InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Vergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opa

Vergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opa

Vergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opa Als u van plan bent om uw ouder(s) op uw kind(eren) te laten passen of als uw ouder(s) dat al doen kunt u in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag. Dit doet u door de oppasdiensten van opa en/of oma te formaliseren. Hieronder vind u hoe het werkt en waar u op moet letten als u van plan bent om een vergoeding te geven aan de oppas opa en/of oma.

Oma en/of opa oppassen: Inschrijven als gastouder

Als je in aanmerking wilt komen voor een vergoeding voor de oppas van opa en/of oma, moeten deze zich inschrijven als gastouder bij een officieel gastouderbureau. Er zijn tientallen gastouderbureaus waar je je als gastouder in kunt schrijven. Bij sommige gastouderbureaus kun je je alleen inschrijven als je zelf al een gastouder gevonden hebt. Andere gastouderbureaus brengen juist geschikte gastouders en gezinnen die zoeken naar een gastouder samen. Ook zijn er gastouderbureaus welke zich enkel en alleen richten op het formaliseren van de oppas van opa en/of oma, een zogenoemde oma-regeling. Zodra de opa of oma als gastouder staat ingeschreven kan een vergoeding aangevraagd worden in de vorm van kinderopvangtoeslag.

Aan welke voorwaarden moet je als gastouder zijnde voldoen?

Als opa en oma in de vorm van officiële gastouders gaan oppassen moet ze aan dezelfde voorwaarden voldoen als andere gastouders. Iedere gastouder moet in het bezit zijn van een MBO diploma Helpende Zorg en Welzijn of een vergelijkbare opleiding. Ook zijn een diploma Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO) bij kinderen en een Verklaring omtrent Gedrag een vereiste alvorens je je kan registreren als gastouder. Daarnaast voert het gastouderbureau een veiligheidscheck uit in het huis van opa en/of oma. Er wordt gekeken of het huis kindvriendelijk en veilig is: zijn er bijvoorbeeld traphekjes aanwezig, is het huis schoon en rookvrij en zijn de stopcontacten veilig? Daarnaast dient een gastouder, in dit geval dus de opa/oma een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Ook is het zo dat je als gastouder alleen mag oppassen in je eigen huis en dus niet in het huis waar de kleinkinderen wonen. Een gastouder mag maximaal op vier kinderen tegelijkertijd passen in een leeftijd van 0 tot 12 jaar. Maximaal twee van die kinderen mogen jonger zijn dan 1 jaar. Als aan al deze voorwaarden is voldaan kan de gastouder (opa en/of oma) zich via een erkend gastouderbureau aanmelden in het landelijke register kinderopvang en peuterspeelzalen en hebben de ouders wiens kinderen de desbetreffende gastouder bezoeken recht op kinderopvangtoeslag.

Voorbeeld opa en oma oppassen en vergoeding

Stel je hebt twee kinderen, jullie verdienen samen 30.000 en wilt jullie twee kinderen (1 en 3 jaar) 24 uur per week bij opa en/of oma onderbrengen, hoe zit het dan? Allereerst spreek je samen met opa en oma een uurtarief af: het maximale uurtarief waarover je recht hebt op kinderopvangtoeslag in 2014 is 5,73 per kind. Stel jullie komen overeen dat jullie 5,70 per kind per uur aan opa en oma betalen, dan komt dat neer op 86,80 per week per kind. Uit de kinderopvangtoeslagtabel valt af te lezen dat je bij een gezamenlijk inkomen van 30.000 recht hebt op een vergoeding van dit uurtarief van 80,9% voor een eerste kind en 91,6% voor een tweede kind. Van de 86,80 euro die de ouders per week per kind aan opa en oma betalen kan via kinderopvangtoeslag 70,22 euro voor kind 1 worden teruggekregen en 79,51 euro voor kind 2. Met opa en oma kan eventueel worden afgesproken dat het verschil tussen wat vergoed wordt door de kinderopvangtoeslag en wat de ouders betalen terug kan worden gegeven aan de ouders in de vorm van boodschappen of iets dergelijks. Zo gaan ook de ouders er niet op achteruit. Daarnaast moet er per maand een bedrag aan het gastouderbureau worden betaald, dit bedrag ligt tussen de 25 en 118 euro afhankelijk van het gastbureau dat uitgekozen wordt. Het ene gastouderbureau biedt meer service door middel van bijvoorbeeld aangeboden gratis cursussen of maandelijkse contactmomenten, andere gastouderbureaus bieden deze service niet en zijn daardoor goedkoper.

