InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Spaargeld belastingvrij in 2012 of 2013?

Spaargeld belastingvrij in 2012 of 2013?

Spaargeld belastingvrij in 2012 of 2013? Al het spaargeld belastingvrij in 2012, 2013 en 2014 zou mooi zijn, maar geen belasting betalen is vaak niet realistisch. Wel is een deel van uw spaargeld belastingvrij door de vrijstelling. Belastingvrij sparen kan dus, ook voor de hypotheek. Gelukkig maar want de spaarrente houdt niet over en uw spaargeld in een tweede huis brengt natuurlijk ook al niet veel op. Let op de nieuwe peildatum van 1 januari. De kindervrijstelling is bovendien vervallen per 2012.

Vermogensheffing heet vermogensrendementsheffing

De naam vermogensheffing mag wel veranderd zijn in vermogensrendementsheffing, maar het verschil is niet groot. U betaalt gewoon over uw vermogen 1,2% aan de belastingdienst. Of u nu wel of niet rendement op uw spaargeld en vermogen hebt gemaakt. De naam is veranderd, de last is hetzelfde gebleven. Wat wel is veranderd is dat tegenwoordig iedereen met een beetje spaargeld de klos is, terwijl vroeger het ontwijken van de vermogensbelasting nog een nationale sport was. De banken geven elk jaar uw saldi door aan de belastingdienst. De WOZ-waarde van uw tweede huis is ook bij de belastingdienst bekend en er zijn allerlei afspraken tussen landen om uw gegevens onderling door te geven aan de belastingdienst. Ontwijken van de heffing is voor de gemiddelde Nederlander nauwelijks meer mogelijk.

Spaargeld belastingvrij in 2012, 2013 en 2014 of niet?

Toch is het spaargeld voor een deel belastingvrij, omdat er een belastingvrije voet is die heffingvrij vermogen wordt genoemd. Dat zijn vrijstellingen waarvan u zeker gebruik wilt maken. De vrijstellingen zijn als volgt:
  • € 21.139 vrijstelling per persoon. Bent u alleen en heeft u een bedrag in de spaarpot dat lager is dan € 21.139, dan betaalt u geen vermogensbelasting. Hebt u een partner dan is de vrijstelling het dubbele;
  • Bent u 65 jaar of ouder dan is er een extra vrijstelling van € 27.984 mogelijk afhankelijk van uw inkomen: heffingvrij vermogen 2012 en 2013;
  • De vrijstelling voor spaargeld en beleggingen in maatschappelijke beleggingen bedraagt in 2011 nog 1% van het ingelegde vermogen en is in 2012 gelijk aan 0,7%. Het maximale bedrag van de vrijstelling bedraagt € 55.476. Dezelfde vrijstellingen gelden voor beleggingen in durfkapitaal.

Peildatum meting hoeveelheid spaargeld en vermogen

De belastingdienst bekijkt hoeveel spaargeld en vermogen u op 1 januari van het jaar hebt. Dus als het vermogen gedurende het jaar veel meer wordt of juist veel minder, maakt voor de heffing in dat jaar niet uit, maar pas weer in het volgende jaar. Dit systeem pleit er voor om voor het einde van het jaar alle rekeningen te betalen die u dan toch moet doen. Zo verlaagt u de saldi op uw rekeningen en betaalt u minder belasting. Daar staat tegenover dat u beter uw huis in het begin van het jaar kunt verkopen, maar na 1 januari, dan verderop in het jaar. Als u in december uw huis verkoopt en in februari met het geld een nieuw huis koopt, betaalt u toch over de overwaarde de vermogensrendementsheffing.

Vrijstelling minderjarig kind is vervallen, dus geen kindertoeslag meer

In 2011 gold per minderjarig kind een extra vrijstelling van 2762 euro als toeslag heffingsvrij vermogen minderjarige kinderen. Deze toeslag is sinds 1 januari 2012 verdwenen.

Belastingvrij spaargeld fiscale partners en kinderen

Wie er dus tot 2012 relatief goed uitspringen zijn fiscale partners en huishoudens met kinderen. Voor hen en voor degenen die 65 jaar of ouder zijn, behoort belastingvrij sparen zeker tot de mogelijkheden. Vanaf 2012 is het kindervoordeel verdwenen.

Ik heb een tweede huis

Wie een tweede huis heeft, moet de waarde als vermogen opgeven in box 3 van de inkomstenbelasting. Als dit huis meer waard is dan 50.000 euro, gaat u hierover al snel belasting. En dat is wel raar, want een tweede huis rendeert niet als u het niet verhuurt. Het kost geld. Spaargeld daarentegen levert nog rente op.

Vermogensvrijstelling overhevelen, vermogensbelasting

Als de ene partner meer spaargeld en vermogen heeft dan de ander kan de vrijstelling onderling worden uitgewisseld. Zo kan degene met het meeste vermogen ook de grootste vrijstelling gebruiken. Daar zit meestal dan ook de grootste winst om de belastingheffing een beetje te ontwijken. De extra vrijstelling in box 3 bij een lager inkomen voor iemand die recht heeft op AOW, de oudertoeslag, is individueel bepaald en kan niet worden overgeheveld. Wat u wel mag doen is consumptieve leningen in mindering brengen op uw saldo in box 2. Zie voor de verdere details: lening, schulden en belasting betalen. U kunt uw spaargeld ook gebruiken om uw hypotheek extra af te lossen wat een voordeel in box 3 geeft.

