InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Voor- en nadelen van de kredietkaart

Voor- en nadelen van de kredietkaart

Voor- en nadelen van de kredietkaart Wie een aankoop doet heeft vandaag de dag verschillende mogelijkheden om te betalen: met baar geld, met Proton (voor kleine bedragen), met een betaalkaart of met een kredietkaart. Laat ons eens de voor- en nadelen van een kredietkaart op een rijtje zetten.

Wat is een kredietkaart?

De naam zegt het zelf: er wordt je een zeker krediet of uitstel van betaling gegeven. Pas de maand na je uitgaven betaal je het totaal van de die maand verrichte aankopen. Voor deze dienstverlening hoef je niets te betalen. Het is volkomen gratis! De meest bekende zijn Visa en MasterCard.

Heb je echter te veel uitgegeven met je kredietkaart en je kan dat bedrag niet aflossen wordt er je een rente aangerekend die behoorlijk kan oplopen. Doorgaans schommelt die tussen de 13 en 15%. Precies daarin zit de winst van de kredietverstrekker. Weinig mensen zijn zich daarvan bewust en betalen aldus veel meer dan ze eigenlijk uitgegeven hebben.

Wat zijn nu de voordelen van zon kredietkaart?

We zetten ze even op een rijtje:

  • de creditcard is gebruiksvriendelijk en handig: je hoeft geen baar geld op zak te hebben en het betalen is gemakkelijk;
  • het is een service die wereldwijd geldt;
  • je uitgaven worden uitgesteld tot het einde van de maand en je betaalt ze dus maar een maand later. Dit is een vorm van kredietverstrekking die geen extra kosten met zich brengt;
  • bij betaling buiten de eurozone betaal je een kleine bijdrage maar je geniet van gunstige wisselkoersen;
  • bij sommige kredietkaarten is een reisverzekering inbegrepen;
  • verlies je je kaart of wordt die gestolen dan ben je verzekerd vanaf het moment dat je aangifte hebt gedaan. Ook als er online van je kaart misbruik gemaakt wordt ben je verzekerd.

Wat zijn de nadelen van de creditcard?

  • fraude komt steeds meer voor in deze tijd van internet en online betalen. Pas dus op dat je via beveiligde sites betalingen verricht!
  • als je uitgaven zeer hoog zijn en je niet meteen kan betalen en je je krediet op langere termijn spreidt, zijn de interesten bijzonder hoog;
  • voor een kredietkaart moet je een jaarlijks bedrag betalen en soms zit je vast aan de kaart voor een zeker aantal jaren;
  • je moet kosten betalen als je geld aan een geldautomaat opneemt.Pas op!
  • Voor elke soort kaart moet je een pincode onthouden. Heb je die ergens genoteerd of is die ergens van af te leiden beschouwt de kredietverstrekker dit als een zware nalatigheid en valt de verzekering voor de geleden schade weg.

Gratis kredietkaarten

Momenteel is slechts één kredietkaart volledig gratis in aanschaf en er worden ook geen werkingskosten of dergelijke aangerekend en dat is de Visakaart van Argenta.
Tot half juni loopt er een actie bij Citibank: als u bij deze bank een kredietkaart aanvraagt is die gratis en de bank stort u elk jaar 20 euro als dank voor de aanvraag. U mag uw zichtrekening bij welke bank ook behouden en hoeft geen rekening bij Citbank te openen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Creditcard: hoe krijg je een creditcard zonder BKR-toetsing?Een creditcard is een uiterst handig betaalmiddel dat je overal ter wereld kan gebruiken. Wie een creditcard wil aanvrag…
Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Kredietkaart stopzetten: hoe kan je je creditcard opzeggen?Tijdens en kort na een financieel-economische crisis is het niet zo makkelijk om krediet te krijgen bij de bank. Banken…
Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?Creditcards: welke soorten kredietkaarten zijn er?De technologische evolutie van het begin van de eenentwintigste eeuw bracht een toenemend elektronisch betaalverkeer tew…
Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditPrepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid creditDe prepaid creditcard is vooral geschikt voor mensen die geen klassieke creditcard toegekend krijgen. Vaak gaat het om m…
Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?In tijden van crisis gaan banken voorzichtiger om met aanvragen voor kredietkaarten. Ze willen immers absoluut vermijden…

Reageer op het artikel "Voor- en nadelen van de kredietkaart"

Reactie

Archimedes, 19-07-2009 01:17 #1
Wat te doen als je slachtoffer bent van fraude? Als ik dit op zoek via Google krijg ik steeds andere antwoorden…

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 24-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Financiën
Reacties: 1
Schrijf mee!