InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Jongeren en schulden

Jongeren en schulden

Jongeren en schulden Het aantal jongeren dat in de schulden zit groeit hard. Uit onderzoek is gebleken dat jongeren, vaker dan anderen, in de financiële problemen komen. Van de jongeren die nog bij hun ouders wonen heeft een derde een schuld van ongeveer 750 euro. Van de jongeren die op zichzelf wonen heeft tweederde een schuld van gemiddeld 1750 euro. Veel jongeren blijken lenen een doodnormale zaak te vinden.

Waarom raken juist jongeren steeds dieper in de schulden?

Jongeren worden vaak verleid mee te gaan met de laatste trends, en hebben er dikwijls heel wat voor over om het nieuwste mobieltje, de mooiste merkbroek etcetera te bezitten, om erbij te horen. Jongeren geven hun geld voornamelijk uit aan uitgaven die niet noodzakelijk zijn, zoals vakanties, dure kleding en brommers. Daarnaast is hun inkomen over het algemeen vrij laag en hun bestedingspatroon te hoog. Hierdoor kunnen ze geen geld reserveren om de schulden mee af te betalen. De schulden kunnen uiteindelijk zo hoog oplopen dat men nog jaren bezig is met het afbetalen ervan. Het wordt jongeren ook makkelijk gemaakt om zich in de schulden te steken. Een abonnement afsluiten voor een mobieltje is immers zo gedaan (mits je boven de 18 bent) en ook banken bieden verschillende vormen van krediet speciaal voor studenten. Zo is er het 'roodstaan voor studenten' op de studentenrekening en sommige banken bieden ook nog een studentenkrediet, waarbij de student tot wel 5000 euro kan opnemen. Daarnaast is er de mogelijkheid om bij de Informatie Beheer Groep (kortweg IBG) een lening af te sluiten om je studie mee te bekostigen. Er zijn echter ook studenten die deze lening gewoon als een extraatje zien, om vaker te kunnen stappen en meer kleding te kunnen kopen. De rente over deze lening bij de IBG is vrij laag in vergelijking met andere vormen van krediet, maar moet uiteindelijk natuurlijk wel terugbetaald worden.

Wat wordt er gedaan om te voorkomen dat jongeren zich in de schulden steken?

Uit onderzoek van het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) is gebleken dat een kwart van de Nederlandse middelbare scholieren lenen de normaalste zaak van de wereld vindt. Volgens het instituut is dit dan ook een van de veroorzakers van problematische schulden bij jongeren. Vanuit verschillende instanties worden initiatieven getoond om jongeren uit de schulden te houden. Hieronder staan een aantal initiatieven van de afgelopen jaren opgesomd:

  • Deurwaarder in de klas: deurwaarders, schuldhulpverleners en budgetconsulenten komen op scholen vertellen hoe het is om te leven met schulden, en hoe moeilijk het is om er vanaf te komen. Alle middelbare scholen kunnen via het NIBUD een deurwaarder, schuldhulpverlener of budgetconsulent uitnodigen, zodat jongeren tijdig met hun neus op de harde feiten gedrukt worden.
  • In 2005 heeft het NIBUD een landelijke jongerenmaand gestart, om jongeren te leren beter om te gaan met geld. Hierbij stonden drie basisregels centraal: 'op=op', 'blijf reclame de baas' en 'weet wat je hebt'. Jongeren moeten leren beseffen dat ze hun geld maar 1 keer kunnen uitgeven, en moeten zelf bepalen wat ze wel of niet nodig hebben, in plaats van zich te laten leiden door reclames. Om deze boodschappen goed in te prenten bij jongeren heeft het NIBUD een NIBUD-goldcard verspreid onder jongeren, met hierop de basisregels. Dit moest de verleiding van teveel geld uitgeven de kop indrukken.
  • Sinds begin december 2007 kunnen jongeren met schulden hierover chatten met incassobureaus. Volgens een woordvoerder van Intrum Justitia is de toename van schulden onder jongeren zorgwekkend. Het NIBUD juichte het initiatief toe, maar geloofde niet dat de problemen onder jongeren erdoor werden opgelost, omdat jongeren dit soort initiatieven juist vaak zouden mijden.
  • Verschillende gemeentes hebben initiatieven getoond om de schulden onder jongeren te verminderen en te voorkomen. De gemeente Groningen bijvoorbeeld lanceerde in 2008 de website 'jouwschuld.nl'. Onder de noemer: 'jouw schuld is jou schuld' gingen rappers en mensen van de Kredietbank scholen langs, om jongeren bewust te maken van wat het hebben van schulden voor consequenties kan hebben. Naast het voorkomen van schulden bij jongeren, wilde de gemeente bereiken dat jongeren die al in de schulden zaten, hier hulp voor gingen zoeken.

Of deze initiatieven echt geholpen hebben is nog maar de vraag. Nog steeds groeit het aantal jongeren dat in de schulden zit hard. Het is moeilijk om met een goede oplossing hiervoor te komen. Enerzijds zal het voor jongeren moeilijker gemaakt moeten worden om zich in de schulden te steken, anderzijds moet er ook een ander denkpatroon bij jongeren ontstaan, waardoor zij het niet meer de normaalste zaak van de wereld gaan vinden om geld te lenen. Een belangrijke taak hierbij is weggelegd voor de ouders. Het NIBUD adviseert bijvoorbeeld om jongeren kostgeld te laten betalen, dit is voor hen een goede voorbereiding op een zelfstandig leven. Door het betalen van kostgeld leren jongeren dat levensonderhoud geld kost.
© 2009 - 2018 Rosan86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Jongeren en schulden"

Infoteur: Rosan86
Gepubliceerd: 21-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!