Lees verder

© 2011 - 2014 Info4mij, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Spaargeld naar hypotheek en Heffingvrij vermogen 2013.
Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldDe belasting op sparen van geld en vermogen in box 3, de vermogensrendementsheffing, is hoog en ook nog eens een dubbele…
Sparen met fiscaal voordeel: Hoe belastingvrij sparen?Sparen met fiscaal voordeel: Hoe belastingvrij sparen?Wanneer je spaart op een spaarrekening, betaal je in principe vermogensbelasting over wat je spaart. Hoe kun je belastin…
Wat is nog belastingvrij, sparen?Wat is nog belastingvrij, sparen?Belastingvrij sparen in 2013 en 2014 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdi…
Vrijstelling vermogensrendementsheffingVrijstelling vermogensrendementsheffingIn het verleden hadden wij vermogensbelasting, maar na de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001, is dat de vermog…
Vermogensrendementsheffing 2012 & 2013 & 2014Vermogensrendementsheffing 2012 & 2013 & 2014Vermogensrendementsheffing, bij uw aangifte inkomstenbelasting moet u direct 1,2% belasting over uw spaargeld afrekenen…

Reageer op het artikel "Spaargeld belastingvrij in 2012 of 2013?"

Reacties

Nicolaas, 02-10-2014 08:09 #46
Volgend jaar maak ik gebruik van een vrijwilligvertrekregeling via m'n werkgever.
Mijn eigen vermogen (spaargeld en ontslagvergoeding) zal rond de 22000 euro zijn, dus boven de heffingsvrije grens.
Nu lijkt mij groen sparen wel interessant, omdat de grens dan 56.420 euro is, maar wil ik niet 22.000 inleggen omdat het een jaar geblokkeerd wordt.

Mijn vraag is;
Als je 7000 euro spaart op een groen spaarrekening en 15000 euro op je gewone spaarrekening, wordt dit door de belastingdienst dan alsnog gezien als een eigen vermogen van 22.000? Reactie infoteur, 03-10-2014
Beste Nicolaas,
Groensparen geeft geen extra vrijstelling, groen beleggen wel.

Carolien, 24-03-2014 15:34 #45
We hebben 2 dochters die op 4 mei 2013 18 jaar zijn geworden. Moet hun spaargeld saldo van 01-01-2013 in onze aangifte worden opgenomen? In vind daarover geen duidelijke informatie.

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 25-03-2014
Beste Carolien,
Voor het vermogen geld geldt de datum van 1 januari 2013. Dat betekent dat het spaargeld van de kinderen in 2013 nog bij uw vermogen moet worden geteld.

M., 13-12-2013 12:43 #44
Geachte infoteur,

Als ik het geld op mijn spaarrekening + betaalrekening + inkomsten en uitgaven t/m 31-12-2013 bij elkaar optel kom ik op ca €26.500,- uit. Momenteel heb ik geld uitgeleend aan familie vanwege privéomstandigheden. Wanneer ik dit geld terug zal ontvangen is nog niet bekend. Tevens zit een ander familielid in financiele nood, waar ik ook een deel van mijn geld aan wil gaan lenen deze maand. In totaal schat ik dat ik op 01-01-2014 net wel/niet boven de grens voor het belastingvrij sparen uitkom. Moet ik in dit geval bij de jaarlijkse belastingaangifte aangeven dat ik geen vermogen boven de €21.139 heb in box 3? Het geld is op dat moment immers niet van mij. Reactie infoteur, 15-12-2013
Geachte M,
Ook een lening van u aan een ander is uw vermogen en maakt dan onderdeel uit van box 3. Het zit echter niet in de opgave van de banken aan de belastingdienst.

Ellen Kosterink, 28-11-2013 13:57 #43
Geachte infoteur,
Ik heb driftig gespaard voor een studie die ik volgend jaar wil volgen. Nu is mijn tegoed op mijn spaarrekening ongeveer 20.700 euro en op mijn lopende rekening ongeveer 2700 euro. Ik kan mijn studiegeld voor 1 dec voldoen maar eventueel ook erna. Als ik wacht krijg ik een hogere spaarrente maar is dat wel slim of moet ik juist zorgen dat ik mijn betalingen zsm voldoe?
Vraag die daarbij meespeelt is of je spaargeld opgeteld wordt bij het geld dat op je lopende rekening staat? Ik kan dan eventueel ook nu in één keer al mijn boeken aanschaffen indien dat het geval zou zijn.
Met vriendelijke groet, E. Reactie infoteur, 28-11-2013
Geachte Ellen Kosterink,
Het geld op de gewone rekening wordt opgeteld bij uw spaargeld en dan nog zit ruim 2200 euro boven de vrijstelling van € 21.139 wat u 27 euro kost. Ik weet niet of de hogere spaarrente daar tegen opweegt.

Maarten, 26-11-2013 23:37 #42
Ik heb een vraag over wel/geen fiscaal partnerschap.
Uitgangspunten:
ingeschreven op hetzelfde adres voor ruim anderhalf jaar.
geen kind
geen samenlevingscontract
geen eigenaar van een huis samen, staat alleen op naam van mijn partner.
wel ben ik aangemeld bij 1 pensioenfonds als partner, andersom is dat pas per volgend jaar (1-1-2014).
vorig jaar niet opgegeven als fiscaal partner (spaargeld was per persoon < 20k), per peildatum 1-1-2013 ook < 20K per persoon.
Per peildatum 1-1-2014 is het voor de financiële spaargeld vrijstellingsruimte wel gunstig om financiële partners te zijn.

Zijn we nu voor de aangifte van 2013 elkaars financiele partner? En per welke datum?
Ik verwacht dat het financieel niets uitmaakt omdat het spaargeld < 20k is per persoon, en we in dezelfde belastingschijf vallen, klopt dit?

