InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Groene kaart: auto in welke landen verzekerd?

Groene kaart: auto in welke landen verzekerd?

Groene kaart: auto in welke landen verzekerd? Bij uw autoverzekering hoort de groene kaart 2019, het is een pasje of op papier met afkortingen van landen. Op de groene kaart staat wanneer en in welke landen uw auto verzekerd in 2019 is en op de kaart ziet u ook dat u niet in elk land verzekerd bent. De groene kaart is namelijk niet overal in het buitenland geldig. Stop de groene kaart van uw auto niet gewoon weg, maar neem even de tijd om deze kaart te bekijken. Is de groene kaart verplicht? Bent u uw groene kaart kwijt, dan kunt u een nieuwe aanvragen.

Wat betekenen de afkortingen van landen in uw groene kaart?

Groene kaart bij de autoverzekering

Elk jaar krijgt u bij de verlenging van uw autoverzekering ook de groene kaart voor het buitenland. Deze kaart geeft u informatie over:
  • In welke landen de verzekering geldt. Dat is niet overal in het buitenland.
  • Welke auto, voertuig, merk en kenteken verzekerd zijn.
  • In welke periode u verzekerd bent.
  • Bij welk bedrijf u ruitschade kunt laten herstellen of de ruit kunt laten vervangen.
  • Telefoonnummers in het geval van een ongeluk, diefstal, ruitbreuk of pech onderweg.

Geldigheid: in welke landen is uw groene kaart geldig en hoe lang?

Uw groene kaart bevat veel informatie. De geldigheidsdatum staat erop. Ook ziet u aangegeven in welke landen uw kaart geldig is. Daarbij staan de landencodes voor de volgende landen aangegeven:

Betekenis afkortingen groene kaart, de landen op de kentekenplaat of nummerplaat

De landcodeHet land De landcodeHet land
AOostenrijk NLNederland
BBelgië PPortugal
BGBulgarije PPolen
CY*CyprusRORoemenië
CZTsjechische RepubliekSZweden
DDuitslandSKSlowaakse Republiek
DKDenemarkenSLOSlovenië
ESpanjeCHZwitserland
ESTEstlandALAlbanië
FFrankrijkANDAndorra
FINFinlandBIHBosnië-Herzegovina
GBVerenigd Koninkrijk en Noord-IerlandBYWit-Rusland
GRGriekenlandHRCroatië
HHongarije MAMarokko
IItaliëMDMoldavië
IRLIerlandMKMacedonië (F.Y.R.O.M.)
ISIJsland MNEMontenegro
LLuxemburgRUSRusland
LTLitouwenSRB*Servië
LVLetlandTRTurkije
MMaltaUAOekraïne
NNoorwegen

Toelichting bij de tabel over de groene kaart

In deze tabel ziet u tweemaal een sterretje, bij Cyprus en bij Servië. Dit komt doordat:
  • U in Cyprus alleen bent verzekerd in die delen van Cyprus die worden bestuurd door de regering van de Republiek Cyprus.
  • U in Servië bent verzekerd in de Republiek Montenegro en die delen van Servië worden bestuurd door de regering van Servië.

De landen waar u verzekerd bent kunnen in de loop van de tijd wel veranderen. Zo is het de vraag hoe lang nog de verzekering voor uw auto in geheel Oekraïne zal blijven gelden. Het is verstandig om als er onrust is in een land, dit van te voren bij uw verzekeringsmaatschappij na te gaan.

Is een groene kaart onderweg verplicht in de auto in 2019?

In Europa hoeft u de groene kaart niet per se bij u te hebben op de weg, maar het is meestal wel verstandig om dat te doen. Al was het alleen al om de telefoonnummers. Natuurlijk is een autoverzekering wel verplicht en moet u de verzekeringspapieren bij u hebben. Maar let op de landen waar de groene kaart wel verplicht aanwezig moet zijn en getoond moet kunnen worden. Denk dan aan landen als Wit-Rusland, Bosnië, Israël, Marokko, Montenegro, Tunesië, Turkije.

Groene kaart kwijt, nieuwe groene kaart aanvragen

Elk jaar krijgt u een nieuwe groene kaart toegestuurd, maar dan nog kunt u de kaart eens kwijt raken. In dat geval kunt u een nieuwe kaart aanvragen. Meestal kan dit via het internet en krijgt u de kaart toegestuurd. Wat ook mogelijk is is dat u de kaart per e-mail krijgt opgestuurd en de kaart zelf kunt uitprinten. Ook dat is geldig, ook al kan men bij een controle nog wel moeilijk doen. Het beste is het dus om de originele groene kaart te tonen.

Tip groene kaart als uw auto een aanhanger heeft

In veel gevallen is uw aanhanger, caravan of vouwwagen in 2019 gewoon meeverzekerd in het buitenland. U ziet dat aan de code AF op uw groene kaart. Maar niet alle landen nemen hiermee genoegen. Zo is bekend dat voor landen als Duitsland, Polen of Spanje nog een aparte groene kaart nodig is, ook als het voor u een doorvoerland is naar een andere land. Vraag ook die kaart dan voor de zekerheid aan bij de verzekeraar van uw autoverzekering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Verplicht bij de wet: administratieve documenten in de autoEr zijn een aantal documenten die je verplicht in je auto moet hebben. Het gelijkvormigheidsattest, het verzekeringsbedr…
Kamperen: Welke papieren moet je meenemen op vakantie?Het zal je maar gebeuren. Je staat bij de grens met je auto, klaar voor een geweldige kampeervakantie. Je laat je paspoo…
De auto vakantieklaar makenDe auto vakantieklaar makenWie op de eigen vier wielen met vakantie gaat, moet zijn auto tijdig daarop voorbereiden. De auto vakantieklaar maken, o…
Verplichte autoverzekeringenVerplichte autoverzekeringenEr bestaan verschillende autoverzekeringen, welke je kunnen beschermen tegen de kosten van schade veroorzaakt door of aa…
Bronnen en referenties
  • Anwb

Reageer op het artikel "Groene kaart: auto in welke landen verzekerd?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!