InfoNu.nl > Financieel > Diversen > WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?

WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?

Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan werken. Om de terugval te compenseren kun je een WW-uitkering aanvragen. Deze uitkering is bedoeld als overbrugging tijdens het zoeken naar een nieuwe baan. Hoe wordt een WW-uitkering berekend?

Wanneer heb je recht op een WW-uitkering?

Om een WW-uitkering te mogen ontvangen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. De volgende voorwaarden zijn van toepassing op het kunnen verkrijgen van een WW-uitkering:
  • Je bent verzekerd voor werkeloosheid.
  • Je verliest 5 arbeidsuren of meer per week en je hebt geen recht op beloning over die uren.
  • Als je gemiddeld minder dan 10 uur per week hebt gewerkt en je verliest minimaal de helft hiervan dan ben je werkeloos.
  • Je bent direct beschikbaar voor betaald werk.
  • In de periode voor je werkeloosheid heb je minimaal 26 van de 36 weken gewerkt.
  • Je bent ontslagen.

Wat is de duur van een WW-uitkering?

Afhankelijk van de wekeneis krijg je een WW-uitkering tussen de 3 en 38 maanden. Een WW-uitkering duurt dus minimaal 3 maanden. De lengte van de uitkering hangt af van het arbeidsverleden. Hoe meer jaren je hebt gewerkt hoe langer de uitkering duurt.

De wekeneis
Als je aan de wekeneis voldoet krijg je een basisuitkering van 3 maanden. De wekeneis houdt in dat je minimaal 26 van de 36 weken gewerkt moet hebben voor het begin van de periode dat je werkeloos bent geworden. Hoeveel uren per week je in die periode hebt gewerkt maakt niet uit.

De jareneis
Als je aan de jareneis voldoet krijg je een verlengde uitkering. De jareneis houdt in dat je voldoet aan de wekeneis en dat je van de laatste 5 kalenderjaren minimaal 4 jaren hebt gewerkt. Dan geldt ook nog dat je van die 4 jaren minimaal 52 dagen loon per jaar moet hebben ontvangen. Pas dan heb je recht op een verlengde uitkering.

Als je aan beide eisen voldoet kun je uitrekenen hoe lang de WW-uitkering zal duren. De basisuitkering is 3 maanden. Daarbij tel je dan op het aantal jaren waarbij ieder gewerkt jaar voor 1 maand WW-uitkering telt. Het maximum ligt op 38 maanden.

Hoe hoog is het bedrag van een WW-uitkering?

De hoogte van de WW-uitkering wordt als volgt berekend:
  • de eerste 2 maanden 75% van het dagloon
  • de derde maand 70% van het dagloon
  • de maanden na de derde maand 70% van het dagloon

Wat is dagloon?
Het jaar voordat je werkeloos bent geworden wordt gebruikt om een gemiddeld dagloon te berekenen. Het dagloon is gebonden aan een wettelijk maximum. Als je dagloon hoger uitvalt dan het wettelijke maximum wordt het maximum gehanteerd. Voor de berekening wordt gebruikt gemaakt van vaste looncomponenten, dus variabele loononderdelen tellen niet mee.

Andere inkomsten tijdens de WW-uitkering

Als je tijdens de looptijd van de WW-uitkering andere inkomsten krijgt wordt de WW-berekening herzien. Er kan sprake zijn van een urenaftrek of een inkomstenaftrek. Dit is afhankelijk van de lengte van de reeds uitgekeerde WW-uitkering.

Wat is urenaftrek?
Als je minder dan 1 jaar een WW-uitkering hebt gekregen zonder onderbreking en je gaat minder uren werken dan waarvoor je een uitkering krijgt, dan kun je in de meeste gevallen voor de resterende uren nog steeds een WW-uitkering ontvangen.

Wat is inkomstenaftrek?
Als je langer dan 1 jaar een WW-uitkering hebt gekregen zonder onderbreking dan kun je recht hebben op inkomstenaftrek. Daarbij geldt dan wel dat je in de week voordat je aan het werk gaat volledig werkeloos moet zijn. De WW-uitkering stopt pas als je inkomen hoger is dan 125% van de WW-uitkering die je ontvangt.

Sollicitatieplicht

Als je een WW-uitkering ontvangt moet je verplicht solliciteren middels een re-integratietraject. Het doel daarbij is dat je weer volledig aan het werk gaat en geen WW-uitkering meer ontvangt.
© 2010 - 2014 Jozzie, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
IVA uitkering: Hoogte, duur en voorwaardenIn dit artikel leest u over de hoogte en duur van een IVA uitkering, voor volledig arbeidsongeschiktheid. De IVA uitkeri…
De hoogte van de WW-uitkering berekenenDe hoogte van de WW-uitkering berekenenWerknemers die aan bepaalde eisen voldoen, hebben recht op een WW-uitkering voor een bepaalde periode. De hoogte van de…
Berekening arbeidsverleden (WW en WIA)Berekening arbeidsverleden (WW en WIA)Wie een WW of WIA uitkering aanvraagt, krijgt te maken met het begrip “arbeidsverleden”. Het arbeidsverleden bepaalt nam…
WIA-uitkering: Hoogte, duur en voorwaardenWIA-uitkering: Hoogte, duur en voorwaardenIn dit artikel leest u wat de hoogte is van een WIA-uitkering en welke voorwaarden er gelden om in aanmerking te komen v…

Reageer op het artikel "WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?"

Reacties

Ton de Koning, 08-08-2012 10:21 #3
Hallo,

Ik ben per 1 juni 2010 ontslagen. Ik had recht op 32 maanden uitkering. Dus tot 1 maart 2013. Nu heb ik de afgelopen twee jaar via uitzendbureaus gewerkt. Eenmaal voor 4 maanden. Een eenmaal voor twee weken. Schuift mijn uitkering de aantal weken/ maanden dan op? Ik zie dat niet terug in mijn overzicht "mijn overheid"/ persoonlijke gegevens. Moet ik hier actie voor ondernemen?

Walid, 09-12-2011 00:02 #2
Ik heb een vraag. Ik heb WW-uitkering aangevraagd en ik kom precies 1 week tekort van de 26 weken om in aanmerking te komen en ik kan de weken daarvoor niet meenemen omdat die al meegeteld is in mijn vorige aanvraag. Nu heb ik nog 500 euro vakantiebijslag/toeslag tegoed van mijn werkgever en die zal dit over 1 week uitbetalen, telt dit ook mee als betaald verlof voor een WW aanvraag aangezien ik al mijn vakantieuren heb gekregen?

Monique, 02-12-2011 13:23 #1
Per 1 januari 2012 moet ik verplicht 6 uur per week minder gaan werken. Ik heb bij mijn werkgever (bij wie ik vanaf 1997 een dienstverband heb) een arbeidscontract voor 18 uur in de week. Twee jaar geleden heb ik wegens een interne reorganisatie een verhoging werkduur aangevraagd, waardoor ik 24 uur ben gaan werken. Mij is destijds toegezegd dat ik aan het einde van die 2 jaar een verlenging zou mogen aanvragen. Onlangs is mij echter te verstaan gegeven dat een verlenging wegens bezuinigingen toch niet mogelijk is. Mijn vraag is dus of ik in aanmerking kom voor een uitkering o.b.v. verlies van 6 arbeidsuren per week.

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!