InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingdienst&fiscaal aftrekbare giften inkomstenbelasting

Belastingdienst&fiscaal aftrekbare giften inkomstenbelasting

Belastingdienst&fiscaal aftrekbare giften inkomstenbelasting Giften aan goede doelen aftrekken als aftrekpost inkomstenbelasting. Onder voorwaarden zijn giften aan charitatieve instellingen en goede doelen fiscaal aftrekbare posten voor de inkomstenbelasting. Niet elke gift is volledig aftrekbaar. Welke giften zijn nu aftrekbaar van de belasting. Hoe luiden de regels van aftrek sinds 2010 en in 2013 en 2014, want die regels worden voor de goede doelen namelijk steeds strenger. Giro 555 is van SHO die als ANBI instelling is aangemerkt. Nieuw zijn de Sociaal Belang Behartigende Instellingen, SBBI.

Wat zijn particuliere giften

Er zijn in ons land vele charitatieve instellingen die veel goed werk doen. Grotendeels zijn ze afhankelijk van giften van particulieren en bedrijven. De voedselbanken zijn erg in de belangstelling evenals zijn vele goede doelen. Denk aan giro 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties SHO. De belastingdienst onderscheidt twee soorten van donaties:
  • De periodieke giften.
  • De giften zonder periodiek karakter.

Dit onderscheid is belangrijk, want ze volgen elk hun eigen belasting route.

Wat zijn de periodieke giften

Periodieke giften kunt u volledig van de inkomstenbelasting aftrekken: er is geen drempel en geen maximum. Dat kan naast bijvoorbeeld de hypotheekrenteaftrek een aanzienlijke aftrekpost betekenen. Een van de belasting aftrekbare gift aan een goed doel moet aan de volgende eisen voldoen:
  • Het betreft een ANBI instelling.
  • U hebt de gift bij een notaris laten vastleggen.
  • U moet minstens 5 jaar schenkingen doen. Dit bepaalt het periodieke karakter van de gift. Gebruikelijk is dat de eerste gift plaats vindt bij het afsluiten van de notariële akte, waarna daarna 4x een jaar later de rest van de gift plaats vindt. Maar let op: als u werkloos raakt of de stichting verliest de ANBI status, dan vervalt voor de belastingdienst ook uw meerjarige plicht.
  • U moet minstens 1 schenking per jaar doen.
  • De uitkeringen moeten vast en gelijkmatig zijn.
  • De uitkeringen moeten uiterlijk bij overlijden eindigen. Het kan ook worden beëindigd door onvrijwillige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.
  • Er mag tegenover de gift geen tegenprestatie staan.

Wanneer zijn eenmalige giften aan stichtingen fiscaal aftrekbaar voor de inkomstenbelasting

Ook niet periodieke giften kunnen voor aftrek in aanmerking komen. Voor eenmalige giften gelden echter zowel een drempel als een maximum. De voorwaarden zijn:
  • Het moet een ANBI instelling zijn. Deze eis geldt vanaf 1-1-2008. Uw bruto gift aan een ANBI instelling is voor hen meteen netto, omdat er geen schenkingsrechten hoeven te worden betaald.
  • U moet de gift schriftelijk kunnen bewijzen met bijvoorbeeld een afschrift.
  • Er mag geen tegenprestatie tegenover de gift staan.
  • Uw gift moet hoger zijn dan 60 en hoger dan de drempel van 1% van het drempelinkomen. De gift is aftrekbaar tot 10% van uw drempelinkomen. Als u het hele jaar getrouwd was of een daaraan gelijkgestelde fiscale partner had, geldt het gezamenlijke drempelinkomen als ijkpunt. Bij de bepaling van het drempelinkomen is wel rekening gehouden met aftrekposten binnen de drie boxen, zoals de aftrek van hypotheekrente in box 1, maar nog niet met de persoonsgebonden aftrek, zoals de aftrek van buitengewone uitgaven. Vervolgens kunt u schuiven met de aftrekposten, zoals u dat wilt, zolang het totaal maar 100% is.

Dit betekent ook dat iemand met een lager inkomen eerder de gift kan aftrekken, omdat voor hem de fiscale drempel lager is. Anderzijds heeft iemand met een hoger inkomen een hogere aftrek, omdat zijn inkomen in een hoger belastingtarief valt.

Giften aan welke instellingen zijn fiscaal aftrekbaar

Voor fiscaal aftrekbare giften moet gaan om giften aan de volgende instellingen in Nederland:
  • Algemeen Nut Beogende Instellingen, ANBI. Deze worden apart door de Belastingdienst aangewezen en benoemd. Ook politieke partijen behoren tot de ANBI en dus zijn giften aan hen aftrekbaar.
  • Kerkelijke instellingen.
  • Levensbeschouwelijke instellingen.
  • Liefdadigheidsinstellingen.
  • Culturele instellingen.
  • Wetenschappelijke instellingen.

