Regels met betrekking tot kopen babymelkpoeder
Diverse supermarkten binden het kopen van babymelkpoeder aan bepaalde regels. Zo kun je als klant te horen krijgen dat je maar één bus babymelkpoeder per keer mag kopen of kun je verplicht worden in de winkel nog meer andere producten te kopen. Reden hiervoor is de levendige handel in melkpoeder, die ontstaat doordat er veel vraag naar is onder Chinezen. Nu zij het poeder uit hun eigen land niet meer vertrouwen wordt het massaal in Nederlandse winkels ingeslagen en doorgesluisd naar China, met tekorten in Nederlandse winkels als gevolg. Online blijven de bussen melkpoeder wel beschikbaar.
Run op babymelkpoeder
Waarom kopen Chinezen zo veel Nederlandse babymelkpoeder?
Het poeder om babymelk mee te bereiden vindt gretig aftrek onder Chinezen consumenten. Wordt het product in China zelf dan niet gemaakt? Uiteraard wel, maar Chinezen zijn als gevolg van diverse incidenten erg verontrust over de veiligheid van de producten uit Chinese fabrieken. Juist omdat melkpoeder zo populair is trekt de business veel corruptie aan. Aan het poeder worden regelmatig andere, relatief veel goedkopere ingrediënten toegevoegd en zo verkocht. Op deze manier bleek in 2008 op grote schaal de kunsthars melamine toegevoegd te zijn. Als gevolg hiervan overleden zes baby's en werden honderdduizenden ziek. Dit heeft een groot verlies aan vertrouwen tot gevolg gehad waardoor veel Chinese ouders al het mogelijke doen om aan Europees babymelkpoeder te komen, onder andere uit Nederland. Vooral de producten van de lijnen Friso en Nutrilon zijn in China niet aan te slepen. Dit leidt regelmatig tot tekorten bij Nederlandse supermarkten en drogisterijen.
Tot welke maatregelen leidt de run op melkpoeder?
Veel Nederlandse ouders kijken er niet meer raar van op wanneer zij meerdere winkels af moeten struinen op zoek naar de verpakking babymelkpoeder van hun voorkeur. Schappen staan regelmatig leeg. Om zo veel mogelijk verschillende klanten te kunnen bedienen hebben enkele winkels beleidsmaatregelen genomen. Zo is in diverse winkels de mededeling te lezen dat per klant maar
één of twee verpakkingen mag worden gekocht. Dergelijke maatregelen zijn al getroffen door onder andere Albert Heijn, Kruidvat, Etos en DA. Bij de Jumbo is het soms verboden om alleen een bus babymelkpoeder te kopen en moet je
verplicht ook andere producten kopen. Winkels mogen deze regels doorvoeren. Dit valt binnen hun discretionaire bevoegdheid, zo lang het maar niet leidt tot discriminatie.
Nutricia speelt op het probleem in door de productie te verhogen maar zelfs dan is er nog een tekort. Nutricia biedt klanten wel de garantie dat hun producten
online altijd verkrijgbaar zijn, zij het ook met een maximum per klant. Via de website kunnen echter ook bestellingen uit het buitenland worden geplaatst waardoor veel Chinezen de melkpoeder ook via Nederlandse websites bestellen, al dan niet via tussenpersonen in Nederland die grote partijen in één keer verzenden. Het op deze manier verhandelen van melkpoeder is verboden en er wordt regelmatig door politie en douane tegen opgetreden.
Nederlandse bedrijven zijn niet blij met de handel
Je zou wellicht denken dat de Nederlandse melkpoederproducenten blij zijn met de gigantische interesse voor hun poeder. Dit ligt echter niet zo simpel. In China hanteert de overheid eigen voorschriften waaraan babymelkpoeder moet voldoen. Nederlands melkpoeder voldoet niet altijd aan deze eisen. Wanneer het dan dus toch opduikt in China dan bezorgt dit bijvoorbeeld Friso en Nutricia een slechte naam en kan het hen zelfs op sancties komen te staan. Friso van FrieslandCampina is om die reden zelfs helemaal teruggetrokken van de Nederlandse markt. Het product wordt nog wel verkocht onder de naam Hero Baby.
FrieslandCampina en Nutricia begeven zich overigens ook op de Chinese reclamemarkt. Deze Nederlandse bedrijven produceren namelijk ook voor de Chinese markt en proberen hun Chinese consumenten ervan te overtuigen dat deze producten van dezelfde kwaliteit zijn als die in de Nederlandse schappen, zij het dat ze een Chinees etiket hebben.