InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoe bespaar je op je winkelaankopen?

Hoe bespaar je op je winkelaankopen?

Hoe bespaar je op je winkelaankopen? Ieder van ons heeft het wel eens over geld. De meeste mensen kunnen er altijd wel wat meer gebruiken en zeker in tijden van crisis. In vergelijking met vroeger verdient iedereen een pak meer, maar dat is ook nodig want het leven is ook heel wat duurder geworden. Het komt erop aan om hier en daar te trachten wat te besparen. Met volgende rijtje tips moet iedereen er in slagen want goedkoper te leven. Heel wat mensen onder ons moeten elke maand een flink bedrag neertellen om hun huis af te betalen. Daarnaast zijn er nog heel wat vaste kosten zoals elektriciteit, gas, water,... Het is dan ook niet vanzelfsprekend om elke keer opnieuw nog genoeg geld over te houden om de dagdagelijkse inkopen te doen. Als je daarbovenop nog eens de prijzen bekijkt van sommige producten die we heel vaak gebruiken, dan lijkt het soms onmogelijk om op het einde van de maand nog een spaarcent opzij te zetten. Toch zijn er heel wat trucjes om elke dag opnieuw hier en daar wat te besparen. Hieronder vind je een lijstje van de meest handige tips om zo goedkoop mogelijk te shoppen.

Ga niet winkelen als je honger hebt

Een eerste regel die je nooit mag vergeten: ga nooit winkelen vlak voor etenstijd! Wanneer je honger hebt, ben je al snel geneigd om je boodschappenlijstje wat uit te breiden. Alles ziet er immers zo lekker uit en algauw ligt de kar voller dan ooit. Het besef komt meestal pas nadat je de kassa gepasseerd bent en dan is het natuurlijk te laat. Op die manier geef je ook een pak meer geld uit dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Doe je inkopen net voor sluitingstijd

Een halfuurtje voor de supermarkt haar deuren sluit, kun je vaak heel wat producten aan verminderde prijs kopen. Sommige etenswaren moeten dagvers zijn en worden dan ook elke dag uit de rekken gehaald. Om de hoeveelheid dat niet verkocht is in te tomen, worden er vooraan meestal mandjes geplaatst met afgeprijsde producten. Deze zijn even lekker, maar kunnen de volgende dag gewoon niet meer verkocht worden. Je kunt hier al snel 30 à 50% besparen.

Na de feestdagen kun je je slag slaan

Als je even heel geduldig bent, kun je tijdgebonden producten aan een sterk verminderde prijs kopen. Zo hebben heel wat winkels een enorme voorraad aan Sinterklaasfiguurtjes, paaseieren,... ingeslagen. Omdat deze na de feestdagen niet langer in de rekken kunnen blijven liggen, worden deze veel goedkoper verkocht. Ook hier kun je weer heel wat besparen.

In Nederland gaan shoppen

Heel wat producten zijn een pak goedkoper bij onze buren. Woon je dus niet ver van de grens of moet je binnenkort naar Nederland, dan kun je je inkopen beter daar gaan doen. Tien procent goedkoper dan in België is zeker geen uitzondering.

Boodschappentas meebrengen

De tijd waarin je gratis en voor niks plastic zakjes aan de kassa kreeg, is al lang voorbij. Nu moet je per stuk betalen. Dit was natuurlijk een goede maatregel voor het milieu, maar niet voor onze portemonnee. Als je heel wat hebt gekocht, heb je al snel een zak of vijf nodig. Je kosten kunnen dan ook oplopen tot meer dan 2 euro. Om deze extra uitgaven te vermijden, neem je beter zelf een boodschappen tas mee. Natuurlijk kun je ook de dozen gebruiken die door de winkelbedienden vooraan aan de kassa worden verzameld.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe bespaar je op je winkelaankopen?"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 24-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!