Is de oppas subsidie voor opa en oma voor iedereen interessant?

Sommige opa's en oma's willen pertinent niet betaald krijgen voor oppassen op hun kleinkinderen. In dat geval is deze regeling niet interessant. Ook kan het voor opa's en oma's die huurtoeslag en/of zorgtoeslag ontvangen niet interessant zijn om zich in te schrijven als gastouder. Het bedrag dat de opa/oma betaald krijgt als gastouder is een officieel inkomen, waarover belasting betaald moet worden. Als het inkomen van opa en/of oma stijgt door de verdiensten als gastouder heeft dit gevolgen voor de toeslagen en de belasting die betaald moet worden.
© 2014 - 2017 Lola90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een oppas?Wat kost een oppas?Hoeveel moet u een oppas geven voor het oppassen op mijn kinderen? De hoogte van het te vergoeden bedrag is onder andere…
Wat moet ik de oppas betalen?Wat moet ik de oppas betalen?Ouders met jonge kinderen kunnen niet zonder een oppas. Vaak is het geen probleem om een oppas in uw directe omgeving te…
Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?Kosten kinderoppas: Wat kost een oppas?Veel ouders laten een kinderoppas op hun kinderen passen, ’s avonds of overdag. In de meeste gevallen gaat het om een in…
Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016?Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2016?Gastouder worden met gastoudersubsidie of oppassubsidie is een uitkomst voor duizenden huishoudens in Nederland. Het is…
Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017?Gastouder worden, hoeveel verdien je in 2017?Wanneer je in 2017 gastouder wilt worden dan moet je een aantal keuzes maken. Bied je je diensten alleen aan bekenden aa…
Bronnen en referenties
  • Thuis-in-opvang.nl
  • www.viaviela.nl

Reageer op het artikel "Vergoeding / subsidie voor oppas oma en/of opa"

Reacties

Marjan van Praag, 14-03-2017 19:29 #5
Vraag: ik ga naar het huis waar mijn kleinkind woont. Daar pas ik dan op. Dat mijn kleinkind niet bij mij thuis komt heeft te maken met de lang reistijd. Graag hoor ik of ik voor dit structureel oppassen een vergoeding kan aanvragen.

B. van Meerten, 01-11-2016 13:21 #4
Ik heb huishoudschool Nivo b en c is dat genoeg om oma gastouder te worden?

H. Angenent, 20-01-2016 16:36 #3
Ik heb een vraag over deze regel: "Ook is het zo dat je als gastouder alleen mag oppassen in je eigen huis en dus niet in het huis waar de kleinkinderen wonen".

Als er nu sprake is van een driegeneratie huishouding waarbij grootouders, ouders en kleinkinderen bij elkaar wonen, en de grootmoeder is gecertificeerd gastouder, is er dan geen mogelijkheid om toeslag te krijgen voor de ouders?

Repelsteeltje, 26-12-2015 00:42 #2
He?oma word betaald om voor haar kleinkind te zorgen?dat is gewoon slim proberen te zijn en een graantje meewillen pikken van de pot.Eigenlijk een beetje zielig als je betaald wil worden om op je kleinkind te passen… afschaffen!

Iedereen Moet Beloond Worden, 05-10-2014 16:26 #1
Hoeveel oppas opa en oma's zijn er eigenlijk in Nederland? Is er op z'n minst een schatting van? Reactie infoteur, 06-10-2014
Dag Paul van Delft,

Het antwoord op deze vraag heb ik opgezocht en vond ik op: www.kennislink.nl/publicaties/zorg-voor-opa-oma.
Steeds meer grootouders passen op hun kleinkinderen. In 2012 paste 58% van de opa's en oma's op. Meer dan de helft dus. In 1992 was dit nog maar 23% en in 2006 41%.

Op dezelfde site zag ik dat Teun Geurts aan de VU is gepromoveerd op het onderwerp: relaties tussen grootouders en kleinkinderen. Wellicht interessant om zijn proefschrift te lezen.

Hopelijk heb je iets aan het antwoord!

Infoteur: Lola90
Laatste update: 07-10-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!