InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over spaargeld in 2014

Belasting over spaargeld in 2014

Belasting over spaargeld in 2014 Een spaarrekening is een buffer voor als onverwachte uitgaven hebt, en het geeft je een veilig gevoel. Het voelt fijn om te weten dat je nog een paar duizend euro op je spaarrekening hebt staan voor als je iets echt graag wilt kopen. Maar kom je boven een bepaalde grens, dan wil de Belastingdienst hier in 2014 helaas ook van meegenieten. Heb je maar een bescheiden spaartegoed van minder dan circa € 20.000 dan val je onder het drempelbedrag en kun je bij je belastingaangifte deze categorie overslaan.

Belasting betalen over spaargeld: hoeveel is het?

Er zijn in Nederland haast geen zaken meer waarover je geen belasting hoeft af te dragen. Dit geldt ook voor je spaartegoed. De vermogensrendementsheffing of vermogensbelasting is hiervoor in het leven geroepen door de Belastingdienst. Het betreft hier een heffing op het inkomen in de box Sparen en Beleggen uit Box 3 van de belastingaangifte die iedereen jaarlijks dient in te vullen. Er wordt een percentage geheven dat niet wordt gebaseerd op je werkelijke rendement maar op een fictief rendement a 4%. Er wordt dus niet gekeken naar wat jouw werkelijke rendement was. Je kunt hiermee dus geluk of pech hebben: geluk wanneer je rendement in werkelijkheid hoger lag en pech wanneer het lager lag. Als gevolg van de economische crisis zal in 2014 helaas nagenoeg iedereen pech hebben: een rendement van 4% is bij normale Nederlandse spaarrekeningen niet meer haalbaar. Er gaan dan ook stemmen op om dit percentage naar beneden bij te stellen maar zo ver is het nog lang niet.

Over het fictieve rendement van 4% wordt 30% belasting geheven. Dit houdt in dat je over je spaargeld effectief 1,2% belasting moet betalen (30% van 4%).

Je spaargeld valt in onder het 'voordeel uit sparen en beleggen'. Reeds in 2011 heeft er een verandering plaatsgevonden in de manier waarop de hoogte van de belasting wordt berekend die ook in 2014 zal blijven gelden. Het percentage dat aan de schatkist moet worden afgedragen werd eerder berekend door een vast percentage van 4,0% te nemen van het gemiddelde van de rendementsgrondslag op twee peildata (1 januari en 31 december). In 2014 wordt net als in 2013 met maar één peildatum gemeten, namelijk 1 januari 2013. Dit kan negatief voor je uitpakken wanneer je bijvoorbeeld spaart voor een grote uitgave, deze uitgave doet en naderhand belasting moet betalen over een som geld die je al hebt uitgegeven.

Rekenvoorbeeld belasting over spaargeld in 2014

Vul in het onderstaande rekenvoorbeeld je eigen vermogen op de plaats van het schuingedrukte bedrag om uit te rekenen hoeveel vermogensrendementsheffing je moet betalen.

  • Spaargeld op 1 januari 2013: € 30.400 Euro
  • Spaargeld op 1 januari 2014: € 32.520 Euro
  • Te betalen belasting in 2014: 30.400 - 21.139 x 0,012 = € 111,13 Euro

Dee genoemde € 21.139 euro is het belastingvrije deel van je vermogen. Onder dit bedrag - de drempel - hoef je geen belasting te betalen. Iemand die dus een spaartegoed heeft van bijvoorbeeld € 16.000 komt deze stap niet eens tegen in zijn belastingaangifte. In het genoemde voorbeeld gaat het om een relatief laag bedrag, maar voor mensen met een veel groter eigen vermogen kan de vermogensrendementsheffing behoorlijk oplopen, getuige het volgende voorbeeld:

  • Spaargeld op 1 januari 2013: € 350.000 Euro
  • Spaargeld op 1 januari 2014: € 371.000 Euro
  • Te betalen belasting: 371.000 - 21.139 x 0,012 = € 3946,33 Euro

Let op: wanneer je in 2014 aangifte doet, is dus van belang wat je saldo was op 1 januari 2013, en niet wat je spaarsaldo was op 1 januari 2014. Op het aangifteformulier wordt dan ook specifiek gevraagd om de hoogte van het saldo op 1 januari 2013.

Zit je rond je belastingvrije drempel?

Er zijn altijd mensen die een spaartegoed van om en nabij het drempelbedrag van circa € 21.000 euro bezitten. Het is natuurlijk zonde om dit op te laten lopen tot een bedrag net boven de drempel wanneer er nog een grote aankoop in de planning staat. Het is dan handiger om deze aankoop net voor de jaarwisseling te doen dan net erna.

Wel is het illegaal om de betaling van vermogensbelasting werkelijk te ontduiken door het wegsluizen van grote sommen geld. Ook het spreiden over rekeningen heeft geen zin omdat al je rekeningen worden gestapeld voor de berekening van je eigen vermogen. Echter wanneer je aan het einde van het jaar een grote aankoop doet die je eigenlijk normaal pas in januari had willen doen, dan bespaar je wel een paar euro's. Het is zelfs zo dat wanneer je in december een dure aankoop doet en je deze in januari retourneert je voorkomt dat je over de vermogensbelasting valt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting over spaargeld 2011 - 2012Belasting over spaargeld 2011 - 2012Moet je belasting betalen over je spaargeld? Het antwoord is helaas “ja”. De fiscus ziet de rente als een vorm van inkom…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldDe belasting op sparen van geld en vermogen in box 3, de vermogensrendementsheffing, is hoog en ook nog eens een dubbele…
Hoeveel vermogen in 2014?Hoeveel vermogen in 2014?Vermogen in box 3 betekent extra inkomstenbelasting betalen in 2014, u krijgt geen toeslagen en als u in een verzorgings…
Belastingtips voor het eind van het jaarBelastingtips voor het eind van het jaarAan het eind van het jaar kunt u nog invloed uitoefenen op de hoogte van de belasting die u moet gaan betalen over het h…
Belasting spaargeld 2015 verlagen?Belasting spaargeld 2015 verlagen?U betaalt te veel belasting op uw spaargeld in 2014 en 2015? Met welke aftrekbare leningen kunt u de belasting op uw ver…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Belasting over spaargeld in 2014"