Met vriendelijke groeten,

Bron belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/iemand_op_uw_adres_ingeschreven/iemand_op_uw_adres_ingeschreven Reactie infoteur, 27-11-2013
Beste Maarten,
Omdat u aan geen van de voorwaarden voldoet, zijn jullie geen fiscale partners.

Jeff, 25-11-2013 14:52 #41
Hier een leek met een vraag. Binnenkort nemen mijn ex met haar vriend het huis over.
Ofwel, ik word uitgekocht. Hierbij hou ik ongeveer 10.500 euro over. Zou ik hier dus veel geld aan belasting kwijt zijn? Ook als ik bij storting meteen helft van bedrag gebruik en stop in mijn nieuwe huis (geen koop). Neem aan dat met belastingaangifte natuurlijk het bedrag niet over het hoofd wordt gezien. Ik zie hier staan een heffingsvrijvermogen van 21.139. Heeft dat ook betrekking op `verkregen` geld door uitkoop van huis? Ik hoor namelijk hierin verschillende verhalen van mensen.

Mvg, Jeff Reactie infoteur, 26-11-2013
Beste Jeff,
Het geld dat u ontvangt uit de verkoop of uitkoop van uw huis, is geen inkomen. Maar als dat geld per 1 januari van een jaar nog op uw rekening staat, is het totale vermogen dat u hebt minus de vrijstelling van ruim 21.000 euro belast met 1,2% vermogensrendementsheffing. Zie ook de uitleg in het onderstaande artikel hierover:

http://financieel.infonu.nl/belasting/8961-belasting-betalen-over-overwaarde-huis.html

Piet, 20-11-2013 12:11 #40
Stel ik heb €41.000 spaargeld waarover ik grofweg (41.000-21.000 vrijstellingsgrens) x 4% x 30% = €240 vermogensrendement belasting moet betalen.
Maar als ik nou eens €20.000 tijdelijk verhuis naar een rekening van een familielid die geen vermogen heeft per 1-1-14 dan spaar ik deze belasting uit want ik blijf onder de vrijstellingsgrens van €21.000.

Vraag; ben ik dan wel legaal bezig? Kan de belastingdienst dit uberhaupt na trekken en er iets tegen doen? Reactie infoteur, 21-11-2013
Beste Piet,
Tijdelijk verhuizen betekent dat het geld nog steeds van u is en uw vermogen is. De belastingdienst komt daar alleen achter als bij u onderzoek wordt gedaan.

Bert, 03-10-2013 13:53 #39
De expat (30 procent regeling) status van mijn vrouw vervalt halverwege 2014. Moet ze dan vermogensbelasting betalen in 2014? Over het hele jaar of zodra haar status vervalt? En wat is dan de peildatum van het vermogen? 1 januari of de dag dat haar status vervalt? Reactie infoteur, 03-10-2013
Beste Bert,
Als uw vrouw op basis van de expat regeling alleen voor inkomen uit werk en woning werd belast, verandert dat voor haar in het vierde kwartaal (kwartaal na laatste werkdag). De vermogensbelasting heeft als peildatum 1 januari 2014. dat betekent dat er over 2014 nog geen vermogensbelasting zal moeten worden betaald, maar vanaf 2015.

Marc, 25-09-2013 21:56 #38
Mijn schoonvader heeft vermogen en betaald hiervoor belasting, per saldo betaald hij meer dan dat hij ontvangt aan rente. Nu is zijn idee om dit voor 2,5 jaar te stallen bij de kinderen en kleinkinderen. Het betreft geen schenking alleen stallen om daarna te gebruiken voor onroerend goed te kopen. Wat is het maximale wat hij kan stallen en welke eventuele consequenties heeft dit voor ons en de belastingdienst. Reactie infoteur, 26-09-2013
Beste Marc,
Stallen op andermans rekening is fiscaal niet mogelijk. Het blijft het vermogen van uw schoonvader. U loopt wel het risico dat de belastingdienst u aanslaat voor het vermogen.

Yet, 11-09-2013 09:58 #37
Mijn man en ik hebben allebei een eigen woning, maar wonen samen in zijn woning. Mijn huis wordt verhuurd. Ik ontvang geen renteaftrek voor dit huis. Er rust een hypotheek op mijn huis van 150.000. WOZ waarde 161.000. Per maand ontvang ik 700 euro huur, dit bedrag is gelijk aan de hypotheekrente die ik betaal. Mijn huis valt in box 3 begrijp ik. Omdat dit gezien wordt als tweede huis. Ik heb begrepen dat de huurinkomsten ook in box 3 vallen. Klopt dit.

Wij hebben een bescheiden spaargeld van 7000,-. (Minderjarige kinderen, man en vrouw samen) Over welk bedrag betaal ik 1,2% vermogensbelasting? Reactie infoteur, 11-09-2013
Beste Yet,
1. Er is wel een vrijstelling voor de huur als u slechts een kamer verhuurt:

http://financieel.infonu.nl/belasting/108886-belastingvrij-verhuren-kamerverhuurvrijstelling-2013-2012.html

2. De overwaarde van uw huis van 11.000 euro maakt deel uit van uw totale vermogen in box 3. Voor uw totale vermogen hebben u en uw partner wel een vrijstelling van samen € 42.278.

