InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vooruitbetaalde hypotheekrente 2017 fiscaal aftrekbaar

Vooruitbetaalde hypotheekrente 2017 fiscaal aftrekbaar

Vooruitbetaalde hypotheekrente 2017 fiscaal aftrekbaar Er zijn ook in 2015 en 2016 goede redenen om een deel van de hypotheekrente van volgend jaar vooruit te betalen. De vooruitbetaalde hypotheekrente 2016 of 2017 is dan voor een groot deel in belastingjaar 2015 respectievelijk 2016 fiscaal aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Dat betekent een extra aftrek en als u in de hoogste belastingschijf zit, is dat ook nog eens een extra voordeel door het hoge belastingtarief van 51% of 50,5%, een tarief dat voor deze aftrek in 2017 naar 50% gaat en dus minder hoog wordt. De hypotheekrente voor volgend jaar nu al betalen is voordelig, zie de vele voordelen. Het KID ondersteunt de vooruit betaalde hypotheekrente.

Maximaal zes maanden vooruitbetaalde hypotheekrente aftrekbaar voor de inkomstenbelasting

We zoeken allemaal naar extra aftrekmogelijkheden om minder belasting te hoeven betalen en bij de aftrekposten is regeren vaak vooruit zien. Zo kunt u zorgen voor extra aftrek van hypotheekrente door een deel van de hypotheekrente van 2014 in 2013 vooruit te betalen. Dat kan niet ongelimiteerd. U mag ook in 2016 voor zes maanden aan vooruit betaalde hypotheekrente in 2016 aftrekken, dus tot uiterlijk 1 juli 2017. Meer moet u niet doen, want dat resulteert niet in meer aftrek.

Waarom in 2016 hypotheekrente vooruit betalen voor volgend jaar?

Er kunnen een aantal overwegingen zijn om een deel van de hypotheekrente 2015 in 2016 vooruit te betalen:
  • U wilt in 2016 een extra belastingteruggave inkomstenbelasting hebben;
  • U hebt in 2017 een lager inkomen in een lagere belastingschijf;
  • U hebt zo minder vermogen in box 3;
  • U hebt een aftrek in de hoogste belastingschijf en wil nu nog profiteren van een maximale belastingaftrek.

Als u in 2016 een deel van de verschuldigde hypotheekrente vooruitbetaalt, betekent dat in 2016 meer aftrek en in 2017 minder. Daar kunt u wat aan doen door ook in 2017 een deel van de hypotheekrente vooruit te betalen, u herhaalt het proces van vooruit betalen gewoon. Meer aftrek resulteert in een lager belastbaar inkomen, een grotere kans op toeslagen en als u in het belastingtarief van 52% zit, in een extra voordeel, omdat in 2017 de hypotheekrenteaftrek nog maar tegen maximaal 50% mogelijk wordt, terwijl dat in belastingjaar 2016 nog 50,5% is.

Belastingvoordeel in 2016 door een lager inkomen in 2017

Als u in 2017 een lager inkomen hebt, komt u waarschijnlijk terecht in een lager belastingtarief. Stel u betaalt 5000 euro vooruit en uw belastingtarief ligt in 2017 tien procent lager dan in 2016. In dat geval verdient u met de vooruitbetaling direct 500 euro. Als u in 2017 recht krijgt op een AOW kan uw terugval in inkomen nog veel groter zijn. Dat kan een verlaging van het belastingtarief inkomstenbelasting van zeg maar twintig tot dertig procent betekenen. In dat geval bedraagt uw belastingvoordeel 1000 tot 1500 euro.

rekenvoorbeeld fiscaal voordeel vooruit betaalde rente (2014 en 2015)

Stel u krijgt op 1 januari 2015 uw eerste AOW, en betaalt dan 19,1% inkomstenbelasting. Stel u verdient in 2014 dusdanig dat u 52% inkomstenbelasting betaalt. Een verschil dus van 32,9%. Stel u betaalt 5000 euro vooruit aan hypotheekrente. In dat geval is uw directe belastingwinst gelijk aan 1645 euro. Een bijkomend voordeel zal zijn dat u 1,2% minder vermogensrendementsheffing betaalt, wat een extra winst van 60 euro geeft. Bij elkaar toch ruim 1700 euro direct fiscaal voordeel door wat zaken vooruit te plannen. Dat gaat op een vergelijkbare manier op voor 2015, 2016 en 2017.

Uitspraak Kifid: vooruitbetalen hypotheekrente mag

Op 11 juli 2016 deed het Kifid de volgende uitspraak: "Alhoewel aan de bank in beginsel een grote mate van vrijheid toekomt om haar beleid te bepalen, mocht zij het verzoek van Consument om zijn hypotheekrente maximaal zes maanden vooruit te betalen niet weigeren nu artikel 6:39 lid 1 Burgerlijk Wetboek alleen belet dat eerdere betaling door de schuldeiser kan worden gevorderd, maar niet inhoudt dat eerder betaling door de schuldeiser kan worden geweigerd." Kortom de bank moet medewerking verlenen en u hebt een extra fiscale aftrekpost als u uw hypotheekrente zes maanden vooruit betaalt.

