InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wie moet de brandschade betalen?

Wie moet de brandschade betalen?

Wie moet de brandschade betalen? Brandschade ontstaat vaak door toedoen van anderen. Het kan onbewust gebeuren doordat het huis van bijvoorbeeld de buren in de brand staat, maar het kan ook opzettelijk veroorzaakt zijn door iemand anders. Wie draait er op voor uw brandschade? Een brandverzekering is niet verplicht. Dit geldt niet voor een woonhuis waar een hypotheek op rust. Banken die een hypotheek verstrekken met een woonhuis als onderpand, verplichten de huiseigenaren om het huis te verzekeren tegen brand. De opstalverzekering dekt schade ontstaan door onder andere brand aan het huis zelf. De inboedelverzekering dekt de schade die is ontstaan aan alles wat in huis staat. Ook in de gevallen dat u niet verplicht bent om uw huis te verzekeren, doet u er verstandig aan om het wel te doen. Door een brand kan uw gehele huis verloren gaan of zwaar beschadigd raken. In het geval u een huis huurt, zorgt de verhuurder voor de verzekering van het huis zelf, maar de inboedel moet u zelf verzekeren. Ook is het verstandig om een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten. Deze dekt de schade die is ontstaan door toedoen van iemand binnen uw gezin.

Wat gebeurt er als het huis niet verzekerd is?

Indien u uw huis niet hebt verzekerd, kunt u bij een eventuele brand uw huis en inboedel kwijt raken zonder dat u het ergens op kunt verhalen. Bij een koophuis hebt u een nog groter probleem. U bent namelijk niet alleen het huis kwijt, maar u bent nog wel verplicht om de hypotheek af te betalen. In dat geval moet u vervangende woonruimte zoeken waar u de maandelijkse lasten voor moet betalen en de bank verwacht ook nog dat u de hypotheekschuld gaat aflossen.

U hebt schade door een brand bij de buren, wie betaalt?

Verzekerden moeten zich in dit soort gevallen wenden tot de eigen verzekeraar. U zou een claim kunnen neerleggen bij de verzekeraar van de buren, maar deze zal u vrijwel altijd doorverwijzen naar de eigen brandverzekeraar. Na uitbetaling van de schade kan uw verzekeraar de schade gaan verhalen op de verzekeraar van de buren, maar daar zult u als consument niets van merken. Indien blijkt dat de buren niet verzekerd zijn tegen brand, dan heeft dat geen gevolgen voor uw brandschade.

U hebt brandschade door toedoen van een onbekende

In het geval van brandstichting door een onbekende dader, is er niemand om de schade op te verhalen. Voor u als gedupeerde heeft dit geen effect op de schade-uitkering. In het geval u er voor verzekerd bent, krijgt u de schade uitgekeerd. De verzekeraar heeft wel de mogelijkheid om de schade te verhalen op de veroorzaker, maar het wel of niet slagen van deze poging heeft geen effect op de verzekerde.

U hebt schade door toedoen van een derde en bent niet verzekerd

Dit zijn situaties die u altijd moet proberen te voorkomen, omdat het lastige trajecten zijn om schades te verhalen. In dat geval kunt u proberen om de schade te verhalen op de veroorzakers. Deze kunnen op hun beurt proberen om de schade uitgekeerd te krijgen van de brandverzekeraar of de aansprakelijkheidsverzekeraar. Zijn zij hierbij niet succesvol, dan zullen zij de schade moeten betalen uit eigen zak. Het is vaak wel lastig aan te tonen dat bijvoorbeeld de buurman de brand te verwijten is en dat hij u schadeloos moet stellen.
Gerelateerde artikelen
Schade door vuurwerk  Wie betaalt de schade?Schade door vuurwerk Wie betaalt de schade?Jaarlijks rond de jaarwisseling raken gebouwen, inboedels en motorrijtuigen beschadigd door vuurwerk. Wie zorgt voor de…
Zeer kleine kans op brand, toch brandverzekering afsluitenDe inboedelverzekering en de opstalverzekering keren een bedrag uit bij schade aan uw inboedel of uw huis door een verze…
Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning?Wat dekt de brandverzekering of verzekering van woning?Een van de belangrijkste verzekeringen die je kan afsluiten is de brandverzekering. De brandverzekering of verzekering v…
Schade door vuurwerk en uw verzekeringIn de tijd rond oud en nieuw is het bijna niet te voorkomen. Door het vele legale en illegale vuurwerk dat er wordt afge…
Wat doen bij brand- of waterschade?Wat doen bij brand- of waterschade?Brand- of waterschade is voor getroffen huiseigenaren doorgaans erg tragisch omdat hun eigendom vaak voorgoed verloren i…

