DESTEP omgevingsfactoren

DESTEP omgevingsfactoren De letters in DESTEP staan voor demografische, economische, sociaal/culturele, technologische, ecologische en politiek/juridische factoren. Deze factoren zijn van groot belang voor het succes van organisaties. Voor elke stap in de DESTEP zullen hieronder voorbeelden genoemd worden die gebruikt kunnen worden in uw externe analyse, ondernemingsplan en marketingstrategie. Behalve de invloed van de bedrijfstak, concurrenten, klanten, leveranciers en distributeurs zijn er nog een aantal omgevingsfactoren uit de DESTEP. Bij deze analyse krijgen organisaties te maken met vragen als:
  • Hoe is de bevolkingsopbouw? Heb je te maken met vergrijzing of immigratie?
  • Hoe staat het met de economie? Zijn klanten bereid geld uit te geven?
  • Welke normen en waarden zijn momenteel gangbaar?
  • Is de technologie beschikbaar om je product te ontwikkelen of te produceren?
  • Hoeveel aandacht is er voor milieu en verantwoordelijk gebruik van grondstoffen?
  • Zijn er mogelijkheden voor subsidies of moet je veel belasting betalen?

De factoren die hier genoemd worden zijn factoren waar de organisatie zelf geen invloed op kan uitoefenen. Met gebruik van de DESTEP is het makkelijker om de kansen en bedreigingen van een organisatie te formuleren. De belangrijkste kansen en bedreigingen kan je opnemen in een SWOT-analyse.

Demografische factoren

Deze factoren bepalen in grote mate welke goederen en diensten organisaties aanbieden en ook op welke markt. Er zijn verschillende factoren die belangrijk zijn. Marketeers moeten de verschillende demografische groepen goed onderscheiden en demografische veranderingen in de gaten houden. Demografische factoren veranderen constant en er bestaat geen typische factor. Er is geen doorsnee gezin, geen gewone werknemer, geen alledaagse loon en geen traditionele middenklasse. Er is voor elk bedrijf verschil in de bruikbaarheid en significatie van een bepaalde factor.

Voorbeelden van demografische factoren:

  • Aantal geboorten
  • Inkomen
  • Aantal huishoudens in een bepaald gebied
  • Beroepsbevolking
  • Bevolkingsdichtheid
  • Etniciteit
  • Geslacht
  • Groei van een bepaald gebied
  • Grootte van de huishoudens
  • Leeftijd van de bevolking
  • Migratiesaldo
  • Mobiliteit van de bevolking
  • Omvang van een bepaald gebied
  • Opleidingsniveau
  • Religie in een bepaald gebied
  • Vergrijzing

Economische factoren

Alle bedrijven worden beïnvloed door nationale en mondiale economische factoren. Het klimaat van de economie dicteert hoe consumenten, leveranciers en andere stakeholders van de organisatie zich gedragen in de samenleving. Een economie die een recessie ondergaat zal te maken krijgen met hoge werkloosheid, lage koopkracht en lage consumentenvertrouwen. Omgekeerd zal een groeiende economie te maken krijgen met lage werkloosheidcijfers, hoge koopkracht en een groei van het consumentenvertrouwen. Een succesvolle organisatie zal op deze economische factoren inspelen en daarbij ook het effect op de concurrent beoordelen en dienovereenkomstig reageren. Bij economische factoren is het ook van belang dat er niet alleen in eigen land gekeken wordt naar de economische factoren maar ook naar die van andere landen. Economische factoren in andere landen kunnen de factoren in eigen land beïnvloeden. Bijvoorbeeld: een wereldwijde kredietcrisis met als oorsprong de Verenigde Staten heeft ook bijgedragen aan de kredietcrisis in het Verenigd Koninkrijk.

Voorbeelden van economische factoren:
  • Bruto nationaal product
  • Consumentenvertrouwen
  • Crisis
  • Cycliciteit
  • Economische welvaart in andere landen
  • Globalisering
  • Groei van het nationaal inkomen
  • Import en export
  • Inflatie
  • Inkomensverdeling
  • Ontwikkeling van de rentestand
  • Ontwikkeling van de rentestand
  • Valutaschommelingen
  • Werkloosheid/Werkgelegenheid

Sociaal/culturele factoren

Sociaal/culturele factoren hebben invloed op onze houding. Deze factoren bepalen hoe we ons gedragen en uiteindelijk ook wat we kopen in de winkel. Veranderingen in de bevolking hebben ook direct effect op organisaties. Veranderingen in de structuur van de samenleving zullen onze vraag en aanbod van goederen en diensten binnen een economie beïnvloeden. Bijvoorbeeld: als gevolg van voedseltekorten in Afrikaanse landen, heroverwegen enkele landen hun afwijzing van genetisch gemodificeerd voedsel. Waar het op neer komt is dat organisaties in staat moeten zijn om producten en diensten aan te bieden die gericht zijn op het verbeteren en/of aanvullen van het menselijk leven. Wanneer organisaties niet reageren op veranderingen in de samenleving, zullen ze hun marktaandeel verliezen en zal de vraag naar hun product of dienst ook afnemen.