Sebastiaant, 25-07-2013 09:39 #36
"Wie er dus relatief goed uitspringen zijn… huishoudens met kinderen." Ik begrijp dit niet helemaal; waarom springen huishoudens met kinderen er goed uit? We hebben drie kinderen en een gezamenlijk vermogen boven 50k, onze kinderen hebben ook een klein bedrag op hun spaarrekening. Door het wegvallen van de extra vrijstelling per kind betaalt ons huishouden nu dus meer belasting. Of mis ik iets? Reactie infoteur, 25-07-2013
Beste Sebastiaant,
Tot 2012 was er het kindervoordeel, daarna inderdaad niet meer.

J. Goedhart, 02-07-2013 22:18 #35
Geachte
Ik kreeg een x bedrag uit een uitkering uiteen kapitaalverzekering waarop het pre-bredeherwaarderingsregime van toepassing is. Moet ik dit opgeven aan de belasting? zo ja. hoeveel % kan ik verwachten.
Alvast mijn dank Reactie infoteur, 03-07-2013
Beste J. Goedhart,
Als u de storting of stortingen fiscaal hebt afgetrokken, zijn de uitkeringen ook belast. In de meeste gevallen gebeurt dit tegen 52% waarbij een teruggave mogelijk is bij uw aangifte inkomstenbelasting als blijkt dat uw inkomen zich in een lagere belastingschijf bevindt.

Prof, 04-04-2013 19:19 #34
De belastingdienst gaat uit van 4% voordeel uit sparen en beleggen e.d. Die krijg je dus nergens op een normale spaarrekening. Je vermogen wordt (voor/door de belasting) bij elkaar opgeteld en er komt een x-bedrag uit. Uiteindelijk betaal je daar na aftrek van een vrijstellingsbedrag 1,2% belasting over. Maar als ik in de loop van het jaar mijn spaartegoed door iets opzij te zetten laat groeien, kan ik in dat jaar toch nooit de volle rente op die aanvullingen bij elkaar krijgen. De belastingdienst gaat daar echter wel van uit. 4% zelfs. Dat is toch een onjuiste redenering en heffing. Reactie infoteur, 06-04-2013
Beste Prof,
Klopt, er wordt uitgegaan van een forfaitair rendement van 4% dat met sparen momenteel nauwelijks te halen is. Er is nog een enkele spaardeposito die in de buurt komt:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/80717-vijf-spaartips-succesvol-sparen.html

P. Stoel, 26-03-2013 22:45 #33
Wat ik mij nu afvraag, wat valt er precies onder vermogen? Ik heb twee rekeningen een betaalrekening (waar ik mijn vaste lasten e.d. van betaal) en een spaarrekening (waar ik elke maand geld op probeer te storten). Vallen beide bedragen van die rekeningen onder vermogen of alleen mijn spaarrekening? Dit vind ik heel onduidelijk. Reactie infoteur, 29-03-2013
Beste P. Stoel,
Beide rekeningen vallen onder het begrip vermogen in box 3.

M. Appel, 23-03-2013 00:16 #32
Vraag me af als de belastingdienst je vermogen bekijkt op 1 januari en je hebt een vermogen gespaard zeg maar voor het gemak 30.000 over de grens van het belasting vrije en je haalt die 30.000 eraf in december en je stort het weer terug op je rekening na 1 januari blijft dit bedrag dan buiten beschouwing? Reactie infoteur, 23-03-2013
Beste M. Appel,
Op uw jaaroverzicht zullen de 30.000 euro dan niet meer staan, maar u bent officieel verplicht om ook uw contante geld minus de vrijstelling van 512 euro per persoon op te geven voor de inkomstenbelasting.

Lily, 17-03-2013 14:25 #31
Geachte heer, mevrouw,
Onze 2 kinderen (Nederlands-Franse nationaliteit) hebben een spaarrekening in Frankrijk.
Moeten de bedragen hiervan worden opgegeven door ons bij spaargelden voor Box 3, deze gegeven staan niet vooringevuld door de belastingdienst in de aangifte.
Dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 18-03-2013
Geachte Lily,
Het spaargeld van uw minderjarige kinderen moet u opgegeven als uw vermogen in box 3. Dat het niet staat vermeld in de vooringevulde belastingaangifte geeft aan dat dit geld (nog) niet bij de Nederlandse belastingdienst bekend is.

Ronh, 14-03-2013 17:25 #30
Geachte heer, mevrouw,

Mijn moeder is in dec 2011 overleden, door haar erfenis is mijn vermogen boven de vrijstelling gekomen.Op 1 jan 2012 zat ik daar nog onder. Wanneer moet ik hier belasting over betalen dit jaar of in 2014? Reactie infoteur, 15-03-2013
Geachte Ronh,
De datum van 1 januari is maatgevend. Als u per 1 januari 2013 boven uw vrijstelling uitkomt, valt de heffing onder de belastingaangifte 2013. Dat wil zeggen uw opgave in het voorjaar van 2014.

Ben Bos, 12-03-2013 12:34 #29
Geachte heer/mevrouw,
Mijn vrouw (fiscaal partner) heeft geen inkomen en ontvangt daarom een algemene heffingskorting van 2001 euro. Nu moeten wij in box3 vermogens belasting betalen (1246 euro). Wanneer ik nu bij de "verdeling" het vermogen op haar naam zet, wordt dit bedrag dan van haar heffingskorting afgetrokken?

Alvast dank voor uw reactie Reactie infoteur, 12-03-2013
Geachte Ben Bos,
Ja, de algemene heffingskorting is een korting op alle belasting uit inkomen, ook de belasting in box 3.

