InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?

Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?

Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)? Hoe bereken je brutowinst en wat houdt nettowinst in? Als je de bruto of netto winst van een product wil berekenen zul je eerst andere formules moeten toepassen om dat te weten te komen, formules zoals omzet = afzet x verkoopprijs. Ook vind je uitleg over andere formules die met bruto/nettowinst(marge) te maken hebben.

Brutowinst

Voor het bereken van de brutowinstmarge moet je eerst weten hoe je de brutowinst van bijvoorbeeld een bedrijf uitrekent. In het dagelijks leven is een brutowinst erg belangrijk aangezien je deze nodig hebt voor het berekenen van de nettowinst. Maar eerst de berekening van brutowinst, formules die je nodig hebt zijn:
  • Omzet = afzet x verkoopprijs
  • Inkoopwaarde van de omzet = afzet x inkoopprijs
  • Brutowinst = omzet - inkoopwaarde van de omzet

Omzet is het bedrag in geld dat jij verkoopt en dus ontvangt van de kopers van een product. De inkoopwaarde van de omzet is het geld dat je betaald hebt voor de producten die je verkocht hebt. Een voorbeeld: Jantje heeft een bedrijf opgericht voor het verkopen van voetballen. Jantje heeft de voetballen ingekocht voor 13,00 euro per stuk. Jantje zet de voetballen op zijn online webshop en verkoopt 10 ballen voor de prijs van 15,00 euro per stuk. De brutowinst moet je dan als volgt berekenen:

Brutowinst = Omzet - Inkoopwaarde van de omzet

De omzet bereken je door de afzet (het aantal) keer de verkoopprijs te doen. In dit geval is de omzet van Jantje 10 x 15 = 150 euro. De inkoopwaarde van de omzet bereken je door de afzet (het aantal) keer de inkoopprijs van het product te doen. Voor Jantje geldt dan: 10 x 13 = 130 euro. De brutowinst is dan 150 - 130 = 20 euro.

Brutowinstmarge

Als je de brutowinstmarge van de totale omzet wil weten, moet je de totale brutowinst delen door de totale omzet en deze dan keer 100% doen:

Totale brutowinst / Totale omzet x 100%

Voorbeeld: De totale omzet van Jantje bedroeg 150 euro, de totale brutowinst van Jantje was 20 euro. 20/150 x 100% = 13,33% (afgerond op twee decimalen).

Nettowinst

De nettowinst is de winst van een bedrijf of organisatie met alle personeelskosten, alle huurkosten en bedrijfskosten. In het dagelijks leven is het heel belangrijk om de nettowinst te berekenen omdat je dan weet wat je per maand of per jaar overhoudt. De formule voor de nettowinst ziet er als volgt uit: Nettowinst = brutowinst - bedrijfskosten (de bedrijfskosten bestaan uit de personeelskosten, huurkosten enz.)

Met het voorbeeld erbij: Jantje heeft een brutowinst van twintig euro uitgerekend uit de omzet en inkoopwaarde van de omzet. Jantje heeft niemand in dienst maar betaalt maandelijks een bedrag van 5 euro aan huurkosten. Jantje heeft geen mensen in dienst, als hij dat wel gehad zou hebben zouden deze meegerekend worden bij de bedrijfskosten. Jantjes nettowinst ziet er als volgt uit:

Nettowinst = 20 - 5 = 15 euro, Jantje houdt in totaal 15 euro per maand over.

Nettowinstmarge

De nettowinstmarge bereken je door de totale nettowinst te delen door de totale omzet. In Jantjes geval was de totale nettowinst 15 euro per maand. De totale omzet bedroeg 150 euro. De formule ziet er dan als volgt uit:

Totale nettowinst / Totale omzet x 100%

Met de eerdere cijfers uit de voorbeelden wordt dit: 15 / 150 x 100% = 10%. Nu heb je de nettowinstmarge berekend.

Als je de inkoopwaarde van de omzet wil berekenen moet je deze ook delen door de totale omzet, in Jantjes geval wordt dat dan:
130 / 150 x 100% = 86,67% (afgerond op twee decimalen).

Met bedrijfskosten werkt dat hetzelfde: 5 / 150 x 100% = 3,33% (afgerond op twee decimalen).
© 2015 - 2017 Voetbol, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Brutowinstopslagmethode met voorbeeldenBrutowinstopslagmethode met voorbeeldenHoe bereken je de verkoopprijs met behulp van een brutowinstopslag? Hoe bereken je de begrote brutowinst? Hoe bereken je…
Kengetallen van een ondernemingMet de kengetallen kun je nagaan of een bedrijf wel gezond is. Dit kun je op verschillende manieren zoals de solvabilite…
Hoeken berekenen met de sinusOp de middelbare school krijgt bijna elke leerling te maken met het berekenen van hoeken. De een krijgt dit eenvoudig do…
Hoeken berekenen met de cosinusOp de middelbare school krijgt bijna elke leerling te maken met het berekenen van hoeken. De een krijgt dit eenvoudig do…
Omzet, afzet & winst berekenenOmzet, afzet & winst berekenenDit artikel geeft de formules weer voor het berekenen van omzet, afzet en winst. De omzet wordt berekend door de prijs (…

Reageer op het artikel "Wat is en hoe bereken je bruto-/nettowinst(marge)?"

Infoteur: Voetbol
Laatste update: 07-07-2016
Gepubliceerd: 06-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!