InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting spaargeld 2014 omlaag?

Belasting spaargeld 2014 omlaag?

Belasting spaargeld 2014 omlaag? Over uw spaargeld 2014 en uw vermogen betaalt u belasting, de vermogensrendementsheffing box 3. Maar die belasting is gebaseerd op een jaarlijks rendement van 4%. Dat is te hoog volgens de commissie van Dijkhuizen die een verlaging voorstelt. Wat is de belasting op spaargeld in 2014? Hoe hoog is de vrijstelling en hoe kunt u in 2014 belastingvrij sparen? Overigens staat het pleidooi van Van Dijkhuizen haaks op de mening van de Franse socialist Thomas Piketty die vindt dat de vermogensbelasting juist omhoog moet. Voor sommigen gaat de belasting in 2017 echt omlaag, voor hogere vermogens en ouderen niet.

Spaargeld betekent meestal belasting betalen in 2014

De brave burger die geld opzij zet en wat spaargeld opbouwt, wordt door de belastingdienst beloond met een belastingheffing van 1,2% over het niet vrijgestelde vermogen. Onder uw spaargeld valt ook uw tweede huis in box 3, aandelen of andere beleggingen of een erfenis. Het is niet zo dat de belastingdienst bijhoudt hoeveel rente u op uw spaargeld ontvangt of hoeveel rendement u maakt, maar de belastingdienst veronderstelt gewoonweg dat dit 4% is. Ook in een tijd dat de werkelijke rente op spaargeld veel lager is. Over die 4% betaalt u 30% belasting, waardoor de totale heffing 1,2% is. Sinds 2012 betaalt u 1,2% over uw vermogen in box 3 met als peildatum 1 januari van het jaar. Voorheen ging het nog om het gemiddelde vermogen in een jaar, het gemiddelde van de stand per 1 januari en 31 december. Dat de peildatum is veranderd naar 1 januari kan een voordeel zijn als u extra inkomen krijgt in een jaar, maar ook een nadeel als u vermogen verliest gedurende het jaar. Gelukkig zijn er ook een paar vrijstellingen.

Vrijstellingen belasting op spaargeld 2014

De pijn van de belastingheffing wordt iets verzacht doordat u niet over al uw spaargeld belasting betaalt, maar alleen over het deel dat uitkomt boven de vrijstellingen, het heffingvrij vermogen. Per persoon vanaf 18 jaar is dat € 21.139 (2014). Als u AOW-gerechtigd bent kunt u een extra vrijstelling krijgen van maximaal € 27.984 waardoor de totale vrijstelling uitkomt op € 49.123:

U hebt de AOW-leeftijd, dit is uw vrijstelling op sparen en vermogen 2014, box 3

uw inkomenvrijstelling 2014
minder dan € 14.302€ 49.123
meer dan € 14.302 en minder dan € 19.895€ 35.131
meer dan € 19.895€ 21.139

Rekenvoorbeeld belastingheffing op spaargeld en vermogen

Stel u woont alleen, bent 45 jaar en hebt 50.000 euro aan spaargeld. Dan betaalt u tot en met 2013 1,2% inkomstenbelasting over bijna 29.000 euro, ofwel 346 euro. Dat lijkt niet veel, maar dit is ongeveer de rente die u bij sommige banken in een jaar op een spaarrekening krijgt. Anders gezegd, door de belastingheffing hebt u helemaal niets verdiend, sterker nog: u verliest aan koopkracht omdat er ook nog eens inflatie is.

Commissie Van Dijkhuizen en de belastingheffing op spaargeld en vermogen

De commissie Van Dijkhuizen heeft ons belastingstelsel eens goed bekeken en komt met allerlei voorstellen om de belastingheffing eenvoudiger te maken. Daarbij wordt ook gekeken naar de redelijkheid van de huidige belastingheffing. Dat de belastingheffing op spaargeld en vermogen hoog is door de veronderstelde 4% rente, is ook de commissie opgevallen. De commissie stelt daarom voor ook daar wat aan te doen. In plaats van 4% zou de belastingdienst moeten rekenen met de gemiddelde spaarrente van de afgelopen vijf jaar. Dit voorgestelde systeem heeft risico’s want als de rente stijgt kan deze rekenrente uitkomen boven de 4%. Als de regel van Van Dijkhuizen al in 2014 zou worden toegepast, zouden we voor 2014 uitkomen op een rente van 2,4% in plaats van 4%. Hiervan 30% betekent een vermogensrendementsheffing van 0,72%. Om de gevolgen voor de schatkist te verzachten kan aldus de commissie het nieuwe systeem geleidelijk worden ingevoerd: eerst gaan we naar een rente van 3% en daarna naar het gemiddelde. Ook deze 3% betekent in 2014 nog steeds een lagere belasting op spaargeld van 0,9% in plaats van de verfoeide 1,2%.

