InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Week van het Geld

Week van het Geld

Week van het Geld In maart vindt de nationale Week van het Geld plaats. De week is ingesteld sinds 2011 met als doel om basisschoolleerlingen financieel bewust te maken. Als kinderen kunnen omgaan met geld is de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid voor later. Vanuit het principe ‘jong geleerd, oud gedaan’ vinden er op de basisscholen allerlei geldgerelateerde activiteiten plaats.

Geldzaken

Financiële educatie hoort een plek te hebben in de opvoeding. Daarom krijgen ouders en onderwijzers hulp aangeboden bij dat deeltje van de opvoeding. Er worden in de Week van het Geld activiteiten georganiseerd met als doel kinderen te leren omgaan met geld. De activiteiten kunnen in de klas plaatsvinden en er worden hulpmiddelen, tips en informatie aan ouders aangeboden. Doelgroep zijn de kinderen in de basisschoolleeftijd.
Organisator van de Week van het Geld is het platform Wijzer in geldzaken.

Gastdocenten

Financiële professionals kunnen gratis gastlessen en workshops op basisscholen in Nederland verzorgen. De financiële gastdocenten zijn onder meer medewerkers van een bank, verzekeraars en gemeentelijke kredietbanken. Zij staan in deze week voor de klas en leren kinderen op een leuke manier over geldzaken. Gastdocenten en scholen kunnen zich aanmelden via de website van Week van het Geld. Er is een speciaal lespakket ontwikkeld dat de leerkracht tot steun kan zijn en waaruit de gastdocent de les kan verzorgen. Het lespakket heet ‘De wereld van het geld.’

Ouders en geld

Leren omgaan met geld hoort een deel te zijn van de opvoeding die ouders hun kinderen geven. Er zijn vele geldgerelateerde onderwerpen die daarbij aan de orde kunnen komen. Voor ouders zijn er vele tips te vinden die hen kan helpen bij de geldopvoeding.
  • Checklist sparen: leer je kinderen sparen
  • Zakgeld en Kleedgeld: hoeveel geef je en leer de kinderen ermee omgaan
  • Leer je kind sparen: wie leert sparen heeft later minder problemen met geld
  • Spelenderwijs leren omgaan met geld
  • Bijbaan en leren omgaan met je telefoonabonnement.

Zakgeld

Zakgeld is leuk en geeft de kinderen vrijheid om iets te kopen dat zij zelf willen. Het geven van zakgeld kan gekoppeld worden aan de opvoeding over leren omgaan met geld. Over het algemeen krijgen kinderen vanaf hun zesde jaar wat geld per week. Ze leren daarmee de verschillende munten herkennen, leren tellen en rekenen en leren uitgeven en bewaren voor een andere keer. De kinderen leren via zakgeld de waarde van geld. Hoeveel geld een kind krijgt hangt van de omstandigheden in het gezin af en wat het kind zelf moet gaan betalen en wat het nog altijd van zijn ouders en verzorgers krijgt. Er is een gemiddelde te geven voor zakgeld. Volgens het NIBUD is dat per week:
  • 5 jaar 0,50 Euro zakgeld
  • 6-7 jaar 1,00 tot 2,00 Euro zakgeld
  • 8-9 jaar 1,20 tot 2,00 Euro zakgeld
  • 10 jaar 1,70 tot 2,00 Euro zakgeld
  • 11 jaar 2,00 tot 2,50 Euro zakgeld
  • 12 jaar 3,00 tot 4,60 Euro zakgeld

TV programma’s

De lessen op school worden ondersteund door televisieprogramma’s waarin op een aansprekende manier over geldzaken wordt gesproken. Enkele voorbeelden van tv-programma’s over geldkwesties zijn:
  • SpangaS Leergeld
  • Hoe worden munten gemaakt?
  • Vals geld, hoe herken je dat?
  • Achter de schermen bij De Nederlandsche Bank
  • Pinnen, hoe werkt dat?
  • Huisje Boompje Beestje over sparen
  • Hoe wordt papiergeld gemaakt?

In 2016 is de Week van het Geld van 14 tot en met 18 maart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Week van het geld
  • www.weekvanhetgeld.nl
  • www.wijzeringeldzaken.nl
  • http://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/ geraadpleegd op 5 juni 2015

Reageer op het artikel "Week van het Geld"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: De Dag van ...
Schrijf mee!