InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Een simpel stappenplan om meer te sparen!

Een simpel stappenplan om meer te sparen!

Geld opzij zetten om te sparen is heel belangrijk. Bijvoorbeeld een noodfonds voor noodgevallen en onverwachte kosten (kapotte auto of wasmachine, dokterskosten, etc.). Maar ook sparen voor later, of sparen voor leuke dingen en grote uitgaven is belangrijk en zeer handig. Maar voor veel mensen ook heel moeilijk. Dit hoeft echter niet zo te zijn, bekijk dit simpele stappenplan en pas het direct toe! Veel mensen verdienen wel genoeg, maar komen toch nooit aan sparen toe omdat het geld altijd op is aan het eind van de maand. Of simpelweg omdat men vergeet om regelmatig geld over te maken naar een spaarrekening. Dat is jammer, want sparen is financieel slim. Je weet maar nooit wanneer je ineens veel geld nodig hebt voor iets onverwachts, of wanneer je inkomsten ineens wegvallen (door bijvoorbeeld verlies van je baan of door gezondheidsredenen). De simpele oplossing hiervoor is om het sparen te automatiseren. Volg de volgende stappen om je spaardoelen op te stellen en waar te maken:
  1. Maak een overzicht van je maandelijkse inkomsten en uitgaven
  2. Stel gerichte spaardoelen op
  3. Open aparte spaarrekeningen
  4. Automatiseer het sparen

Maak een overzicht van je maandelijkse inkomsten en uitgaven

Om te kunnen sparen is het belangrijk om te weten hoeveel geld er eigenlijk binnen komt elke maand, en hoeveel je daarvan uitgeeft. Houdt eens een maand of 2 je inkomsten en uitgaven bij, op een briefje of in een excel-bestand bijvoorbeeld. Nu kun je zien hoeveel je overhoudt elke maand en hoeveel je opzij kunt zetten. Een goed inzicht in je financiële situatie is belangrijk. Ook kun je nu eens kritisch kijken of je misschien niet op een paar dingen wat kunt bezuinigen.

Stel gerichte spaardoelen op

Schrijf heel duidelijk op waarvoor je graag wilt sparen. Het opschrijven van specifieke doelen helpt je om een overzicht te krijgen en het einddoel te visualiseren. Voorbeelden kunnen zijn €2000 in een noodfonds, €500 voor de zomervakantie, €8000 voor een nieuwe auto, of iets anders wat je graag wilt hebben of doen. Schrijf ook op per wanneer je dit doel behaald wilt hebben. Reken nu uit hoeveel je elke maand opzij moet of wilt zetten om deze doelen te halen. Deze bedragen kun je natuurlijk later altijd aanpassen als je ineens meer of minder gaat verdienen, of als blijkt dat je te weinig overhoudt om van te leven elke maand.

Open aparte spaarrekeningen

Zoek uit welk type spaarrekening het beste past bij jouw doel. Je hebt bijvoorbeeld spaarrekeningen waarbij je onbeperkt weer geld kunt opnemen, of juist spaarrekeningen waarbij het geld voor bepaalde tijd vast staat. Kijk ook naar wat voor rentes je kunt krijgen. En natuurlijk welke bank je fijn vindt. De ASN Bank is bijvoorbeeld erg goed, omdat dit een zeer milieubewuste en maatschappelijk verantwoordde bank is. Bij veel banken kun je je spaarrekeningen ook zelf een naam geven, zodat je een naam kunt kiezen die bij je doel past, en waardoor je de verschillende rekeningen goed uit elkaar kunt houden.

Automatiseer het sparen

Veel mensen vergeten om elke maand geld over te maken naar hun spaarrekening. Of het geld is al op aan het eind van de maand. Probeer dus al je spaaropdrachten te automatiseren, zodat er elke maand geld naar je spaarrekeningen wordt gestort. Elke bank heeft deze optie, en het is meestal vrij simpel om in te stellen via internetbankieren. Als je er niet uitkomt, ga dan langs het filiaal of bel de hulplijn, en daar zullen ze je graag verder helpen. Als je aan het eind van de maand nog geld over hebt, kun je natuurlijk altijd nog extra geld storten naar het spaardoel van je keuze.
© 2012 - 2018 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een simpel stappenplan om meer te sparen!"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 05-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!