Verzekering: verzekering tegen ontslag

Verzekering: verzekering tegen ontslag Wilt u uzelf verzekeren tegen ontslag? Lees hier hoe u dat het beste kunt doen. Er is veel onzekerheid naar aanleiding van de kredietcrisis. Mensen worden heel makkelijk ontslagen. Er wordt geschat dat het aantal ontslagen in Nederland bijna zal oplopen tot een miljoen. Het kan daarom verstandig zijn om je te verzekeren tegen een ontslag. Een verzekering is dus zeker aan te raden. Het is mogelijk dat er situaties zijn waarin u voor een tijdelijk periode of voor de lange termijn minder gaat verdienen. U kunt dan denken aan ontslag of in het geval dat u arbeidsongeschikt ben. Het kan zijn dat u zich op dat moment zo'n situatie niet kan veroorloven. Bijvoorbeeld omdat u hoge woonlasten heeft, of omdat u opgroeiende kinderen heeft die u een goed leven gunt. De zekerheden die de overheid biedt wanneer het minder gaat zijn de afgelopen jaren hard uitgehold. Zo is de WW-uitkering die u ontvangt in het geval bij werkloosheid fors lager dan het voorheen was.

Nadelige consequenties ontslag

Het kan daarom verstandig zijn om u zelf te verzekeren tegen ontslag. Verzekeraars hebben producten op de markt gebracht waarbij u verzekerd bent tegen de nadelige financiële consequenties bij ontslag. Soms geldt die zelfde uitkering ook voor arbeidsongeschiktheid. De looptijd van de meeste verzekeringen is een jaar. Dat betekent dat ze dus voor een jaar geld uitkeren wanneer u ontslagen bent. U kunt er dus niet eeuwig van rondkomen, maar het is voldoende om u niet direct ongerust te hoeven maken en kan worden gebruikt voor de overbruggingsperiode tijdens uw zoektocht naar een nieuwe baan.

Korting op hypotheek

Een voordeel van het afsluiten van zo'n verzekering is dat de meeste hypotheekverstrekkers een korting geven op de hypotheekrente als u zo'n rekening heeft afgesloten. Het geeft hun namelijk een stuk meer zekerheid dat u uw lening kan afbetalen in het geval dat u uw baan verliest. Nu is het meestal zo dat een huis verkocht moet worden wanneer een klant een paar maanden niet aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. En voor veel particulieren geldt nu eenmaal dat er weinig hoeft te gebeuren willen zij in de financiële problemen raken. Het kan zelfs zijn dat een bank van u eist dat u een verzekering tegen ontslag of een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft afgesloten, omdat u anders geen hypotheek krijgt. De eisen die banken stellen om een hypotheek te krijgen zijn sinds de Kredietcrisis een stuk strenger, om te voorkomen dat de banken opnieuw in de problemen raken.

Verzekeren tegen ontslag

Er zijn een paar soorten groepen voor wie het handig kan zijn om zich te verzekeren tegen ontslag. De eerste groep is de groep die nog geen lang arbeidsverleden heeft en daarom nauwelijks recht heeft op een ww-uitkering. De tweede groep zijn de mensen met zware, vaste lasten. Dus in het geval van een grote hypotheek of kinderen. Ook zelfstandige zouden er verstandig aan doen om zicht te verzekeren tegen inkomstenderving. Meestal is dit wel ingewikkelder, omdat er niet altijd aan te tonen is dat het verlies in inkomsten niet de schuld van de persoon zelf is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?Wat moet ik doen bij ontslag op staande voet?Iemand die op staande voet wordt ontslagen doet er verstandig aan om zijn ontslag direct aan te vechten. Er zijn verschi…
Op staande voet ontslagen  Heb ik recht op WW?Op staande voet ontslagen Heb ik recht op WW?In bepaalde situaties heeft de werkgever de mogelijkheid om een medewerker op staande voet te ontslaan. Bestaat er in da…

Lagere premie voor overlijdensrisicoverzekering via internetLagere premie voor overlijdensrisicoverzekering via internetTussen de verschillende overlijdensrisicoverzekeringen bestaan grote prijsverschillen. Als u al enige jaren bij dezelfde…
De goedkoopste verzekeringOm zoveel mogelijk geld te besparen zijn wij consumenten steeds op zoek naar de goedkoopste verzekering. De verzekeraar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Verzekering: verzekering tegen ontslag"

Reacties

Lloyd, 11-11-2014 09:39 #4
Verzekeren tegen verlies van inkomen wordt bij de meeste verzekeraars icm een arbeidsongeschiktheidsverzekering aangeboden. Let dus goed op voor je deze afsluit, dat je niet al een aparte dergelijke polis hebt lopen, anders kost het je maandelijks toch behoorlijk wat! Bovendien zijn er flinke verschillen in de polisvoorwaarden van de verschillende verzekeraars en dit roept voor jouw als verzekeringnemer direct weer om nieuwe vragen. Zoals, stel dat jouw afdeling op je werk als geheel wordt opgeheven en je verliest daardoor samen met andere collega's je baan. Dan zullen de meeste verzekeraars bij 100% arbeidloosheid direct een van te voren bepaalde ' uitkering' boven op jouw WW-uitkering gaan uitkeren, totdat jij op een gegeven moment er in slaagt weer een nieuwe weet te vinden. En als dat er zoals in de meeste gevallen een is met een tijdelijk contract, stopt deze extra uitkering van jouw verzekeraar direct! Als dan na het verlopen van dit (tijdelijke)contract deze nieuwe baan niet wordt omgezet in bijv. een vast contract, de verzekeraar bepaald of deze weer verder gaat met contuinering van jouw extra uitkering! Blijf dus scherp en beoordeel voor jezelf of dit niet weer een win-win-situatie is voor de verzekeraar.

Henriette, 06-01-2012 08:59 #3
Ik werk al 20 jaar bij hetzelfde bedrijf en ben 59 jaar. Wij krijgen een collectief ontslag. Kan ik mij verzekeren tegen verlies van inkomen, omdat ik 30% verlies heb op mijn inkomen.

Louisa, 02-02-2010 10:48 #2
Interessant stuk, echter jammer dat er geen informatie wordt gegeven welke verzekeraars het risico van 100% werkloosheid verzekerd? Het is namelijker erg moeilijk te vinden, bovendien hebben sommige verzekeraars kennelijk nog niet eerder van een dergelijke verzekering gehoord.

Don, 18-08-2009 19:27 #1
Het is zeker een goede oplossing maar tegen welke premie? Wat zijn bovendien de voorwaarden? Ben heel erg benieuwd.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeren tegen ontslag
Reacties: 4
Schrijf mee!