Prinsjesdag 2015, Belastingplan 2016 en de belasting

Met Prinsjesdag 2015 werd via het Belastingplan 2016 duidelijk dat het kabinet het voorstel van de commissie Van Dijkhuizen voor een deel heeft overgenomen, niet met ingang van 2014 maar vanaf 2017. De commissie vindt de dekking door de directeur-grootaandeelhouder van een bv meer te belasten in box 1 van de inkomstenbelasting. Niet leuk voor de DGA, maar minder belasting voor de gewone burger kan leiden tot meer bestedingen en zo een stimulans zijn voor de economie. Bovendien kan een lagere heffing leiden tot minder belastingontwijking en zwart geld. Het kabinet vindt de dekking door voor hogere vermogens het tarief te verhogen in plaats van te verlagen. Zo blijkt uit de Miljoenennota 2016 dat het kabinet ervoor kiest om in 2017 de vermogensrendementsheffing te verlagen, maar alleen voor lage vermogens. Een kans gemist. Wie gaat uiteindelijk winnen: de commissie van Dijkhuizen of de Fransman Thomas Piketty? Na 2017 zal er immers nog wel een herziening van ons belastingstelsel aankomen en dan is de kans groot dat wie gespaard heeft voor later, ook meer belasting moet gaan betalen. Piketty wint dan.

Conclusie

De vermogensrendementsheffing bedraag in 2014, 2015 en 2016 nog 1,2%. Daarna treedt voor een deel het voorstel van Van Dijkhuizen in werking. De belasting op uw spaargeld en vermogen gaat dan vanaf 2017 omlaag, als u weinig vermogen in box 3 hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen 2012Belastingvrij sparen of sparen zonder veel belasting te betalen kan op verschillende manieren. De spaarloonregeling, de…
Belasting over spaargeld 2011 - 2012Belasting over spaargeld 2011 - 2012Moet je belasting betalen over je spaargeld? Het antwoord is helaas “ja”. De fiscus ziet de rente als een vorm van inkom…
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Belasting over spaargeld in 2016Belasting over spaargeld in 2016Belasting over spaargeld in 2016. Het wordt ook wel vermogensrendementsheffing of vermogensbelasting genoemd en het is d…
Moet ik vermogensrendementsheffing betalen?Over bepaalde vermogensbestanddelen, waaronder uw spaargeld, moet u vermogensrendementsheffing betalen in box drie van o…

Reageer op het artikel "Belasting spaargeld 2014 omlaag?"

Reacties

Pietj de Vos, 19-06-2015 22:26 #3
En pensioen da is dat geen sparen? kleine zelfstandige en vele anderen hebben zelf gespaard
voor hun pensioen Alleen zijn baas in eigen buik en kunnen beschikken hierover en laten dat
niet over aan een verzekering over, ik krijg bv iedere maand €700 van mijn kind en het uitgeleend geld
geef ik netjes op aan de belasting Reactie infoteur, 20-06-2015
Beste Pietj de Vos,
Ook dat pensioensparen is sparen, maar valt waarschijnlijk in box 2 of box 1.

W. Kling, 23-06-2014 15:06 #2
Over mijn spaargeld betaal ik 1,2 % boven de vrijstelling belasting. Rente die ik ontvang wordt opgeteld bij de verzamel inkomsten. Dat heeft invloed op de zorgpremie, want daar word ik ook op gekort. Volgens mij ook de arbeidskorting, dus minder en de algemene heffingskortingen ook. Dubbel betalen vind ik. Er is toch al belasting betaald over het spaargeld, waarom ook nog de rente naar de verzamelinkomsten plaatsen. Ik vind dat niet netjes. Reactie infoteur, 25-06-2014
Beste W. Kling,
U betaalt dubbel, soms driedubbel (elk jaar weer), maar het is nog erger: niet uw rente wordt bij uw inkomen geteld, maar 1,2% van uw vermogen boven de vrijstelling. Als u 1,2% rente ontvangt op uw spaarrekening, betaalt u dus feitelijk 100% belasting over de ontvangen rente.

H. Snijder, 12-10-2013 14:06 #1
Geachte Info4mij,
Mijns inziens klopt het rekenvoorbeeld "belastingheffing op spaargeld en vermogen" niet. De vrijstelling is iets meer dan 21.000 euro. De heffing betreft dus 1,2% over ca. 29.000 euro, wat neerkomt op ca. 348 euro i.p.v. genoemde 265 euro.
Gaarne uw reactie,
met vriendelijke groet,
Harry Snijder Reactie infoteur, 14-10-2013
Geachte H. Sneijder,
Dank voor het opmerken (is aangepast). Het juiste bedrag is 346 euro.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 21-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2014
Reacties: 3
Schrijf mee!