Voorbeelden van sociaal/culturele factoren:

  • Afvalverwerking
  • Behartiging mensenrechten
  • Duurzame technologieontwikkelingen
  • Energieverbruik
  • Groen bankieren
  • Investering lokale infrastructuur
  • Keurmerken
  • Kinderarbeid
  • Man-vrouwverhoudingen
  • Medezeggenschap
  • Milieuvriendelijke producten
  • Milieuvriendelijke productie
  • Natuurbeheer
  • Politieke betrokkenheid
  • Recyclen
  • Winstbestemming

Technologische factoren

Organisaties gebruiken technologieën als internet, software, telefoons, laptops, desktops, bluetooth-apparaten, wifi, fax en vele anderen. Technologie heeft een samenleving gecreëerd die direct resultaat verwacht. Deze technologische revolutie heeft de snelheid waarmee informatie wordt uitgewisseld tussen de belanghebbende vele malen verhoogt. Bedrijven kunnen profiteren van de snellere uitwisseling van informatie, dit omdat ze zo sneller kunnen reageren op veranderingen in hun werkomgeving. Technologie wordt gebruikt door alle leeftijdsgroepen, kinderen worden tegenwoordig vanaf geboorte aan technologie blootgesteld. Technologie zal blijven evolueren en invloed hebben op de gewoonte en verwachtingen van consumenten. Organisaties kunnen dit niet negeren zonder uit te sterven.

Voorbeelden van technologische factoren:

  • Automatisering
  • Beschikbaarheid/toegang tot informatie
  • Biotechnologie
  • Communicatiemogelijkheden
  • Groen bankieren
  • Innovatieve producten
  • Innovatieve productiemethoden
  • Innovatieve verpakkingen
  • Mate van acceptatie van technologie
  • Veranderingen in levensstijl door technologie

Ecologische factoren

De samenleving tolereert geen negatieve ecologische gevolgen. Organisaties moeten hier voorzichtig te werk gaan. Het gaat hierbij met name over afvalstoffen, klimaat en natuurlijke materialen.

Voorbeelden van ecologische factoren:
  • Afvalstoffen
  • Afvalverwerking
  • Emissie broeigassen
  • Energiebronnen
  • Klimaat
  • Landschap
  • Milieutechnologie
  • Milieuzorg
  • Natuurbeheer
  • Recylen
  • Vegetatie
  • Weer

Politiek/juridische factoren

Politieke/juridische factoren beïnvloeden organisaties op vele manieren. Deze factoren kunnen voordelen en kansen creëren voor organisaties. Omgekeerd kunnen ze ook verplichtingen en taken opleggen op organisaties. Niet-overeenstemming met wettelijke verplichtingen kan leiden tot sancties zoals boetes, negatieve publiciteit en gevangenisstraf.

Voorbeelden van politiek/juridische factoren:

  • Btw-tarieven/accijnzen
  • Bureaucratie
  • Fysieke belemmeringen (Douanecontroles
  • Juridische constructies
  • Mate van interventie in economie door overheid
  • Mate van invloed van burgers op overheidsbeleid
  • Nationaal en internationale wetgeving
  • Overheidsbeleid
  • Overheidsbeleid ten opzichte van organisaties
  • Politieke invloeden

Destep voorbeeld en video
© 2013 - 2024 Geeee, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het maken van een DESTEP-analyseEen DESTEP-analyse is een vorm van een externe analyse die zich richt op ontwikkelingen, trends. In dit artikel staat ui…
Marketing: DESTEP analyseMarketing: DESTEP analyseBij een marketingplan is de externe omgeving erg belangrijk. Om de externe omgeving te analyseren kunnen een aantal vari…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Wat zijn een FOETSJE een DESTEP en een SWOTFoetsje, Destep en Swot zijn alle drie analyses. Door deze analyses goed uit te voeren is een zeer goed beeld te verkrij…

Regels voor internetbankierenPer 1 januari 2014 gelden er nieuwe regels voor internetbankieren voor particuliere klanten voor alle Nederlandse banken…
Kerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorKerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorDe decembermaand is vaak een dure maand. Het begint al bij het sinterklaasfeest, wat vaak het nodige geld kost aan cadea…
Bronnen en referenties
  • Een praktijkgerichte benadering van organisatie en management, Jos Marcus, Nick van Dam, zevende druk, 2013
Geeee (3 artikelen)
Laatste update: 09-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.