InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Dekt mijn verzekering waterschade?

Dekt mijn verzekering waterschade?

Door het springen van leidingen of door hevig regenval kunt u waterschade oplopen aan uw huis. In bepaalde gevallen valt waterschade onder uw verzekering, in andere gevallen moet u zelf voor de schade opdraaien. Door de klimaatverandering lijkt het steeds vaker voor te komen dat er extreem weer over ons land trekt. De stormen zijn intensiever en de regenbuien lijken ook veel heftiger te zijn in vergelijking met vroeger. In periodes waarin veel stormen en heftige regenval voorkomen, loopt de totale schade eenvoudig in de miljoenen euro’s binnen een paar dagen. U kunt natuurlijk ook waterschade ondervinden door springende leidingen en een overstroming. In de polisvoorwaarden van de verzekeraars staat omschreven wanneer u de verzekeraar kunt aanspreken, en wanneer u de schadelasten zelf moet dragen.

Welke verzekering dekt waterschade?

Schade aan uw huis en uw inboedel kunt u zich tegen verzekeren door een inboedelverzekering af te sluiten voor de spullen in uw huis, en een opstalverzekering voor het huis zelf. Zaken in uw huis die niet vastgenageld zitten aan het huis vallen onder de inboedelverzekering, en spullen die vast zitten aan het huis (bijvoorbeeld de keuken) vallen onder de opstalverzekering. Indien u een huurhuis hebt, hoeft u alleen een inboedelverzekering af te sluiten. De verhuurder zorgt voor de verzekering van het huis zelf.

Waterschade en verzekering

In het verleden waren er verschillende dekkingsvormen. Tegenwoordig voeren vrijwel alle verzekeraars een extra uitgebreide gevarenverzekering of zelfs een all risksdekking. Bij de all risksdekking zijn zaken die door een plotseling van buitenaf komend onheil zijn ontstaan verzekerde, tenzij deze in de polisvoorwaarden zijn uitgesloten. De extra uitgebreide gevarenverzekering dekt alleen in de polisvoorwaarden omschreven voorvallen. Om na te gaan wat de verzekeraar vergoedt en wat niet, moet u de voorwaarden raadplegen.

Vergoeding voor waterschade

Plotseling ontstane breuken in de waterleiding of een waterbed, vallen onder de dekking. Een bad dat u laat overstromen door uw schuld, valt niet onder de dekking. De schade moet namelijk onvoorzien zijn. Echter niet alle onvoorziene omstandigheden zijn verzekerd. Een overstroming wordt nog steeds door geen enkele verzekeraar verzekerd. Indien u dat overkomt, kunt u wel een beroep doen op de Wet tegemoetkoming schaden bij rampen en zware ongevallen. U hebt echter geen zekerheid dat u de schade volledig vergoed krijgt, het is namelijk een compensatieregeling.

Schade door storm

De polisvoorwaarden kent aparte voorwaarden voor het geval er sprake is van een storm. Een storm is een sterke wind met minimaal windkracht zeven. Schade aan het huis of inboedel is niet verzekerd bij een harde wind, zonder dat er sprake is van een storm. Het huis moet namelijk bestand zijn tegen dergelijke weersomstandigheden. In het geval u een all risksdekking hebt afgesloten kunt u bij een harde wind (geen storm) in bepaalde gevallen wel een uitkering tegemoet zijn. Bij stormschade geldt er vaak wel een risico. De hoogte hiervan kan verschillen per verzekeraar, maar ze hanteren vaak een eigen risico van twee promille van het verzekerd bedrag.

Onderhoud van het huis

Door slecht onderhoud van het huis kan het gebeuren dat een voorval die normaal gesproken verzekerd is, toch buiten de dekking valt. Dit is het geval indien de schade is veroorzaakt door slecht onderhoud. Bij schade die is ontstaan door slecht onderhoud aan het dak is de schade namelijk niet meer onvoorzien en zal de verzekeraar niet gaan uitkeren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dekt mijn verzekering waterschade?"

Reactie

M. Staneke, 26-05-2011 11:18 #1
Paar weken geleden motmuggen uit kruipruimte. Bleek door lekkage keukenleiding 5 cm water in kruipruimte te staan, en ook een broedplaats van motmuggen was ontstaan.
Calamiteiten bedrijf heeft lekkage gemaakt, kruipruimte drooggezogen en insectenbestrijding uitgevoerd. Tevens een nieuw achterplaat in keukenkast gemonteerd. Heb een extrauitgebreide opstalverzekering bij Centraal Nederlands Adviesbureau. Krijg net bericht dat zij geen vergoeding geven, aangezien er enkel dekking is als er schade aan het woonhuis is. KLOPT DIT WEL, indien mogelijk een reactie van u.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!