Reageer op het artikel "Wie moet de brandschade betalen?"

Reacties

Merle, 24-08-2016 10:17 #7
De eigenaar/VVE van het appartement dat mijn dochter huurt had Poolse schilders ingehuurd. Deze heeft brand veroorzaakt (al rapport van brandweer van) aan het pand en water-, rook en as-schade aan kleding, meubels, boeken etc van mijn dochter. Zij kan ong 3 a 4 maanden ook niet daar wonen en is tijdelijk bij mij in huis. Zij was door omstandigheden niet zelf verzekerd. De eigenaar zegt dat zij nu bij die Polen de schade moet verhalen (wat dus niet gaat lukken) en niet bij de eigenaar en VVE. Hoe zit dat nu écht?

S. Baas, 21-07-2015 22:03 #6
Bij mijn buren is brand uitgebroken daardoor is ook een deel van mijn huis verbrand en veel waterschade.
Ik heb geen inboelverzekering en mijn buren waar de brand is begonnen ook niet.
Waar of bij wie moet ik de schade claimen
Alvast bedankt

J. Dekker, 26-02-2015 12:47 #5
Ik heb een vraag over de situatie in een appartementen gebouw met 14 woningen - de VvE is verzekerd voor de buitenzijde van het gebouw. De bewoners moeten in principe zelf verzekerd zijn voor de inboedel.
Stel dat er één bewoner niet verzekerd is tegen inboedelverzekering en er ontstaat brand met schade aan de omwonenden. wie betaald dan de schade?

Ik hoor het graag van u, met vriendelijke groet, Koos J. Dekker, Alphen a/d Rijn.

Fleuren Jl, 10-08-2014 21:40 #4
Bij de buren breekt brand uit ik heb geen inboedel verzekering bij wie moet ik de schade claimen? Reactie infoteur, 11-08-2014
Bij de buren! Het schadebedrag is alleen te claimen als de brand is te verwijten aan de buren.

Kok, 25-02-2012 18:49 #3
Iemand heeft brand veroorzaakt bij mij thuis ze bekend schuld, maar de verzekering doet moeilijk leef nu al in 10 dgn. in een huis vol roet wat kan ik nu beginnen de opstalverzekering van de verhuurder zelf komt ook niet eerder dan dat de woning leeg is?

Finanda, 17-02-2011 13:02 #2
Een kennis van mij woont boven een winkelcentrum waar brand is uitgebroken, door het blussen van de brand hebben ze waterschade terwijl ze geen inboedel verzekering hebben.

Kunnen ze nu nog gteld krijgen voor de inboedel?

Dhr Kriesels, 15-09-2010 22:13 #1
Een brand bij buren heeft een geparkeerdstaande caravan geheel verwoest. de brand is in een friettent ontstaan, de eigenaar cq uitbatster heeft geen vaste woon of verblijfplaats volgens de K.v.K. en GBA. De uitbaatster heeft wel een stuk land op een van de benedenwindse eilanden. en zou volgens geruchten daar een huis aan het bouwen zijn en ook daar willen gaan wonen binnen 3 jaar. Wat is de beste manier deze mensen aansprakelijk te stellen. De geleden schade was niet verzekerd door eigenaar van de Caravan.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-01-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 7
Schrijf mee!