Kees de Zeeuw, 11-03-2013 15:49 #28
Komt je vermogen in box 3 uit boven de heffingvrije grens, dan ga je belasting betalen. De Belastingdienst rekent 1,2 procent vermogensbelasting over het spaarsaldo dat boven de heffingvrije grens uit komt. De Belastingdienst gaat er namelijk vanuit dat je een gemiddeld rendement van 4 procent over je spaargeld behaalt, waarover je 30 procent belasting betaalt. Daarmee kom je dus uit op 1,2 procent vermogensbelasting.

Welke spaarrekening geeft 4% rendement in Nederland, deze ben ik nooit tegengekomen, waarom gaat de belastingdienst hiervan uit? Reactie infoteur, 12-03-2013
Beste Kees de Zeeuw,
De belastingdienst gaat al sinds de belastingherziening van 2001 uit van 4% rendement in box 3 van de inkomstenbelasting, omdat dat toen langjarig wel een redelijke rente leek. Inmiddels weten we eigenlijk beter, maar is dit percentage toch onveranderd gelaten.

Erik Janssen, 11-03-2013 15:44 #27
Geachte heer / mevrouw,

Ik huis met een bijbehorende aparte garage box. De garage box staat in de zijstraat en heeft een aparte postcode en WOZ waarde van Euro 9.000,-. De belasting dienst telt de WOZ waarde van de garage box van 9000,- Euro op mijn spaargeld vermogen van 40.000,- waardoor ik (gehuwd en 2 kinderen ) in box 3 belast wordt (hoeveel?) klopt dit wel?

Ik heb ook wat aandelen van 5000,- maar deze zijn wederom minder waard geworden (= verlies) maar belastingdienst telt deze ook bij mij vermogen, waardoor het spaargeld niet meer belastingvrij is, klopt dit wel?

Alvast bedankt voor uw toelichting,

Groeten,
Erik Janssen Reactie infoteur, 12-03-2013
Geachte Erik Janssen,
1. Als de garagebox los van uw huis staat op een apart adres, wordt de waarde meegeteld in box 3 van de inkomstenbelasting (en niet box 1).
2. Voor de aandelen telt de waarde per 1 januari 2012 van het jaar mee in box 3 (belastingaangifte 2012). Wat de aandelen verder in 2012 doen verandert daar niets aan.

Hans K., 08-03-2013 15:24 #26
Beste Infoteur,

Ik heb bij de OHRA een zgn. Gouden Handdruk Opbouwrekening. Geldt daarvoor hetzelfde als voor de Pensioenrekening (zie Barry, 5/3-2013) - dat deze pas bij uitkering belast gaat worden? OHRA vermeldt beide typen rekening namelijk wel op het jaaroverzicht. Reactie infoteur, 09-03-2013
Beste Hans K,
Ohra vermeldt zelf op zijn website: " U betaalt geen inkomstenbelasting over het saldo op de OHRA Gouden Handdruk Opbouwrekening. Tevens hoeft u ook geen vermogensrendementsheffing in box 3 over het bedrag te betalen".

Ruud Schot, 05-03-2013 13:31 #25
Geachte heer / mevrouw,
Is het mogelijk om een beleggingsverzekering die in box 1 kan worden opgenomen om te sparen voor een tzt te kopen eigen huis. Kortom kan op die manier al een vermogen worden opgebouwd die buiten de vermogenrendementsheffing kan worden gehouden zonder dat er al een woning in eigendom is.

Ik zie uw antwoord graag tegemoet.

Met hartelijke groet,
Ruud Schot Reactie infoteur, 05-03-2013
Geachte Ruud Schot,
Een beleggingsverzekering in box 1 kan alleen als u een eigen huis hebt. Anders is het een gewone belegging om vermogen op te bouwen.

Barry, 05-03-2013 10:43 #24
Ik heb een rekening lopen bij de OHRA die “pensioensparen” heet. Hier staat een behoorlijk bedrag op dat destijds is opgebouwd uit expirerende lijfrentepolissen. Moet dit bedrag bij je vermogen worden gerekend of speelt zich dat pas af als je er gebruik van gaat maken? Reactie infoteur, 05-03-2013
Beste Barry,
Over het opgebouwde bedrag op de geblokkeerde rekening van de bank hoeft u geen vermogensrendementsheffing te betalen. Zodra er wordt uitgekeerd, is de uitbetaling belast in box 1 van de inkomstenbelasting als inkomen.

Denny, 28-02-2013 10:01 #23
Ik ben alleenstaand en heb een dochter van 5. Ik heb ongeveer 17.000 spaargeld en mijn dochter ongeveer 14.000, -. Moet het spaargeld worden opgegeven van mijn dochter en valt dit dan onder de vrijstelling van 42.000, - of wordt er gekeken naar de vrijstelling van een alleenstaande? Reactie infoteur, 28-02-2013
Beste Denny,
Het spaargeld van een minderjarig kind moet u opgeven als uw vermogen in box 3. Daarbij gaat het om de stand per 1 januari en geldt € 21.139 als totale vrijstelling.

Cor, 07-02-2013 12:28 #22
Ik ben gehuwd en heb 3 minderjarige kinderen. Wij hebben een eigen huis met een hypotheek van 145.000 euro.
Dit jaar komen er spaarplannen voor de kinderen vrij. Hierdoor komt ons "spaargeld" rond de 46.000 euro. Moeten wij hierover belasting gaan betalen? Ik vind het namelijk zonde om het geld voor de studie van de kinderen weer in te leveren bij de belasting. Wat kunnen wij het beste doen? Reactie infoteur, 08-02-2013
Beste Cor,
Zie antwoord hieronder.