Reacties

Maarten, 04-12-2011 22:16 #10
Voor 2011:
- De belastingvrije som voor box 3 over 2011 is € 20.785.
- Zoals anderen ook al meldden: alleen de peildatum 1-1-2011 telt, het middelen tussen 1-1 en 31-12 is afgeschaft.

Freek, 16-03-2011 15:56 #9
De berekening van box3 is niet meer valide voor 2011. De twee peildata 1-1 en 31-12 zijn inmiddels vereenvoudigd tot 1 peildatum, namelijk 1-1.

Boutkan, 04-03-2011 18:04 #8
Indien het beginvermogen per 1--1-2010 negatief is door schuld stelt de fiscus dit bedrag op nihil (in haar aangifteprogramma). Hierdoor wordt bij een hoog positief eindvermogen dus een hogere rendementsgrondslag berekend.

Ter vergelijking; in het Elsevier aangifeprogramma worden de schulden eerst gemiddeld uitgerekend, daarna de bezittingen en het saldo daarvan vormt de rendementsgrondslag. Hierdoor betaal je dus minder rendementsheffing.

WIE HEEFT HIER GELIJK?

Elisa, 19-02-2011 08:21 #7
In 2011 wordt er alleen nog naar het vermogen op 1 januari 2011 gekeken door de belastingdienst dus de voorbeelden kloppen niet. In 2010 wordt er nog wel naar het gemiddelde gekeken dus de jaartallen zijn verkeerd in de voorbeelden.

Wal, 09-12-2010 17:50 #6
Wordt een hypotheek ook gezien als een schuld? Momenteel heb ik een factuur van de aannemer voor de oplevering van de 1ste bouwfase. De betaling van deze factuur moet volgends deze factuur in december 2010 plaats vinden, maar door omstandigheden zal deze factuur volgend jaar pas betaald worden. Kan deze factuur gezien worden als een schuld in 2010?

Dunpealhunter (infoteur), 03-12-2010 22:49 #5
Je kan ook je geld op een internet rekening zetten zoals Neteller, Moneybookers, Paypal of Liberty Reserve. De kans is groot dat de belastingdienst er nooit achterkomt dat je daar je geld hebt staat. Als je het echt als een uitgave wil laten lijken kan je het geld het beste storten op een poker account. Dat is legaal en het wordt gewoon gezien als een uitgave. Je moet alleen dan wel de verleiding weerstaan om ermee te gaan pokeren…

Rebeccahoogers (infoteur), 29-11-2010 16:22 #4
Het voorbeeld klopt niet. De vrijstellling is 20.661, dus daar hoeft geen belasting over te worden betaald.

Joke, 01-11-2010 12:22 #3
Stel: ik verkoop mijn huis per 1-1-2010 voor 300.000 euro
Mijn nieuwe woning is nog niet af en ik heb nu dus 100.000 euro op de bank. De rest is al betaald voor de nieuwe woning. Deze 100.000 euro gaan ook nog naar deze woning maar in termijnen omdat de betalingen gebonden zijn aan de vorderingen van de bouw. Moet ik dan ook vermogensbelasting betalen? Ook al is er nog een restschuld van de oude woning die meegaat naar de nieuwe? Reactie infoteur, 01-11-2010
Hallo Joke,

Voor 100% duidelijkheid zul je je moeten wenden tot de Belastingdienst, maar zoals ik je verhaal begrijp zul je over dat deel dat op je rekening staat inderdaad vermogensbelasting moeten betalen, maar mag je daar wel je schuld vanaf trekken.

Mvg,
Pero

Anna, 27-09-2010 13:42 #2
Hallo,

Hoe zit het nou als je bijvoorbeeld 4000 euro spaargeld hebt en ongeveer 7000 euro aan schulden hebt? Mag je dat alsnog aftrekken van je inkomen? Reactie infoteur, 27-09-2010
Hallo Anna,
Zoals in het rekenvoorbeeld staat mag je je schulden aftrekken van je totale bezit. Met 4000 euro spaargeld en 7000 euro schuld heb je dus een negatief saldo en hoef je geen belasting te betalen over je spaargeld. Houdt wel rekening met de peildata voor het eigen vermogen.

Mvg,
Pero

A. de Vries, 11-06-2010 18:39 #1
Ik heb het hele jaar 2010 een spaarrekening met een saldo van Euro 100.000,- Ook heb ik een schuld van Euro 106.000,-- over het hele jaar 2010. Hoe zit de berekening nu in elkaar? Wat moet ik opgeven in mijn belastingaangifte?
Graag zie ik een reactie tegemoet Reactie infoteur, 13-06-2010
Hoi A de Vries,

Je kunt je schulden ( min het drempelbedrag) aftrekken van de spaartegoed. Let wel op dat het gaat om het gemiddelde. Had je bijvoorbeeld op 1 januari 70.000 Euro schulden en nu 106.000 dan zou het gaan om een gemiddelde schuld van 88.000 (- drempelbedrag a 2900) = 86.100 Euro.

Mvg,
Pero

P.s: Weet je iets niet 100% zeker, vraag het dan altijd na bij de Belastingdienst.

Infoteur: Dessal
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 10
Schrijf mee!