InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Yanis Varoufakis: voormalig Griekse minister van Financiën

Yanis Varoufakis: voormalig Griekse minister van Financiën

Yanis Varoufakis: voormalig Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis is een naam die in 2015 regelmatig het nieuws beheerste. Maar wie is Yanis Varoufakis precies? Varoufakis is de voormalige minister van Financiën van Griekenland. Een minister van Financiën behartigt de financiële belangen van zijn land in de wereld, maakt regels voor een goed functionerende financiële sector en is verantwoordelijk voor de fiscale wetgeving. Op 6 juli 2015 legde Varoufakis zijn functie als minister neer. Dit had alles te maken met de Griekse crisis en het crisisoverleg met Europa.

Inhoud

Academische carrière

Yanis Varoufakis werd op 24 maart 1961 geboren in Athene, waar de Griek nog steeds woont. In 1978 ging hij economie studeren aan de universiteit van Essex in Groot-Brittannië. Hier ervoer Varoufakis dat er in de economie veel gebruik wordt gemaakt van wiskundige modellen, dus behaalde hij later zijn MSc (Master of Science) in de mathematische statistiek.

Na het behalen van deze universitaire graad doceerde Varoufakis aan de universiteiten van Esssex, East Anglia en Cambridge. Van 1989 tot 2000 doceerde hij economie aan de universiteit van Sydney. In 2000 keerde hij terug naar Griekenland om daar les te geven aan de universiteit van Athene. In 2011 vertrok hij naar de Verenigde Staten om daar zijn werkzaamheden uit te voeren. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken over de speltheorie: dit is een tak van de wiskunde waarin het nemen van beslissingen centraal staat. Yanis Varoufakis ontwikkelde zich tot een gerespecteerd econoom.

Carrière in de politiek

In januari 2004 maakte Varoufakis zijn eerste stappen in de politiek toen hij economisch adviseur werd van voormalig minister-president van Griekenland George Papandreou. Deze taak vervulde hij tot december 2006. Op 25 januari 2015 volgde een volgende stap in de politiek als hij door minister-president Alexis Tsipras wordt benoemd tot minister van Financiën, nadat de partij ‘Syriza’ de verkiezingen heeft gewonnen. Varoufakis was geen lid van deze partij, maar steunde het kabinet-Tsipras wel.

Griekse schuldencrisis

Met zijn benoeming in januari 2015 werd Varoufakis minister ten tijde van de Griekse crisis, die al vanaf 2010 duurde. Griekenland heeft in die periode een enorme schuld bij Europa en het lijkt niet tot een akkoord te komen. De partij Syriza heeft zijn volk onder andere beloofd een gedeeltelijke kwijtschelding van de Griekse staatsschuld te eisen bij Europa, twee miljard te investeren in noodhulp voor de allerarmste Grieken en om de privatisering te staken. Dit zijn beloftes die de onderhandelingen met Europa bemoeilijken. Varoufakis stond er dan ook om bekend dat hij pleitte tegen het financiële reddingsplan voor Griekenland. Volgens hem zijn de maatregelen van dit plan desastreus voor het land. 5 juli 2015 werd er in Griekenland een referendum gehouden over het Europese noodplan voor Griekenland. De Grieken stemden echter duidelijk tegen en wezen hiermee verdere bezuinigingen af. Als gevolg hiervan trad Yanis Varoufakis op 6 juli 2015 af als minister van Financiën.

Verklaring voor aftreden

In zijn verklaring stelde hij dat andere Eurolanden zijn vertrek wensten aangezien hij de onderhandelingen stroever deed verlopen. Varoufakis gedroeg zich vaak informeel, wat Europese leiders vaak ergerde. Zo zul je hem bijvoorbeeld nooit zien met een stropdas en met zijn sportieve uitstraling verkreeg Varoufakis zelfs vrouwelijke fans in Griekenland. Met de onderhandelingen die in juli 2015 plaatsvonden, probeerden de andere Eurolanden een Grexit (waarbij Griekenland de Europese Unie moet verlaten) te voorkomen. Varoufakis is na zijn aftreden echter niet bij de pakken neer gaan zitten.

Carrière na zijn aftreden als minister

Na zijn aftreden maakt hij onder andere zijn terugkeer in de academische wereld. Tevens is hij regelmatig in Groot-Brittannië te vinden als spreker op evenementen. In oktober 2015 sprak hij zich uit tegen het Brexit-referendum. Varoufakis was van mening dat het land bij de Europese Unie moest blijven. De voormalig Griekse minister van financiën lanceerde in februari 2016 het platform Democracy in Europe Movement 2025. Het doel van deze linkse beweging is om Europa te democratiseren voordat het uit elkaar valt. Processen die plaatsvinden tijdens het maken van beslissingen moeten transparanter worden. Onder andere Wikileaks-oprichter Julian Asssange hield een toespraak. Yanis Varoufakis is een voorstander van het basisinkomen. Dit houdt in dat iedere inwoner van een land een vast inkomen krijgt per maand, ongeacht wat hij of zij doet in het dagelijks leven.
© 2015 - 2019 Juul92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. E…
Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneGevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneDe nieuwe Griekse regering zoals die in 2015 aantrad, is op ramkoers met haar schuldeisers en dreigde meermaals met het…
Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?Sinds de schuldencrisissen in de eurozone tussen 2010 en 2015 is de euro in zwaar vaarwater gekomen. Het lijkt nog moeil…
Eurocrisis: Griekse crisis oorzaken en mogelijkheid GrexitEurocrisis: Griekse crisis oorzaken en mogelijkheid GrexitIn 2001 bij de toetreding van Griekenland tot de Eurozone heerste er onder de lidstaten weinig verdeeldheid; Griekenland…
Crisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggenCrisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggenDe Europese schuldencrisis van 2011 en de twijfelachtige aanpak ervan door de Europese unie zorgden voor veel onzekerhei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jörg Rüger, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Yanis_Varoufakis, bezocht op 22-03-2018
  • http://www.volkskrant.nl/economie/griekse-minister-van-financien-varoufakis-afgetreden~a4095426/, bezocht op 06-07-2015
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Griekenland#Financi.C3.ABle_crisis, bezocht 06-07-2015
  • https://www.theguardian.com/world/2016/feb/10/yanis-varoufakis-launches-pan-european-leftwing-movement-diem25, bezocht op 22-03-2018

Reageer op het artikel "Yanis Varoufakis: voormalig Griekse minister van Financiën"

Reactie

Tronic (infoteur), 09-02-2016 11:23 #1
Mooi artikel! mvg Tronic Reactie infoteur, 09-02-2016
Dank!

Infoteur: Juul92
Laatste update: 22-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!