Cor, 07-02-2013 11:52 #21
Ik ben gehuwd en heb 3 minderjarige kinderen. Wij hebben een eigen huis met een hypotheek van 145.000 euro. Dit jaar komen er spaarplannen van de kinderen vrij. Hierdoor komt ons "spaargeld" op 46.000 euro. Betekent dit dat ik hierover belasting moet betalen? Wat kunnen wij het beste doen? Ik vind het namelijk zonde om te sparen voor de studie van de kinderen en dit vervolgens bij de belastingdienst in te moeten leveren. Reactie infoteur, 08-02-2013
Beste Cor,
1. Zolang de kinderen minderjarig zijn, wordt inderdaad hun spaargeld bij u belast in box 3 van de inkomstenbelasting. Daarna niet meer.
2. U hebt samen een vrijstelling van 42.278 euro. Daar zit u dan 3.700 euro boven tegen 1,2%. Dat is 45 euro belasting in 2014. Uw eigen huis speelt hierbij geen rol (is box 1 van de inkomstenbelasting).

Rene, 21-01-2013 14:46 #20
Ik heb 50.000 euro aan spaargeld. (gehuwd), kan ik dan 8000 euro als debet op mijn Visa rekening zetten, omdat ik nog uitgave moet doen in de maand dec en jan met mijn visakaart? Zo ja moet ik dit dan optellen bij mijn spaargeld? En moet ik ook over mijn lopende rekening als die bijvoorbeeld 2000 euro bevat dit bijtellen bij mijn spaargeld? Reactie infoteur, 21-01-2013
Beste Rene,
Hier spelen twee dingen:
1. Alleen de stand per 1 januari is relevant. Dus 1 januari 2012 voor de belastingaangifte over 2012 en 1 januari 2013 voor de belastingaangifte over 2013.
2. Een debet stand is niet volledig aftrekbaar. In uw geval geldt samen met de partner een drempel van 5800 euro:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/109172-geldlening-box-3-inkomstenbelasting.html

James, 05-01-2013 02:32 #19
Geachte,

Mijn vrouw (Britse expat werkend in NL) en ik (NL) sparen op een gezamenlijke NL rekening en een UK betaalrekening op naam van mijn vrouw. Kijkt de Belastingdienst alleen nr het vermogen op onze NL rekening? Of ook nr het vermogen op haar UK rekening omdat we getrouwd zijn en wonen/werken in NL? Alvast bedankt vr uw reactie. Mvg James. Reactie infoteur, 05-01-2013
Geachte James,
U geeft zelf uw gegevens door en neemt als spaargeld dat deel dat van u is. De banken splitsen een en/of rekening niet. Uw vrouw geeft ook haar deel op. Als de belastingdienst vindt dat het te veel afwijkt van wat de belastingdienst zou verwachten en u wordt er voor controle uitgehaald, dan kunt u over uw opgave vragen krijgen, maar die vragen zijn dan ook relatief eenvoudig te beantwoorden.

Jan, 17-12-2012 21:57 #18
Hallo ik heb ook een vraag. Ik heb sinds 3 jaar met mijn vriendin een huis gekocht.
Hebben samen 25.000 euro gespaard maar nog nooit aangegeven ben ik dit verplicht? Reactie infoteur, 18-12-2012
Hallo Jan,
Als u belastingaangifte doet, bent u verplicht deze post in te vullen. Maar de belastingdienst weet al precies hoeveel spaargeld u op de bank hebt staan. De banken geven dit namelijk automatisch elk jaar aan de belastingdienst door.

Arman, 24-11-2012 14:26 #17
Goedemorgen
Ik en mijn partner hebben samen een gezamenlijk vermogen van 42, 000 euro dus we zitten nog net beneden van de vrijstelling van 42.278 euro
Ik heb een zoon van 19 jaar oud die woont nog met ons samen, hij is nog student een heeft 8, 000 euro op de rekening staan
wordt het geld van onze zoon bij ons opgeteld of wordt zijn vermogen apart bekeken?

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Arman Reactie infoteur, 25-11-2012
Goedmorgen Arman,
Omdat uw zoon niet meer minderjarig is, wordt zijn spaargeld niet bij uw spaargeld opgeteld.

Tjaa, 13-11-2012 12:08 #16
Goedemorgen.

Ik heb een vraag over het vermogen van mijn partner en mij plus het vermogen van ons zoontje. Mijn partner en ik hebben een gezamenlijk vermogen van ongeveer 30.000 euro.
Ons zoontje heeft een spaarrekening van ongeveer 10.000 euro. Mag het vermogen van ons zoontje bij ons opgeteld worden waardoor het gezamenlijk vermogen ongeveer 40.000 is, of wordt zijn vermogen apart bekeken?

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Tjaa Reactie infoteur, 13-11-2012
Goedemorgen Tjaa,
1. Sinds 2012 wordt het vermogen van uw zoontje bij het vermogen van de ouders opgeteld. Tot en met 2011 was er een vrijstelling voor een kind, maar die is per 1 januari 2012 vervallen.
2. Met 40.000 euro zit u nog beneden de vrijstelling van 42.278 euro in 2012, waardoor u geen vermogensbelasting over uw spaargeld hoeft te betalen.

F. Kersten, 02-11-2012 18:16 #15
Geachten, en waar is de voorbeeldsituatie van een alleenstaande zonder inkomen? Met een kleine erfenis, waarvan het nog maar de vraag is, of hiermee 8 jaren overbrugd kunnen worden tot de AOW?
Met een vriendelijke groet Reactie infoteur, 03-11-2012
Geachte F. Kersten,
Zolang wat overblijft van de erfenis hoger is dan de vrijstelling, peildatum 1 januari, betaalt u hierover vermogensrendementsheffing. De heffing wordt verrekend met uw algemene heffingskorting.