Is een gift aan voedselbank aftrekbaar van de belasting

De meeste voedselbanken in ons land zijn sinds 1 januari 2008 door de belastingdienst goedgekeurd als ANBI, waardoor giften aan voedselbanken fiscaal aftrekbaar zijn. Overigens kan een instelling ook zijn ANBI status bij de belastingdienst verliezen, zodat het verstandig is om dat na te gaan: zolang de ANBI status geldt is de gift aftrekbaar, ook als de status met terugwerkende kracht wordt ingetrokken. Maar doet u een gift na intrekking van de status, dan is deze niet aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Giro 555 van SHO

Tot de SHO, u weet wel van giro 555, behoren de organisaties ICCO & Kerk in Actie, Cordaid, het Nederlandse Rode Kruis, Oxfam Novib, Tear, Terre des Hommes, Unicef Nederland, World Vision en Save The Children. Allemaal zijn ze gespecialiseerd in noodhulp en hulp bij wederopbouw, sinds 1989 begonnen in dit vast samenwerkingsverband. De stichting SHO is aangemerkt als ANBI organisatie

Wanneer zijn periodieke giften aan stichtingen fiscaal aftrekbaar

Ook zijn periodieke giften aan verenigingen aftrekbaar, als:
  • De vereniging in Nederland is gevestigd.
  • De vereniging minimaal 25 leden telt.
  • De vereniging volledige rechtsbevoegdheid heeft.
  • De vereniging niet onder de vennootschapsbelasting valt of daarvan is vrijgesteld.

Wat is het Centraal Bureau Fondsenwerving

Het Centraal Bureau Fondsenwerving, CBF, toetst goede doelen en geeft bij goedkeuring het CBF keur uit of een Verklaring van geen Bezwaar. De Verklaring van geen bezwaar is specifiek bedoeld voor kleine en beginnende fondsenwervende instellingen. Het onafhankelijke CBF toetst een goed doel op:
  • Kwaliteit van Bestuur.
  • Beleid.
  • Fondsenwerving, voorlichting en communicatie.
  • Besteding van middelen.
  • Verslaggeving.

Ook buitenlandse giften fiscaal aftrekbaar

Het Europees Hof van Justitie heeft eind januari 2009 bepaald dat ook giften aan instellingen in andere EU-landen in principe aftrekbaar moeten zijn van de inkomstenbelasting. Het Hof vindt namelijk, dat een beperking tot instellingen in eigen land in beginsel een verboden beperking van het vrije verkeer van kapitaal is. Waarvan akte.

Nieuwe regels giften goede doelen 2010

Met de nieuwe Schenk- en Erfbelasting 2010 veranderen ook de eisen voor de aftrekbare giften aan goede doelen. Vanaf 2010 raakt een instelling eenvoudiger de ANBI status kwijt, door de eis dat de instelling zich minimaal voor 90 procent moet richten op het algemene nut, terwijl dat in 2009 nog 50 procent was. Voorts kan de ANBI status vervallen, als een bestuurder of een andere gezichtsbepalende persoon van de instelling in de afgelopen vier jaar onherroepelijk is veroordeeld voor het aanzetten tot haat, geweld of gebruik van geweld.

Sociaal Belang Behartigende Instellingen SBBI

In 2010 is er een nieuwe categorie goede doelen bijgekomen die fiscaal aantrekkelijk kan zijn. Het gaat om de Sociaal Belang Behartigende Instellingen, SBBI. Hieronder vallen sportclubs en bijvoorbeeld dorpshuizen. Bij een dergelijke gift is niet sprake van een fiscale aftrekpost voor de gever, maar hoeft door de ontvanger geen schenkingsrecht te betalen. Ook een erfenis is belastingvrij. Organisaties die niet langer de ANBI status hebben, kunnen eventueel nog wel de SBBI status hebben of krijgen.

Slot

Tot slot kunt u, als u kosten hebt gemaakt voor een hulporganisatie, en deze daar wel kon declareren, maar dat niet hebt gedaan, deze kosten meetellen als aftrekbare gift. Voor de autokosten geldt een tarief van 0,19 per gereden kilometer. Al met al prima initiatieven, waarbij het mes aan twee kanten snijdt: een prima zaak dus voor zowel de ontvanger als de gever.

