InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Vergoeding griepprik 2018 en 2019

Vergoeding griepprik 2018 en 2019

Vergoeding griepprik 2018 en 2019 Ook in het griepseizoen 2018-2019 zal de griepprik veelvuldig door de huisarts worden toegediend. Moet u de griepprik 2018 en 2019 dan zelf betalen of bent u daarvoor verzekerd? Wat kost een griepprik, wat is de samenstelling en hoe werkt dat met de griepvaccinatie tegen het influenza virus? Velen met medische indicatie worden elk jaar gevaccineerd tegen de griep en de Mexicaanse griep. Nu is er een supervaccin in de maak en er is een nieuw poedervaccin dat u twintig jaar beschermt.

Griepprik 2017 of 2018 halen bij de huisarts, straks een poedervaccin, wat betaalt de verzekering?

De personen met een gezondheidsrisico en medische indicatie, maar ook hun gezinsleden, worden door de huisarts uitgenodigd voor de jaarlijkse griepprik. Dan kunt u denken aan:
  • Personen met chronische longziekten, astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • Personen met hartafwijkingen;
  • Personen met suikerziekte;
  • Personen met chronische nierziekten;
  • Iedereen die ouder is dan 60 jaar;
  • Personen met een verminderde weerstand door bijvoorbeeld HIV, medicijngebruik, bestraling, chemotherapie.

De mogelijke gevolgen van een ernstige griep worden voor deze doelgroep dan zodanig ingeschat dat wordt gekozen voor een gedeeltelijke bescherming met het griepvaccin. Het toedienen van het influenza vaccin kan ook last geven, maar toch minder dan wanneer men echt door de griep wordt getroffen. Maar er zijn vaccins, waaronder een poedervaccin, in aantocht die een levenslange tot lange bescherming tegen alle influenza zullen bieden. Zie ook hierna voor de details.

Griepprik ook voor gezinsleden of verzorgers

De gezinsleden of verzorgers worden ingeënt, omdat:
  • Ze anders de kwetsbare groep zouden kunnen besmetten;
  • Door hun ziekte de kwetsbare groep tijdelijk niet zouden kunnen helpen en bijstaan.

Vergoeding griepprik 2017 - 2018 en 2019, wordt de griepprik wel vergoed?

Of u een griepprik zelf moet betalen, hangt van een aantal factoren af. Als u behoort tot de groep met medische indicatie, hoeft u niet te betalen. De huisarts krijgt dan een vaste vergoeding vanuit het Rijksvaccinatieprogramma. Deze vergoeding vanuit het Nationaal Programma Grieppreventie bedraagt voor het seizoen 2017-2018 het bedrag van 25 per toegediend vaccin. Als u een griepprik haalt zonder medische indicatie en niet tot een risicogroep behoort, moet worden betaald voor recept en vaccin. Of u zelf moet betalen of dat uw verzekering betaalt, hangt dan af van de aanvullende verzekering die u hebt afgesloten. Niet elke aanvullende verzekering vergoedt de griepprik op eigen verzoek.

Samenstelling vaccin griepprik 2017- 2018

De samenstelling van het vaccin griepseizoen 2017 2018 bevat naast het pandemie virus als virusstammen:
  • A(H1N1)pdm09: een A/Michigan/45/2015-achtig virus
  • A(H3N2): een A/Hong Kong/4801/2014-achtig virus
  • B: een B/Brisbane/60/2008-achtig virus, van de lijn B/Victoria/2/87)

Samenstelling vaccin griepprik 2018- 2019

  • A/Michigan/45/2015 (H1N1)pdm09;
  • A/Singapore/INFIMH-16-0019/2016 (H3N2);
  • B/Colorado/06/2017 (stam B/Victoria/2/87).

Conclusie griepprik, kosten en samensteling

Dat betekent dat ook in 2018 en 2019 de virusstam H1N1 in de griepprik is vertegenwoordigd. U weet wel, de veroorzaker van de Mexicaanse griep. Degenen die zich vorig jaar hebben laten inenten, moeten hierdoor niet denken dat inenting dit jaar niet nodig zal zijn. Niet iedereen reageert namelijk met antistoffen en is inmiddels beschermd door de inenting van vorig jaar. Het is ook niet zo dat het vaccin van vorig jaar kan worden gebruikt, omdat een vaccin een beperkte gebruiksduur kent en na verloop van tijd onbruikbaar wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Over griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepOver griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepHet griepseizoen begint binnenkort en de griepprik wordt weer gegeven. Mensen die in een risicogroep vallen krijgen een…

Reageer op het artikel "Vergoeding griepprik 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekering 2019
Schrijf mee!