Student, 17-09-2012 20:14 #14
Ik heb een vermogen van ongeveer 15000 euro in het buitenland. Dit is geïnvesteerd in een stuk grond. Moet ik dit bij de belastingdienst opgeven, of niet? Het valt namelijk nog onder de heffingsvrije voet. En kan ik de tijdelijke 'stufischuld' hier van aftrekken? Reactie infoteur, 19-09-2012
Beste Student,
1. Bij de post voordeel uit sparen en beleggen (box 3) wordt u wel naar de 15000 euro gevraagd en na aftrek van de vrijstelling in het vervolg van deze vraag blijkt vervolgens dat u per saldo geen bijtelling heeft.
2. Bij de post schulden kunt u uw studieschuld aftrekken minus de drempel van 2900 euro. Het saldo kan niet negatief zijn.

Alken, 24-08-2012 09:36 #13
Ik heb gelezen dat spaargeld (2 personen) 42.570 belasting vrij is. Als dit bedrag hoger is en ik in december het teveel bedrag verwijder en weer terug boek in januari en dit ieder jaar herhaal, ontstaan er dan geen problemen met de belastingsdienst?
Bedank voor de inlichting. Reactie infoteur, 24-08-2012
Beste Alken,
Ook contant geld is vermogen dat in box 3 moet worden opgegeven. De belastingdienst zou er achter kunnen komen als de fiscus specifiek bij u onderzoek verricht.

Nirandjan C., 22-06-2012 22:01 #12
Ik heb een inkomen van UWV en werk 1100 euro, heb nooit waterschapsbelasting hoeven te betalen en nu krijg ik een brief van DELFT dat ik 341, 44 euro moet betalen, omdat ik toen 1900 euro op mijn spaarrekening had. Ik mag toch 5000 euro spaargeld hebben. Dit kan ik toch niet betalen 341, 44 euro. Van de gemeente weet ik dat je een bepaald bedrag op je spaarrekening mag hebben. Heeft U een oplossing of een mening wat ik kan doen. Vast bedankt. Reactie infoteur, 23-06-2012
Beste Nirandjan C,
Het Hoogreemraadschap Delfland geeft geen kwijtschelding als uw saldo op uw bank- giro- en spaarrekeningen hoger is dan 1 maand huur + 1 maand ziektekostenverzekering + het normbedrag voor de bijstand in uw situatie. Als u alleenstaand bent zit u met 1900 euro daarboven, anders niet per se. U kunt het beste overleggen met het Hoogheemraadschap en eventueel komen tot een betalingsregeling.

Den Ouden, 09-06-2012 17:56 #11
Ik had op 1 januari 2011 een vermogen van 160.000 euro heb hiermee mijn huis afgelost in maart 2011 maar krijg nu een belastingaanslag over mijn totale vermogen van 2011 dus ik moet nu belasting betalen over mijn vermogen peildatum 1 januari 2011 terwijl ik dat na 1 maart niet meer bezat.
Dit lijkt me toch niet de bedoeling, kan ik hier bezwaar voor indienen bij de belastingdienst. Reactie infoteur, 10-06-2012
Beste Den Ouden,
Helaas is de belastingwetgeving per 1 januari 2011 zo gewijzigd dat door de fiscus alleen nog wordt gekeken naar uw vermogen per 1 januari van het jaar en niet meer naar het gemiddelde vermogen over een jaar. Bezwaar maken hiertegen heeft dus geen zin.

Danny, 07-06-2012 09:26 #10
Echt belachelijk dat we ons eigen hardverdiende spaargeld niet mogen houden, dus als je fiscaal verantwoord bent mag je extra betalen tov wanneer je een of andere brasser bent die als zijn geld erdoorheen jaagt. Ik vind het te schandalig voor woorden dat ze zich bij de belastingdienst maar eens heel diep gaan schamen.

Wim, 21-05-2012 08:06 #9
Jaarlijks los ik het maximale boetevrije deel van de hypotheek af. Als je dat per 1 januari doet, valt dat deel dan buiten de vermogensrendementsheffing van dat nieuwe jaar? Reactie infoteur, 21-05-2012
Beste Wim,
Als uw aflossing in de rekeningen standen van 1 januari zit verwerkt, valt dat deel inderdaad buiten de vermogensrendementsheffing. Als de verwerking later is, schuift het door naar het volgende belastingjaar.

Jeroen, 01-05-2012 13:38 #8
Mocht je een vermogen hebben van bijvoorbeeld 100.000, - dan moet je vermogensrendementsheffing van 1.2% betalen. (over +/- 60.000, -)

vraag:
Is het mogelijk om bijv. 60.000, - in december op een groenspaar rekening te plaatsen en in januari deze weer op te nemen en op een spaarrekening te plaatsen?

Reden:
bepaalde groenspaar rekeningen vallen onder een regeling dat je geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen. Het redement is meestal erg laag, maar voor paar werken maakt dat niet uit.

Wie heeft hier ervaring mee? Reactie infoteur, 02-05-2012
Beste Jeroen,
Dit is mogelijk met groen beleggen, maar niet met groen sparen.

