu.nl/diversen/56080-wat-kost-een-liter-water.html

Reageer op het artikel "Wat kost douchen en een bad?"

Reactie

Rob, 07-04-2016 03:01 #1
Een veel gebruikte standaard voor de kosten van gederfde vrije tijd is ca. 1/3 van het uurloon. Als je die kosten meeneemt is het nemen van een bad nog minder voordelig. Korter in bad gaan reduceert de water en gaskosten niet. Terwijl korter douchen dat wel doet. Bovendien is de duur van het nemen van een bad in de regel langer.

Aan de andere kant kan het nemen van een bad of een douche ook worden ervaren als een goede vrije tijdsbesteding. In dat geval kan niet gesproken worden van gederfde vrije tijd en hoeft daar tegenover geen tijdsvergoeding te staan. Ook kan worden geoordeeld dat je na het nemen van een bad of douche de kwaliteitsbeleving gedurende de dag beter is, beter in je vel en minder stress, en dat voor maar 40 cent. Mogelijk leef je daardoor langer in gezondheid.

Kortom, de investering zeker waard als je het ziet als goede vrije tijdsbesteding en inkorting van de douchebeurt de positieve bijeffecten teniet doet.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 31-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!