InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Android Pay contactloos betalen van Google

Android Pay contactloos betalen van Google

Android Pay  contactloos betalen van Google Google brengt Android Pay op de markt, een contactloos betaalsysteem waardoor je met je smartphone kunt afrekenen. Android Pay dient als basis voor andere diensten of applicaties. Het is de evenknie van Apple Pay en Samsung Pay, soortgelijke contactloze betaalsystemen. Betalen met je smartphone is geen science fiction meer.

Android Pay

Google noemt de nieuwe mobiele betaaldienst Android Pay. Het is de Google variant van Apple Pay, het contactloze betaalsysteem van Apple. Samsung komt ook met een systeem en noemt dat Samsung Pay. In maart 2015 draait Apple Pay al een paar maanden in Amerika. Google en Samsung willen daar niet bij achterblijven en introduceren hun systeem van contactloos betalen. Google en Samsung draaien daarbij allebei op het Android-systeem en zijn daarmee elkaars directe concurrenten. Apple is met haar eigen systeem nog een speler in het veld, waardoor er drie grote bedrijven zijn die mobiel contactloos betalen aanbieden. Voor alle drie geldt dat ze starten met de uitrol in Amerika. Apple was in oktober 2014 de eerste.

Token

Als je contactloos gaat betalen wil je wel zeker weten dat het veilig is. Het grootste deel van de betaling vindt immers buiten je blikveld plaats. Het is lang niet zo tastbaar dan de munten in je broekzak of portemonnee overhandigen aan de winkelier. Het systeem van contactloos betalen staat en valt bij veilig en betrouwbaar.
Android Pay werkt met tokens, een reeks cijfers die niet te verzinnen is. Een token is een specifieke cijferreeks die gekoppeld is aan één persoon en die gebruikt wordt om de authenticiteit te bevestigen. Met een token heb je het recht om een actie uit te voeren waarbij het token de autorisatie geeft dat jij het bent die de handeling uit mag voeren. Een PIN-code is een voorbeeld van een token.
Het token wordt bij de Anroid Pay verstuurd via NFC, een chip voor Near Field Communication. De NFC verstuurt de token naar een betaalterminal. Bij het contactloze betaalsysteem van Google is de token maar één maal geldig, om fraude te voorkomen.

Biometrische sensor

Android Pay wil ook biometrische identificatie gaan inbouwen in het systeem. Biometrische sensoren kunnen persoonlijke lichaamskenmerken identificeren in ondermeer de vingerafdruk en de iris van het oog. Daarvoor heb je een vingerafdrukscanner en een iris-scanner nodig die dan moet worden ingebouwd in de smartphone. Een aantal high-end Android-toestellen heeft die functies al.

Ontwikkelaars

De uitgever van het systeem, Google, heeft er alle belang bij dat veel mensen het gaan gebruiken. Dat betekent dat Google het systeem toegankelijk maakt voor app ontwikkelaars om het zonder problemen in te kunnen bouwen in hun apps. De betaaldienst komt bovenop Adroid te draaien. App ontwikkelaars kunnen het systeem integreren in elke nieuwe app, zodat met die nieuwe apps de betaaldienst te gebruiken is. Hoe meer apps de dienst integreren hoe sneller het systeem zich verspreidt over de gebruikers van de Android gestuurde smartphones. Er is een eigen Android Pay app, maar Google stimuleert ontwikkelaars om het systeem in te bouwen in hun nieuwe apps. Apps van verschillende diensten kunnen gaan samenwerken met Android Pay als platform.

Google Wallet

Hoe Google ons gaat laten betalen met Android Pay is bij de aankondiging van het systeem in maart 2015 nog niet helemaal duidelijk. Sinds september 2015 is het asysteem in de Verenigde Staten beschikbaar, maar wanneer het in Nederland wordt uitgerold is nog niet bekend. Duidelijk is wel dat Android Pay niet de nieuwe Google Wallet wordt. De Google Wallet is een mobiel betalingssysteem dat is ontwikkeld door Google. De gebruikers kunnen er ondermeer pinpassen, creditcards, klantenkaarten en cadeaubonnen opslaan op hun smartphone. De Google Wallet werd gelanceerd op 19 september 2011. Je kunt ermee bij winkels betalen, als daar een geschikte betaalterminal staat. Met de Google Wallet kun je contactloos betalen als je een Android smartphone hebt met een NFC-chip. Het systeem werkt bij bedrijven die zijn aangesloten bij MasterCard PayPass en Visa payWave. De betaaldienst Google Wallet bleek niet zo succesvol. De aankondiging op 3 maart 2015 dat er geen digitale goederen meer betaald kunnen worden met Google Wallet laat al zien dat Google het over een andere boeg gooit. Google Wallet blijft een aparte dienst naast Android Pay.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Play Store, de App-store voor AndroidPlay Store is de naam van de applicatiewinkel voor Android-toestellen. Via de Play Store kan men verschillende applicati…
Apps kopen zonder creditcardJe wilt een bepaalde app kopen in de Google Play store op je Android telefoon. Maar helaas heb je niet de beschikking ov…
Beste Smartphones in 2016 - Nieuwe mobiele telefoonsEen overzicht met een lijst van de nieuwe beste smartphones in 2016. Het overzicht is gebaseerd op de meningen van exper…
ING en Apple PaySinds een aantal dagen (03 januari 2015) is op de website van ING te lezen dat Apple Pay een van de betaalmethodes is wa…
Betalen met smartphoneBetalen met smartphoneBetalen via de mobiele telefoon. Dit is mogelijk wanneer het een smartphone betreft die is ingebouwd met een NFC-chip. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Google / Wikimedia Commons
  • http://www.techzine.nl/nieuws/40751/google-bevestigt-dat-android-pay-binnenkort-wordt-geintroduceerd.html geraadpleegd op 3 maart 2015
  • http://www.androidplanet.nl/nieuws/android-pay-officieel-bevestigd/ geraadpleegd op 3 maart 2015
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Token_(identificatie) geraadpleegd op 3 maart 2015
  • http://www.nu.nl/internet/3928355/google-stopt-met-google-wallet-digitale-goederen.html geraadpleegd op 3 maart 2015
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Wallet geraadpleegd op 3 maart 2015

Reageer op het artikel "Android Pay contactloos betalen van Google"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 07-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Communicatie
Schrijf mee!