J. G. de Winter, 07-04-2012 11:21 #7
LS
Mijn kleinzoon, nu 22 jaaren studen, werd op zijn 15e jaar wees. Het nagelaten vermogen ( meer dan euro 20.000) werd beheerd door zijn Oom.
Mijn kleinzoon heeft tot nu toe niets voor de belasting opgegeven, moet dat?
En zo ja, hoe moet hij de belastingdienst benaderen?

m.vr.gr.
J.G. de Winter Reactie infoteur, 08-04-2012
Beste J.G. de Winter,
1. Sinds zijn achttiende jaar heeft uw kleinzoon voor de inkomstenbelasting een vrijstelling van ruim 20.000 euro. Daarboven moet 1,2% belasting worden afgedragen.
2. De belastingdienst kan tot vijf jaar teruggaan als er nieuwe feiten bekend worden bij de belastingdienst.
3. Uw kleinzoon kan belastingaangifte doen en zelfs, als hij dat zou willen, met terugwerkende kracht om een correctie vragen:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Fred Wijma, 23-03-2012 11:11 #6
U schrijft onder het kopje "Spaargeld belastingvrij of niet" dat er voor een 65-jarige een extra vrijstelling is van € 27.516,-- Wat jammer dat u er niet bij vermeldt dat die extra vrijstelling gebonden is aan het inkomen. De 65-jarigen en ouder hebben recht op een extra vrijstelling van € 27.516,-- als hun jaarinkomen niet hoger is dan € 14.062,-- Die extra vrijstelling wordt verlaagd naar € 13.758,-- als het inkomen zich beweegt tussen € 14.062,-- en € 19.562,--. Als het inkomen hoger is dan € 19.562,-- is de extra vrijstelling nihil. Voor de volledigheid is het wellicht wenselijk dat u deze informatie erbij geeft. Het kan voorkomen dat u mensen blij maakt met een dode mus. (Bron: belastinggids 2012 van de Consumentenbond, pag. 119 - tabel 6.) Reactie infoteur, 23-03-2012
Beste Fred Wijma,
Meer informatie over het inkomen staat in de genoemde special. Het klopt dat het extra vrijgesteld vermogen voor 65+ inkomensafhankelijk is.

S. Loots, 17-03-2012 14:08 #5
Mijn moeder heeft Altzheimer en is daardoor handelsonbekwaam. Zij woont in een verpleegtehuis. Ik ben toegevoegd op de en/of rekening van mijn vader. Dit wanneer er iets met hem gebeurd de betalingen gewoon door kunnen gaan. Nu heeft mijn vader inmiddels spaargeld opgebouwd. Wordt zijn spaargeld ook als mijn kapitaal (spaargeld) gezien door de belasting? Reactie infoteur, 19-03-2012
Beste S. Loots,
Als u kunt aantonen dat het geld van uw vader is, bijvoorbeeld omdat het saldo er al was voordat u werd toegevoegd, niet.

S. Punwasi, 02-03-2012 12:52 #4
Mijn man en ik zijn al 34 jaar gehuwd. Toch wonen we als gevolg van zijn ziekte vanaf 2005 apart met ieder een eigen koophuis en betaling hypotheekrente (en eigen huishouding). Over enige maanden wordt hij opgenomen in een verpleeghuis. Volgens de belastingen zijn we fiscaal partners vanaf 2011. Is dit een voordeel? Reactie infoteur, 02-03-2012
Beste S. Punwasi,
1. Het voordeel van een fiscaal partnerschap is dat aftrekposten kunnen worden opgevoerd bij de partner die het meeste verdient, waardoor de belastingteruggave meestal groter is. Ook kan het heffingvrij vermogen worden overgedragen aan de fiscale partner.
2. Maar het fiscaal partnerschap heeft ook nadelen voor wie bijvoorbeeld ziektekosten wil aftrekken of de zorgtoeslag wil aanvragen. In beide gevallen wordt dan gekeken naar het gezamenlijke inkomen waardoor de drempel voor aftrek hoger is en de zorgtoeslag meestal lager is.
3. Ook als er twee eigen huizen zijn, betekent het fiscaal partnerschap dat er maar voor 1 huis hypotheekrenteaftrek mogelijk is.

M. Emmer, 14-01-2012 10:21 #3
Wij zijn van plan om in rond juni 2012 onze hypotheek af te lossen met een flink deel van ons spaargeld. Zullen dan over 2012 toch belasting moeten betalen over het spaartegoed dat we hebben op 1 januari van dit 2012? Reactie infoteur, 14-01-2012
Beste M. Emmer,
De belastingdienst kijkt voor uw spaargeld naar box 3 per 1 januari 2012. Als het niet uw tweede huis is, valt uw woning in box 1 van de inkomstenbelasting. Die twee bedragen worden niet met elkaar gesaldeerd. Als het wel uw tweede huis is, valt alles in box 3 en verandert er bij aflossing met spaargeld niets.

M. P. Hacquebord, 19-12-2011 10:56 #2
Geachte redactie,

Volgens een amendement van 15 november 2011 wordt de afschaffing van het heffingsvrije vermogen voor minderjarige kinderen opgeschort tot 1 januari 2013.

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 20-12-2011
1. De stemming over een gewijzigde motie in de Eerste Kamer is vanavond 20 december 2011.
2. De motie werd hedenavond verworpen.

M. C. Hanse-Broens, 26-11-2011 13:33 #1
Ik ben 65+ met A.O.W. en een pensioen. Als ik op de peildatum 1/1/2011 eventueel meer
spaargeld heb dAN VRIJGESTELD BEDRAG € 20.785.-- (EXTRA vrijstelling van voor 65+?) moet ik dan eventueel een ander invulformulier aanvragen dan ik normaal krijg? Reactie infoteur, 29-11-2011
Neen, u kunt dit aangeven op uw aangifte inkomstenbelasting (P-biljet).

Infoteur: Info4mij
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2013
Reacties: 46
Schrijf mee!