InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Garagebox kopen om te verhuren: voordelen en nadelen

Garagebox kopen om te verhuren: voordelen en nadelen

Garagebox kopen om te verhuren: voordelen en nadelen Als spaarrekeningen minder en minder spaarrente opbrengen gaan mensen uitkijken naar investeringen met een interessanter rendement. Een van de mogelijke beleggingen is de aankoop van een garagebox met het oog op verhuur of verkoop. Bij een vlotte verhuur van je garagebox kan dit mooie maandelijkse huurinkomsten opleveren. Een garagebox kan je al kopen vanaf een prijs van ongeveer 10.000 euro en biedt heelwat typische voordelen die klassieke vastgoedinvesteringen als huizen of appartementen niet hebben. Als je wilt weten waar er interessante garageboxen te koop zijn dan kan je advies vragen aan een vastgoedmakelaar. Wat zijn de voordelen en nadelen van het kopen en verhuren van een garagebox?

Investeren in garages

Sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan hangen er donkere wolken boven het klassieke spaarboekje. Een spaarrekening levert sindsdien nog amper spaarrente op, terwijl de economie maar blijft ter plaatse trappelen. Op zich verlies je dus geld als de inflatie hoger is dan de rente op je spaarrekening. Tegelijk is door de spaargeldcrisis in Cyprus (2013) het vertrouwen van de spaarder in de veiligheid van sparen sterk aangetast. Meer en meer spaarders gaan dan ook op zoek naar alternatieven om hun spaargeld rendement te laten opleveren. Een van de mogelijkheden is om te investeren in een garagebox.

Garagebox kopen als investering

Een garagebox wordt niet alleen gekocht om je eigen wagen te parkeren, maar ook als belegging. In dat geval hoop je maandelijks inkomsten te genereren door de garage te verhuren, en/of op lange termijn winst te halen uit een verdere verkoop. Als onroerend goed biedt een garagebox je de zekerheid van steen en ben je niet blootgesteld aan een eventuele waardevermindering van je geld (door inflatie of devaluatie) die je mogelijk wel zou hebben als je je geld op je rekening zou laten staan. Bovendien gaat het bij en garagebox om een beduidend lager investeerbedrag dan bijvoorbeeld een flat of huis.

Prijs garagebox

Bijzonder aan de garagebox is dat het vastgoed is met een relatief lage instapdrempel: iemand met een bescheiden hoeveelheid spaargeld kan al overgaan tot de aankoop van een garage. De prijs van een garagebox varieert naargelang de ligging: in grote steden zijn de prijzen hoger dan in kleinere provinciesteden. Ook de grootte van de garage is van invloed op de prijs. Prijzen kunnen erg variëren en starten vanaf ongeveer 10.000 euro. Voor een garagebox met een heel goede ligging, zoals bijvoorbeeld in het centrum van een aantrekkelijke of belangrijke stad, kan de prijs oplopen tot 40 à 50.000 euro. Huurprijzen van garageboxen schommelen tussen 50 en 150 euro per maand.

Voordelen garagebox verhuren

Huurinkomsten
Heb je een goed lopende garagebox, dan kan er een mooi maandelijks inkomen aan vast zitten. Ten eerste is het relatief makkelijk om een garagebox te verhuren. Via een goede advertentiecampagne in kranten en op internet moet een vlotte verhuur mogelijk zijn. Potentiële huurders kunnen sneller beslissen om over te gaan tot de huur omdat er naar weinig moet gekeken worden: je hoeft er niet te wonen, maar alleen maar je wagen te stallen.

Weinig kosten
Bij een huurwoning is dit anders. Daarom is de kans op leegstand bij garages kleiner. Bovendien zijn er ook weinig kosten aan verbonden: je hoeft je geen zorgen te maken om onderhoudskosten aan sanitair of verwarming. Het enige dat in orde moet zijn is een goede beveiliging en verlichting. Bovendien kan een garagebox ook gebruikt worden als opslagruimte.

Nadelen garagebox verhuren

Minder huurders bij crisis
Mogelijk nadeel bij de verhuur van een garagebox is dat bij een crisis moeilijkheden kunnen ontstaan om huurders te vinden. Als autoeigenaars op elke euro moeten letten om de maand rond te komen, dan kunnen ze ervoor kiezen om hun auto gewoon op straat te laten staan. Veiligheid is dan minder prioritair.

Mogelijke prijsdalingen
Voorts kan ook op lange termijn een nadeel ontstaan doordat je mogelijke kapitaalwinst misloopt. Prijzen van vastgoed blijven immers niet altijd stijgen en de mogelijkheid bestaat dat de vastgoedmarkt ineenstort. Hierdoor moet je mogelijk jaren wachten om je garagebox weer met winst te kunnen verkopen.

Advies vastgoedmakelaar

Om aanbiedingen te vinden van garageboxen te koop, en om je daarna eventueel te laten bijstaan bij de onderhandelingen over de prijs en de afronding van de deal, kan je je laten assisteren door een makelaar in vastgoed. Makelaars zijn immers op de hoogte van wat de prijzen op de markt zijn, in welke omgeving er mogelijkheden liggen qua verhuur en dergelijke meer. Ook bij de verhuur van de garagebox zelf kan je je uiteraard laten assisteren door een makelaar. Online kan je prijsoffertes aanvragen van makelaars in je regio waardoor je een beeld krijgt van hoeveel dit alles zal kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen via een vastgoedmakelaar: de voordelen!Een woning kopen doe je niet zomaar. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over alle mogelijke aspecten die bel…
Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Vastgoed is voor sommige beleggers een toevlucht in tijden van economische crisis. Vastgoed zorgt voor de zekerheid van…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Bronnen en referenties
  • http://garagebox-te-koop.nl/
  • http://www.9lives.be/forum/economie-recht/859411-garagebox-als-investering.html
  • http://www.garage-boxen.nl/cat/garagebox-kopen/
  • http://www.woningenhuur.nl/info/garage-huur.php
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-bij-de-huur-van-een-garage.html
  • (alle bronnen geraadpleegd op 17/04/2013).

Reageer op het artikel "Garagebox kopen om te verhuren: voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-06-2016
Gepubliceerd: 17-04-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!