Lees verder

Gerelateerde links
ANBI lijst.
Gerelateerde artikelen
Aftrek giften 2011 - 2012Aftrek giften 2011 - 2012Er zijn verschillende manieren om te (belastingvrij) schenken aan goede doelen. Een eenmalige gift, een doorlopende mach…
Notariële schenking levert u fiscaal voordeelNotariële schenking levert u fiscaal voordeelEen notariële schenking levert u al vrij snel fiscaal voordeel op. Zeker als u iemand bent, die regelmatig giften overma…
Fiscale aftrekposten eigen woning 2013 en 2014Fiscale aftrekposten eigen woning 2013 en 2014Fiscale aftrekposten 2014 volledig benut en zo de woonlasten verlaagd? Uw eigen woning is eigenlijk een grote fiscale af…
Belasting besparen - aangifte inkomstenbelasting 2011Belasting besparen - aangifte inkomstenbelasting 2011Iedereen wil het graag, maar de vraag is hoe. Waar zitten de mogelijkheden en wat is slim? In dit artikel komen een aant…
Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2013-2014Niet aftrekbare posten belastingaangifte 2013-2014De fiscale aftrekposten 2013 en 2014 particulier zijn erg belangrijk voor uw belastingaangifte 2013 en 2014 inkomstenbel…

Reageer op het artikel "Belastingdienst&fiscaal aftrekbare giften inkomstenbelasting"

Reacties

J. J. Dijkhuizen, 08-03-2014 12:07 #5
De manier waarop ik zoeken moet naar Instellingen, die een ANBI-beschikking hebben is zeer omslachtig en vaak is die ook niet juist. Op sommige invullingen krijg ik dan wel een instelling, maar dat is niet weer niet de juiste
Mijn vraag is nu: Is er misschien een lijst te ontvangen, waar die instellingen (mogelijk alfabetisch) zijn na te gaan? Dat zou een stuk gemakkelijker zijn!
met vriendelijke groet,

Fam. Dijkhuizen Reactie infoteur, 08-03-2014
Beste J. J. Dijkhuizen,
Officieel is er alleen de zoekmodule van de belastingdienst beschikbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toon van den Bersselaar, 21-09-2011 14:46 #4
Zijn periodieke schenkingen uit het verleden ook met terugwerkende kracht aftrekbaar? Reactie infoteur, 21-09-2011
Beste Toon van den Bersselaar,
Voor de periodieke giften bestaat geen bijzondere regeling op dit punt. Wel kunt u uw belastingkantoor tot 5 jaar terug vragen om alsnog met een aftrekpost rekening te houden die u destijds bij uw aangifte inkomstenbelasting over het hoofd hebt gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verfaillie Raoul, 25-01-2011 19:51 #3
Heb ik niet gelezen rond nieuwjaar bij de wijzigingen voor 2011 dat het belastbaar bedrag van 30 naar 40 euro zou opgetrokken worden voor giften om nog fiscaal aftrekbaar te zijn voor inkomsten 2011 aanslagjaar 2012, of is dat pas vanaf 2012. Wie kan mij de juiste wettelijke versie geven? Reactie infoteur, 25-01-2011
Beste Verfailllie Raoul,
Bij een eenmalige gift moet de gift in 2010 en 2011 minimaal 60 euro bedragen en meer dan 1% van het inkomen om fiscaal aftrekbaar te zijn. Zie het artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Boelhouwer, 08-12-2010 17:23 #2
Vraag: is er niet een eenvoudiger manier om aan de ANBI lijst te komen dan via de onderstaande waanzinnig ingewikkelde internet-code. Reactie infoteur, 08-12-2010
Beste C. Boelhouwer,
Ik heb een gerelateerde link geplaatst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Witters-Tijmensen, 23-03-2009 11:40 #1
Voor zover ik kon nagaan staat onze stichting (nog)niet geregistreerd als ANBI. Wel kwamen onze giften tot nog toe in aanmerking voor belastingaftrek. Is er iets veranderd en zo ja, hoe kan onze stichting als ANBI geregistreerd worden? Reactie infoteur, 23-03-2009
Beste C. Witters-Tijmensen,
1. De belastingdienst heeft aangekondigd de belastingaangifte 2008 extra te zullen beoordelen op de opgegeven giften. Vanaf 1 januari 2008 zijn namelijk de giften aan een ANBI aftrekbaar, gewoon en periodiek, plus de periodieke giften aan een vereniging die geen ANBI is.
2. Er kunnen drie redenen zijn waarom u de stichting niet kon terug vinden:
* De instelling is bij de notaris opgericht onder een andere naam,
* De instelling valt onder een groepsbeschikking voor kerkgenootschappen,
* Het is geen ANBI instelling.
3. De ANBI lijst vindt u onder:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/alfabetische_lijst_van_anbi_ib0761z1fd.pdf
4. Om als een ANBI te worden aangewezen, moet de instelling een beschikking aanvragen. Dit doet u door een aanvraagformulier in te vullen, aan te vragen bij de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw.

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting
Reacties: 5
Schrijf mee!