Conclusie: laat deze betaling vooruit op papier vastleggen, hypotheekrente voor volgend jaar nu betalen

Natuurlijk wil de fiscus kunnen vaststellen of de rente echt vooruit is betaald en niet in een depot is gestopt. Daarom doet u er goed aan om vooraf contact op te nemen met de bank en vast te leggen dat het gaat om een vooruitbetaalde hypotheekrente voor volgend jaar waarmee ook de bank akkoord is. Sinds de uitspraak van het Kifid moet u bank wel, maar check uw bank hierop. Dit, zoals aangeven, voor maximaal zes maanden vooruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Fiscale aftrekposten eigen woning 2016 en 2017Hebt u de fiscale aftrekposten 2017 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenlijk een grote…
Hoe werkt de hypotheekrenteaftrek?Oorspronkelijk was de hypotheekrenteaftrek een subsidie om het bezit van een eigen huis te stimuleren. Inmiddels kunnen…
Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Bij de aankoop van een woning in 2016 of 2017 is veel meer rente bij uw belastingaangifte fiscaal aftrekbaar dan alleen…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…

Reageer op het artikel "Vooruitbetaalde hypotheekrente 2017 fiscaal aftrekbaar"

Reacties

Bram, 02-01-2017 10:30 #5
Voor het geval dat deze regeling ook volgend jaar (2018) nog geldt: Ik betaal dan net wat meer rente dan het eigenwoningforfait. Volgens Oort is het eigenwoningforfait nooit hoger dan de betaalde rente (toch?). Kan ik dan het ene jaar (2017) de helft van het bedrag vervroegd aflossen en het andere jaar (2018) juist niet? Dan zou ik in 2018, met slechts de helft van de betaalde rente, het eigenwoningforfait leuk omlaag kunnen drukken. Klopt dat? Reactie infoteur, 03-01-2017
Beste Bram,
Als u meer rente betaalt dan het eigenwoningforfait is het saldo hiervan aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Als u in een jaar minder hypotheekrente betaalt dan het eigenwoningforfait, is er ook geen bijtelling (Wet Hillen):

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/135228-geringe-eigenwoningschuld-hebben.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Henstra, 13-11-2015 21:02 #4
Vandaag vernam ik van mijn bank (Abn/Amro) dat zij sinds 2015 niet meer meewerken aan het administreren van vooraf betaalde rente. Ik was van plan om eenmalig 3 maanden rente van 2016 vooruit te betalen in 2015. Dit omdat ik extra inkomsten heb dit jaar die mijn ouderenaftrek in gevaar brengen.(zou ca 900 euro schelen in belasting). Uit eerdere berichten op dit forum begrijp ik dat dit bij meer banken het geval is. Het betreft een aflossingsvrije hypotheek dus het lijkt mij niet moeilijk dit te administreren.
Ik ben nu van plan de belastingdienst te vragen of zij dit toch willen toestaan. Ik maak het bedrag dan gewoon over aan de bank.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 14-11-2015
Beste B. Henstra,
Gewoon doen, dan houdt u uw eigen administratie bij en houdt u de belastingdienst zelf hiervan op de hoogte. U loopt wel de kans dat de bank dit administreert als aflossing of het geld terugstort.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra Zwolle, 06-10-2015 10:03 #3
Ik hoor net van mijn bank (Rabobank) dat zij niet meer meewerken aan het vooruitbetalen van rente. Kan dit zomaar? Reactie infoteur, 06-10-2015
Beste Petra Zwolle,
Een bank moet bij een vooruitbetaling administreren dat u vooruit hebt betaald en dat willen ze niet allemaal meer, nu bij de nieuwe hypotheken rente en aflossing moeten worden gescheiden en bijgehouden. Klantvriendelijk is deze opstelling van de bank niet want de Belastingdienst accepteert uw aftrek, maar verboden is het ook niet. Zeker als u een aflossingsvrije hypotheek hebt, zou dit een fluitje van een cent moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hofman, 17-06-2015 14:36 #2
Heb een verzoek voorgelegd bij ABN AMRO en deze wijzen het direct van de hand en weten in het geheel niet af van het bestaan van deze regeling.
Overigens zeer netjes de klacht opgesteld en in behandeling genomen en ik verwacht, omdat het algemeen maatschappelijk gebruik is, dat ze er wel mee akkoord gaan en anders het me laten zien dat het opgenomen staat in de voorwaarden waar ik 19 jaar geleden voor heb getekend.

Ik heb ze ook verteld dat als je het goed speelt je eigenlijk een jaar in het geheel geen rente betaald, omdat je een jaar vooraf en het jaar daarna achteraf rente betalen kan.

Tenzij het niet meer van toepassing is voor het belastingjaar 2015, je weet immers maar nooit. Reactie infoteur, 17-06-2015
Beste Hofman,
Tja, sommige banken doen er moeilijk over en eisen dat u schriftelijk bevestigt dat u de hypotheekrente vooruit hebt betaald en niet een aflossing op de hypotheek hebt gedaan. Het moet dus ook correct in uw jaaroverzicht komen te staan. Met een beetje goede wil moet deze grootbank dat wel kunnen regelen :)
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 21-12-2014 20:53 #1
Kan ik ook hypotheekrente vooruitbetalen die betrekking heeft op een nieuwbouwdepot, dat verstrekt is door mijn eigen BV? Ik betaal de rente dan daadwerkelijk aan mijn BV. Reactie infoteur, 22-12-2014
Beste Robert,
Als de lening van de bv bij de Belastingdienst bekend staat als hypotheek eigen woning aan u, is ook die vooruitbetaalde rente fiscaal aftrekbaar (maximaal een half jaar vooruit).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 14-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheekrenteaftrek
Reacties: 5
Schrijf mee!